A report číslo 20/2002, strana 16, autor: Pavel Lang
Dva bojové letouny německé Luftwaffe Tornado IDS vlétly do jižního cvičného prostoru čáslavské letecké základny. Během chvíle dostávají společnost, a to dvojici stíhacích MiG-21MFN ze systému NATINADS. Hotovostní pilot provede identifikaci strojů a jasným pokynem ruky vyzývá oba narušitele k následování. Ti však rozkaz nerespektují. Poté se letouny zavazují do vzdušného boje.
Právě takto se odehrála jedna z letových misí v rámci tzv. „mini tiger meetu“ nebo-li setkání elitních „tygřích“ letek sdružených v NATO Tiger Association (NTA), které zorganizovali přerovští vrtulníkáři z 331. letky v polovině září.
„Využili jsme Den otevřeného letiště, abychom tuto akci uspořádali. Na rozdíl od nejvyššího orgánu tygří asociace Tiger Meetu, který se koná každoročně, a to zpravidla v návaznosti na významné letecké operační cvičení Aliance, si každá tygří letka pořádá ještě vlastní mini tiger meet,“ upřesňuje mjr. Ivan Pospíchal, velitel 331. letky bitevních vrtulníků.
V čem spočívá jeho smysl? „Je to jedinečná příležitost, jak si vzájemně procvičit operační postupy bojového létání a sladit taktiku jednotlivých druhů letectva. Každá získaná zkušenost se pozitivně promítne do naší profesionální činnosti. Navíc se daleko lépe poznáme, uděláme si obrázek, jak a kde žijí naši alianční partneři,“ dodává. Ostatně, takto je postaven i program každého mini tiger meetu. První den probíhá letová činnost v podobě taktického cvičení, ty následující neodmyslitelně patří tygřím hrám a soutěžím, respektive trošce kulturního vyžití. Ruku na srdce, na přerovský tiger meet mělo blahodárný vliv nedávné vítězství 331. letky v portugalské Beji a převzetí prestižní ceny Silver Tiger Trophy, což je nejvyšší ocenění Asociace tygřích letek sdružených v NTA. „Tygři“ svou hojnou účastí jakoby vzdali hold tomuto českému triumfu.
A tak se na bochořském letišti sešla vskutku vybraná „tygří“ společnost. Samozřejmě i se svými letouny a vrtulníky. Z Geilenkirchenu přilétl průzkumný letoun Boeing 707 E-3A AWACS, z portugalské Beji cvičné bojové Alpha Jety od 301. sqn, dále německá Tornada IDS (AG-51 Schleswig-Jagel) a italský letoun Tornado IDS (155. gruppo Piacenza). Vrtulníkáře zastupovaly osádky z 230. sqn RAF v Aldergrove (ve výzbroji mají dopravní vrtulník Puma), dále piloti od 5. rhc z francouzského Pau (vrtulníky Puma a Gazelle) a britská 847. sqn Royal Navy se strojem Lynx. Vzdušné síly Armády České republiky kromě „domácích“ ještě reprezentovali piloti .41. stíhací letky (MiG-21MFN) a 42. letky (L-159 ALCA) ze základny taktického letectva Čáslav.
Není sporu o tom, že již vzpomínaná minicvičení tvoří nejdůležitější součást jakéhokoliv mini tiger meetu. Přerov nebyl v tomto směru výjimkou. Ne nezajímavá bude tedy skutečnost, jak první letová mise, nebo-li migy versus tornada, pokračovala dále.
„Manévrovací schopnosti obou typů jsou v podstatě obdobné,“ říká pilot kpt. Michal Černý (Black) ze 41. sl Čáslav. „Záleží tedy na pilotovi, jak dokáže využít možnosti éra, jak zná a jakou použije taktiku manévrového vzdušného boje. Nepsané pravidlo v tomto případě říká - kdo vidí první, ten vyhrává.“
Pravidla hry všech aktérů vzdušného boje byla stejná, ale drobný „handicap“ čáslavských stíhačů přece jen rozhodl. „Byť je jeden z našich stíhacích pilotů plně vycvičen, s tímto typem bojového použití teprve začíná. Udělal taktickou chybu, kterou tornada okamžitě využila ve svůj prospěch,“ komentuje Black.
O několik minut později se v rozptylovém prostoru roztočily tři rotory vrtulníků. Dvojice bitevníků Mi-24V společně s dopravní pumou startovala na misi přezdívanou combat SAR nebo-li záchranu sestřeleného pilota z nepřátelského území.
„Po startu jsme letěli po plánované trati na Chotěboř. První šla puma a my jsme ji zezadu zajišťovali proti útokům ze země. Já jsem měl levou polosféru a kpt. Hlubík zase pravou,“ přibližuje letovou činnost mjr. Jiří Varga, kapitán jednoho z vrtulníků Mi-24. „Po příletu do určeného místa se provedla identifikace pilotů, a to na základě předem vypsaných dokumentů, které pilot odevzdává před misí. Puma mezitím vyčkávala v prostoru. Jakmile bylo vše, jak má být, přilétl dopravní vrtulník a vzal sestřelené piloty na palubu. My jsme je jistili shora. Poté se puma přiřadila do skupiny a šli jsme zpět na základnu. Od startu do přistání to byla záležitost necelých dvou hodin,“ dodává J. Varga.
V této souvislosti je třeba dodat, že Den otevřeného letiště, který zorganizovalo velitelství 33. základny vrtulníkového letectva ve spolupráci se Svazem letců České republiky - pobočka Přerov pod záštitou starosty města Přerova, měl i vysoce humánní charakter. Výtěžek z celé akce (150 000 Kč) předal velitel základny plukovník Ladislav Maťašovský dne 19. září starostce záplavami postižené obce Vrbno na Mělnicku paní Jakubičkové.
Francouzi ,
,
a foto Martina Myšky
SA 342M Gazelle 4109/BPQ od 5. RHC.