Od 12.3.1999 jsme v NATO do listopadu 2006.

24.06.2019

Poprvé s NATO. Ve dnech 8. až 22.3.1999 se v severní Itálii uskutečnilo cvičení NATO ADVENTURE EXCHANGE 99. Tohoto víceméně štábního cvičení se v době od 11. do 22.3. zúčastnila i dvojice vrtulníků Mi-17 z budované jednotky sil okamžité reakce (SOR), která se připravuje na základně vrtulníkového letectva v Přerově. Díky historickému datu 12.3.1999, kdy Česká republika vstoupila do NATO, se tak účastníci cvičení pod velením mjr. Jaroslava Brauna de fakto stali prvními příslušníky české armády, kteří se účastnili podobného zaměstnání. (L+K 10/99)   

Rotace v Bosně v březnu 1999. IFOR-SFOR.

Jak to asi bylo s náhradními díly pro Mi-24. (L+K 9/99) 

Kurz CSAR (Combat search and rescue) ve VVP Dědice ve dnech 26.-30.4.1999. (ATOM 6/99)

Ve dnech 11.-14.5.1999 proběhlo ve VVP Hradiště cvičení Květen 99.

Společné létání Mi-24 s belgickými Agustami A109 v Přerově ve dnech 14.-18.6.1999. (L+K 18/99)

Rotace v Bosně v červnu 1999.

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 28. června 1999 č. 672 + P k organizačnímu a materiálnímu zajištění leteckých činností v Integrovaném záchranném systému.

Rotace v Bosně v prosinci 1999.


Dnem 1.1.2000 byl vyčleněn do Sil okamžité reakce (SOR) roj vrtulníků Mi-17.

Prověřit své síly a armádní techniku v extrémních podmínkách za severním polárním kruhem v Norsku odlétla 19.1.2000 vrtulníková jednotka z přerovské 33. základny vrtulníkového letectva, s níž se počítá pro začlenění do sil okamžité reakce a rychlé reakce Severoatlantické aliance. Příprava a přelet. Cvičení JOIN WINTER 2000, (L+K 2/00)

Rotace v Bosně v březnu 2000.

Cvičení Ardent Ground 2000 v Maďarsku od 25.4. do 18.5. Účast dvou Mi-17 SOR.

Češi v Texasu.

V červnu 2000 uspořádala přerovská 331. letka bitevních vrtulníků svůj první mini tiger meet a cvičení Tiger Eye, čímž splnila poslední podmínky pro udělení plného členství v asociaci tygřích letek NATO Tiger Association.

Rotace v Bosně v červnu 2000.

Ve dnech 16. až 26.8.2000 se zúčastnily čtyři vrtulníky Mi-24V z 33. zVrL v Přerově společného cvičení s Agustami A109 17. protitankového praporu v belgickém Bierset (Liége). Při cvičení byly létány různé mise od útoků proti obrněným cílům, přes navigační lety, po ozbrojený doprovod humanitárních konvojů. (L+K 20,23/2000)

Zakoupeny nepoužitelné rakety pro Mi-24V.

Rotace v Bosně v září 2000-

34. základna školního letectva byla v roce 2000 přejmenována na 34. základnu speciálního letectva.

V roce 2001 byl vytvořen odbor vojenského letectví GŠ.

Rotace v Bosně v prosinci 2000.


Rotace v Bosně v březnu 2001.

30.3.2001 v Boleticích cvičení Lion Stealth 2001 za účasti dvou UH-60. (AZ 5/01)

Předvedení vrtulníku Mi-8MTB-1 ve Kbelích v dubnu 2001. (L+K 14/01)

Rotace v Bosně v červnu 2001.

Dnem 1.9.2001 byl do funkce velitele Vzdušných sil AČR služebně zařazen generálporučík Ing. František Padělek.

---------- 11.9.2001 ----------

Podle ČT od 8.10. stráží bezletovou zónu kolem Dukovan dvě Mi-24. Vrtulníky tak opět slouží v armádě jako stíhači.

Rotace v Bosně v září 2001.

1. až 19.10.2001 proběhlo cvičení Falcon ve vojenských prostorech Boletice, Jince a Hradiště. Cvičení se zúčastnily vrtulníky AČR Mi-17 0819, 0829, 0835 a 0840 od 334. vrtulníkového roje SOR, vrtulníky ASR Mi-17 0823 a 0841 od prešovského 34. vrtulníkového krídla a nizozemské vrtulníky BO 105CB4 a 6 kusů NAH-64D. (L+K 23/01)

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 10. října 2001 č. 1029 + 2P k Současnému stavu plnění úkolů z usnesení vlády z 28. června 1999 č. 672, k organizačnímu a materiálnímu zajištění leteckých činností v Integrovaném záchranném systému. Korekce megalomanského plánu.

14.11. se Mi-24 vrátily zpět z Náměště do Přerova. 

14.12. 2001 odlétly Mi-17 z Bosny SFOR II domů do Přerova.

V roce 2001 VTÚPV ve Vyškově zakoupil vrtulník CH-7 Kompress ke zkouškám.


Státní podnik LOK odkoupil vrtulníky Mi-17 0801, 0804, 0806, 0810, 0813 a 0815. Přeprava z Přerova ve dnech 8.-14.1.2002.

Ve dnech 2. až 26.3.2002 proběhlo ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště (okres Karlovy Vary) cvičení vojskového letectva US Army nazvané Talon Strike, jehož se účastní 2. vrtulníková letka 6. kavalerie 11. leteckého pluku z německého Illesheimu s 21 bitevními vrtulníky AH-64A Apache. Tyto stroje doplňuje i několik transportních strojů UH-60 Black Hawk. Osádky zde například procvičují denní i noční ostré střelby palubními kanony a neřízenými raketami.

Od 24.4. do 6.5. ve VVP Hradiště proběhlo cvičení Griffin Strike. Vrtulníky: 15 kusů UH-60, 2 kusy ve verzi LZS a jeden CH-47 od 12. letecké brigády US Army z německého Giebelstadtu. (L+K 10/02)

23.5. se uskutečnil seminář Taktika vrtulníkového boje. (L+K 14/02)

V Piešťanech byla 30.5.2002 podepsána mezinárodní smlouva na modernizaci vrtulníku Mi-24.

Ve dnech 10. - 14.6. se regionálního Combat SAR českých a německých jednotek, které bylo součástí jednoho z největších evropských cvičení Clean Hunter 2002, účastnily dva německé Bell UH-1D 70+40 a 70+70 jednotky 2./LTGrp LTG 62 z Holzdorfu. Od nás se zúčastnily cvičení vrtulníky Mi-24V 0815 a 0816 od 331. letky bitevních vrtulníků, Mi-17 od 332. vrlt, Mi-17 0835 vrtulníkového roje SOR a Mi-17 pardubické 343. dopravní a průzkumné letky. (L+K 15, 16, 19/02)

Den otevřených dveří 22.6. na základně Čáslav. Představeny vrtulníky Mi-17 0819 a 0848, Mi-24 0702, které přiletěly z Přerova. (L+K 18/02)

Vítězství na Tiger Meet 2002. Z Portugalska se vrtulníky vrátily 10.7.2002.

Povodně v srpnu 2002.

Cvičení na Doupově s německou armádou od 30.8. za účasti vrtulníků Mi-24, Mi-17 a CH-53. Likvidoval se cvičně tábor teroristů.

11.-12.9. česko-německé cvičení MC TOUR 2002 na Doupově za přítomnosti NŠ armád NATO.

Mini Tiger Meet v Přerově. Den otevřeného letiště v Přerově 14.9.2002.

Summit NATO v listopadu 2002.

17.12.2002 předal na velitelství Vzdušných sil Armády ČR ve Staré Boleslavi genpor. František Padělek svou funkci brigádnímu generálovi Janu Vachkovi.


Oproti roku 2002, kdy se přidělené finanční prostředky na provoz letecké techniky pohybovaly ve výši 714 milionů korun, se pro letošní rok počítá s částkou řádově o sto padesát milionů nižší," říká pplk. Václav Pop, náčelník oddělení inženýrsko leteckého zabezpečení VzS AČR. Z dostupných materiálů vyplývá, že největším "spotřebitelem" financí jsou vrtulníky. Ty by měly v roce 2003 odčerpat ze společného koláče všech typů provozovaných armádních strojů 194 milionů Kč. "Byť se u vrtulníků počítá s nejvyšší položkou, i tyto finance jsou poddimenzovány," dodává náčelník oddělení ILZ a pokračuje: "Peníze vyčleňujeme pouze na stroje, které jsou rozpracovány v Leteckých opravnách Kbely. Na opravy dalších vrtulníků už finance nezbývají. V praxi to znamená, že bude snížen počet provozované techniky, u které nebude z finančních důvodů obnoven meziopravní technický resurs, o několik kusů. Konkrétně u bitevních vrtulníků Mi-24 to bude o šest kusů." (A report 2/03)

Armáda získala z Ruska první tři bitevní vrtulníky Mi-24V (ev. č. 7353, 7354 a 7355), dodané v rámci deblokace zbývajícího ruského dluhu. V pondělí 27.1.2003 přistál na 33. zVrL v Přerově ruský transportní letoun An-124 Ruslan, v jehož útrobách byly v rozloženém stavu tři vrtulníky Mi-24V. Všechny dodané stroje jsou opatřeny novou standardní zeleno-šedou "NATO" kamufláží a výsostnými znaky v provedení low-vis. Zbývající čtyři vrtulníky stejného typu mají být podle předběžných informací dodány v červenci. Podrobnosti.

Společné taktické cvičení vrtulníků z 33. zVrL a 5-e Regiment d´Helicopters de Combat z města Pau. V pátek 30.5. proběhl na přerovské vrtulníkové základně v Přerově tradiční Den otevřených dveří. Na statické ukázce a v letových vystoupeních bylo možno shlédnout vrtulníky Mi-17, Mi-24, W-3A Sokol i vrtulníky francouzské armády Gazelle a Puma.

V sobotu 31.5. Bahna 2003. Účast Mi-24, Mi-17 a W-3A.

Přerovské dvě Mi-24 a jedna Mi-17 se vydaly do Belgie na 6. letecký den na letišti Bierset, který se konal o víkendu 31.5.-1.6.2003. Letové předvedení Mi-24V Vladimírem Vladíkem. (L+K 14/03) Přerovské dvě Mi-24 a jedna Mi-17 se vydaly v pondělí z Belgie na vojenskou leteckou základnu ve francouzském městě Cambrai, kde se zúčastnily NATO Tiger Meet. (L+K 15/03) Bez vítězné trofeje Stříbrného tygra se letos vrátili ze soutěže elitních tygřích letek NATO Tiger Meet piloti ze 33. vrtulníkové základny v Přerově. Náročné klání se konalo celý týden na vojenské letecké základně ve francouzském městě Cambrai a zúčastnili se jej zástupci 21 členských států NATO a Švýcarska. Svůj triumfální úspěch z loňského roku si sice tým přerovských "tygrů" nezopakoval, přesto se však podařilo zástupcům letky získat střeleckou trofej. V celosvětové soutěži členů Asociace tygřích letek tentokrát nejlépe obstála letka z belgické základny v Kleinebrogel na stíhačkách F-16, druhé místo obsadili britští letci na vrtulnících Puma. Přerovští piloti se na cestě do Francie zúčastnili velkého leteckého dne v Belgii, kde byla ukázka vyšší techniky pilotáže přerovského pilota Vladimíra Vladíka na vrtulníku Mi- 24 zařazena mezi nejlepší ukázky.

helo1810.jpg (59711 bytes)Tři nové vrtulníky typu Mi-24V, které získala počátkem letošního roku 33. základna vrtulníkového letectva  v Přerově v rámci deblokace ruského dluhu, konečně v červnu vzlétly. Základna teprve nyní obdržela zvláštní osvědčení o jejich letové způsobilosti. "Piloti už na strojích začali létat a jsou s nimi spokojeni. Ruské vrtulníky Mi-24V, vyrobené v roce 2002, však zatím nesmějí opustit vzdušný prostor nad přerovským letištěm. "Čekáme, až ruská strana povolí dovybavení vrtulníků o doplňkový navigační systém. Dokud nebudou mít stroje "odpovídače", nemůžou náš vzdušný prostor opustit, "řekl tiskový mluvčí přerovské základny Milan Kouřil.

Ruský výrobce vrtulníků oprávněně požadoval, aby se do vrtulníků během roční záruční lhůty používaly pouze předepsané pohonné hmoty. Pro pět ze sedmi vrtulníků se potřebný olej sehnal, pro zbylé dva nikoliv. Přestože se jej základna od armádních nákupčích snažila získat, nepodařilo se. Přitom ubíhaly měsíce záruční lhůty, která měla být využita pro odstraňování případných závad. Nedostatek oleje možná způsobil komplikace při provozu dvou vrtulníků - každý z nich stojí desítky milionů korun - ale větší problém si způsobila armáda tím, že neměla nakoupené přístroje, bez kterých se let moderních vrtulníků neobejde. Jsou to například odpovídače pro identifikaci za letu, satelitní navigace pro určení polohy a další moderní přístroje. Armáda tato zařízení za zhruba dva miliony korun nakoupila. Vojáci však nemohli tyto díly do vrtulníků namontovat, protože k tomu neměli povolení od výrobce. Po dobu roční záruční lhůty Rusové odmítli jakékoliv zásahy do elektroniky strojů. "Z tohoto důvodu je možno uvedené pořízení přístrojů za cca 1,7 milionu hodnotit jako neefektivní použití finančních prostředků, neboť od počátku neplnily funkci, ke které byly pořízeny, "píše se v kontrolním protokolu. Mluvčí přerovské 23. základny vrtulníkového letectva Milan Kouřil říká, že vrtulníky přišly na základnu v takovém stavu, jaký byl specifikován ve smlouvě. Pavel Severa, současný poslanec za KDU- ČSL a bývalý náměstek ministra obrany, který měl na starosti technickou stránku převodu vrtulníků, vzpomíná: "První tři vrtulníky, které nám Rusové předali, byly ve špatném technickém stavu. Náš odbor jakosti na nich objevil mnoho nedostatků." Podle Kouřila sice už uplynula roční lhůta, kdy se jednotlivé komponenty do vrtulníků namontovat nesměly, teď se však čeká na termíny oprav v malešických leteckých opravnách. Přerovští očekávají, že by první vrtulníky mohly být dovybaveny do konce roku. "Všech sedm nově pořízených vrtulníků nebylo vybaveno odpovídačem, umělým horizontem ani satelitní navigací.

Letošnímu Clean Hunteru předcházelo české národní cvičení Shadow Hunter 2003, jehož hlavní část probíhala od 20.6. ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště. Tohoto cvičení se zúčastnily prakticky všechny složky vzdušných sil a několik jednotek pozemního vojska. Přerovští vrtulníkáři trénovali záchranu sestřelených pilotů z nepřátelského území a v druhé části cvičení pak provedli ostré střelby na pozemní cíle. Kromě celých posádek vrtulníků a brigády rychlého nasazení cvičili na Doupově vlastní záchranu i samotní piloti. "Děláme akce i pro piloty, aby se uměli pohybovat v neznámém a horském terénu a za složitějších klimatických podmínek," řekl velitel Jan Dubec, který cvičení na Doupově řídí. Piloti se podle něj učí pohybovat v noci za pomocí přístrojů pro noční vidění. "Je to vlastně nová disciplína pro naše piloty, jelikož v budoucnosti počítáme, že budou těmito přístroji vybaveni," řekl. Záchrana pilota je složitou operací, které se účastní nejméně dva vrtulníky. "Jeden z nich střeží prostor, druhý vyzvedává pilota. Je v něm jednak vlastní záchranný tým a jednak zajišťovací tým," popsal nácvik jeden z velitelů. Nácvik záchranných akcí má podle Jana Dubce význam i pro civilní obyvatelstvo. "Cvičení je zaměřeno i na záchranu civilního obyvatelstva, například odsun raněných či vytahování lidí z vody a dalších rizikových míst v případě živelných katastrof a pohrom," řekl Dubec. 26.6. se pak jednotka přesunula do zahraničí, kde se již přímo zapojily do mezinárodního Clean Hunteru 2003. Jednotku pak tvořily dva vrtulníky Mi-17 od 334. vrtulníkového roje SOR a dva Mi-24 od 331. vrtulníkové letky, které se společně přemístily na základnu Holzdorf v SRN. Jednotky, které sem byly přesunuty, totiž nacvičovaly takzvaný Combat Search and Rescue (CSAR), tedy bojové pátrání a záchranu osob. Ačkoliv ve většině členských armád NATO je běžné, že jsou pro tento úkol vyčleněny speciální jednotky, u nás jsme v tomto ohledu teprve na samém počátku. O to větší význam měla pro naše letce letošní spolupráce s místní letkou vrtulníků UH-1D, která má CSAR jako svou hlavní činnost. Kromě toho pak do Holzdorfu přilétla ještě čtveřice nizozemských bitevních vrtulníků AH-64D Apache a jeden polský Mi-8. Afterburner CLEAN HUNTER 2003 - Holzdorf (D), 6-7/2003 (článek).

24. a 25.6.2003 proběhlo na vodní nádrži Hracholusky cvičení Letky letecké pátrací a záchranné služby Plzeň a leteckých zdravotnických odsunů ve spolupráci s Integrovaným záchranným systémem karlovarského a plzeňského kraje.

6. základna dopravního letectva ve Kbelích se k 1.7.2003 přejmenovala na 24. základnu dopravního letectva.

Změny, týkající se reformy ozbrojených sil v nových rozpočtových podmínkách, byly důvodem návštěvy náměstka ministra obrany Jana Váni a náčelníka GŠ AČR generálporučíka Pavla Štefky na základně vrtulníkového letectva v Přerově dne 7.7.2003. Oba představitelé seznámili vojáky z povolání i občanské zaměstnance, kteří pracují na přerovské základně, se záměrem přestěhovat vrtulníkové letectvo do Náměště nad Oslavou. Podle předpokladu by se tak mělo stát v létech 2007 až 2008, po dokončení úprav letiště v Náměšti nad Oslavou. Náměstek ministra obrany pro reformu a náčelník Generálního štábu AČR tak navázali na návštěvu letecké základny v Náměšti nad Oslavou, která proběhla v pátek 4.7. Oznámili zde, že činnost letecké základny taktického letectva bude zřejmě utlumena už k 30.11.2003. Podle slov náměstka Jana Váni hlavními důvody rozhodnutí přestěhovat vrtulníkové letectvo do Náměště nad Oslavou je využití bezpečnostních investic NATO realizovaných na tomto letišti.

Ve středu 23.7.2003 v odpoledních hodinách přistály na letišti v Praze-Kbelích čtyři britské vrtulníky Westland Lynx. Stroje ze stavu 815 Sqn britského válečného námořnictva se zúčastní mezinárodního cvičení nad kontinentální Evropou. 815 Sqn Royal Navy, se základnou v Yeoviltonu v jihozápadní Anglii, je jednou z nejstarších perutí britského námořnictva. S vrtulníky Westland Lynx verzí Mk.3 a Mk.8 operuje z palub fregat a torpédoborců. Do Čech ve středu přiletěla pětatřicetičlenná jednotka, tvoří ji deset letců a pětadvacet členů podpůrného personálu. Deset britských letců se čtyřiceti českými chemiky cvičilo ve čtvrtek na libereckém letišti a v Jizerských horách. O součinnost českých specialistů požádali britští královští letci v rámci svého pětidenního cvičení v Čechách. Právu to řekla tisková mluvčí liberecké 51. základny chemického vojska Vlastimila Cyprisová.  Libereckých chemiků cvičilo s Brity čtyřicet. "Britské královské letectvo cvičí každoročně na území některého členského státu NATO a letos je to v Česku," dodala. Smyslem cvičení bylo prověřit orientaci profesionálů v neznámém terénu, radiační průzkum pochodových os z vrtulníku či radiační průzkum rozmístění vojsk. Nacvičoval se také transport vzorků anebo kalkulace a převoz nebezpečného materiálu, což je zase specialita chemiků. "V rámci akce se bude cvičit také přeprava a ochrana VIP osob, výběr a zabezpečení heliportu, přistání v neznámém terénu či cvičení podle systému CASEVAC," pokračoval zástupce velitele liberecké základny Josef Kulovaný s tím, že o cvičení věděli asi týden dopředu.

Do Přerova přišly v červenci další čtyři nové vrtulníky Mi-24V 7356, 7357, 7358 a 0981.

Večer 8.9. přiletěly do Náměšti dva britské vrtulníky Lynx, které se zúčastní cvičení Flying Rhino 2003. V sobotu 13.9.2003 se na letecké základně v Náměšti nad Oslavou uskutečnil "Den otevřených dveří". Konal se v rámci rozsáhlého česko-britského cvičení "Flying Rhino".

20.10.2003 předal na velitelství Vzdušných sil Armády ČR ve Staré Boleslavi svou funkci brigádní generál Jan Vachek svému nástupci brigádnímu generálu ing. Ladislavu Minaříkovi.

4. základna taktického letectva v Čáslavi se přejmenovala k 1.12.2003 na 21. základnu taktické letectva.

32. základna taktického letectva v Náměšti nad Oslavou byla k 1.12.2003 přejmenována na 22. základnu letectva.

34. základna speciálního letectva v Pardubicích byla v listopadu 2003 zrušena.

Velitelství vzdušných sil bylo zrušeno k 30.11.2003. Od 1.12.2003 vzniklo v Olomouci Velitelství společných sil.

Provoz vrtulníků Mi-24D byl ukončen ke dni 31.12.2003.


33. základna vrtulníkového letectva v Přerově byla k 1.1.2004 přejmenována na 23. základnu vrtulníkového letectva. Nové je pro základnu to, že přecházejí do podřízenosti letecké opravny a letka letecké pátrací a záchranné služby a leteckých zdravotnických odsunů, jakož i vrtulníkový roj sil okamžité reakce.

Ve dnech 2. - 6.2.2004 se uskutečnil v Jizerských horách ve dne i v noci intenzivní výcvik specialistů pátrací a záchranné služby vzdušných sil AČR. Cílem výcviku bylo zvýšení připravenosti záchranářů k plnění pátracích a záchranných úloh v zimních podmínkách v horském terénu. Mezi hlavní úkoly proto bylo zařazeno secvičení záchranářů při rojnicovém prohledávání různých typů terénu, zdokonalení v používání horolezeckých technik při vyprošťování postižených osob nebo při překonávání výškových a hloubkových překážek a využívání GPS při orientaci v neznámém terénu. Navzdory skutečně nepříznivému počasí, kdy dominovaly těžký sníh, déšť, mlha a silný vítr, se podařilo splnit i úlohy související s využitím vrtulníku v záchranářské praxi. Za velkého zájmu turistů tak byly plněny úlohy spojené s různými způsoby provádění výsadků - seskokem na padácích, slaněním do terénu nebo přistáním vrtulníku. V návaznosti na provedené výsadky byli záchranáři vyzdviženi na speciálním laně spuštěném z vrtulníku a do nového prostoru nasazení byli dopravováni v podvěsu pod vrtulníkem. Vyvrcholením výcviku bylo komplexní zaměstnání s přenocováním v terénu. Akce tohoto typu jsou pravidelně organizovány nejen ke zvýšení odborné úrovně samotných vojenských záchranářů, ale i k prohloubení vazeb při společném nasazení s dalšími složkami Integrovaného záchranného systému ČR, které v tomto případě představovala Horská služba Jizerských hor. Soustředění se zúčastnilo 19 záchranářů z leteckých základen Náměšť nad Oslavou, Přerova, Prahy, z Velitelství Společných sil Olomouc a Vojenské akademie Vyškov. Kpt. Igor Prokop, Vzdušné síly AČR.

V Pardubicích se vytvořilo v březnu 2004 Centrum leteckého výcviku LOM s. p. s dvěma vrtulníky Mi-2.

Od pondělí 26. do pátku 30.4. probíhalo na letišti Plzeň a zejména pak ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště cvičení vojenského letectva Armády ČR Pohled 2004. Působilo zde zhruba 180 příslušníků několika útvarů AČR. Největší část tvoří vojáci z 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově, kteří se cvičení účastnili se čtyřmi bitevními vrtulníky Mi-24, čtyřmi transportními Mi-17 a jedním W-3A Sokol. Hlavním cílem byl nácvik vedení operací na podporu míru. Konkrétních úkolů plněných v rámci cvičení Pohled 2004 byla celá řada - od úderů na pozemní cíle za pomoci leteckých návodčích (FAC), přes vzdušné výsadky, přepady objektů na území protivníky až po vzdušný boj vrtulníků. V úterý 27. dubna se hlavní náplní dne staly ostré střelby vrtulníků Mi-24. V závěru cvičení pak došlo i na mise CSAR (Combat Search and Rescue), tedy záchranu sestřelených osádek z nepřátelského území. Po celou dobu cvičení byli všichni vojáci ubytováni ve stanovém táboře postaveném přímo na letišti Líně, aby se tak co nejvíc přiblížili skutečnému nasazení mimo domovskou základnu.

14.6. na cvičení Collective Effort 2004 transportní vrtulníky Mi-17 Armády ČR převážely kontejnery s municí a nizozemská speciální terénní vozidla. „V našem případě jde především o to, aby vrtulníky Aliance používaly při transportu materiálu v podvěsu standardizovaná závěsná zařízení i stejné pracovní postupy,“ představuje své pracoviště podplukovník německého letectva Claus-Peter Hollendung. „Dnes vidíme, že české vrtulníky bez problémů přímo v terénu a bez mezipřistání vyzvednou materiál svých kolegů z Nizozemska a předají ho vojákům jiného státu.“ 

Ve dnech 26.-27.5. létal italský vrtulník Agusta Bell AB. 212AM (61) od 604a Squadriglia SAR ze základny Grosseto s plzeňskými Sokoly při cvičení záchrany z vodní hladiny přehrady Jesenice pro IZS plzeňského a karlovarského kraje.

Afterburner CLEAN HUNTER 2004 - Fritzlar (D), 6/2004 (článek) ve dnech 14. až 25.6.2005.

40. NATO Tiger Meet na německé základně v Schleswig-Jagel ve dnech 30.8. až 6.9. s účastí přerovského tygra Mi-24 0705.

Společné vojenské cvičení České a britské armády nazvaného Flying Rhino 2004 v Náměšti nad Oslavou od 6.9. za účasti vrtulníků Mi-24 a britských Lynxů. Afterburner FLYING RHINO 2004 - Čáslav, 9/2004 (článek).

Česká armáda získá od Ruska 26 vrtulníků v hodnotě 4,7 miliardy korun. Vrtulníky Rusko dodá v rámci deblokace svého dluhu vůči ČR. Potřebné smlouvy o dodání strojů podepsaly obě strany 16.9.2004. "Česká strana dle podepsaných smluv do konce roku 2006 získá 16 kusů vrtulníků Mi-171Š a 10 kusů vrtulníků Mi-35 v celkové hodnotě 184 miliónů dolarů," uvedl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Označení Mi-35 Rusko používá pro exportní verze všech typů vrtulníků Mi-24. Za českou stanu smlouvu podepsal státní podnik LOM Praha a za ruskou stranu firma FGUP Rosoboronexport.  

Na letišti v Ostravě se 18.9. konala přehlídka zvaná Den NATO. K vidění byly vrtulníky W-3A Sokol, Mi-17, Mi-24 (z nich na statické ukázce jeden stroj ve speciálním tygřím zbarvení).

Libavá 24.-26.11.2004 účast Mi-24 a W-3A při prověrce pozemních sil.

Příspěvek do misí NATO či EU jsou 4 vrtulníky Mi-17 s dobou pohotovosti k nasazení 60 dnů a do vzdálenosti místa nasazení 400 km od teritoria Česka.

V roce 2004 byl odbor vojenského letectví GŠ přejmenován na odbor vojenského letectví MO (OVL MO).


Bezpečnostní rada státu na svém zasedání 1.2.2005 doporučila vládě částečnou obnovu letadlového parku českého vojenského dopravního letectva. Jednání se účastnil i prezident Václav Klaus. Vzhledem k tomu, že v radě zasedají členové všech tří vládních stran, lze předpokládat, že se schválením ve vládě už nebude problém. Do roku 2007 by měl stát koupit pět nových letadel, a sice jeden velký dopravní letoun určený k transportu například až 100 vojáků, humanitární pomoci a zásobování zahraničních misí, dva menší stroje pro 15 až 30 cestujících a dva vrtulníky. Letadla budou využívána i k přepravě ústavních činitelů. Rada o letce jednala již potřetí a podle premiéra Stanislava Grosse našla nejefektivnější variantu. "Je to varianta ekonomicky výhodná, pokud ji budeme porovnávat s pronájmy či charterovými lety," uvedl. Premiér Gross dále sdělil, že obnova flotily bude stát přibližně 135 milionů dolarů (zhruba 3,1 miliardy korun) a splátky budou rozloženy do patnácti let, hrazeny budou z rozpočtu armády. Nová letadla by postupně měla nahradit zejména stroje Tu-154M, Jak-40, An-24 a vrtulníky Mi-8S.

Od 4.4. cvičení Flying Rhino 2005. Čeští piloti a letecký personál využíval letouny L159 a L-39 a vrtulníky Mi-24 a Mi-17, britská strana cvičila s letouny Harrier Gr.7 a vrtulníky Lynx. Cílem byl nácvik letových postupů a přímé letecké podpory a zvýšení kvalifikace českých předsunutých návodčích. Letouny a vrtulníky účastníků cvičení působily ze základny vrtulníkového letectva v Přerově. Protivzdušná obrana působila ve Vojenském výcvikovém prostoru Libavá. Tři vrtulníky Lynx přiletěly do Přerova 1.4. Cvičení skončilo 15.4. Afterburner FLYING RHINO 2005 - Přerov, 11.4.2005.

Dva vrtulníky Mi-17 odletěly 13.4.2005 z Přerova do mise EUFOR. Krátce po 14. hodině přistály na letišti vojenské základny Eagle Base mnohonárodních mírových sil EUFOR v Tuzle (Bosna a Hercegovina) dva vrtulníky Mi-17 vzdušných sil Armády České republiky. Osádky vrtulníků se tak spolu s dalšími čtrnácti příslušníky pozemního personálu zapojily do operace Evropské unie ALTHEA. V průběhu čtyřměsíční mise budou letci  s víceúčelovými transportními vrtulníky Mi-17 zabezpečovat především přepravu osob a materiálu po celém území Bosny a Hercegoviny a také Chorvatska. 1. vrtulníková jednotka pod velením majora Milana Koutného doplnila stávající kontingent AČR, který působí na základně v Tuzle od prosince minulého roku a jehož velitelem je podplukovník Radim Řehulka.

17.4.2005 dorazila skupina českých pilotů, palubních techniků a techniků z 23. zVrL a z Úřadu státního ověřování kvality do letecké továrny v Ulan Ude, kde se přeškolí na nový vrtulník Mi-171Š.

29.4. odlétly 4 bitevní vrtulníky Mi-35, 1 transportní vrtulník Mi-17 a v nich 31 příslušníků základny vrtulníkového letectva - tygří letky. Po trase: Přerov -Slovensko - Maďarsko (doplnění paliva)- Rumunsko - Bulharsko (doplnění paliva) - Turecko se po 12 hodinách dostaly na vojenské letiště Balikeshir v centrální části Turecka, kde se koná letošní 41. NATO Tiger Meet - cvičení elitních tygřích letek NATO. 9.5. v 17.45 hodin se vrátily čtyři bitevní vrtulníky Mi-24V a jeden transportní vrtulník Mi-17. Po jedenáctihodinové cestě z vojenského letiště Balikeshir v Turecku přes Bulharsko (plnění paliva), Rumunsko, Maďarsko (plnění paliva) se 31 příslušníků vrátilo na mateřskou základnu v Přerově ze cvičení elitních tygřích letek - 41. NATO Tiger Meet. Po dosednutí a zarolování vrtulníků na místa stání podal velitel letky pplk. Ivan Pospíchal hlášení zastupujícímu veliteli základny vrtulníkového letectva plk. Jiřímu Sikorovi. Zahlásil splnění všech stanovených úkolů a představil velícímu a zástupcům sdělovacích prostředků ceny a trofeje, které letka získala. A měl se čím chlubit! Ze čtyř hlavních hodnocených oblastí získali přerovští „tygři“ hned dvě hlavní ceny - v oblasti o nejlepší „tygří nátěr“ letadla či vrtulníku a v oblasti o nejzdatnější jednotku. Obhájili tak svá umístění z loňského roku a potvrdili nejen své ambice, ale také vysoké renomé, které přes krátkou dobu působení v Asociaci tygřích letek NATO získali. (L+K 7/05)

4.6. začalo v Plzni cvičení Pohled 2005. Přerovské vrtulníky (čtyři Mi-24 a čtyři Mi-17) a plzeňský W-3A Sokol poprvé spolupracovaly při odmořování s protichemickou brigádou. Střelby na Doupově. (L+K 8/05)

9.6. přivezl An-124 z Ruska do Pardubic první tři nové vrtulníky Mi-171Š. Nové vrtulníky se musí upravit a modernizovat na úroveň standardů Severoatlantické aliance. Je třeba do nich namontovat například zařízení rozeznávající přátelský a nepřátelský stroj a komunikační systémy používané NATO. Práci provede firma LOM PRAHA. Odhady dodatečných investic podle dřívějších informací přesahují miliardu korun. Část jejich předchůdců - Mi-17 a Mi-24 - vojsko prodá.

20.6. začalo v Přerově společné taktické cvičení vrtulníků Mi-24 a Mi-17 s francouzskými SA 342 M Gazelle a SA 330 B Puma z Compiégne. (L+K 8/05)

helo2608.jpg (2326870 bytes) 28.6. bylo ukončeno předávání prvních třech vrtulníků Mi-171Š uživateli. Po podepsání předávacích protokolů převzala vrtulníky do užívání 23. základna vrtulníkového letectva v Přerově. Foto Ing. Július Szabó - 1. Čech který novou 171 na území ČR pilotoval. Vojskové zkrácené zkoušky byly zahájeny 18.7. a ukončeny 29.7.2005.

18.7. začalo v Compiégne ve Francii společné taktické cvičení přerovských vrtulníků (dvě Mi-24 a jedna Mi-17) s francouzskými SA 342 M Gazelle a SA 330 B Puma. (L+K 8/05)

Clean Hunter 2005 v dánském Skrydstrupu. Dva vrtulníky Mi-17 a dvě Mi-24 cvičily mise CSAR s francouzskými SA 330 a SA 342 v severoněmeckém výcvikovém prostoru Lübtheenu.

V pondělí 8.8.2005 střídání posádek vrtulníků Mi-17 v Bosně. Poslední rotace. Velitel 2. vrtulníkové jednotky kapitán Robert Papš.

Armádní letadla mají být v budoucnu po dohodě ministerstev obrany a dopravy využívána i pro civilní účely. Na základě rozhodnutí vlády by mohly být vojenské letouny použity k dopravě osob z humanitárních důvodů nebo sportovců a umělců, kteří by Česko reprezentovali v zahraničí. Počítá s tím vládní novela zákona o českých ozbrojených silách, kterou dnes schválila sněmovna. Nyní ji dostane k posouzení Senát. Novela má mimo jiné výslovně umožnit využití armády při plnění humanitárních úkolů civilní ochrany a při likvidaci následků pohromy. Předloha také výslovně svěřuje do pravomocí ministerstva obrany vyšetřování příčin letecké nehody vojenského letadla, které by prováděla ministrem stanovená odborná komise. Sněmovna odmítla návrh, aby se armáda na základě dohody mezi ministerstvy obrany a zdravotnictví mohla podílet na letecké záchranné službě a na letecké dopravě transplantátů, lékařů nebo zdravotníků. Ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU) k tomu uvedl, že šlo pouze o zpřesnění dikce zákona, který už takovou pomoc umožňuje. Sněmovní odmítnutí tak podle ministra nic nezmění na současném stavu. ČT24 21.10.2005.

helo2782.jpg (859014 bytes)Cvičení pod názvem Grim Campaigner začalo v září a vyvrcholilo ve čtvrtek 20.10.2005 ostrými bojovými střelbami ve výcvikovém prostoru Libavá. Během stominutového ostrého úderu útočily jednotky po zemi i ze vzduchu. Libavou se nesly výbuchy tankových střel, minometů, kanonů i dunění raketometů a exploze neřízených střel z bitevních vrtulníků. "Taková cvičení neprovádíme příliš často, protože ostré bojové střelby jsou absolutním vrcholem výcviku. Musí být dodržena veškerá bezpečnostní opatření a to umí jen jednotky, které jsou ve vrcholné fázi výcviku," řekl náčelník generálního štábu Pavel Štefka, který cvičení sledoval. iDNES 21.10.2005.

2.12.2005 přivezl An-124 z Ruska do Pardubic poslední tři nové vrtulníky Mi-171Š. (L+K 12/05)

Z mírové mise Althea v Bosně a Hercegovině se ve středu 14.12.2005 vrátilo domů 24 vojáků z přerovské vrtulníkové základny. Dvě skupiny českých pilotů letos strávily v Bosně a Hercegovině dohromady osm měsíců. Se svými vrtulníky piloti nejčastěji přepravovali lidi a materiál pro velitelství mezinárodních mírových sil v Tuzle. Kromě toho podnikali i průzkumné lety a pátrali po pašerácích lidí nebo dobytka na srbsko-bosenské hranici. Na dlouhou dobu to byla zřejmě jejich poslední zahraniční mise. Armáda totiž s jejich vysláním do zahraničí na příští rok nepočítá. Do mise by mohla vrtulníková jednotka zase až v roce 2007. Vrtulníková mise v Bosně přitom patří mezi finančně nejnákladnější operace, kterých se česká armáda v zahraničí účastní. Ministr obrany Karel Kühnl při odletu první jednotky letos v dubnu uvedl, že náklady na působení vojáků se dvěma vrtulníky se pohybují kolem 300 milionů korun.


7.1.2006 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zjistil, že ministerstvo obrany porušilo zákon při zadávání veřejných zakázek. Zakázku ve výši téměř třicet dva milionů korun na generální opravu vrtulníku Mi-17 totiž ministerstvo obrany nezadalo na základě vyhlášení veřejné soutěže. K uskutečnění prací vyzvalo pouze jednu společnost - státní podnik Letecké opravny Kbely. Zakázku zadalo vojsko ještě v době, kdy byl ministrem obrany Jaroslav Tvrdík. Ministerstvo však tvrdí, že zákon takový postup umožňuje. Vojáci argumentují tím, že zmíněné objednávky patří mezi strategické zakázky, na které se podle zákona tendr vyhlašovat nemusí. Ministerstvo se hájí tím, že zákon mu takový postup umožňuje. Zákon skutečně připouští možnost vyzvat k uskutečnění prací pouze jednoho zájemce. Takovou variantu lze zvolit v případě naléhavé potřeby, "jde-li o ohrožení životů nebo zdraví lidí, havárii, přírodní katastrofu nebo hrozí-li nebezpečí škody velkého rozsahu, nebo rozhodne-li tak vláda České republiky". Antimonopolní úřad ale trvá na svém stanovisku, že ministerstvo zákon porušilo. Úřad o stanovisko k této zakázce požádalo Hlavního velitelství Vojenské policie. Ministerstvo obrany je státním úřadem, který zakázky bez výběrového řízení rozděluje nejčastěji. Za zakázky, při nichž nabídlo práci pouze jediné firmě, utratilo například předloni asi 5,8 miliardy. Za to ministerstvo kritizovala organizace Transparency International, která sleduje korupční jednání. "Zákon umožňuje výjimky čistě pro nákup strategického materiálu, ale oni to absurdně chápou úplně na všechno. V zahraničí je přitom poměr nákupů prostřednictvím zakázek zcela opačný než u nás," uvedl minulý rok v Lidových novinách David Ondráčka z Transparency.

17.1.2006 přistálo na letišti v Pardubicích letadlo An-124 Ruslan s posledními třemi vrtulníky Mi-35. Na letišti v Pardubicích budou vrtulníky zkompletovány a projdou kontrolními zálety. Po přeletu Mi-35 na letiště Praha-Kbely bude zahájeno předávání vrtulníkům Vzdušným silám AČR.

9.2.2006 byla v rámci deblokace ruského dluhu ukončena poslední dodávka vrtulníků do výzbroje Armády České republiky. Na letišti v Praze-Kbely byly podepsány předávací protokoly. Za Armádu České republiky se předávacího protokolu zúčastnili vedoucí programový manažer odboru programů vzdušných sil Josef Plšek a za LOM PRAHA ředitel podniku Libor Šťastný. Poslední tři vrtulníky Mi-35 přeletěly z letiště v Pardubicích, kde probíhala závěrečná kompletace, na letiště Praha Kbely ve dnech 3. a 5.2. 2006. Zde, po opětovné kontrole, byla vydána Osvědčení o jakosti. AČR převzala poslední dodávku těchto vrtulníků od státního podniku LOM PRAHA, který po celou dobu zodpovídal za kvalitu dodávek a dále bude v kooperaci s ruskou stranou zajišťovat záruční servis po dobu 1,5 roku. Původní harmonogram ukládal ruské straně dodat vrtulníky do konce roku 2006. Díky konstruktivnímu přístupu smluvních stran se podařilo termín dodávek zkrátit o 10 měsíců. Tímto předáním byla definitivně ukončena dodávka nových vrtulníků pro Armádu České republiky v rámci deblokace části ruského dluhu, jehož celková hodnota se pohybovala kolem 184 milionů dolarů. O zahrnutí dodávek 26 vrtulníků do řešení dluhů Ruské federace rozhodla vláda. Na základě tohoto rozhodnutí probíhaly od dubna 2005 jednotlivé dodávky. Vzdušné síly AČR tak získaly deset nových bitevních vrtulníků Mi-35 a 16 transportních vrtulníků Mi-171Š. V rámci kompatibility s armádami zemí NATO předpokládá AČR do konce roku 2007 dovybavit část těchto vrtulníků moderními avionickými systémy. Ukončením dodávek vrtulníků v rámci deblokace ruského dluhu má tedy Armáda České republiky ve své výzbroji celkem 92 vrtulníků.

Česká armáda na základně v Přerově 9.3.2006 slavnostně představila šestadvacet nových transportních a bitevních vojenských vrtulníků. "Do Kosova bychom už příští rok chtěli vyslat čtyři vrtulníky," řekl NGŠ Pavel Štefka.

21.3.2006 odlétla přes Kbely skupina čtyř vrtulníků Mi-24V a tří Mi-17 z přerovské základny, která se bude od 27.3. v německém Shleswigu účastnit mezinárodního cvičení Brilliant Arrow 2006, nástupce známého Clean Hunteru.

Cvičení Pohled 2006. Vrtulníky bázují na letišti v Prostějově od 26.4. a létají na Libavou.

Svaz letců České republiky inicioval a připravil vzpomínkovou akci pořádanou při příležitosti 50. výročí vzniku vojenského vrtulníkového letectva. 9.6.2006 v 10 hod se u 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově uskutečnilo slavnostní setkání létajícího a technického personálu sloužícího u vojenských vrtulníků "50 let létání vojenských vrtulníků v Československu". Dále základna pořádala v sobotu 10. 6. 2006 na letišti v Přerově od 09.00 do 15.00 hodin "Den otevřeného letiště - Open day 2006". Podrobnosti. 

Od 17.7. do 20.7. 2006 se příslušníci přerovské 23. zVrL účastnili cvičení brigádního úkolového uskupení ve vojenském výcvikovém prostoru na Doupově. Spolu s vojáky 4. brigády rychlého nasazení zde necelá stovka letců s deseti vrtulníky Mi-171Š, čtyřmi vrtulníky Mi-24V a jedním vrtulníkem W3A-Sokol procvičovala taktické výsadky, přepravu osob a materiálu, vzdušný průzkum a střelby. Jednalo se dosud o největší počet vrtulníků české armády, které se za poslední roky podílely na vojenském cvičení.

Helicopter Squadron Exchange. Ve dnech 7.-10.8.2006 navštívily 23. zVrL v Přerově čtyři vrtulníky SA342M Gazelle a jeden SA33Ba Puma od francouzského 6 Régiment d'Hélicopteres de Combat ze základny Compiegne. V rámci programu výměny letek zde uskutečnily řadu společných letů s Mi-24V a Mi-171Š. Foto Tomáš Soušek.

helo3412.jpg (43711 bytes)Z prestižního cvičení tygřích letek NATO se v úterý 3.10. vpodvečer vrátila třicítka příslušníků 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově. Na vojenské letecké základně ve španělském Albacete si společně s dalšími třinácti letkami z deseti států NATO procvičovali společné postupy při plánování, vyhodnocování a zejména realizaci jednotlivých misí. Cvičení pod názvem "Operation Tiger Tail" bylo pro naše piloty náročné i tím, že se létalo ve specifickém terénu. Piloti s vrtulníky Mi-24 a Mi-17 společně s britskými vrtulníky Puma nacvičovali záchranné akce s přistáním i v nadmořských výškách kolem 2200 metrů. Létalo se v úzkých kaňonech, kde vyhledávali palebná postavení protivníka. Prováděli průzkum pro stíhací letouny a fotografovali cíle na území protivníka. Všechny úkoly jsme splnili beze zbytku a naše vrtulníky létaly bez problémů i v tomto suchém a horkém počasí. Každé takové cvičení pro nás znamená získání dalších velkých zkušeností při spolupráci s ostatními letkami NATO," řekl po příletu velitel letky podplukovník Ivan Pospíchal. Foto.

Od listopadu 2006 česká letecká angažovanost v Afghánistánu