Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

51. vrtulníkový pluk VÚ 9333 Prostějov (1980-82)

18.07.2019

Spojenecké cvičení Družba 80 se konalo od 11. do 19.1.1980 a mezi 7. až 18.3.1980 následovalo cvičení Start 80.

17.4.1980

Mi-1 "6015"

pplk. Přehnal Jaroslav

?

Silné třesení motoru za letu. Závada na magnetu.

9.5.1980 se zúčastnily skupiny vrtulníků Mi-8 pod vedením mjr. Šedka a vrtulníků Mi-24 pod velením mjr. Dvorníka vojenské přehlídky v Praze na Letné. (L+K 13/80).  

17.6.1980

Mi-8

mjr. Muzikant, ?, ?

Prešov

Při přistání ve výšce 5 m vysazení levého motoru po nasátí igelitového pytle. Přistání bez poškození.

14.7.1980 byly dodány další čtyři vrtulníky Mi-24D. helo2140.jpg (28682 bytes)

6.8.1980

Mi-4B "9538"

mjr. Floryk Miroslav

Prostějov

Závada hlavního hydraulického systému. Závada GA-77V.

51. vrp se zúčastnil ve dnech 28.8. až 10.9.1980 u Rothenburgu v NDR spojeneckého cvičení "Wafenbruderschaft 80" (Bratrství ve zbrani).

26.11.1980

Mi-8 "0817"

mjr. Randáček Antonín

?

Během navigačního letu v noci a v mraku nepřečerpávalo palivo z přídavné nádrže. Páka ovládání byla namontována opačně.

.

27.11.1980

Mi-4B "1528"

ppor. Krestýn Jaromír

Prostějov

Při visení pokles výkonu. Přistání. Po dosednutí motor vysadil.

.

20.12.1980

Mi-24 "4012"

kpt. Galata Viktor

 

Pokles výkonu pravého motoru ve visu. Přistání. Závada přístroje pro měření výstupní teploty plynů pravého motoru.

ZV ILS pplk. Ing. Jiří Zakopal.

19.2.1981

Mi-8 "2032"

por. Šuta Milan

Prostějov

Těžce ovladatelné nožní řízení ve visu. Zadírání rozdělovacího šoupátka bustru RA-60.

21.4.1981 přilétlo k pluku dalších deset Mi-24D. helo1243.jpg (162543 bytes) 

23.4.1981

Mi-8 "1132"

kpt. Kantor Jaromír

Kunovice

Střet s ptákem. Zvýšení teploty výstupních plynů levého motoru.

.  

30.4.1981

Mi-24 "0102"

mjr. Jaššo Štefan

Prostějov

Samovolné přitažení cykliky. Závada na trimu operátora.

V dubnu 1981 byla 4. letka zrušena a její vrtulníky byly postupně odeslány ke sešrotování. Pplk. Přehnal převzal velení druhé letky. Čtvrtá letka ale v podstatě vzápětí vznikla znovu "papírově" ale neměla vrtulníky. Jejím velitelem se stal mjr. Jaroslav Kubica. Létalo se na Mi-4 původních dvou letek. V tomto roce se uskutečnil přeškolovací kurs pro piloty Mi-24D.

24.6.1981

Mi-4 "5549"

kpt. Liška Miloslav

?

Vysazení rádia v mracích. Závada Po-250.

.

2.7.1981

Mi-8 "0910"

pplk. Veis Karel, ?, mjr. Souček Antonín

Malacky

Otevření krytu reduktoru za letu.

helo1642.jpg (57984 bytes), helo1822.jpg (104874 bytes).

První veřejné vystoupení Mi-24 byla letová ukázka, kterou ve složení mjr. Macura, npor. Mirohna a por. Babinec na Leteckém dnu s Květy 6.9.1981 na letišti Kunovice. K 15.10.1981 převzal velení 3. letky mjr. Ing. Karel Kožíšek. Její dosavadní velitel pplk. Dvorník byl odvelen na velitelství 10. letecké armády v Hradci Králové. V průběhu roku byla část vrtulníků Mi-24 od 3. letky předávána nově budované letce čtvrté. Ta oficiálně vznikla dne 1.11.1981. Jejím velitelem se stal pplk. František Dvořák.

Spojenecké cvičení Družba 82.

, helo1394.jpg (33346 bytes), helo1395.jpg (30401 bytes).

11.3.1982

Mi-24 "0146"

kpt. Kvasnica Pavol

Prostějov

Otevření dveří při vzletu.

.

23.3.1982

Mi-8 "0133"

kpt. Kantor Jaromír, mjr. Machyniak Milan, kpt. Refka Josef

Trenčín

Pokles otáček pravého motoru na volnoběh. Závada NR-40.

Spojenecké cvičení Dukla 82. 18.6.1982 bylo dodáno dalších šest Mi-24D.

22.6.1982

Mi-8 "0133"

pplk. Kaššovic Slavoj, Machyniak, ?

Prostějov

Silné třesení při rychlosti 225 km/hod. Špatný autopilot.

Zkoušky minování ve dnech 13. až 18.8.1982 ve výcvikovém prostoru Lešť se zúčastnily čtyři Mi-24D. 3. září přilétly poslední čtyři vrtulníky Mi-24D do Prostějova.

15.9.1982 z Prostějova na letiště Plzeň přeletělo dvanáct vrtulníků Mi-24D v rámci odloučené 4. letky 51. vrp s velitelem pplk. F. Dvořákem.

51. vrp od 1983