13.06.2025
MAPA.
,
,
od prosince 1926 do
1939.
Vznik Místní skupiny MLL v Soběslavi. Rozeslala dopisy s žádostí o finanční příspěvek na stavbu letiště v jihozápadní části města.
V září 1937 propagační letecký den. Přes nepříznivé počasí dorazila z Českých Budějovic dvě letadla s větroněm a z Prahy-Letňan akrobat, původem ze Soběslavi, četař Jaroslav Taudy od Leteckého zkušebního oddílu. Všichni byli slavnostně přivítáni nejvyššími představiteli města.
Vyhlídkové lety. Při jednom přistání se kola zabořila, dvojplošník se málem postavil na čumák. Vrtule se roztříštila ale okolostojícím se nic nestalo. Pilot a cestující strážník Voda vyvázli též nezraněni.
Armádní obrana proti letadlům AOPL. Podrobnosti.
Rota VKPL 84 a 88 s 2 cm VKPL vz.36 u 4. RD.
28.9.1938 z Košic se přesunula Letecká skupina štábu VI. sboru.
Po úspěchu byla výstavba letiště na spadnutí ale přišel Mnichov.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
8.10.1938 Letecká skupina štábu VI. sboru na přesunu do Košic.
.
.
.
.
1.10.1944 výsadek skupiny Blaník.
Kdy zaútočily americké stíhací P-51 Mustang na nádraží? Pan Petr Šmíd viděl prostřelenou kolejnici.
1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).
----------
----------
----------
----------
Od 5.5.1945 Okresní revoluční národní výbor.
----------
6.5.1945 večer byli Američani v Písku.
----------
----------
8.5.1945 po 16. hodině Američani uzavřeli oba Podolský mosty. Zdroj.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
----------
Až 10.5.1945 přijeli do již svobodného města Sověti.
----------
Dle kronik Hlavatce a Želče probíhaly transporty zajatců od 11. do 15.5.1945 v různých směrech, hlavně do Soběslavi, kde byl internační tábor.
Zajatí příslušníci Luftwaffe pochodují přes Soběslav na
Novou Bystřici.
Už od roku 1946 vojenští piloti Kamarýt a Boček s letouny Piper L-4H prováděli vyhlídkové lety.
V roce 1947 založen Blaťácký aeroklub. Zdroj.
První kluzák ŠK 38 OK-5195. Od kdy?
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
V březnu 1948 z Otrokovic do Tábora přišel po železnici další větroň Zlín Z 24 Krajánek a kluzák Zlín Z 23 Honza. Soběslav dostala Honzu. Kterého?
Vzlétal pomocí gumového lana. První piloti byli pánové Hubert, Líkař, Ferra, Flíček, Mlčoch, Štefan a Kubizňák. Kde to bylo?
Kdy byly získány pozemky pro letiště?
Zahájena stavba hangáru nebo boudy?
8.6.1949 ortofotomapa. Hangár nebo bouda už stojí.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
V roce 1950 postaven dřevěný hangár, který svému účelu slouží dodnes.
Od 6.9.1950 zapsán v leteckém rejstříku kluzák Zlín Z 23 Honza OK-5186. Létal v Soběslaví?
28.6.-9.7.1950 účast Cvičné letky 2 na přípravě a provedení Jihočeské výstavy v Soběslavi, vystoupení v rámci armádního dne tamtéž dne 9.7.1950 - akrobacie C 104, bojový nálet roje C 2 na pěchotu. Provedeno 294 letů.
V roce 1951 byla postavena budova kanceláře.
V roce 1952 se začala budovat plocha pro vzlety kluzáků a motorových letadel ve směru od tehdejší Hedvy.
Asi v roce 1952 jsou soběslavští plachtaři po dobu 14 dnů na soustředění plachtaři pod vedením instruktora Josefa Bíny na letišti v Jindřichově Hradci.
V roce 1952 byl aeroklubu přidělen první dvousedadlový kluzák VT-130 Kmotr OK-1266. Dále přibyl naviják Herkules II a traktor Zetor-25.
---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------
V roce 1953 se uskutečnily první aerovlekové starty. Vlekaly C-104 OK-BOD , C-106 OK-CJG a K-65 Čáp.
Krajský aeroklub pod vedením mjr. Jaroslava Kamarýta (do 26.2.1952 velitel 50. leteckého kurýrního pluku v Klecanech). Od kdy? Instruktor Josef Bína.
.
.
V roce 1957 Jaroslav Kamarýt odešel do důchodu. V 57 letech předvedl akrobacii C 104.210 OK-BIE.
,
.
Asi v roce 1959 se Krajský aeroklub přestěhoval na letiště Hosín (okres České Budějovice).
1960
.
.
.
.
.
.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
.
1970
.
.
.
.
.
.
.
.
1980
.
.
.
.
.
.
.
.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
1990
.
.
.
.
.
.
.
.
2000
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2010
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2020
.
.
.
.
2025