A report číslo 20/2002, strana 16, autor: Pavel Lang

Mini tiger meet

Dva bojové letouny německé Luftwaffe Tornado IDS vlétly do jižního cvičného prostoru čáslavské letecké základny. Během chvíle dostávají společnost, a to dvojici stíhacích MiG-21MFN ze systému NATINADS. Hotovostní pilot provede identifikaci strojů a jasným pokynem ruky vyzývá oba narušitele k následování. Ti však rozkaz nerespektují. Poté se letouny zavazují do vzdušného boje.

Právě takto se odehrála jedna z letových misí v rámci tzv. „mini tiger meetu“ nebo-li setkání elitních „tygřích“ letek sdružených v NATO Tiger Association (NTA), které zorganizovali přerovští vrtulníkáři z 331. letky v polovině září.

„Využili jsme Den otevřeného letiště, abychom tuto akci uspořádali. Na rozdíl od nejvyššího orgánu tygří asociace Tiger Meetu, který se koná každoročně, a to zpravidla v návaznosti na významné letecké operační cvičení Aliance, si každá tygří letka pořádá ještě vlastní mini tiger meet,“ upřesňuje mjr. Ivan Pospíchal, velitel 331. letky bitevních vrtulníků.

V čem spočívá jeho smysl? „Je to jedinečná příležitost, jak si vzájemně procvičit operační postupy bojového létání a sladit taktiku jednotlivých druhů letectva. Každá získaná zkušenost se pozitivně promítne do naší profesionální činnosti. Navíc se daleko lépe poznáme, uděláme si obrázek, jak a kde žijí naši alianční partneři,“ dodává. Ostatně, takto je postaven i program každého mini tiger meetu. První den probíhá letová činnost v podobě taktického cvičení, ty následující neodmyslitelně patří tygřím hrám a soutěžím, respektive trošce kulturního vyžití. Ruku na srdce, na přerovský tiger meet mělo blahodárný vliv nedávné vítězství 331. letky v portugalské Beji a převzetí prestižní ceny Silver Tiger Trophy, což je nejvyšší ocenění Asociace tygřích letek sdružených v NTA. „Tygři“ svou hojnou účastí jakoby vzdali hold tomuto českému triumfu.

A tak se na bochořském letišti sešla vskutku vybraná „tygří“ společnost. Samozřejmě i se svými letouny a vrtulníky. Z Geilenkirchenu přilétl průzkumný letoun Boeing 707 E-3A AWACS, z portugalské Beji cvičné bojové Alpha Jety od 301. sqn, dále německá Tornada IDS (AG-51 Schleswig-Jagel) a italský letoun Tornado IDS (155. gruppo Piacenza). Vrtulníkáře zastupovaly osádky z 230. sqn RAF v Aldergrove (ve výzbroji mají dopravní vrtulník Puma), dále piloti od 5. rhc z francouzského Pau (vrtulníky Puma a Gazelle) a britská 847. sqn Royal Navy se strojem Lynx. Vzdušné síly Armády České republiky kromě „domácích“ ještě reprezentovali piloti .41. stíhací letky (MiG-21MFN) a 42. letky (L-159 ALCA) ze základny taktického letectva Čáslav.

Není sporu o tom, že již vzpomínaná minicvičení tvoří nejdůležitější součást jakéhokoliv mini tiger meetu. Přerov nebyl v tomto směru výjimkou. Ne nezajímavá bude tedy skutečnost, jak první letová mise, nebo-li migy versus tornada, pokračovala dále.

„Manévrovací schopnosti obou typů jsou v podstatě obdobné,“ říká pilot kpt. Michal Černý (Black) ze 41. sl Čáslav. „Záleží tedy na pilotovi, jak dokáže využít možnosti éra, jak zná a jakou použije taktiku manévrového vzdušného boje. Nepsané pravidlo v tomto případě říká - kdo vidí první, ten vyhrává.“

Pravidla hry všech aktérů vzdušného boje byla stejná, ale drobný „handicap“ čáslavských stíhačů přece jen rozhodl. „Byť je jeden z našich stíhacích pilotů plně vycvičen, s tímto typem bojového použití teprve začíná. Udělal taktickou chybu, kterou tornada okamžitě využila ve svůj prospěch,“ komentuje Black.

O několik minut později se v rozptylovém prostoru roztočily tři rotory vrtulníků. Dvojice bitevníků Mi-24V společně s dopravní pumou startovala na misi přezdívanou combat SAR nebo-li záchranu sestřeleného pilota z nepřátelského území.

„Po startu jsme letěli po plánované trati na Chotěboř. První šla puma a my jsme ji zezadu zajišťovali proti útokům ze země. Já jsem měl levou polosféru a kpt. Hlubík zase pravou,“ přibližuje letovou činnost mjr. Jiří Varga, kapitán jednoho z vrtulníků Mi-24. „Po příletu do určeného místa se provedla identifikace pilotů, a to na základě předem vypsaných dokumentů, které pilot odevzdává před misí. Puma mezitím vyčkávala v prostoru. Jakmile bylo vše, jak má být, přilétl dopravní vrtulník a vzal sestřelené piloty na palubu. My jsme je jistili shora. Poté se puma přiřadila do skupiny a šli jsme zpět na základnu. Od startu do přistání to byla záležitost necelých dvou hodin,“ dodává J. Varga.

V této souvislosti je třeba dodat, že Den otevřeného letiště, který zorganizovalo velitelství 33. základny vrtulníkového letectva ve spolupráci se Svazem letců České republiky - pobočka Přerov pod záštitou starosty města Přerova, měl i vysoce humánní charakter. Výtěžek z celé akce (150 000 Kč) předal velitel základny plukovník Ladislav Maťašovský dne 19. září starostce záplavami postižené obce Vrbno na Mělnicku paní Jakubičkové.

Francouzi helo1849.jpg (32338 bytes), helo1860.jpg (30759 bytes), helo1858.jpg (30510 bytes) a foto Martina Myšky helo1910.jpg (192123 bytes) SA 342M Gazelle 4109/BPQ od 5. RHC.

Britové helo1857.jpg (34722 bytes).