Od listopadu 2006 česká letecká angažovanost v Afghánistánu

05.08.2022

V pátek 24.11.2006 v nočních hodinách odlétli vojenským speciálem do Afghánistánu příslušníci kontingentu České armády, kteří na počátku prosince 2006 v rámci rotace mnohonárodních sil ISAF (International Security Assistance Force) převezmou odpovědnost za vedení mezinárodního letiště v Kábulu. Velitelem kontingentu a zároveň budoucím velitelem jednotek NATO na mezinárodním letišti v Kábulu je helo3601.jpg (60405 bytes) plukovník Bohuslav Dvořák. Jde o první působení Česka v úloze vedoucího národa v operaci mnohonárodních sil NATO na území Afghánistánu. Velitelství NATO na letišti v Kábulu (Kabul International Airport, KAIA) odpovídá za komplexní zabezpečení provozu letiště ve prospěch mnohonárodních sil, jednotlivých účastnických států v operaci a za zajištění civilního letového provozu. Vojáci budou v jeho organizační struktuře působit v řadě řídících a odborných funkcí. Pod českým velením při zabezpečení letového provozu a bezpečnosti letiště bude působit na 500 vojáků a specialistů z přibližně 20 členských států NATO a Afghánistánu. V sestavě 47 členného kontingentu jsou zařazeni specialisté služby řízení letového provozu, letecké informační služby, bezpečnosti letů, logistiky a dalších odborností. Všichni příslušníci nového kontingentu budou na místě do konce listopadu 2006. Na letišti v Kábulu se připojí ke 20 českým vojákům, kteří se zde dlouhodobě podílejí na meteorologickém a ženijním zabezpečení provozu letiště a likvidují nevybuchlou munici a výbušniny. Plukovník Dvořák před odletem z Prahy uvedl, že s ním do Kábulu odlétá zhruba polovina vojáků, kteří již mají zkušenosti s podobnou, ne-li stejnou misí. V operačním prostoru sil ISAF v oblasti Kábulu tak bude celkem působit 67 vojáků. Česká armáda bude vedoucí úlohu v sestavě jednotek NATO na mezinárodním letišti v Kábulu plnit po dobu čtyř měsíců. Návrat kontingentu do Česka se předpokládá v dubnu 2007. Druhou lokalitou působení našich vojáků v silách ISAF je oblast Fajzabádu v severním Afghánistánu, kde se Češi společně s dánskými a německými vojáky podílí na činnosti Provinčního rekonstrukčního týmu (ISAF PRT).  K hlavním úkolům PRT patří spolupráce s představiteli státní a místní správy a bezpečnostními složkami v provincii, jejich podpora při rekonstrukci provincie a rozvoj spolupráce s mezinárodními organizacemi, které v oblasti působí. V operaci mnohonárodních sil ISAF pod vedením NATO na území Afghánistánu tak bude celkem působit 150 českých vojáků.


2.4.2007 odlétli ze základny vrtulníkového letectva v Přerově do Kosova příslušníci 1. vrtulníkové jednotky AČR v silách KFOR. „Poprvé v historii budeme létat přímo pro velitele mnohonárodních mírových sil KFOR. Čekají nás proto nejen standardní úkoly při letecké přepravě osob a materiálu, ale také letecká přeprava velitele a dalších důležitých osob na území Kosova i mimo něj v rámci operačního prostoru NATO na západním Balkáně. V případě potřeby jsme připraveni i k letecké přepravě raněných a nemocných. Jeden náš vrtulník může v této úpravě nést až 12 nosítek s ležícími pacienty,“ uvádí velitel 1. vrtulníkové jednotky AČR pro mírové síly KFOR major Milan Koutný. Vrtulníková jednotka v počtu 29 osob se dvěma víceúčelovými transportními vrtulníky Mi-17 v úpravě pro síly rychlé reakce s prodlouženým doletem, přídavným pancéřováním a dalšími úpravami, bude na území Kosova operačně působit ze základny českého kontingentu v Šajkovaci. V jednotce je devět příslušníků létajícího personálu, včetně jediné pilotky vojenských vrtulníků nadporučice Jitky Sehnoutkové, 19 specialistů pozemního technického zabezpečení a také instruktor záchranné a výsadkové služby. Všichni jsou příslušníky základny vrtulníkového letectva v Přerově a většina z nich jsou i příslušníky jednotky, vyčleněné pro potřeby brigádního úkolového uskupení na bázi 4. brigády rychlého nasazení.

5.4.2007 česká vláda schválila, že Afghánistánu daruje 12 nepotřebných bojových a dopravních vrtulníků, které se nyní opravují a modernizují v LOM PRAHA s. p. Českou republiku o to loni požádali spojenci z NATO. Tato opatření si vyžádají několik stovek milionů korun, avšak veškeré náklady má uhradit NATO. Jedná se o 6 dopravních vrtulníků Mi-17 a 6 bojových vrtulníků Mi-24. První vrtulník by afghánská armáda měla od nás převzít již letos v září. Česká armáda vrtulníky určené pro Afghánistán vyřadila z výzbroje, protože v rámci splácení ruského dluhu získala modernější stroje, přičemž poslední tři vrtulníky převzala loni v lednu. Česká armáda získala z Ruska 10 bojových a 16 dopravních vrtulníků a v současné době má ve své výzbroji více než 60 vrtulníků.

Vláda schválila 18.4.2007 dvě dohody s Ruskem, týkající se oprav vrtulníků, které má česká armáda ve výzbroji. Přesně vymezuje podmínky pro zásahy do konstrukce těch vrtulníků, kde se ruská strana musí podílet na projektové dokumentaci nebo na účasti specialistů. Také upravuje podmínky tak, aby ruská strana nemohla danou modernizaci brzdit. Týká se to i subdodávek, které nemusí být všechny uskutečněny z Ruska. Česko bude povinné zaplatit Rusku například za projektové dokumentace k těmto vrtulníkům. Platby se odhadují ve výši v řádech miliónů dolarů. Postaveny by měly být dva až tři prototypy vrtulníků. Modernizováno by mělo být zejména 4 až 10 vrtulníků, které česká armáda hodlá v roce 2009 nasadit do bojových misí v Afghánistánu, přičemž v první fázi půjde hlavně o dopravní vrtulníky.

27.4.2007 byl v Moskvě podepsána Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Ruské federace o vzájemné ochraně duševního vlastnictví během dvoustranné vojensko-technické spolupráce a Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Ruské federace o organizaci oprav vrtulníků typu Mi-24 (Mi-35), Mi-171Š (Mi-8, Mi-17) a jejich modernizaci na území České republiky.

4.5.2007 skončilo společné cvičení vyčleněných útvarů Společných sil Armády České republiky a Ozbrojených sil Velké Británie pod názvem Flying Rhino 2007. Cvičení probíhalo od 23.4. v prostorech Olomouckého, Pardubického, Jihomoravského a Jihočeského kraje a kraje Vysočina. Cílem cvičení bylo procvičit postupy vyžadování a provádění blízké letecké podpory, udržet a zvýšit bojovou kvalifikaci českých předsunutých leteckých návodčích a procvičit letové postupy pilotů. Do společného cvičení se letos zapojilo téměř osm stovek vojáků, tři desítky vrtulníků i proudových letadel. Z letecké techniky se zúčastnily za britskou stranu letouny Tornádo GR4 a Hawk a vrtulníky Lynx, za českou stranu letouny  L-159 a L-39 a vrtulníky Mi-24 a Mi-171Š a slovenské L-39. Foto. L+K 6/07

Pro zachování vrtulníkové základny v Přerově z bezpečnostních, strategických i dalších důvodů se vyslovil premiér Mirek Topolánek. „My pokládáme zrušení této letky za velkou chybu,“ prohlásil 4.6.2007.

Od 1. vrtulníkové jednotky AČR v silách KFOR operační úkol v operaci Joint Enterprise převzala 2.7.2007 2. vrtulníková jednotka KFOR z 23. základny vrtulníkového letectva Dr. Edvarda Beneše v Přerově, jejíž příslušníci opustí Kosovo po téměř čtyřměsíčním působení 15.10.2007.

Ve dnech 29.7.-21.8. a 29.8.-21.9.2007 byly na dvě základny ve Spojeném království vysláni piloti Koutný a Juračka, aby se seznámili v QTHI s taktikou používanou britskými piloty v Afghánistánu. Poté zpracovali manuál týkající se taktiky vrtulníkového letectva. L+K 7/2013

13.9.2007 byl za přítomnosti náměstka ministryně obrany ing. Františka Padělka a obchodního rady Ruské federace podepsán kontrakt o provedení modernizace vrtulníků Mi-171Š mezi LOM PRAHA s.p. a FGUP Rosoboronexport. Takto modernizované stroje umožní AČR jejich nasazení v misích po celém světě v součinnosti s vojsky NATO. Kontrakt současně vytváří předpoklady pro další spolupráci a rozvoj ekonomicko-obchodních aktivit mezi oběma státy. 

Ve dnech 17.-28.9. se zúčastnili příslušníci základny vrtulníkového letectva cvičení v Německu. Cílem cvičení bylo procvičit osádky vrtulníků v létání a přistání ve vysokohorském prostředí. V bavorských Alpách osádky vrtulníků létaly ve dne i v noci (za použití brýlí pro noční vidění - NVG). "Domovem" pro dva víceúčelové vrtulníky dva Mi-171Š a dva bitevní vrtulníky Mi-35 se na přechodnou dobu stala vojenská základna v Lechveldu. Odtud startovaly vrtulníky k plnění plánovaných úkolů. Celkem 63 příslušníků základny tak prošlo náročným výcvikem nejen v létání, ale také v přípravě vrtulníků na létání v jiných podmínkách, než jsou u nás. Vždyť jestliže u nás létáme nad horami ve výšce okolo 1300 m, tak v Německu vrtulníky létaly ve výšce 1800-2300 m. Pro vrtulníky Mi-35 to znamenalo hranici statického dostupu. Navíc vyšlo i počasí a mohly být uskutečněny téměř všechny plánované úkoly. Cvičení rozhodně splnilo svůj cíl a přispělo k získání a prohloubení návyků při létání ve vysokohorském prostředí.

Dvojice bitevních strojů Mi-24V z 231. letky bitevních vrtulníků z Přerova 19.9.2007 v podvečer přistála na norské letecké základně Orland. Osm pilotů a devět příslušníků pozemního personálu se zde zúčastní mezinárodního leteckého cvičení Arctic Tiger 2007. Jde o tradiční cvičení takzvaných tygřích letek známé také jako NATO Tiger Meet. Přerovští letci využili nabídky norského královského letectva na využití zdejšího terénu k dalšímu výcviku, a proto přilétli o několik dní dříve. 2.10.2007 se na leteckou základnu v Přerově vrátila z Norska dvojice vrtulníků Mi-24V. České vrtulníky létaly v Norsku velmi intenzivně, každý den strávily ve vzduchu minimálně pět hodin. Při nich se zapojovaly zejména do záchranných operací Combat SAR a MEDEVAC. Poskytovaly při nich ochranu norským vrtulníkům Bell 412 a britským Super Puma a Merlin. Řadu letů pak provedly naše osádky také ve prospěch norských speciálních jednotek, jež vysazovaly v náročném horském terénu. Výcvik se tak velmi přiblížil podmínkám při případném nasazení českých bitevních vrtulníků v zahraniční misi. Cvičení Arctic Tiger však nebylo zaměřeno jen na létání, ale také na upevňování vztahů mezi jednotkami sdruženými v takzvané Asociaci tygřích letek NATO (NTA). Celé cvičení tak mělo zároveň formu soutěže, při níž se neustále posuzovaly výkony a chování v několika oblastech. Nechyběly ani takzvané tygří hry, tedy utkání v netradičních, avšak náročných sportovních disciplínách. Čeští letci se zde ukázali jako výborní sportovci a obsadili hodnotné třetí místo. Na třetím místě pak skončili také v kategorii nejhezčí letadlo. Černomodře zbarvený vrtulník Mi-24V se stále líbí. Nejcennější trofejí je však druhé místo v kategorii nejlepší létání. Příslušníci přerovské základny jej získali i přesto, že naprostou většinu ostatních účastníků představovaly stíhací jednotky. Ty však dokázaly náležitě ocenit profesionální přístup a výkony českých vrtulníkářů. Podrobnosti. (L+K 12/07)

K 1.10.2007 se kbelská 242. vrlt přejmenovala na 243. vrtulníkovou letku. Velitel pplk. Ing. Petr Kratochvíl.

Ve dnech 1. až 12.10.2007 se ve Vojenském újezdu Libavá konalo velitelsko-štábní cvičení s částečným vyvedením vojsk 7. brigádního úkolového uskupení (7. BÚU) pod názvem STRONG CAMPAIGNER 2007.

Na slavnostním nástupu 23. základny vrtulníkového letectva se její příslušníci v pátek 5.10.2007 rozloučili s vojáky, kteří tvoří 3. vrtulníkovou jednotku KFOR a v pondělí 8.10.2007 odlétají do mise KFOR v Kosovu. Na základně u obce Šajkovac najde svůj dočasný domov 29 vojáků, kteří budou plnit úkoly pod přímým velením velitele KFOR a nahradí zde příslušníky 2. vrtulníkové jednotky AČR pro misi KFOR. Na území Kosova budou především zajišťovat přepravu osob a materiálu, průzkumné a humanitární lety. Omezeně mohou osádky vrtulníků se svým stroji zajišťovat pátrací a záchrannou službu i přepravu VIP osob po celém Balkáně. Vrátit by se měli před vánocemi.

Ve dnech 8. až 12.10.2007 se ve Vojenském újezdu Hradiště uskutečnilo cvičení PATHFINDER 2007, vyvedení jednotek 4. brigády rychlého nasazení.

13.9.2007 byl za přítomnosti náměstka ministryně obrany ing. Františka Padělka a obchodního rady Ruské federace podepsán kontrakt o provedení modernizace vrtulníků Mi-171Š mezi LOM PRAHA s.p. a FGUP Rosoboronexport. Takto modernizované stroje umožní AČR jejich nasazení v misích po celém světě v součinnosti s vojsky NATO. Kontrakt současně vytváří předpoklady pro další spolupráci a rozvoj ekonomicko-obchodních aktivit mezi oběma státy. Afghánistánu v roce 2009 plánuje naše armáda nasadit tři modernizované vrtulníky Mi-171Š. Modernizace vrtulníků má být ukončena 12.12.2008.

Na domovskou základnu v Přerově se 16.12.2007 z Kosova vrátili piloti a personál dvou českých vojenských vrtulníků Mi-17, kteří tvořili 3. vrtulníkovou jednotku KFOR. Po devíti měsících tak jejich mise v mezinárodních jednotkách KFOR končí. V Kosovu čeští piloti vrtulníků působili od letošního března. Po třech měsících v misi se piloti i personál vždy vyměnili. Se dvěma vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š ve speciální úpravě Sil okamžité reakce čeští letci v jihosrbské provincii zajišťovali hlavně osob a materiálu. Mezi úkoly ale patřily i průzkumné a humanitární lety nebo evakuace v případě potřeby. Omezeně mohly být vrtulníky nasazeny do záchranných operací, pro přepravu VIP osob po celém Balkáně nebo odsun raněných.

Koaliční ministři se 22.10.2007 na jednání vlády shodli na statutu vrtulníkové základny české armády v Přerově. Bude fungovat ve smíšeném provozu. Přistávat na ní budou moci jak vojenské, tak i civilní stroje. Vojenské letiště, které například NATO označilo jako nepotřebné, je nutné rozsáhle modernizovat, aby ho v budoucnu kromě armádních vrtulníků mohla využívat i civilní letadla. Smíšený provoz si letiště zachová i přesto, že armáda už několik let uvažovala o tom, že základnu u Přerova uzavře a letectvo bude využívat pouze základny v Čáslavi, Náměšti nad Oslavou a v Praze-Kbelích. Zachování základny si v příštích letech vyžádá investic v hodnotě několika miliard korun. Odborníci odhadují, že modernizace bude stát dvě až tři miliardy. Ta by se týkala téměř celého areálu: hangárů, železniční vlečky, palivových nádrží i rozvodů vody a elektřiny. A také kanalizace. Na pokrytí nákladů by se měly podílet kraje. Armáda zvažuje rovněž zapojení privátního sektoru či evropských fondů. O tom, jak to bude s financováním rozsáhlé modernizace přerovské základny i s následným provozem, zatím není podle armádního mluvčího Andreje Čírtka rozhodnuto. Na základně vládního rozhodnutí se teď vypracuje plán investic. Olomoucký a Zlínský kraj slíbily, že spolu s Přerovem dají dohromady desítky milionů korun. Zároveň chtějí získat další peníze z evropských fondů. Regionální politici tvrdí, že se to vyplatí. Plánují, že v Přerově vznikne regionální letiště, které bude moci odbavovat i mezinárodní lety. Část vojáků nicméně přerovskou základnu opustí. V Přerově zůstane mimo jiné letka dopravních vrtulníků s vrtulníky Mi-171Š a Mi-17, celkem to bude 24 strojů a zhruba 950 osob. Zachována zůstane i letecká záchranná a pátrací služba. "Tygří letka bude působit z letiště v Náměšti nad Oslavou. Využije letiště, které bylo připraveno v rámci páteřních letišť NATO. V Náměšti nad Oslavou bude 24 vrtulníků Mi-35 a Mi-24 plus deset letadel L 39 ZA, přibližně tam bude kolem 1050 osob," uvedl první zástupce náčelníka generálního štábu Armády ČR Jaroslav Kolkus.

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 29. října 2007 č. 1211 o změně usnesení vlády ze dne 10. října 2001 č. 1029, k Současnému stavu plnění úkolů z usnesení vlády z 28. června 1999 č. 672, k organizačnímu a materiálnímu zajištění leteckých činností v Integrovaném záchranném systému

Armáda chce reorganizovat leteckou záchrannou službu LZS. Vzhledem k tomu, že v současné době  probíhají ve struktuře Armády ČR změny a na základě schváleného II. kroku reformy ozbrojených sil České republiky, budou příslušníci letky v Plzni začleněni do struktury letecké základny v Praze Kbelích, namísto přerovské základny vrtulníkového letectva, kam v současnosti spadají. Změna je připravována k 1.10.2008. Vrtulník W-3A Sokol, který byl doposud pro LZS vyčleněn, bude v Plzni  i nadále zajišťovat činnost v celém rozsahu jako doposud. Důvodem změn ve struktuře AČR je snížení rozpočtu a  nutnost snížení počtu dislokačních míst. Materiál II. kroku reformy ozbrojených sil ČR byl zpracován podle těchto potřeb, ale závazek Armády ČR pro Ministerstvo zdravotnictví pokračovat v zajišťování LZS těmito opatřeními nebude nijak ohrožen. Činnost LZS je každoročně upravována Dodatkem Dohody mezi ministerstvem obrany a ministerstvem zdravotnictví, který podepisují ministři obou resortů. LZS provozovaná Armádou ČR má ve svých povinnostech zajišťování LZS dvacet čtyři hodin denně. V nočních hodinách pokrývá potřebu nejen ve svém regionu, ale může na vyžádání působit i po celém území ČR. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný v Plzni pro LZS, je včetně zdravotnické posádky připraven k okamžitému zásahu, a to do tří minut od nahlášení požadavku. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný pro SAR v Plzni nadále bude sloužit. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný pro SAR v Přerově má být vyměněn za vrtulník Mi-171Š. Vrtulníky W-3A Sokol mají být soustředěny v Praze-Kbelích.

Kritika záměny Sokola za Mi-171Š.

helo3810.jpg (42936 bytes), helo3811.jpg (51065 bytes) Ve dnech 6. až 11.12.2007 příslušníci Velitelství Společných sil a 23. základny vrtulníkového letectva z Přerova uskutečnili rekognoskaci prostoru budoucího působení týmu Aviation Operational Mentoring Liasion Team (OMLT) na letišti v Kábulu (KAIA). Tento poradní tým by měl být nasazen od 1.4.2008 a jeho hlavním úkolem bude nastolit systém ošetřování vrtulníkové letecké techniky Afghánské národní armády v souvislosti s dodáním českých vrtulníků do užívání Afghan National Army (ANA). Dalším úkolem bude verifikovat systém přípravy leteckého personálu k létání a doporučit nutné změny v přípravě a vyhodnocování letů s cílem zamezit nežádoucím jevům ohrožujícím bezpečnost létání. Tým OMLT bude působit pod odborným vedením Combined Security Transition Command – Afghanistan (CSTC-A), který výcvik Afghan Army Air Corps (AAAC) ANA zastřešuje. Cílem rekognoskace bylo seznámení se současným stavem technické údržby vrtulníků Mi-17 a Mi-24 ANA, jejich dokumentací a úrovní vycvičennosti leteckého a technického personálu. Na základě výsledků budou zpracovány osnovy výcviku leteckého i technického personálu Afghánské národní armády. Během rekognoskace byla provedena řada jednání se zástupci CSTC-A. Dále se tým představil velitelům všech stupňů velení a proběhly také neformální diskuse s piloty a technickým personálem ANA. Český tým přednesl prezentace týkající se systému ošetřování letecké techniky v prostředí České armády a operačního použití vrtulníku Mi-24V. Zájem o naše zkušenosti a postupy byl jednoznačný, zároveň dotazy příslušníků afghánského létajícího i technického personálu naznačily nemalé množství problematických oblastí, kterými se budou naši experti v rámci mise OMLT zabývat.


Bývalým výcvikovým střediskem vzdušných sil v Přerově ročně prošlo asi pět set leteckých mechaniků a dalších odborníků. Nyní středisko sídlí ve Vyškově. Ve Vyškově armáda zahájila 29.1.2008 provoz v nově postavené Výcvikové hale vzdušných sil. Tento komplex  šesti budov, v nichž je 2500 metrů čtverečních za asi 61 milionů korun, bude sloužit ke školení vojenského leteckého personálu, mechaniků, výzbrojních expertů, obsluhy lokátorů a také pracovníků protivzdušné obrany. K tomu jim poslouží nejen četné trenažéry, ale dokonce i dva vrtulníky a letouny, které jsou umístěny přímo v novém areálu. "V podstatě budeme školit všechny lidi zabývající se v armádě létáním, včetně údržby leteckých ploch. Jedinou výjimkou jsou samotní piloti. Pro ty výcviková hala určena není. Procházejí totiž trochu jiným výcvikem," řekl Pavel Kočvara z Ředitelství výcviku a doktrín krále Jana Lucemburského ve Vyškově, které přípravu vojenských expertů řídí.

V týdnu od 18.2.2008 provedla základna vrtulníkového letectva Přerov noční střelby z bitevních vrtulníků Mi-24/35 na střelnici ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá. Zvláštností střelby v noci je zejména složitější orientace v terénu a nalezení a identifikace cílů v prostoru střelnice. Výhodou je potom stabilnější počasí a také výška, ze které se střílí (zhruba 150 metrů). Proto jsou střelby v noci většinou přesnější, než ve dne. Střílelo se z kulometu 12,7 mm a také neřízenými raketami. Střeleb se zúčastnili všichni piloti a palubní technici z letky a výsledky podplukovník Pospíchal hodnotil velmi dobře. "Je potřeba vidět skutečnost, že pro 80 % létajících se jednalo o premiéru v nočních střelbách. Střelby z kulometu dopadly výtečně a u neřízených raket bylo dosaženo velmi dobrého hodnocení. Jsem spokojen s výsledky i s prací celé letky." Jen pro představu, velitel letky, který je nezkušenějším pilotem bitevních vrtulníků v armádě, střílel v noci naposledy v roce 1991. Noční střelby se nemohly od té doby provádět, protože nebyla dobudována střelnice.

Ve dnech 8. až 11.3.2008 navštívil předseda vlády ČR Mirek Topolánek Jordánsko a Izrael. Doprovázel ho i první náměstek ministryně obrany Martin Barták, který se při jednáních soustředil na oblast bezpečnosti a obrany. Náměstek Barták se spolu s Mirkem Topolánkem účastnil všech klíčových jednání s jordánskými i izraelskými představiteli včetně jordánského krále Abdulláha II., izraelského prezidenta Šimona Perese a předsedy izraelské vlády Ehuda Olmerta. V Izraeli první náměstek jednal s významnými výrobci obranných technologií, firmami Rafael, ELBIT či AIA. Rozhovory se týkaly mimo jiné projektu kolových obrněných transportérů pro Armádu ČR, modernizace českého vrtulníkového letectva a projektu vojáka budoucnosti.

V Náměšti nad Oslavou 14.4. začalo vojenské cvičení Flying Rhino 2008. Hlavním úkolem cvičení je trénování leteckých návodčích a procvičení spolupráce pozemních vojsk a letectva. Poprvé v sedmileté tradici tohoto leteckého cvičení jsou jeho součástí také české pozemní síly. Ve vzduchu jsou kromě britských bojových letadel Tornado a Hawk také letouny L-39, Jas-39 Gripen a L-159 a vrtulníky Mi-24 a Mi-17. Foto.

21.4.2008 zahájil na kábulském mezinárodním letišti KAIA v Afghánistánu svou činnost český výcvikový a styčný tým OMLT (Operational Mentor and Liaison Team), který je od 16.4. součástí 4. kontingentu polní nemocnice a chemické jednotky AČR v Afghánistánu. Před osmi příslušníky Vzdušných sil AČR pod vedením podplukovníka Ivana Pospíchala leží velmi náročný úkol – zabezpečit výcvik obsluh a techniků pro vrtulníky afghánských vzdušných sil, mimo jiné i pro vrtulníky, které Česká republika darovala Afghánské národní armádě (ANA) v loňském roce. Příslušníci týmu zodpovídají za vytvoření efektivního systému výcviku osádek a techniků ANA. Rovněž mají za úkol seznámit afghánský letecký a zabezpečovací personál se systémem ošetřování techniky, se způsobem a postupy provádění pravidelné údržby a kontroly vrtulníků tak, aby byl zabezpečen jejich bezproblémový provoz. Tým českých vrtulníkářů tvoří dva piloti-instruktoři, palubní technik, dva specialisté na údržbu motoru a draků vrtulníků, dva specialisté na elektroniku strojů a radista. „Místní piloti jsou velmi zkušení. Někteří mají nalétáno i tisíce hodin,“ uvádí praporčík Ivan Skácel a jeho kolega praporčík Pavel Solař dodává: „Někteří již v osmdesátých letech bojovali po boku Rusů proti povstalcům a jiní poté i proti Talibanu“. Společně zmiňují, že slabinou je zejména údržba strojů a nedostatek potřebného nářadí pro techniky. „Staří a zkušení technici nechtějí ze strachu o ztrátu zaměstnání zaučit mladší kolegy, takže ti jenom umývají draky vrtulníků,“ podotkl praporčík Skácel. Pro všechny příslušníky týmu bylo velmi překvapivé zjištění, že v této muslimské zemi objevili mezi vojenskými piloty i ženu.

Tři vrtulníky mají od července 2009 létat ze základny Bagram. Příprava do Afgoše na ČT podle bývalého pilota vrtulníků Tomáše Vlacha.

Situace u vrtulníkářů na ČT podle bývalého pilota vrtulníků Tomáše Vlacha.

Na základě potřeb Vzdušných sil AČR pro nasazení vrtulníků v zahraničních misích byla nově vytvořena specializace „palubní střelci“. K uskutečnění jejich teoretické přípravy byla oslovena Fakulta vojenských technologií Univerzity obrany. Ve spolupráci kateder letectva, letecké a raketové techniky, leteckých elektrotechnických systémů, zbraní a munice, vojenské geografie a meteorologie a Ústavu leteckého zdravotnictví Praha připravila kurz teoretické přípravy palubních střelců.  Koordinátorem čtyřtýdenního kurzu, jenž začal 2. června a skončil 26. června, byla pověřena Katedra letectva. Po jeho ukončení obdrželo dvanáct příslušníků 23. vrtulníkové základny z Přerova osvědčení o absolvování Kurzu teoretických znalostí pro přiznání kvalifikace palubní střelec.

Darovací smlouvu na poskytnutí 7 milionů korun v průběhu dvou let na rekonstrukci a přípravu podmínek pro smíšený provoz na vojenském letišti v Přerově - Bochoři podepsal 1.7. za přítomnosti ministryně obrany Vlasty Parkanové zlínský hejtman Libor Lukáš. Účastníky smlouvy s ministerstvem obrany jsou také Olomoucký kraj a město Přerov. Ministryně zároveň na jednání potvrdila, že v Přerově zůstanou lehké vrtulníky typu Sokol, které jsou velmi důležitou součástí Integrovaného záchranného systému Zlínského kraje.

Se dvěma bronzovými medailemi se z Francie 1.7. vrátila přerovská 231. vrtulníková letka z prestižního cvičení takzvaných tygřích letek NATO. Ty platí v zemích Aliance za elitu vojenského letectva. "Letos naši nezískali žádné trofeje. Obsadili ale dvě třetí ve čtyřech soutěžních kategoriích - za nejlepší létání a ve sportovních disciplínách," uvedl mluvčí přerovské základny Milan Kouřil. Každoroční cvičení tygřích letek, letos pojmenované jako Ocean Tiger, se konalo na základně francouzského námořního letectva v Landivisiau, nedaleko Brestu. Během manévrů čeští armádní letci se čtyřmi bitevními vrtulníky Mi-24 soupeřili s další dvacítkou elitních letek ze 12 zemí. "V cvičných misích nalétali takřka 60 hodin. Šlo hlavně o podporu pozemních jednotek v ohrožení nebo přímou leteckou podporu a záchranu důležitých osob z nepřátelského území," konstatoval Kouřil. Stříbrnou sošku tygra, tedy absolutní vítězství mezi tygřími letkami, získala švýcarská letka Staffel 11 na letounech F-18. Během samotného cvičení, které se každoročně účastní až šest desítek letounů, elitní letky absolvují několik realistických misí. Piloti plní různé náročné letové manévry, jako je například doprovod vrtulníků s výsadkáři nad nepřátelským územím. Ve cvičných operacích spolupracují stíhači, piloti vrtulníků i speciálních průzkumných letounů včasné výstrahy AWACS a taktického letectva. Fotky.

Na základě osobního pozvání generálního ředitele Ulanudského leteckého závodu L. J. Belycha se ve dnech 24.-26.7.2008 zúčastnili 6. mezinárodní konference uživatelů vrtulníku Mi-171Š zástupci sekce vyzbrojování MO Jiří Staněk, Petr Elbl a Josef Plšek.

Tři piloti a pět příslušníků pozemního technického personálu 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově se ve čtvrtek 7.8.2008 vrátili z Afghánistánu. Jako příslušníci takzvaného OML týmu (Operational Mentor Liaison Team - Operační výcvikový styčný tým) působili na letišti v Kábulu od dubna letošního roku. Jejich úkolem byl především výcvik pilotů a techniků Afghánské národní armády (ANA). Severoatlantická aliance se pomocí OMLT snaží připravit místní ozbrojené síly tak, aby se od roku 2011 mohly plně zapojit do bojových operací na svém území. V současnosti pracuje v zemi zhruba 30 OML týmů, v budoucnosti by jich však mělo být 70-100. Podle velitele 231. letky bitevních vrtulníků podplukovníka Ivana Pospíchala, který prvnímu českému OMLT velel, má mnoho afghánských pilotů za sebou řadu skutečných bojových letů. "K celé naší misi jsme proto přistoupili spíše jako k vzájemné výměně zkušeností, kdy my jsme získali nové poznatky z bojového létání a naopak jsme předávali novinky z oblasti technického vybavení případně organizace letového provozu," říká podplukovník Pospíchal. Pro naše letce bylo velice přínosné také samotné létání v místním horském prostředí ve výškách kolem 3500 metrů a při teplotách vysoce přesahujících 30 stupňů. Veškeré výcvikové lety prováděli v severní části Afghánistánu, která není tak nebezpečná, jako jiné oblasti. Afghánská armáda vysoce ocenila úroveň našich vojáků a prý bude požadovat jejich pomoc i na další 3-4 roky. Zatím je dohodnuta česká účast v OMLT na dobu jednoho roku. Úkolem druhého osmičlenného týmu, který do Afghánistánu z Přerova odcestoval minulý týden, bude pokračování výcviku místních letců tak, aby během několika měsíců mohli podstoupit ostré bojové střelby s vrtulníky Mi-24.

Od 19.8. pokračuje přelet bojových vrtulníků Mi-24V/35 z Přerova do Náměště nad Oslavou. „Nyní se každý den přemístí čtyři vrtulníky, v pátek pak tři,“ informovala mluvčí náměšťské letecké základny Ludmila Formánková. Spolu s vrtulníky, které přiletěly do Náměště nad Oslavou už minulý měsíc, by měl počet bojových vrtulníků dosáhnout celkem jednadvacet strojů. Během dvou týdnů proběhnou nezbytné technické prohlídky a během září začnou piloti vrtulníků s výcvikem.

Do francouzských Pyrenejí zamířili 1.9.2008 na výcvik přerovští piloti, které čeká příští rok zahraniční mise v Afghánistánu. Do konce roku je zřejmě ještě čeká pobyt v poušti. Informoval o tom velitel přerovské 23. základny vrtulníkového letectva Jaroslav Braun. Cvičení s názvem Mountain Flight se od 1. do 12.9. zúčastní celkem 72 lidí. Mezi nimi je i celkem osm posádek připravovaných pro první a druhou rotaci vrtulníkové mise v Afghánistánu a bitevní vrtulníky Mi-24. "V pondělí odlétává šest vrtulníků, čtyři vrtulníky Mi-171Š a dva bitevní vrtulníky Mi-35, do Francie. Létání v Pyrenejích. Army.cz, iDnes, ČT 24, Nova, Fotky.

Na letišti v Praze-Kbelích představil 1.10. státní podnik LOM PRAHA zástupcům Ministerstva obrany přepravitelné velitelské stanoviště vrtulníkového letectva ve variantě pro zahraniční mise. Za resort obrany se prezentace zúčastnili mimo jiné náměstci ministryně obrany František Padělek a Jaroslav Kopřiva, přítomen byl i velitel vzdušných sil AČR generálmajor Ladislav Minařík. Modulární systém polního velitelského stanoviště (SQOC - Squadron Operation Centre) je určen k zajištění podpory letecké činnosti v polních podmínkách. Slouží k velení a řízení operací, plánování letů a k základní komunikační a informační podpoře pro piloty. "Toto velitelské stanoviště je řídícím místem, které umožní letounům i vrtulníkům působit v polních podmínkách. Naše firma na jeho vývoji pracovala déle než rok," uvedl během představení SQOC ředitel státního podniku LOM Praha Jindřich Ploch. Ministerstvo obrany v současné době pořizuje dvě tato velitelská stanoviště. Byly ukončeny kontrolní zkoušky, v průběhu října začnou zkoušky vojskové. Cena za dvě pořizovaná SQOC je necelých 80 milionů korun. "Ministerstvo obrany počítá s tím, že v příštím roce bude jedno velitelské stanoviště umístěno v Afghánistánu, kde budou působit i české vrtulníky," prohlásil náměstek ministryně obrany pro vyzbrojování Jaroslav Kopřiva.

„Češi nabízí svoje kapacity pro zabezpečení výcviku vrtulníkových osádek a modernizaci transportních vrtulníků v rámci mezinárodního konsorcia,“ prohlásila česká ministryně obrany na neformálním zasedání ministrů obrany EU, které se konalo ve dnech 1. a 2.10.2008 ve francouzském Deauville. Za jeho organizaci byla zodpovědná Francie, která Evropské unii v současné době předsedá. Česká republika ji bude následovat svým předsednictvím v první polovině roku 2009. Jedním z dlouhodobých problémů při přípravě vojenských operací Evropské unie je nedostatek nasaditelných vrtulníků pro zajištění tzv. taktické přepravy, která je v misích v odlehlých oblastech bez dopravní infrastruktury, např. v africkém Čadu, nezbytností. Přitom transportních helikoptér mají evropské armády dostatek, chybí však moderní přístrojové vybavení a připravené posádky. Česká republika nabízí výcvikové kapacity, které má k dispozici státní podnik LOM PRAHA, jehož zakladatelem je Ministerstvo obrany ČR. Ten v současnosti zajišťuje část leteckého výcviku pilotů Armády ČR a je připraven poskytovat své služby i zahraničním armádám. Evropská unie řeší problém výcviku pilotů prostřednictvím Evropské obranné agentury (EDA), jejímž úkolem je koordinace vyzbrojování států Unie. EDA vyhlásila výběrové řízení na studii proveditelnosti. Ta má představit projekt společného výcviku vrtulníkových posádek ve spolupráci více členských států. Státní podnik LOM PRAHA poslal do výběrového řízení svou nabídku. Do budoucna EDA bude rozvíjet i projekt nadnárodní modernizace vrtulníků. I v tomto ohledu disponuje LOM PRAHA výjimečnou schopností modernizovat vrtulníky ruského původu, které jsou v armádách východních členů EU hojně zastoupeny.

Ostré střelby palubních střelců vrtulníků Mi-171Š.Nova 2.11.2008, ATM 3/09

Dne 26.11.2008 navštívili LOM PRAHA s.p. zástupci Vzdušných sil AČR s veliteli leteckých základen v Náměšti n. O. a Přerově, veliteli vrtulníkových letek, piloty vrtulníků a techniků, kteří se budou účastnit mise ISAF 2009. Součástí programu pracovní návštěvy byla prezentace strategických záměrů podniku a prezentace vrtulníkové iniciativy pro NATO/EU jako jedna z priorit ČR v rámci předsednictví v EU. Poté následovalo seznámení s harmonogramem projektu modernizace vrtulníků Mi-171Š, které LOM PRAHA s.p. modernizuje právě pro misi ISAF 2009, a ukázka modernizačních prací na těchto vrtulnících. 2 vrtulníky budou předány Vzdušným silám AČR do konce prosince 2008, 3 vrtulníky do konce ledna 2009. Součástí tohoto kontraktu je i vyškolení 3 letových posádek. LOM PRAHA s.p. tak zajišťuje přípravu posádek pro misi ISAF 2009. Po předání prvních pěti vrtulníků bude následovat sériová westernizace vrtulníků řady Mi-171Š, tím budou všechny vrtulníky Vzdušných sil AČR plně kompatibilní pro NATO/EU prostředí, budou plně připraveny pro humanitární mise a logistickou podporu v ČR, EU a ve světě, a budou využitelné v integrovaném záchranném systému nejen v ČR, ale i v euro a aliančním prostředí. LOM PRAHA s.p. se projektem modernizace Mi-171Š podílí na naplňování závazků České republiky vůči NATO

Od 2.12.2008 se 55 příslušníků 23. vrtulníkové základny z Přerova účastnilo v Izraeli cvičení Desert Flight Etzion 2008. Cílem tohoto cvičení bylo připravit osádky vrtulníků Mi-171 Š na jejich plánované nasazení v Afghánistánu v druhé polovině příštího roku. Vzhledem ke geografickým podmínkám Česka byla část přípravy pilotů vrtulníků a létajícího a zabezpečujícího pozemního personálu realizována v zahraničí. Ve Francii posádky vrtulníků absolvovaly v září výcvik v létání ve vysokohorském terénu v nadmořských výškách pohybujících se až nad 2800 metrů. V Izraeli je výcvik zaměřen na létání v prašném a pouštním prostředí. S průběhem a podmínkami náročného výcviku se přímo v Negevské poušti seznámil náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Vlastimil Picek společně s velitelem vzdušných sil AČR generálmajorem Ladislavem Minaříkem a velitelem 23. vrtulníkové základny z Přerova podplukovníkem Jaromírem Šebestou, kteří navštívili cvičící vojáky na základně Ovda izraelských vzdušných sil ve dnech 16. a 17.12.2008. Po příletu na základnu Ovda se generál Picek krátce setkal s velitelem Izraelských vzdušných sil generálmajorem Ido Nehushtanem. Společně diskutovali o podmínkách a průběhu výcviku českých vrtulníkářů v Izraeli. V závěru setkání poděkoval generál Picek generálu Nehushtanovi za vstřícnost izraelské armády a vytvořené podmínky pro výcvik našich vojáků v Izraeli. Poděkování zopakoval i v telefonickém rozhovoru s náčelníkem Generálního štábu Izraelských ozbrojených sil generálem Gabim Aškenazim, který se o  průběh výcviku osobně velmi zajímal. Podplukovník Petr Schvarz, který bude velet prvnímu kontingentu vrtulníkové jednotky v Afghánistánu, poté seznámil generála Picka s průběhem výcviku a se specifiky, se kterými se museli čeští piloti při výcviku v poušti potýkat. Při svém dokladu vyzdvihl, že je to pro české piloty, techniky, palubní střelce a konečně i pro pozemní zabezpečující personál jedinečná zkušenost a jeden z nejdůležitějších a nejpotřebnějších výcviků před vlastním nasazením. „Od 7.12. jsme absolvovali 900 letů, při kterých jsme nalétali přes 91 letových hodin“, uvedl podplukovník Schvarz. „Cvičili jsme létání v poušti a prašném prostředí jak ve dne, tak i v noci za použití NVG (brýlí pro noční vidění). Létali jsme jednotlivě i ve formacích. Trénovali jsme létání v nízkých výškách, vzlety a přistání v neznámém terénu. Zaměřili jsme se i na taktiku letů, která je důležitá zejména pro plnění úkolů v Afghánistánu, kde hrozí napadení vrtulníků. Pokud mám létání v pouštních  podmínkách k něčemu přirovnat, tak je to jako když couváte do garáže se zavřenýma očima,“ popsal náročné podmínky výcviku podplukovník Schvarz. Zdůraznil, že v této souvislosti je třeba věnovat značnou pozornost následné údržbě techniky, protože dochází k jejímu zvýšenému opotřebování. „Prach a písek je všude a může zničit všechno,“ dodal. Ocenil přitom pomoc a cenné rady, které jim poskytli izraelští instruktoři. Jeden z nich, který se účastnil přímých bojových operací v posledních letech, potvrdil, že létání v těchto podmínkách je velmi náročné. „Byl jsem překvapen profesionalitou a přístupem českých pilotů k výcviku,“ uvedl izraelský instruktor a dodal, že izraelští piloti vrtulníků mají obrovské zkušenosti z létání v přímých bojových operacích. Přes 93% osob z bojové zóny bylo evakuováno právě vrtulníky a řada z nich se přitom ocitla pod palbou. Instruktor zdůraznil, že právě v těchto situacích je rozhodující kvalitní příprava v taktickém létání, protože dostat se k cíli a zpět, kdy více jak 30 sekund na jednom místě znamená ohrožení pro vrtulník, záleží právě na úrovni vycvičenosti posádky. „Jsme připraveni vám předat jak zkušenosti z létání, tak i z následné údržby vrtulníků,“ uvedl na závěr. Posádky vrtulníků pak předvedly generálu Pickovi své umění přímo za letu. Oblaka zvířeného prachu mapovala jejich cestu Negevskou pouští. Při neformálním setkání a rozhovoru s posádkami vrtulníků pak generál Picek ubezpečil všechny cvičící, že velení AČR klade velký důraz na to, aby jednotka měla před nasazením veškeré potřebné vybavení a techniku, které jsou nezbytné pro plnění úkolů v Afghánistánu. „Do mise budete vysláni až po splnění všech podmínek včetně nalétaného počtu hodin na modernizovaných vrtulnících,“ dodal generál Picek. V závěru návštěvy Izraele se generál Picek setkal s velitelem vrtulníkového letectva Ozbrojených sil Izraele brigádním generálem Yakovem Shaharbanim. Ten zdůraznil připravenost izraelské armády na případnou další spolupráci i v následujících letech. Čeští vrtulníkáři ukončí letecký výcvik 18.12. Do Česka se i s technikou vrátí 21.12.. Do té doby musí tři vrtulníky Mi-171 připravit na přepravu letounem An-124.

V prosinci 2008 3. rotace OMLT.


Přes čtyřicet současných i bývalých příslušníků letectva žaluje armádu. Vadí jim, že nedostali plnou mzdu za pohotovosti v pátrací a záchranné službě SAR. Armáda čelí žalobám od vlastních pilotů SAR.

V Praze se dne 3.2.2009 v rámci aktivit českého předsednictví v Radě EU uskutečnil mezinárodní politicko-vojenský seminář pod názvem „Možnosti naplňování požadovaných kapacit transportních vrtulníků typu Mi pro operace“.

Česko přijalo roli vedoucího národa týmu pro rozvoj vrtulníkového letectva aliance (Helicopter Task Force). Na neformálním zasedání ministrů obrany NATO v Krakově to 20.2.2009 oznámila svým aliančním kolegům ministryně obrany Vlasta Parkanová. „Vyzýváme všechny zainteresované spojence, aby neváhali a připojili se k práci vrtulníkového týmu,“ prohlásila na zasedání ministryně obrany. Jedná se o mimořádně důležitou iniciativu, protože jednou ze schopností, které alianční armády mají nedostatek, jsou moderní vrtulníky s posádkami schopnými nasazení do zahraničních operací.

Novým velitelem vzdušných sil se dnem 1.3.2009 stal aktivní pilot plukovník generálního štábu Jiří Verner, který v průběhu své kariéry prošel různými velitelskými pozicemi včetně velitele taktické základny v Čáslavi.

Bezmála padesát vojáků a tři vrtulníky Mi-171Š z 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově se zúčastnilo leteckého cvičení ve Francii. Kromě pilotů, palubních techniků a střelců se jednalo o dvě kompletní technické směny zabezpečení vrtulníků. Leteckou akci Mountain Flight 2009 zorganizovala EDA po hlavičkou EU od 10. do 20.3.2009. Společně s našimi osádkami se na výcviku podíleli i vrtulníkaři z Francie, Maďarska a Španělska. Startovalo se z letiště Gap Tallard položeného ve výšce šest set metrů nad mořem; během poměrně krátké doby stroje vystoupaly nad třítisícové hřebeny Alp. Trénovalo se i přistávání v obtížných horských podmínkách. army.cz, tn.nova.cz, iDNES.cz

EU se zaměří na využití vojenských vrtulníků. ČT24 13.3.2009

Na 22. letecké základně v Náměšti nad Oslavou je rušno. Vrcholí přípravy na dvě mezinárodní cvičení, z nichž jedno začne už příští týden. Collective Shield 2009 je cvičení česko-slovenské EU Battle Group, které bude v Olomouci, na Doupově, v Boleticích a slovenské Lešti od 23.3. do 3.4. Náměšťské vrtulníky se přesunou do Bechyně a budou plnit především přepravní úkoly. Army.cz

27.3.2009 ve Vojenském výcvikovém prostoru Hradiště-Tureč nacvičovala ženijní strojní četa z Bechyně sestavení mobilního heliportu a jeho následnou demontáž. Podle slov velitele čety praporčíka Antonína Drahoše jsou všechny díly mobilního heliportu vyrobeny z plastické hmoty a skládají se jako klasické "puzzle". "Výhodou je, že heliport lze postavit kdekoli v terénu, a to i na povrchu, který je pro přistání vrtulníku příliš měkký. Navíc zkompletování všech částí netrvá déle než 40 minut. Montáži jednotlivých dílů heliportu předchází důkladná úprava povrchu, který musí být zarovnaný a zpevněný štěrkem. Všechny plastové díly potom přesně doléhají na upravený povrch a hmotnost vrtulníku je tak rovnoměrně rozložená na přistávací plochu", vysvělil Drahoš. Army.cz

V dubnu 2009 4. rotace OMLT.

Armáda poprvé představila unikátní mobilní opravárenskou halu, která bude sloužit české vrtulníkové letce v připravované misi v Afghánistánu. Army.cz iDNES.cz 7.4.2009, Technet.cz 9.4.2009

Přibližně 3500 letců a vojáků z Velké Británie, Česka, Slovenska, Litvy, Nizozemska, Kanady a Dánska se od pondělka 27.4. do poloviny května v Česku zúčastní cvičení Flying Rhino 2009. Cílem a námětem už sedmého ročníku cvičení je spolupráce pozemních sil a letectva při operacích mezinárodní divize. Cílem cvičení je udržet nebo zvýšit bojovou kvalifikaci předsunutých leteckých návodčích FAC, procvičit navádění letounů na pozemní cíle a secvičit společnou koordinaci vedení ostrých střeleb dělostřelectva a letectva. Vojáci budou soustředěni na letecké základně v Sedleci-Vícenicích u Náměště nad Oslavou, pracovat ale budou také ve vojenských prostorech Brdy a Libavá, na Vysočině a na Pardubicku. L+K 6/09

Vrtulníky Mi-171Š, které podnik LOM PRAHA modernizuje pro nasazení v misi ISAF v Afghánistánu, neabsolvovaly tento měsíc vojskové zkoušky a budou je muset přinejmenším zčásti opakovat. Přesto ministerstvo obrany i armáda plánují zahájit afghánskou vrtulníkovou misi v listopadu, kdy by se na základnu Šarana v provincii Paktíja měla přesunout podpůrná a logistická část mise. Čtyři posádky připravované pro misi od pondělí cvičí na americké základně ve Fort Knox.

SARový vrtulník W-3A Sokol ukončil službu v Plzni a od 1.6. slouží ve Kbelích. V Plzni zůstává vrtulník LZS.

Armáda začala v těchto dnech přebírat modernizované vrtulníky Mi-171Š, které začnou sloužit v Afghánistánu zřejmě letos v prosinci. Stroje v pátek 19.6. na druhý pokus úspěšně absolvovaly potřebné vojskové zkoušky, sdělili zástupci opraven.

Další posádky připravované pro misi, které měly absolvovat cvičení Desert Flight< na americké základně ve Fort Bliss (El Paso - Texas) na místních vrtulnících Mi-17, se pro nedostatek kapacit tohoto létání neúčastnily.

V srpnu 2009 5. rotace OMLT.

Návštěva místopředsedy vlády a ministra obrany Martina Bartáka v Afghánistánu pokračovala v sobotu 29.8.2009 prohlídkou základny Šarana, kde budou působit české transportní vrtulníky Mi-171, a jednáním s americkým brigádním generálem Harringtonem, který základně velí.

Téměř dvě desítky příslušníků 221. vrtulníkové letky náměšťské letecké základny se staly na dva týdny ve dnech od 9. do 23.9. posluchači speciálního kurzu s názvem „Combined Joint Personal Recovery Standardization Course“, který se tentokrát konal ve Francii. Tento výukový a výcvikový program je zaměřen především na sjednocování postupů a standardů při provádění přímé letecké podpory a záchraně osob. Podle slov kapitána Pavla Procházky, který se kurzu zúčastnil, byl první týden převážně akademický, probíraly se alianční doktríny týkající se postupů při provádění CSAR (Combat Search and Rescue, což v překladu znamená pátrání a záchrana osob v bojových podmínkách), od plánování až po realizaci samotné akce. Dále se studovaly a hodnotily dokumenty zaměřené na výcvik při získávání dovedností a návyků nezbytných pro vlastní přežití jedince tzv. Personal Recovery (PR), např. znalosti v oblasti topografie, orientace v terénu, zdravověda a nebo způsoby chování v zajetí. Součástí výcviku je i praktická aplikace získaných vědomostí. Hlavní rozdíl mezi CSAR a PR spočívá v tom, že PR počítá s omezenými prostředky pro plnění úkolů při záchraně a na druhé straně s nižší úrovní vycvičenosti zachraňovaných osob. „Naše hlavní úloha spočívala v doprovodu záchranných vozidel a jiných prostředků a jejich ochraně hlavně proti ohrožení ze země. Ve skutečnosti jsme prováděli doprovod po trati, čištění plochy a ochranu při vyzvednutí osádky, která byla z nejrůznějších příčin nucena nouzově přistát. Podíleli jsme se samozřejmě na celém plánovaní mise“, doplnil Pavel Procházka.

V belgickém Kleine Brogell ve dnech 14.-25.9. se uskutečnilo mezinárodní cvičení TIGER MEET 2009, a to pod záštitou NATO Tiger Associattion (NTA). Cílem cvičení je osvojit si dovednosti při plánování misí zaměřených na vyhledávání a záchranu v boji a na praktické létání. Nás na této prestižní akci reprezentovala Tygří letka z 221. vrtulníkové letky z 22. základny letectva u Náměště nad Oslavou se dvěma stroji Mi-24/35 a Tygří letka z 211. taktické letky z 21. základny taktického letectva v Čáslavi se dvěma letouny JAS-39 Gripen.

V září 2009 se posádky připravované pro misi zúčastnily cvičení Embow 2009 v Německu. Procvičovala se činnost systému vlastní ochrany.

Na vrtulníkové základně v Přerově vrcholí přípravy na operaci v Afghánistánu. S přepravou předsunutého týmu a materiálu začala armáda 20.10.2009. Tým tvoří 37 vojáků, kteří mají na místě připravit velitelské a opravárenské stanoviště pro samotnou vrtulníkovou jednotku.

Ve dnech 22. – 23.10.2009 se místopředseda vlády a ministr obrany Martin Barták zúčastnil neformálního zasedání ministrů obrany zemí NATO. V rámci bratislavského setkání podepsali ministři obrany devíti zemí Aliance Deklaraci o záměru (Declaration of Intent) k další spolupráci v rámci vrtulníkové iniciativy, kde Česko hraje vedoucí roli ve skupině zemí, které vlastní vrtulníky ruské provenience. Deklarace, kterou Česko iniciovalo a připravilo, představuje významný politický impuls pro další spolupráci při zvyšování schopností vrtulníkového letectva zemí Aliance, ale také Evropské unie. K podpisu Deklarace se kromě Česka připojily Albánie, Maďarsko, Norsko, Polsko, Slovensko, Španělsko, Turecko a Velká Británie. "Jde o to, aby využití vrtulníků z rodiny Mi-8, 17 a 171 bylo co nejefektivnější a aby se výrazně zvýšila jejich použitelnost pro nasazení v misích a zkvalitnil se výcvik posádek," řekl k iniciativě ministr obrany Martin Barták.

28.10. bylo zahájeno cvičení Mountain Flight II, jehož se účastní bezmála osmdesátičlenný kontingent příslušníků vzdušných sil AČR s čtyřmi transportními stroji Mi-171Š a dvěma bitevními vrtulníky Mi-35. Místem provedení je, tak jako v loňském roce, výcvikové středisko francouzské armády na základně Sainte Léocadie nedaleko Saillagouse. army.cz, army.cz Letečtí profesionálové plnili úkoly v náročných podmínkách vysokých nadmořských výšek Pyrenejí, včetně nácviků přistání do terénu ve dne i v noci s pomocí brýlí nočního vidění. Návrat 11.11.2009.

V listopadu 2009 6. rotace OMLT.

Koncept Evropské obranné agentury (EDA) s názvem Helicopter Tactics Programme (HTP) byl schválen v listopadu 2009. Mezinárodní cvičení za účasti našich vrtulníků.

Posádky připravované pro misi se zúčastnily cvičení Low Rider 2009 ve Spojeném království. Za účasti evropských expertů na elektronický boj se podařilo systém MWS odladit a nastavit tak, že nyní dokáže rozpoznat všechny předpokládané druhy výzbroje, které by případní protivníci v Afghánistánu mohli mít k dispozici. ATM 12/09

Rozloučení v Přerově. army.cz  idnes.cz 14.12.2009 Jak to vypadá v provincii Paktika. idnes.cz 15.12.2009

První část hlavních sil české vrtulníkové jednotky HELI UNIT ISAF odlétá do Afghánistánu 17.12.2009 v počtu 37 osob. Zbývající část kontingentu vrtulníků odletí 5.1.2010, a tím dosáhne kontingent cílového stavu 110 osob. idnes.cz

1. kontingent české vrtulníkové jednotky HELI UNIT ISAF, s vlastním označením TASK FORCE HIPPO se již začal připravovat na své operační nasazení na základně Bagram. army.cz

Zprovoznění operačního střediska (DSQOC – Deployable Squadron Operation Centre) a opravárenského pracoviště - hangár pro údržbu a opravy letecké techniky. army.cz


Nakládání vrtulníků do An-124 v Přerově. idnes.cz 3.1.2010

Česká armáda představila 22.1.2010 na letecké základně Praha-Kbely modernizovaný typ vrtulníků Mi-171Š, které budou nasazeny v Afghánistánu. Army.cz Ihned.czIdnes.cz

Vojáci z Letecké záchranné služby a záchranáři z jednotky SAR z Přerova a Plzně, kteří se soudí s armádou, aby jim zaplatila přesčasy, zaznamenali první vítězství. Krajský soud v Ostravě na konci prosince podle informací Práva rozhodl o šesti žalobách vojáků a zrušil rozhodnutí velitele společných sil generála Jiřího Halašky, ve kterém zamítl nárok vojáků na proplacení přesčasů. Novinky.cz

1. kontingent TF HIPPO se naplno zapojil do mise NATO v Afghánistánu. Od 25.1.2010 čeští letci se třemi vrtulníky Mi-171Š zajišťují ze základny Šarana v provincii Paktika zásobování i přepravu českých a spojeneckých jednotek. Posádky s vrtulníky dosáhly plných operačních schopností. idnes.cz

K 11.2.2010 ukončena hotovost vrtulníku Mi-17 či Mi-171Š pro SAR v Přerově. Hotovost se přesouvá na vrtulník Mi-35 v Náměšti nad Oslavou.

V Praze 3.3. skončilo dvoudenní mezinárodní konference k vrtulníkové iniciativě "HIP Helicopter Conference 2010 - Benefits of Future Synergies in Multinational Efforts". Česko stojí v čele vrtulníkové iniciativy, která má Alianci pomoci vyřešit problém s nedostatkem transportních vrtulníků. Ten mimo jiné vyplývá z toho, že současně používané vrtulníky řady zemí nejsou technicky přizpůsobeny podmínkám dnešních operací nebo se blíží k hranici své životnosti. Pořízení nových strojů je přitom časově i finančně velice náročnou záležitostí. Současně s vrtulníkovou iniciativou byl vytvořen i mezinárodní fond, jehož prostřednictvím jednotlivé země finančně podporují projekty zaměřené na zvýšení počtu vrtulníků nasaditelných v operacích. army.cz

V březnu 2010 7. rotace OMLT.

9.4.2010 slavnostní nástup příslušníků 2. kontingentu TF HIPPO před jejich vysláním do zahraniční operace na území Afghánistánu. army.cz

11.5.2010 přistál na letišti v Praze-Kbelích vojenský speciál s posledními třiceti příslušníky 1. kontingentu TF HIPPO. army.cz

3.5.2010 začal osmý ročník armádního cvičení Flying Rhino 2010. Jeho cílem je příprava předsunutých leteckých návodčích, kteří navádějí letouny na pozemní cíle, a také ověření spolupráce mezi vzdušnými a pozemními silami. Cvičení letos klade větší důraz na noční navádění, třítýdenní trénink vyvrcholí ostrou střelbou pozemních a vzdušných sil. Společného česko-britského cvičení se účastní také zástupci dánské, litevské, slovenské a americké armády. Britské vrtulníky Lynx přiletěly už 30.4. idnes.cz, L+K 6/10

7.6.2010 bylo zahájeno třítýdenní mezinárodní cvičení vrtulníkového letectva AZOR 2010 ve Španělsku, zorganizovala EDA po hlavičkou EU, zaměřené na výcvik pilotů ve vysokohorských a prašných podmínkách, a to ve dne i v noci, kdy budou využívány brýle pro noční vidění. Cvičení bude trvat do 25.6. 2010. Vojenské letectvo České armády je na cvičení zastoupeno příslušníky 221. vrtulníkové letky z náměšťské 22. základny letectva se dvěma stroji Mi-35 a příslušníky přerovské 23. základny vrtulníkového letectva se třemi vrtulníky Mi-171Š. generálka 3. a 4. kontingentu české vrtulníkové jednotky TF HIPPO. Kromě českých letců jsou do cvičení zapojeni piloti z Belgického království, Italské republiky, Rakouské republiky, Slovinské republiky, Španělského království, Švédského království a Spojeného království. army.cz Fotky Jana Kouby.

20.6.2010 Prohrané soudní spory s leteckými záchranáři budou zřejmě stát armádu třikrát víc, než původně určil soud. ČT24

6.8.2010 přistál na letišti ve Kbelích armádní speciál, na jehož palubě bylo posledních 28 vojáků  2. kontingentu TF HIPPO, kteří se vrátili domů ze tříměsíční mise v Afghánistánu. V současné době pokračují v plnění úkolů příslušníci 3. kontingent TF HIPPO pod velením majora Roberta Papše. army.cz

V srpnu 2010 8. rotace OMLT. Velitel podplukovník Ivan Pospíchal. V průběhu přeznačeno na AMT (Air Mentoring Team - tým pro výcvik pilotáže)

TRIOSAR 2010 - 25.8.2010 v dopoledních hodinách se kbelský vrtulník W- 3A Sokol vydal na území SRN, kde měl za pomoci polského a německého vrtulníku najít ostatky letecké nehody. Nebylo to poprvé, kdy se vrtulník W-3A Sokol v rámci služby SAR na výzvu  RCC Praha vydal za hranice naší země, aby vyhledal dle zadaných parametrů spadlé letadlo. K fiktivnímu leteckému neštěstí došlo na území SRN, jižně od města Cottbus, mezi obcemi Hoyerswerda a Weisswasser. Zasahující vrtulník měl vyhledat trosky havarovaného vrtulníku s dvěma osobami na palubě a větroně s jednou až dvěma osobami. Tato každoroční prověrka je zaměřena na spolupráci řídících středisek (RCC) na vyhledávání letadel v nouzi. Během cvičení je prověřována vzájemná spolupráce týmů leteckých pátracích a záchranných služeb (SAR) zúčastněných států - Německo, Polsko a Česko. Poláci letos vyslali vrtulník W-3 Sokol z Poznaně , českou stranu zastupoval W-3A Sokol ze Kbel a Němci vyslali na místo zásahu vrtulník UH-1D. Ten byl řídícím vrtulníkem celé akce.

Od 4.10. se na základně v nizozemském Volkelu koná další ročník cvičení NATO Tiger Meet 2010 za účasti vrtulníku Mi-24V z Náměšti.

Od 12.10 do 26.10. účast třech Mi-24V/35 na mezinárodním cvičení Blue Hammer v prostorech US výcvikového střediska JMRC u jihoněmeckého městečka Hohenfelsu. Spolupráce se speciálními silami USA, Polska a Slovinska a litevského vrtulníku Mi-17.

19.10.2010 odlet 4. vrtulníkové jednotky TF HIPPO s velitelem plukovníkem Jaromírem Šebestou do afghánského Bagramu. Na palubě Airbusu bylo 57 vojáků, převážně členů létajícího personálu a všech těch, kteří budou mít zodpovědnost za materiální a technické zabezpečení základny. Zbývající část z celkem devadesátidevítičlenného kontingentu by měla odletět na začátku příštího týdne. 

15.11. začalo na letecké základně Saillagouse ve Francii cvičení Mountain Flight 2010. Se čtyřmi vrtulníky Mi-171Š se ho zúčastnili také vojáci ze 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově. Cvičení trvalo do 29.11.2010.

Od listopadu 2010 do března 2011 2. rotace AMT. Velitel pplk. Petr Kratochvíl. Výcvik pilotů Mi-24 a nově i na Mi-17.

Na konci roku 2010 si MO objednalo modernizaci dalších 3 vrtulníků Mi-171Š, s cenou necelých Kč 100 000 000,- za kus. Dodány mají být do listopadu 2011. Poté z Afghánistánu přiletí 3 opotřebované vrtulníky Mi-171Š, které půjdou rovnou do generálky.


Display team. Piloti pro předvedení vrtulníku W-3A Sokol: Smik a Šafařík, pro vrtulníky Mi-24: Vaniš, Nezdoba, Mičulek, Kica, Šajban a pro vrtulníky Mi-171Š: Schwarz a Koutný. L+K 6/11

31.1.2011 poprvé a naposledy společně nastoupily 4. a 5. vrtulníková jednotka TF HIPPO k slavnostnímu předání a zároveň převzetí operačního úkolu na základně Šarana v Afghánistánu. army.cz

9.3. první český pilot vrtulníku Mi-24 překonal v Afghánistánu hranici 100 nalétaných hodin. army.cz

Od března 2011 do července 2011 3. rotace AMT. Velitel pplk. Rudolf Straka.A report 4/12

14.5.2011 6. vrtulníková jednotka převzala operační úkol na základně Šarana v Afghánistánu. army.cz

NATO TIGER MEET 2011 pod záštitou NATO Tiger Associattion (NTA) pod názvem Wild Hind 2011 se konal ve francouzské Cambrai ve dnech 9. až 20.5.2011. Účast dvou vrtulníků Mi-35. L+K 6/11, ATM 6/11

2000 hodin nalétaných v misi postupně jednotlivými vrtulníkovými jednotkami od začátku roku 2010. army.cz

Koncem května 2011 bylo zahájeno třítýdenní mezinárodní cvičení vrtulníkového letectva Italian Call 2011 v Itálii na letišti Viterbo, zorganizovala EDA po hlavičkou EU, zaměřené na výcvik pilotů. Vojenské letectvo České armády je na cvičení zastoupeno dvěma stroji Mi-35 a třemi stroji Mi-171Š. Velitel plk. Šebesta. (ATM 7/11)

Od července 2011 do prosince 2011 4. rotace AMT. Velitel mjr Miroslav Boruvka.

Zahájen výcvik pro speciální operace SOF (Special Operations Force) na modernizovaném vrtulníku Mi-171Š pod vedením amerických instruktorů. První dvě posádky byli vycvičeny v létě 2012.

31.8.2011 se na předsunuté základně Šarana uskutečnil slavnostní nástup u příležitosti předání operačního úkolu 7. vrtulníkové jednotce Úkolového uskupení AČR ISAF.

Cvičení Domestic CAS 2011 v září 2011 v Boleticích s dvěma Mi-35. První ostré střelby s využitím NVG a naváděním na cíle pomocí FACů. L+K 12/11 Podrobnosti.

23.10.2011 vrtulníky přeletěly ze Šarany na letiště v Kábulu. Příprava na přepravu do Česka.

27.10.2011 Setkání českého premiéra Petra Nečase a amerického prezidenta Baracka Obamy v Oválné pracovně Bílého domu ve Washingtonu. Podle Nečase se Baracku Obamovi velmi zamlouval plán na české výcvikové středisko pro piloty vrtulníků, kde by se školili především piloti Severoatlantické aliance pro létání na ruských typech strojů. Češi přitom už mají tréninkový tým, který například cvičí afghánské piloty vrtulníků Mi-17. Česko je tak jedinou členskou zemí aliance, která cvičí afghánské piloty, ale i pozemní personál, mimo Afghánistán. "Mohli bychom v rámci centra cvičit i americké instruktory", plánuje Nečas. Proč najednou taková změna? Všechny země se potýkají s rozpočtovými problémy,  a tlak na šetření v obranných resortech je tedy enormní. Zároveň žádná země NATO nechce ohrozit svou obranyschopnost. "Myšlenka na soustředěná specializovaná centra se setkala s podporou nejen u prezidenta Obamy a jeho administrativy, ale také v Kongresu. Senátor a předseda senátního zahraničního výboru John Kerry naši iniciativu podpořil, s pozitivním přijetím se setkala i Kongresu" řekl Nečas. Podle informací z diplomatických zdrojů je pro českou stranu v tuto chvíli důležité zejména to, aby projekt měl v USA dostatečnou politickou podporu. Lidovky.cz

Od 2. do 18.11.2011 se u francouzského městečka Saillagouse v Pyrenejích konalo cvičení vzdušných sil AČR s názvem Mountain Flight 2011. Pro několik desítek zástupců létajícího personálu z Přerova, Náměště a Kbel to byla příležitost, jak si zkusit létání v podmínkách ve vysoké nadmořské výšce, podél horských úbočí, ve sněhu, v údolních mlhách nebo mezi vrcholky hor, které jsou schované v oblacích. Cvičení se účastnily dva vrtulníky Mi -171Š a vrtulník Mi -171ŠM (modernizovaná verze) z přerovské základny.  A report 12/11

6.11.2011 přistál na letišti v Přerově An-124 Ruslan, který z Afghánistánu přepravil zpět do Česka tři vrtulníky Mi-171Š.

Od listopadu 2011 do dubna 2012 5. rotace AMT. Velitel pplk. Ing. Petr Kratochvíl. V průběhu přeznačeno na AAT (Air Adviser Team - tým pro výcvik pilotů a pozemního personálu vrtulníků).. A report 3/12 

8.12.2011 podepsali na Pražském hradě první náměstek ministra obrany Jiří Šedivý a ředitel ruské Federální služby pro vojensko-technickou spolupráci Michail Dmitrijev v přítomnosti prezidentů České republiky a Ruské federace Václava Klause a Dmitrije Medveděva Protokol o provedení změn v Dohodě mezi vládou České republiky a vládou Ruské federace o organizaci oprav vrtulníků typu Mi-24 (Mi-35), Mi-171Š (Mi-8, Mi-17) a jejich modernizaci na území České republiky ze dne 27.4.2007. Podpis Protokolu otvírá státnímu podniku LOM PRAHA, jehož zakladatelem je Ministerstvo obrany ČR, nové možnosti v oblasti modernizací a oprav vrtulníků typu Mi ruské provenience v mezinárodním měřítku. „Náš podnik LOM PRAHA bude moci napříště modernizovat nejen vrtulníky České armády jako doposud, ale také stroje z výzbroje spojenců z NATO a dalších států. Pro LOM PRAHA se otevírají příležitosti vstoupit na nové trhy,“ uvedl první náměstek ministra obrany Jiří Šedivý. Česká strana se podpisem Protokolu zavazuje používat pro opravy a modernizace vrtulníků materiál a náhradní díly dodané ruskou stranou v souladu s podmínkami uvedenými v certifikátu konečného uživatele nebo podle dohody zmocněných organizací obou smluvních stran. Těmito organizacemi jsou státní podnik LOM PRAHA na české straně a státem kontrolované společnosti „ROSOBORONEXPORT“ a „OBORONPROM“ na ruské straně. Tímto řešením se mj. předchází eventuálním snahám zapojovat do spolupráce různé neautorizované zprostředkovatele a zamezit neschválenému reexportu náhradních dílů do třetích zemí. Dohoda o opravách a modernizaci vrtulníků mezi Českem a Ruskem z roku 2007 je doposud úspěšně naplňována, pokud jde o vrtulníky typu Mi z výzbroje České armády. Tato Dohoda umožnila modernizaci našich vrtulníků Mi-171Š, které byly s úspěchem nasazeny v Afghánistánu v rámci mise ISAF.

Ministerstvo obrany uzavře smlouvu o generálních opravách vrtulníků typové řady Mi s firmou LOM PRAHA, jejímž je úřad zřizovatelem. Maximální výše kontraktu rozloženého do období 2012 – 2014 činí 2,4 miliardy. „Končí tak období, kdy resort obrany doslova „látal“ opravy vrtulníků jednotlivými, ad hoc uzavíranými smlouvami. Tato víceletá smlouva zabezpečuje udržení vysoké provozuschopnosti flotily vrtulníků dle požadavků AČR,“ uvedl ředitel sekce vyzbrojování plukovník Pavel Bulant. Armáda má ve výzbroji celkem 52 kusů vrtulníků řady Mi – včetně dopravních Mi-8 a Mi-17, modernizovaných Mi-171Š a bojových strojů Mi-24/35. Dosud resort musel každou generální opravu vrtulníků řešit jednotlivě zvláštními smlouvami. Resort obrany předpokládá, že na generální opravy transportních vrtulníků Mi-171Š, které se v prosinci vrátily z Afghánistánu, vydá v tomto roce 180 milionů korun. O případných opravách bojových strojů Mi-24/35 bude rozhodnuto na základě závěrů připravované koncepce vrtulníkového letectva, která vychází ze závěrů Bílé knihy o obraně.


V Bruselu se za účasti ministra obrany Alexandra Vondry a náčelníka Generálního štábu Armády ČR armádního generála Vlastimila Picka uskutečnilo ve dnech 2.-3.2. 2012 pravidelné zasedání ministrů obrany zemí NATO a partnerských států. Zasedání se neslo v duchu přípravy na květnový summit NATO v Chicagu, kde spojenci představí své příspěvky do společného budování aliančních schopností (tzv. Smart Defence). Česká strana prezentovala jako svůj příspěvek do Smart Defence projekt na vybudování Mnohonárodního centra leteckého výcviku pro piloty vrtulníků a pozemního personálu. Projekt, který před deseti dny při jednání s Alexandrem Vondrou v Pentagonu podpořil i ministr obrany USA Leon Panetta, by mohl získat reálnou podobu po chicagském summitu. army.cz

Od března 2012 do července 2012 6. rotace AAT. Velitel pplk. Jaroslav Falta. army.cz

Čeští a chorvatští vrtulníkáři se v Mošnově začali společně připravovat na misi ISAF. army.cz

Výcvik českého a chorvatského leteckého poradního týmu v Zadaru před nasazením v Afghánistánu. army.cz

Rota předsunutých leteckých návodčích (FAC) na 22. základně letectva u Náměště nad Oslavou existuje již od roku 2001. Je perspektivní jednotkou, která je určena pro přípravu a výcvik skupin navedení taktického letectva. Konečným produktem výcviku je specialista, který je schopen podporovat vedení bojové činnosti jednotek pozemních sil a efektivně vést přímou palebnou podporu s využitím taktického a vrtulníkového letectva. V součinnosti s piloty 221. vrtulníkové a 222. výcvikové letky z náměšťské základny se zdokonalují v procedurách přímé letecké podpory (Close Air Support - CAS). Jelikož jsou piloti vrtulníků Mi-24 vybaveni brýlemi pro noční vidění, je možné provádět výcvik také v noci. Kromě základního výcviku v úzké spolupráci s dalšími armádami NATO (především s Velkou Británií a USA), probíhá intenzivní zdokonalovací výcvik na mateřské základně v Náměšti nad Oslavou, kde bylo po několik let organizováno rozsáhlé mezinárodní cvičení určené pro přípravu příslušníků FAC do zahraničních operací s názvem Flying Rhino - Létající nosorožec. Navíc, již dvakrát během necelého roku proběhl na základě potřeby výcviku jak létajícího personálu, tak příslušníků FAC, vysílaných do Afghánistánu, nepřetržitý vojenský výcvik s částečným vyvedením sil a prostředků 22. základny letectva. Cílem vyvedení jednotek je výcvik a zdokonalení procedur přímé letecké podpory při ostrých střelbách leteckého personálu Mi-24/35, kdy každé střelbě na pozemní cíl předchází komunikace s návodčím a následné navedení vrtulníku na určený cíl. Významným počinem zvyšující úroveň vycvičenosti návodčích, letových osádek a příslušníků pozemních jednotek byla realizace navádění CAS s integrací vzdušné střelby a minometné palby. K tomuto pomyslnému zvýšení laťky obtížnosti došlo v rámci leteckého taktického cvičení 221. vrtulníkové letky, které probíhalo v úzké součinnosti s minometnou baterií 7. mechanizované brigády na letecké střelnici Milovany v dubnu 2012. Poprvé v historii bylo během procedurálního výcviku přímé letecké podpory, který se konal tento týden v prostoru nedaleko letecké základny u Náměště, použito digitálního přenosu dat mezi leteckým návodčím na zemi a letadlem. K tomu účelu bylo použito zařízení QUICKDRAW 2. Jedná se o způsob komunikace mezi leteckým návodčím a pilotem na bázi přenosu dat, který nahrazuje hlasovou komunikaci.

Severoatlantická aliance na svém summitu v Chicagu v květnu 2012 schválila vznik společného výcvikového vrtulníkového centra v Česku. Jde o jeden z projektů takzvané chytré obrany čili sdílení obranných kapacit mezi aliančními zeměmi.

V červenci 2012 v Chorvatsku certifikační cvičení  posádek českých transportních vrtulníků Mi-171 Š k vedení součinnostních operací s vojáky speciálních sil. army.cz

Od července 2012 do listopadu 2012 7. rotace AAT.

Od 1.8.2012 na základně KAIA první skupina leteckých techniků - specialistů s velitelem podplukovníkem Aloisem Matýzkou. Po dopravení potřebného vybavení a rozvinutí mobilního opravárenského pracoviště budou prioritně dokončeny předepsané práce po 200 hodinách  na dvou vrtulnících Mi-35 tak, aby na nich mohl být obnoven letecký výcvik. Dále budou zahájeny předepsané práce po 300 hodinách také na vrtulníku Mi-171. Podle předpokladu se bude pracovat na dvou pracovištích s možností rozšíření až na tři. army.cz

23.8.2012 bylo zrušeno stanoviště SAR v Náměšti nad Oslavou.

Ramstein Rover 2012 od 4. do 21.9.2012. 

25.9.2012 na kbelském letišti byl předveden nově zmodernizovaný stroj Mi-171Š. Podle brigádního generála Bohuslava Dvořáka patří mezi to nejlepší, co česká armáda vlastní. K dispozici má momentálně tři stroje tohoto typu, které mohou být nyní po jejich modernizaci nasazeny v jakékoli situaci. „Dnes jsme dokončili druhou fázi modernizace. Byla hrazená z prostředků Spojených států, které na ni přispěly dva milióny dolarů,“ uvedl Dvořák. Česko do celkové modernizace investovala dalších deset miliónů korun. Vrtulníky dostaly novou výbavu a jsou dnes schopné operovat i za ztížených povětrnostních nebo světelných podmínek. Novinky.cz

Velitel afghánského vojenského letectva generálmajor Wahab Abdul Wardak s doprovodem navštívil Česko koncem listopadu 2012. army.cz

Česko se zapojilo do výcvikového projektu Evropské obranné agentury (EDA) pod názvem Helicopter Exercise Programme (HEP). Příslušný rámcový dokument, takzvaný Programme Arrangement, podepsal ministr obrany Alexandr Vondra na okraj zasedání řídícího výboru EDA, které se uskutečnilo 19.11.2012 v Bruselu. Program HEP, jehož finanční objem činí 5,65 milionu EUR, se tak podpisem rámcového dokumentu zařadil do projektů pod patronací EDA takzvané kategorie B, které jsou hrazeny z prostředků participujících států. army.cz

Od prosince 2012 do března 2013 8. rotace AAT. Velitel major Pavel Procházka. army.cz


Jen asi plukovnice Růžičková může napsat třikrát název fabriky a z toho dvakrát špatně! V pátek 25. ledna 2013 navštívil náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Petr Pavel v doprovodu svého zástupce generálmajora Bohuslava Dvořáka Letecké opravny Malešice. Důvodem jejich návštěvy bylo upřesnění budoucích potřeb a požadavků AČR na státní podnik LOM a dalších možností spolupráce mezi AČR a LOM Praha s.p. Správný název je LOM PRAHA s. p.

18.2.2013 jednali zástupci Ministerstva obrany s představiteli Olomouckého kraje, Zlínského kraje a města Přerov o budoucnosti letiště Přerov. Definitivní termín opuštění přerovské vrtulníkové základny vojáky je k 31.12.2013.

21.2.2013 v Bruselu podepsán Letter of Intent k Mnohonárodnímu středisku pro letecký výcvik (MATC).

V dubnu 2013 zrušeno plánované nasazení vrtulníků v Afghánistánu.

Od dubna 2013 do července 2013 9. rotace AAT. Velitel kapitán Miroslav Šajban. army.cz

Cvičení MOUNTAIN FLIGHT 2013 proběhlo ve dnech 3.6. až 13.6.2013 ve Francii na letišti Sainte Léocadie poblíž města Saillagouse. army.cz army.cz

Do konce roku se spojí 23. vrtulníková základna v Přerově s 22. leteckou základnou v Náměšti nad Oslavou, kde vznikne nová 22. základna vrtulníkového letectva. Při slavnostním nástupu na náměšťské základně 11.6.2013 to novinářům řekl její bývalý velitel Libor Štefánik, jenž byl od 1.6.2013 jmenován velitelem Vzdušných sil Armády České republiky.  "Prakticky rušíme základnu v Přerově, lidé a technika přejdou do Náměště i s úkoly, které tam plnili," řekl Štefánik. Konkrétní počty podle něj budou známy během dvou měsíců po skončení výběrových řízení. Na nové základně by mělo pracovat kolem 1000 lidí. V současné době má náměšťská základna kolem devíti stovek zaměstnanců. V nové podobě by základna měla začít fungovat od začátku roku 2014. V Náměšti už v budoucnu nebude pokračovat výcvik pilotů na letounech L-39, které přejdou na 21. leteckou základnu do Čáslavi. Na náměšťské základně bude probíhat výcvik na vrtulnících Mi-24, Mi-35, Mi-17 a Mi-171. Letecká základna v Náměšti nad Oslavou přejde od 1.7.2013 z podřízenosti velitele Společných sil Armády ČR do podřízenosti velitele Vzdušných sil Armády ČR. Nový velitel 22. základny letectva v Náměšti nad Oslavou by měl být jmenován k 1.7.2013. Dočasným vedením základny byl pověřen dosavadní zástupce jejího velitele Milan Simr. "Změna podřízenosti náměšťské základny je součástí změny struktury velení a řízení armády, která by měla při zachování její funkčnosti přinést značné úspory," řekl novinářům při dnešním slavnostním nástupu na základně v Náměšti Štefánik. Zahrnuje mimo jiné redukci generálního štábu a zrušení operačně taktického stupně velení - velitelství společných sil a velitelství sil podpory.

Dva vrtulníky Mi-171Š se zúčastnily na letecké základně Sliač na Slovensku cvičení NATO Capable Logistician 2013, kde byly od 16. do 21.6.2013. army.cz

Od července 2013 do listopadu 2013 10. rotace AAT. Velitel pplk. Jaroslav Falta.

Ramstein Rover 2013 od 4. do 21.9.2013.

Mnohonárodní středisko leteckého výcviku (MATC) budou pro výcvik využívat také maďarští piloti vrtulníků. Dne 20.9.2013 na mezinárodní konferenci v Ostravě podepsali ministři obrany Česka, Slovenska, Chorvatska a náměstek maďarského ministra Péter Siklósi dohodu o přístupu Maďarska. Konference, která je součástí Dnů NATO a Dnů Vzdušných sil Armády ČR, se věnuje mimo jiné budování přepravních kapacit afghánského vrtulníkového letectva.

23.9.2013 se na generálním štábu uskutečnilo krátké pracovní setkání zástupce náčelníka Generálního štábu České armády - náčelníka štábu generálmajora Bohuslava Dvořáka s velitelem afghánských vzdušných sil generálmajorem Wahabem Abdulem Wardakem. Předmětem jednání byla především spolupráce mezi Českou armádou a Afghánskou národní armádou při výcviku příslušníků afghánských vzdušných sil, kterou Wahab Abdul Wardak během rozhovoru vysoce ocenil. Zajímal se rovněž o zkušenosti Armády ČR při opravách a modernizaci vrtulníků a výcviku leteckého personálu, který probíhá ve spolupráci se státním podnikem LOM Praha. Ostatně o možnostech LOM Praha a Centra leteckého výcviku Pardubice se velitel afghánských vzdušných sil v rámci své návštěvy dozví i osobně. Například v Pardubicích se seznámí se stavem výcviku skupiny afghánských pilotů, kteří zde právě absolvují přeškolení na vrtulníky Mi-17.

Úkolová jednotka speciálních vzdušných operací SOATU (Special Operations Air Task Unit) Cvičení Cobra 13.

27.11.2013 vláda v demisi schválila Koncepci rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025. Podrobnosti.

Od listopadu 2013 do dubna 2014 11. rotace AAT. Velitel mjr. Dalibor Křenek. army.cz

Od 1.12.2013 22. základna vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou. army.cz


1.2.2014 byl zahájen provoz stanoviště SARu v Náměšti nad Oslavou s vrtulníky Mi-171Š.

 

Provoz vrtulníků České armády po 21.3.2014.