MAPA.
19.07.2024
František Šimůnek 9.11.1913 měl veřejné vystoupení v Příbrami-Nová Hospoda.
od února 1914
od října 1914
.
od listopadu 1916
.
od konce července 1918
od 1.11.1918 do 27.11.1918. Použití upoutaných balonů v čs. armádě.
od 27.11.1918 do 1919.
od 1919 do 27.12.1921.
7.9.1919 byl v Příbrami Josef Novák (ex. Flik 41J), pilot Letecké setniny Praha z Prahy-Kbel, s letounem Fokker D.VII s dvoulistou vrtulí. Kde to bylo? REVI 86/2012
.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
.
.
.
, , od prosince 1926 do 1939.
V roce 1927 byla totiž Příbramská strojírna a slévárna, akc. spol., dříve Stelšovský v Příbrami před zánikem. Vedení Příbrami proto požádalo konstruktéra letadel Ing. Aloise Šmolíka, aby ji převzal a zajistil tak pracovní místa pro stávajících třicet zaměstnanců. Inženýr Šmolík žádosti vyhověl a továrnu převzal. V následujících dvou letech firmu vyvedl z těžké finanční situace. Převedl sem i část letecké výroby a zajistil i vývoz její produkce.
.
.
.
.
.
.
.
29.9.1935 letecký den v Rožmitále pod Třemšínem a v Příbrami na letišti u obce Březové Hory. Album pana Františka Salcmana 1935-36.
Plzeňská Avia BH-11 OK-AZG , .
V souvislosti s posilováním obranyschopnosti země došlo v roce 1936 k přemístění části vojenské posádky československého Dělostřeleckého pluku 331 do Příbrami. Bylo to rovněž v souladu s několikaletým úsilím představitelů města, v čele se starostou Augustinem Čížkem, získat souhlas Ministerstva národní obrany k dislokaci vojenského útvaru v Příbrami. Pro tento útvar byla od roku 1935 budována na břehu rybníka Dolejší Obory, poblíž místa bývalé Hartmanovy sklárny, Horymírova kasárna.
Ve dnech 21.9. a 22.9.1936 se přestěhovala z Milovic do Příbrami první část vojenské posádky tvořena velitelstvím Dělostřeleckého pluku 331, hospodářskou a technickou správou, spojovací baterií a náhradním oddílem z Jinců a Dělostřeleckým oddílem III./331 o dvou balonových rotách. Naše vojenské balony a vzducholodě.
Další kasárna, tzv. Dolejší, s hangárem pro pozorovací balony, vznikla nedaleko železniční trati na severním předměstí.
Předáni kasáren se uskutečnilo 23.9.1936 a slavnostní uvítání útvaru proběhlo 28.10.1936 při příležitosti výročí vzniku Československa.
Přesuny balonů na Dělostřeleckou střelnici Brdy – Vojenský tábor Jince probíhaly unikátním způsobem a to vzduchem. Za tímto účelem byly balony vybaveny gondolou s motorem a provizorním, velmi primitivním řízením s kormidlem umístěným na zádi namísto spodního stabilizátoru. V podstatě touto úpravou vznikla malá (ale jen obtížně) řiditelná vzducholoď. Podrobnosti.
, . Kdy?
, , . Kdy?
1.5.1938 vzlet vojenského balonu s mjr. Čejkou, kpt. Fialou a Rudolfem Rumplesem. Přistání u Dožic.
Letiště v září 1938.
----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Stav zbrojního materiálu ke dni 18.3.1939.
Přístroje dělostřeleckého zpravodajství
Celkový počet | |
Agregát benzinoelektrický vz. 25 | 7 |
Rozmnožovací přístroj | 5 |
Počítací stroj Brunswiga | 52 |
Dalekohled 15 x vz. 31/35 | 62 |
Fonometr franc. | 7 |
Koordinátometr | 2 |
Přístroje fotograf. aut. řad. let. | 7 |
Přístroje fotograf. PANORAM f-25 cm | 5 |
Přístroje fotograf. PANORAM f-120 cm | 8 |
Přístroje fotograf. PANORAM f-300 cm | 1 |
Stereoskop vz. 33/35 | 4 |
Teodolit Wild | 150 |
Vyhodnocovač Zeiss multiplex | 8 |
Plynárna pol. vodík | 3 |
Speciální auto a přívěs pro fonometr | 2 |
Speciální auto a přívěs pro fotograf. ústřednu | 1 |
Balón pozorovací K | 4 |
Balón ochranný (souprava 2 ks) | 1 |
Speciální přívěs pro ústřed. pozor. lety | 1 |
V červenci 1939 byl Dělostřelecký pluk 331 zrušen.
.
.
.
.
Letecká hláska-Flugwache 20 patřila pod Flugwachkommando Prag. Kde?
13.9.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
V září roku 1945 Alois Šmolík, významný příbramský podnikatel ve strojírenství a především přední český letecký konstruktér, založil ČNA odbočka Příbram.
Ing. Šmolík pro klub obstaral i první dvě letadla, kluzák Schulgleiter SG 38 a větroň Grunau Baby IIb.
V roce 1946 každý víkend pěšky dopravili rozebraný kluzák, kterému dali jméno Horymír, na svah u deset kilometrů vzdálené obce Modřovice a tam trénovali pomocí gumového lana starty následované kratinkým letem a přistáním na louce pod vrškem.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
Tento první příbramský aeroklub zanikl koncem čtyřicátých let 20. století v nepřímém důsledku znárodnění Šmolíkovy automobilky Příbramská strojírna a slévárna.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
.
Ortofotomapa z roku 1953 a 2011.
Po ukončení provozu na letišti Příbram, se letiště Dlouhá Lhota přejmenovalo na letiště Příbram. Kdy?
Stav severních kasáren v roce 2008.
, , .