12.09.2024
1.2.1947 vzniklo Stíhací výcvikové středisko při velitelství 2. letecké divize na personální a materiální bázi LP 5 v Českých Budějovicích. Mělo za úkol zabezpečit bojový stíhací výcvik frekventantů LU na S 89 a od roku 1948 na S 199.
Dostala letouny od Leteckého pluku 4, Leteckého pluku 5 a od Letectva Sboru národní bezpečnosti L SNB. Bojový výcvik na 20 Spitfirech do listopadu 1948, v roce 1947 na zapůjčených čtyřech C 10 (S 99), od dubna 1948 celkem 35 kusů S 199.
Cvičné letouny C 2 ,
,
C 4/C 104 a C 6/C 106.
První akce SVS byl kurs učitelů létání na stíhacích letounech.
17.2.1947 výběrový kurz pro učitele létání u 2. ld. Ten byl ukončen 30.4.1947.
K 1.5.1947 byl přiznán charakter učitele létání stupně způsobilosti D patnácti instruktorům. (Instruktor pro letoun S 199 Avia.)
1.7.1947 nastoupili do SVS frekventanti části "a" I. turnusu z Prostějova v počtu 19 pilotů.
1.9.1947 nastoupili do SVS frekventanti části "b" I. turnusu z Prostějova v počtu 14 pilotů, spolu se třemi důstojníky a deseti slovenskými letci, jejichž výcvik trval do 29.2.1948.
Kurs č. 1 od 1.10.1947 do 31.12.1947.
2.12.1947 se během cvičného letu zřítil jihozápadně letiště rt. Richard Nerger z kursu č. 1 s letounem S 89 "TE577". Příčinu nebylo možné zjistit.
Sedm z nich zůstalo v SVS jako učitelé létání.
Kurs č. 2 od 1.2.1948 do 30.4.1948.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
1.3.1948 nastoupili do SVS frekventanti II. turnusu ze Stichovic v počtu 34 pilotů, jejichž výcvik trval do července 1948.
Od 14.4.1948 přílety S 199.
Dvoumístná Avia C 10.501, pozdější označení typu C 110.501c a ještě
později na CS 99.501 s kódovým označením "EV-7".
Dvoumístná Avia C 110.510c a ještě později na CS 99.510 "EV-34".
Avia C 10/S 99 "EV-11"
zapůjčená od L SNB.
Avia C 10/S 99 "EV-14"
zapůjčená od L SNB.
Nehoda Avia C 10.2/S 99.2 "EV-9".
Od 10.5. do 16.10.1948 výcvik v rámci Akce DI.
V květnu 1948 byl u pluku zahájen přeškolovací kurz na S 199 pro 33 židovské piloty. Pro výcvik na Spitfiry byly zde od 7.10.1948 připraveny 4 letouny, ostatních 14 letounů bylo předáno k přípravám k prodeji, který se uskutečnil v období září až prosinec 1948. Z pokračovacího výcviku na letounech S 199 a S 89 v kurzu v LVA v Hradci Králové přešlo do Českých Budějovic počátkem září 1948 13 židovských pilotů. Podrobnosti.
24.5.1948 ulétl frekventant II. turnusu rtn. František Novák mladší
s letounem
S 199.54 "KS-10"
do Mnichova .
21.6.1948 nastoupili do SVS frekventanti III. turnusu z Prostějova v počtu 50 pilotů, z nichž 14 v průběhu výcviku přešlo do Trenčína k 30. bilp k výcviku na bitevních letounech. Zbývajících 33 pilotů po dovolené bylo 3.11.1948 rozesláno k LP 4, LP 7 a LP 8.
23.6.1948 během vzletu byl letoun S 199.68 "NO3" od SVS odtrhnut na malé rychlosti, došlo k přetažení letounu a pádu z 20 m. Rt. František Machala z kursu č. 2 zahynul. Letecká badatelna.
Kurs č. 3. od 1.7.1948 do 30.8.1948.
19.7.1948 uletěl S 89 "SL631" "MP-7" do americké zóny. Por. Milan Hořava při přistání havaroval.
Od července 1948 přejmenování na Stíhací kurs.
14.9.1948 nehoda letounu S 199.127. Během vzletu při prvním samostatném letu nezvládl stroj frekventant z kursu č. 3 rotný František Kvasnička. Během rozjezdu mu letoun utekl, při odpoutání od země stroj zachytil pravým křídlem a pravým podvozkovým kolem o násep střelnice. Letoun se stočil, dopadl na letištní plochu, vlivem porušení palivové instalace došlo k požáru. Ten v několika okamžicích zachvátil celý letoun. Pilot byl sice obětavým zásahem z letounu vyproštěn, později v nemocnici ale rozsáhlým popáleninám podlehl. Protipožárními prostředky, které byly na letišti k dispozici nebylo možno požár letadla lokalizovat, stroj kompletně shořel. Letecká badatelna.
V říjnu 1948 nastoupili frekventanti IV. turnusu ze Stichovic v počtu 28 pilotů, jejichž výcvik už byl dokončen v dubnu 1949 ve Zvolenu.
Kurs č. 4 od 1.11.1948 do 31.1.1949.
Později přejmenování na Pilotní stíhací kurs.
Do konce roku 1948 prošlo kurzem 192 pilotů, z nichž úspěšně výcvik dokončilo 151.
Přestěhování v březnu 1949 do Zvolena do podřízenosti LP 1. Velitel kursu byl velitel LP 1 mjr. let. Vladimír Kriško.
Od 4.4.1949 proběhl Kurs č. 5 za účasti 24 pilotů V. turnusu z Prostějova.
V červenci 1949 bylo 8 pilotů přiděleno k LP 5 a zbývající k LP 3.
Od 31.7.1949 proběhl Kurs č. 6 za účasti 20 pilotů VI. turnusu z Prostějova. Dne 7.11.1949 byli piloti odesláni k útvarům.
Od dubna 1950 proběhl Kurs č. 7 za účasti 17 pilotů VII. turnusu z Prostějova a tím se výcvik u Pilotního stíhacího kursu ukončil.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
U Leteckého učiliště počínaje VIII. turnusem byl zaveden třístupňový systém výcviku. Bojový výcvik už žáci absolvovali přímo v LU.
Od 1.11.1950 předání LU jako Pilotní škola V v Hájníkách.