12.09.2024
22.9.1945 z Ruzyně přiletěla No. 312 (Czechoslovak) Squadron RAF do Českých Budějovic s letouny Supermarine Spitfire LF Mk. IXE. (Spitfiry v Českých Budějovicích byly asi do listopadu 1948.)
, , , , , , , , , , Jiří Maňák, profesor Jaroslav Maňák , , , , , . Letce přivítal velitel 2. oblasti div. gen. Janáček.
Ta se stala základem nově vytvořené 2. letecké divize (tvořil ji Letecký pluk 4 a Letecký pluk 5).
LP 4 VÚ 4699 v Českých Budějovicích byl založen k 28.10.1945 z letky A. V době zřízení byl pluk rámcovaný - pouze velitelství a jedna letka.
První velitel LP 4 byl mjr. let. Václav Raba. Dále veleli škpt. let. Jiří Mikulecký, npor./kpt. let. Vladimír Schwarz, mjr. gšt. Václav Hájek, škpt. let. Pavel Ondrejovič, kpt./škpt. let. Jindřich Horský, mjr. let. Josef Vosáhlo.
Ze Spitfirů zmizelo označení "DU". Zůstalo pouze sériové číslo např. SL634".
Velení povolilo výcvik na trofejních Bf 109 G.
1.1.1946 Jiří Mikulecký povýšen do hodnosti škpt.
Z důvěrného rozkazu č. 4/1946 z 28.1.1946 lze vyčíst, že škpt. Jiří Mikulecký je ustanoven zástupcem velitele LP 4. S dovětkem do 14.6.1946.
31.1.1946, také s dovětkem do 14.6.1946 byl ustanoven I. pobočníkem velitele LP 4.
15.2.1946 všechny (Czechoslovak) Squadron RAF nacházející se v ČSR, přestaly existovat jako součást britské RAF.
V březnu 1946 došlo k zavedení nového označení čs. vojenských letounů.
Od 15.6.1946 nastoupil Jiří Mikulecký u 1. letky jako její pilot a současně i velitel.
, , .
,.
6.7.1946 letecký doprovod průvodu prezidenta republiky v Havlíčkově Brodě k příležitosti přejmenování města.
15.9.1946 vystoupení na mezinárodním leteckém dni v Ruzyni.
K 20.1.1947 měl pluk ve stavu 12 letounů Spitfire a jeden letoun C 8.
K 1.2.1947 přešly letouny do Stíhacího výcvikového střediska. Jiří Mikulecký byl určen velitelem LP 4.
12.6.1947 se konala na Masarykově náměstí slavnost spojená s udělením čestného názvu "Útvar letce Antonína Vašátka". Obdržel jej Letecký pluk 4, jehož zatímním velitelem byl škpt. Jiří Mikulecký
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
29.2.1948 dobrovolně odešel z tohoto světa příslušník 2. ld pplk. let. Václav Martínek. Zanechal dopis na rozloučenou, ve kterém vypsal své absolutní duševní zhroucení, způsobené změnou politických poměrů, lítost nad zmařenými léty boje za skutečnou svobodu národa. Během pohřbu hromadné vyjádření nesouhlasu s probíhajícími událostmi.
3.3.1948 rozkazem prezidenta republiky byl pluku udělen čestný název Letce Aloise Vašátka.
8.3.1948 jako první z výkonných pilotů působících v Českých Budějovicích musel škpt. let. Jiří Mikulecký nastoupit dovolenou, a to až do konečného rozhodnutí MNO. Nástup byl tak rychlý, že nemohl ani provést předání funkce. S okamžitým odchodem souviselo svlečení uniformy, zákaz vstupu na letiště, pravidelné hlášení o místě svého pobytu a nervy sžírající nejistota, co bude dále.
31.3.1948 MNO, jeho I/2 oddělení zaslalo škpt. let. Jiřímu Mikuleckýmu "Dekret". Zproštěn činné služby vojenské, zastavena výplata služebního platu a od 1.5.1948 na dovolené s čekaným.
6.4.1948 Sheila a Jana Mikulecká odcestovali do Velké británie.
Od 14.4.1948 přílety S 199. Pluk už má tři letky.
18.5.1948 na palubě civilního letounu C 103 OK-ZDJ uletělo osm československých letců: Václav Kopecký, Josef Doubrava, Jiří Mikulecký, Václav Ruprecht, Vladimír Soukup, Rudolf Soudek a tři mechanici do Mnichova a poté do Manstonu.
24.5.1948 úletl frekventant II. turnusu LU rtn. František Novák mladší s letounem S 199.54 ze stavu 2. letky označený "KS-10" do Mnichova.
V červenci 1948 přesun na letiště Plzeň-Skvrňany bez letounů.
Pluk dostal nové letouny S 199.
Zahájení činnosti k 1.9.1948.
8.10.1948 v prostoru obce Černice u letiště České Budějovice zřícení hořícího letounu C.104.101. Rt. Alois Pilař a rt. Jiří Keřtof zahynuli. Prasklé palivové potrubí.
K 15.2.1949 se LP 4 "Letce Aloise Vašátka" přesunul do podřízenosti V III. LS v Brně.
K 25.4.1949 měl pluk ve stavu 34 letounů S 199, jeden letoun K 65, čtyři letouny C 2, pět letounů C 4/C 104 a jeden letoun CS 99.
4.-12.8.1949 cvičení v Chebu.
Nácvik tří devítičlenných skupin S-199 na první oslavy Dne letectva 4.9.1949 v Ruzyni.
Během nácviku a při návratu z přehlídky k 28.10.1949, která se konala 29.10.1949 došlo ke třem nehodám. Nácvik se konal od poloviny října v Plzni, od 22.10.1949 v Pardubicích.
Od října 1949 dostal nové krycí číslo VÚ 7708.
Koncem roku má pluk 3 neúplné letky.
K 5.12.1949 měl pluk ve stavu 38 letounů S 199. Většina z nich není přidělena pilotům, kterých je k danému datu pouze 16.
15.2.1950 byla 2. ld zrušena.
15.4.1950 byl LP 4 "Letce Aloise Vašátka" vyjmut z přímé podřízenosti V III. LS a podřízen velitelství letectva.
K 1.5.1950 došlo k přečíslování LP 4 "Letce Aloise Vašátka" na Letecký pluk 6.
19.6.1950 bylo nařízeno rámcování pluku s účinností dnem 1.7.1950, a jeho personál i techniku převzal LP 5, takže pamětnické zdroje mnohdy hovoří o sloučení obou pluků pod hlavičkou LP 5.