Poměrně značná mediální pozornost byla v nedávné době věnována dodávce sedmi nových vrtulníků Mi-24 do výzbroje našich vzdušných sil. Tyto stroje, získané v rámci vyrovnání ruského dluhu vůči České republice, byly často označovány jako olétané nebo dokonce bojově použité. Jaká je skutečná situace, jsme zjišťovali na 33. základně vrtulníkového letectva v Přerově.
Sedm nových bitevních
vrtulníků, které naše armáda v letošním roce získala, je verze Mi-24V,
tedy stejná, kterou už naši letci používají řadu let. Často udávané
označení Mi-35 neznamená žádný modernější typ, ale jde jen o exportní
označení stanovené výrobcem. Tím je ruská společnost Rosvertol se sídlem
v Rostovu na Donu, kde byly také naše vrtulníky vyrobeny. Bohužel v případě
prvních tří kusů nevyužila česká strana možnost navštívit výrobní
linku a ohlídat si tak požadovanou kvalitu práce. To byl pak také jeden z důvodů,
proč po vyložení vrtulníků v Přerově a jejich sestavení některé části
vypadaly jako použité, což pak vyvolalo velké pozdvižení v celém
letectvu. "Už při prvním pohledu na nové vrtulníky jsme viděli řadu
nedostatků. Šlo ale v podstatě hlavně o nekvalitně provedenou práci. Našli
jsme řadu míst, kde byl špatně proveden nátěr nebo dokonce některé
zkorodované části," říká podplukovník Ján Kriška-Dunajský, náčelník
logistiky letectva přerovské základny. Podle jeho slov se ale vše postupně
vysvětlilo.
Například fakt, že pod novým nátěrem bylo možné najít jinou kamufláž,
byl způsoben tím, že naše strana zaslala požadavek na barevné schéma až
poté, co byly stroje nastříkány podle ruského vzoru. "Teprve naše návštěva
v Rostovu při výrobě zbývajících čtyř kusů nám dala odpověď na otázku,
proč mají nové vrtulníky tolik nedostatků. Sami představitelé výrobního
závodu přiznali, že úroveň kvality jejich práce se znatelně zhoršila. Je
to dáno jednak kvalitou a stavem výrobních prostředků a zejména pak tím,
že dříve se bitevní vrtulníky vyráběly ve velkých sériích a personál
byl v práci zběhlý a zkušený, zatímco dnes, kdy se po delších pauzách
vyrobí jen několik málo kusů, neumí lidé pracovat tak kvalitně,"
vysvětluje pplk. Kriška-Dunajský. Jak dále říká, i když bylo závad
mnoho, vrtulníky byly stále plně letuschopné. Navíc se podařilo najít
shodu, a tak výrobce postupně nedostatky odstranil, a to jak na strojích v Přerově,
tak i na druhé várce, která byla tehdy ještě v Rostovu.
I když se tedy nakonec ukázalo, že vrtulníky jsou skutečně nové, neznamená
to konec problémů. Ty se vyskytly v jiné oblasti. Vrtulníky Mi-24V jsou totiž
vyrobeny se standardní ruskou výbavou, která postrádá některé prvky používané
u nás. Nové stroje nemají například palubní odpovídač, třetí nezávislý
umělý horizont či za letu laditelnou radiostanici, což znamená výrazné
omezení možnosti jejich použití. Převedeno do laické řeči, piloti mohou
s těmito sedmi vrtulníky létat v podstatě jen za příznivého počasí a v
letištním prostoru. "Tyto i další chybějící úpravy jsme schopni
provést vlastními silami, ovšem výrobce to považuje za zásah do
konstrukce, který by ukončil záruku na vrtulníky. V současnosti probíhající
jednání ale naznačují, že bychom mohli povolení získat v brzké době,"
doplňuje pplk. Ján Kriška-Dunajský.
Druhý problém je ještě o něco složitější. Vrtulníky totiž byly dodány
s originálními provozními kapalinami, ovšem v české armádě se používají
náplně jiných značek. Stejné je to pak i v případě paliva. Výrobní
podnik sice nabídl možnost schválení našich kapalin i paliva, ale až po
provedení nezbytných zkoušek, které by bylo nutné zaplatit. Vzhledem k ceně
těchto zkoušek bylo rozhodnuto, že po dobu záruky nových vrtulníků budou
nakupovány a používány jen výrobcem schválené kapaliny. I když to sice
bude o něco složitější například z hlediska plánování, stále půjde o
levnější variantu.
Jak je tedy patrné, provází novou dodávku řada problémů. Avšak i přes
značná omezení znamenají tyto stroje významnou posilu pro přerovskou základnu.
Její piloti, kteří do konce srpna nalétali na nových Mi-24V zhruba padesát
hodin, si je navíc velmi pochvalují, neboť prý létají a "táhnou"
znatelně lépe než starší stroje.