14.08.2022
Po přeškolení na Mi-4 (1956) se posádky 1. dvlp pokoušely pomoci národnímu hospodářství. Podrobnosti. Akce Stará Role. Podrobnosti.
Stavebně-montážní práce s vrtulníky ČSA-Agroletu byly zahájeny 15.4.1961 instalací vzduchotechnického zařízení na výrobní hale v Holýšově, dne 24. 4. následovaly práce na budově podniku Tesla Strašnice, potom přenášení sloupů na lanovce Železnorudných dolů a hrudkoven v Ejpovicích a výměny vadných kol těžní věže v Mostě. V létě 1961 pilot Jindra s vrtulníkem
Mi-4 přepravil na střechu obchodního domu Perla chladící zařízení, které
vážilo 600 kg. KV 20/61
Například jeřábování televizních
antén na
vysílače a retranslátory v Krásnu u Chrudimi a na Králově Holi, usazení výškového žebříku
a konstrukce na granulační věž v podniku i Duslo Šala, sejmutí barokních soch na zámku v
Peruci, kladení komponentů na novou
továrnu Paramo v Pardubicích, stavbu stožáru na Hlávkově mostě v Praze, lanovky na 108 metrů vysokou haldu ve Zbůchu u Plzně atd.
Při akci dne
23. 2.
1966 ve Slovenském Rudohoří, v lokalitě Sirk-Revúca, došlo k havárii Mi-4
OK-OVE, a to v průběhu snášení staré vyřazené lanovky pro zákazníka, jímž byly Sběrné suroviny
Bratislava. Osádka, kapitán Josef Hejnal a palubní mechanik František Střihavka, vyvázla bez úhony. Tuto leteckou mimořádnou událost vyšetřovala komise pod vedením Ing. Františka
Fajtla, válečného letce, dnes generála v. v. a tehdejšího
pracovníka letecké inspekce. Podle informací (via Jan Čech-Vršovický) z palubního deníku Františka Střihavky, ten měl k okamžiku havárie nalétáno 1036 hodin a 4158 vzletů. Po této nehodě byl
OK-OVE zrušen. Ke konci své kariéry létal v barevném provedení ČSA-Agrolet, tj. s béžovým vrškem trupu a boky, s červeným "rozšířeným" pruhem a spodní částí bleděmodrou.
Pilot Agroletu Josef Hejnal předvedl mistrné ovládání vrtulníku při jedné ze svých posledních akcí, kdy se ujal úkolu sejmout se strahovské retranslační věže starou parabolickou televizní anténu a na její místo dosadit modernější trychtýřovou, výkonnější ale také těžší. Její váha, 1000 kg, byla pro pilota Hejnala při startu ve strahovském větru mnohem důležitější než skutečnost, že pomocí této antény navážeme styk s televizí NSR a Eurovizí. Pomocníci na zemi i na 45 m vysoké věži účinně přispěli ke správnému usazení těžké antény. Byla zavěšena na krátkém laně pod vrtulníkem a konečně usazena na tři šrouby zapuštěné v betonu podstavce na střeše věže. L+K 4/67
Od SMP bylo v roce 1966, hlavně kvůli nosnosti, v případě Mi-4 upuštěno. KV 20/61, L+K 4/67
Ojedinělé akce vojáků s vrtulníkem Mi-4 ze Kbel od 50.
spojlp.
L+K 22/67 (Pilot Jiří Zahrádka
brzo přešel k výzkumáku VZS 031.)
Počátkem roku 1968 se zahájily zkoušky s přenášením břemen v podvěsu Mi-8 na letišti Kbely u VZS 031. Podrobnosti.
Výstavba
letiště Poprad v roce 1969.
Slov-air si najal v 70. letech dlouhodobě vrtulník Mi-8 od Interflugu, které pracovaly u nás při stavebně montážních pracích.
1974 Vysílač Cukrák. Podrobnosti.
1975 Vysílač Krásná u Chrudimi
L+K 1/76
1976 Praha - Jižní město
L+K 25/76
V letech 1974 až 1977 se na Kleti stavěla nová 172 metrů vysoká věž
.
1977 LD Skalnaté Pleso - Lomnické sedlo Mi-8 Podrobnosti. Buchtův kopec. L+K 9/77
Práce v severočeských elektrárnách v roce 1979 - demontáž kouřovodů. Podrobnosti.
1982 Bratislava L+K 11/82
1986 Motorlet Jinonice L+K 4/86
1989 Vysílač Žižkov.
1993 Montáž podpěr lanové dráhy Foto, foto2
Posádka Mi-17 mjr. Braun a kpt. Hronec (51. vrp) usazovali stožáry lanovky na kopec Velká Mulda blízko Ovčárny v Jeseníkách v prosinci a lednu 1994.
1994 LD Medvědín (Špindlerův Mlýn) - AEROCENTRUM, Mi-8, osádka Rákos, Čech, Doval, (dokončila AIR-TRANSA, Mi-8, Černý J.) Foto, foto2, foto3, foto4
Uložení klimatizačních bloků na budovu Motokovu v Praze 23. 2. 1995 posádkou Rákos, Čech, Doval. SMP Praha Foto, foto2. Demontáž a montáž hořáku v Kralupech 18. 8. 1995 posádkou Moznich, Rákos, Čech, Doval AEROCENTRUM.
1995 LD Pláně (Sv. Petr) - Mi-8, Černý J. Stavebně montážní práce ve Vápence Kunčice. AIR-TRANSA Foto, foto2, foto3.
1996 23.5. Foto, LD Lysá hora (Rokytnice nad Jizerou) - AEROCENTRUM, Mi-8, Černý J., Slezák, Doval
SMP na vysílači Ještěd od listopadu 1996 do ledna 1997. AIR-TRANSA Foto, foto2, foto3, foto4.
1997 SMP v Mariánských Lázních Foto, SMP Letná Foto. Montáž vyhlídkové plošiny na rozhlednu Poledník 7.11.1997 posádkou Rákos, Čech, Dytrych AEROCENTRUM.
Montáž antény v Brně-Hády 5 - 6. 12. 1998 posádkou Černý J., Čech, Doval. Demontáž a montáž kouřovodů v elektrárně Tisová 3 - 4. 10. 1998 posádkou Černý J., Čech, Dytrych AEROCENTRUM.
SMP 10. 12. 1999 Motokov AEROCENTRUM Foto1 , foto2
Tesco v Plzni 13. 4. 2000 AEROCENTRUM Foto.
2001 LD Harrachov, AIR HELICOPTER SERVICE
2002
LD Harrachov, AIR HELICOPTER SERVICE, SMP v
Českých Budějovicích 22.9.2002. ,
.
22.-23.9. SMP na vysílačích Kojál a Cukrák za pomoci vrtulníku Ka-32 HB-XKE
švýcarské firmy Heliswiss AG. Ruský pilot a mechanik. Podrobnosti.
2003 V červnu 2003 u České Lípy poslední SMP vrtulníku Mi-8 LS Policie.
2004
2005
2006 Montáž
ocelové konstrukce obchodního centra Silesia City Center v Katowicích vrtulníkem
Mi-8 OK-XYC firmy AEROCENTRUM, spol. s r. o. .
demontáž
radaru v Lažanech. Podrobnosti.
.
Foto Tomáš Soušek.
2007
Výměna
antény za digitální ve dnech 24. a 25.5. na Bukové hoře
pomocí vrtulníku Ka-32 HB-ZFX společnosti HELOG.
Odbavení na Hosíně 25.5. ,
,
,
.
Foto Petr Čihák.
2008 Výměna
antény za digitální na vysílači Žižkov 6.10. pomocí vrtulníku Ka-32A12
HB-ZFX, pilot Martin Peyer společnosti HELISWISS
International ,
.
Foto Stanislav Mackovík. Nova.
,
.
,
,
.
Foto Jiří Rubeš.
Dvoudenní výměna anténního systému vysílače Krašov pomocí vrtulníku Kamov Ka-32 byla 8.10. v odpoledních hodinách úspěšně dokončena. Vrtulník při výměně uskutečnil 6 přeletů. Prvními třemi přelety sejmul starou analogovou anténu a dalšími třemi vynesl novou digitální anténu do výšky téměř 350 metrů.
2009 Vrtulník Ka-32 vynesl na vysílač Javořice anténu pro
digitální vysílání. Regiony24.cz
Anténu na vysílači Ještěd v červnu 2009 vyměnil vrtulník Ka-32 HB-XKE. Oliberci.cz
Téměř celý den instalovali 16.7. švýcarští piloti firmy Heliswiss International s vrtulníkem Ka-32 nový anténní systém pro digitální vysílání na vysílač Českých radiokomunikací na hoře Kleť u Českého Krumlova. Čeští a němečtí montéři firmy Kathrein z Rosenheimu nejprve připravili starý anténní systém, který je umístěn v laminátovém nástavci. k odvozu vrtulníkem, poté namontovali objímku, do níž nový anténní systém usadili. Anténní systém je dlouhý dvacet metrů a váží šest tun. Výměna antén na Kleti je spojena s plánovaným rozšířením digitálního vysílání. Českokrumlovský deník.cz Fotky.
18.9. švýcarští piloti firmy Heliswiss International nový anténní systém pro digitální vysílání na vysílač Českých radiokomunikací Ostrava - Hošťálkovice. Fotografie Davida Kříže.
Na 26-27.10.2009 naplánovaly České radiokomunikace výměnu UHF vysílacích
antén na jihomoravském Děvíně, nejvyšším vrcholu Pálavy. Fotografie
Davida Kříže. Vrtulník AS 322 C1 Super Puma HB-ZKN švýcarské firmy Eagle
Helicopter AG ,
,
,
.
2010
Vrtulník Mi-8 OM-AVS společnosti UTair
EUROPE spol. s r. o. z Piešťan.Tento vrtulník přenášel 23.3. několik
telekomunikačních zařízení mezi strašnickým nádražím a novou budovou
jednoho evropského rádia na Praze 10.
14.4. švýcarští piloti firmy Heliswiss International s vrtulníkem Ka-32 HB-XKE nainstalovali nový anténní systém pro digitální vysílání na vysílač Českých radiokomunikací na pardubickém vysílači Krásné. digizone.cz
Výměna vysílacích antén na vysílači Valašské Klobouky-Ploštiny ve dnech 7. a 8.7.2010 vrtulníkem Mi-8 OK-XYC firmy AEROCENTRUM, spol. s r. o. Digitální Televize.cz
K 31.12.2012 ukončila činnost firma AEROCENTRUM, spol. s r.o., která doposud v Česku dělala stavebně montážní práce. Vrtulník Mi-8 OK-XYC prodala na Slovensko.
2013
Od 14.3.2013 provozuje firma DSA a. s. vrtulník AS 350 B3e OK-DSW. Snaha o jeho nasazení pro SMP do hmotnosti břemena 1 300 kg.
9.4.2013 vrtulník Mi-8 OM-XYC nad Prahou už ve službě u nového provozovatele .
17.9.2013 nad Prahou-Vinohrady, 3 x demontáž + montáž
anténních stožárů mobilního operátora, vrtulníkem Mi-8 OK-SFB firmy HELITEAM
CZ s. r. o.
2014
Ka-32A-12 HB-XKE u elektrárny Ledvice 19.3.2014.
2015
2016
2017
2018 Po třech letech administrativní práce byl do leteckého rejstříku 1.11.2018
zapsán vrtulník Mi-8MSB OK-MSF s
ukrajinskými motory ВАТ
«Мотор Січ»,
který provozuje
Odkazy: KV
5/64, L+K 4,22/67, 14/70, 4/71, 18/72, 10/73, 21,24/74, 1,25/76, 9,25/77,
25/79, 4,14/81, 8,11,22,24/82, 20/85, 2,4/86, 25/89, 26/91
Výstroj vrtulníků
Čtyřčata - pro uchycení nákladu nebo palety
Konopné lana - vazači je používají pro manipulaci s nákladem při přesném uložení
Lana - pro uchycení nákladu v podvěsu. Délka je variabilní.
Paleta - plošina s nízkým zábradlím pro přepravu stavebního materiálu, zavěšena na laně v podvěsu.
Rádiová výstroj - pro komunikaci s vazači
Třmeny - pro připojení
Úvazky - ocelové nebo textilní