Německé vrtulníky
27.04.2012
První skutečně létající vrtulníky sestrojili Němci.
První let prvního skutečně létajícího vrtulníku Fw
61
D-EBVU se uskutečnil 26.6.1936. Létal až do roku 1939. Z něho se
vyvinul Fa 223.
Vrtulník Flettner Fl 185. Z něho se vyvinul Fl 265.
Flettner Fl 265 (první vzlet v květnu
1939)
sloužil v letech 1939-40 ke zkouškám Krigesmarine v Baltickém moři. Zkoušky se skončili velkým úspěchem. Potvrdili, že stroj je
schopný plnit průzkumné, ale i bojové úlohy, hlavně proti ponorkám. Další
čtyři kusy byly testovány v Baltickém a Středozemním moři z plošin na
několika plavidlech jako průzkumné a protiponorkové. Fl 265 zkoušeli i ženisté při cvičeních v Alpách. Vrtulník při nich například
vlekl pontony při přechodu řeky a sloužil jako létající jeřáb při
stavbě mostů. Nosiče vírníků a vrtulníků.
Flettnet Fl 282 Kolibri
(vývoj z Fl 265, první
vzlet v
roce 1941) sloužil v letech 1941-42 ke zkouškám Krigesmarine v Baltickém moři.
Do roku 1943 bylo operačním jednotkám odevzdaných asi 20
kusů. Sloužily hlavně k ochraně konvojů a k vyhledávání ponorek ve Středozemním,
Baltickém a Egejském moři. Kriegsmarine používala hlavně jednomístnou
verzi. V armádní službě se vrtulník Fl 282B-2
používal většinou na řízení dělostřelecké palby, navádění tanků v
nepřehledném terénu a to hlavně na východní frontě. Zde byly dokonce
zorganizované i prvé samostatné vrtulníkové roje, přiřazené k dělostřeleckým
brigádám. V aktivní službě vydržely Fl 282 až do obléhání Berlína, z
kterého operovali z letiště Rangsdorf.
Focke-Achgelis Fa 223 Drache
(první vzlet 12.6.1940) předváděl přepravu dílů jiných letadel, osobních a lehkých nákladních
automobilů (do hmotnosti 1300 kg) zavěšené
na laně v nesjízdném či horském terénu.
Škola horských myslivců v Mittenwaldu použila v září 1944 úspěšně dva vrtulníky Fa 223 pro přepravu materiálu v horském terénu. Při těchto pokusech se dospělo k překvapivým závěrům - do téměř nepřístupných oblastí byly za několik minut bez potíží dopraveny dvěma vrtulníky náklady, které by musel dopravovat oddíl nosičů o 500 mužích s mnoha soumary mnoho hodin. Na konci války se proto produkce vrtulníků dostala do nouzového výrobního programu.
26.2.-11.3.1945 uskutečnil Fa 223 GW+PA kurýrní let z Ochsenhausenu do Gdaňska (Danzig). Let byl pronásledován nepřízní počasí a malou viditelností, takže vrtulník byl nucen po průletu různě dlouhých etap přistávat k doplnění pohonných hmot nebo k vyčkání příznivějších letových podmínek. V průběhu letu byl na jednom letišti využit i k přepravě těžce raněného pilota Bf 109, který utrpěl zranění při nouzovém přistání. Gdaňsk mezitím padl. Při letu nad pobřežím Baltu, které bylo již převážně obsazeno sovětskými vojsky, se osádka musela vyhýbat protiletadlové palbě nebo setkání se sovětskými stíhači. Po splnění poslání ve Štětíně se osádka vrátila opět etapovým letem do Německa.
Některé letuschopné vrtulníky Fa 223 a Flettner Fl 282 převzala Luftwaffe v dubnu 1945 do nově zřízené jednotky Transportstaffel 40. Ta byla zřízená na jaře 1945 v Mühldorfu v Bavorsku severozápadně Salzburgu. Jednotce velel hauptmann Josef Stangl. Ten jednotku přemístil na letiště Ainring u Salzburgu a poté do Aigen im Ennstal v Rakousku.
Spojencům se
vzdalo několik vrtulníků
Fa 223, Fl 282 a i vrtulník s tryskovým pohonem rotoru Doblhoff
WNF 342.
Po válce ...
Vývoj a výroba
Dornier (L+K
20/68)
DO-32 (KV 12/63, L+K 20/68)
Do-32 Z (KV 17/64, 2/68)
Do-132 (L+K 21/67, 20/68)
Licence Bell 205 UH-1D (vyrobeno 352 vrtulníků)
Eurocopter, MBB, Bolkow
(L+K 21/69)
BO 46 (KV 14/64, L+K 26/65, 21/69, 15/89)
BO 103 (L+K 21/69)
BO 104 (KV 5/63, 21/69)
BO 105 (L+K 21/67, 21/69, 18/98)
MBB Helicopter Canada BO 105LS (L+K
18/88)
BO 105 CB HeliTow (L+K 20/91)
PAH-1 (L+K 15/88)
MBB-BK 117
A (spolupráce s Kawasaki)
(L+K 17/79, 4/93, 2,11,17/94, 1/99)
BO 108 (L+K 13/89, 2/92)
Eurocopter International (L+K
17/91)
EC 120 B Colibri (spolupráce s CATIC a SAe)
EC 130 B 4 (AIN 4/01, Pilot 7/01, L+K 6/07)
EC 145 (BK 117 C2) (L+K 7/01, 3/05)
UH 145 (LUH) pro americkou armádu jako UH-72A Lakota, vyráběná v USA. (ATM 8/06, L+K 1, 12/07)
EC 155 (AS 365 N4) (L+K 17/98)
HAP, HAC Tigre/PAH-2 Tiger (L+K 9/90, 17/91,
10/92, 13/97, ATM 6/94)
EC 225 (z AS 332 Super Puma)
EC 635 (ATM 8/98,
5/06, ATMilitaria 4/05)
EC 725 (z AS 532 Cougar)
Focke-Borgward BFK-1 Kolibri (KV 8/59, L+K 15/89)
Merckle SM-67 (KV 23/61, L+K 15/89) (první vrtulník s turbohřídelovým motorem)
NH Industries NH-90 (L+K 2,5,11/95, 5,13/96, 8/04, 1/08, ATM 12/06)
Wagner
Aerocar (L+K 14/68)
FJ-V2 Skytrac - 3 (L+K 13/66)
Rotocar (KV 8/62)
VFW-Fokker (licence Sikorsky S-65A) CH-53G (objednáno 135 kusů, první smontovaný 11.10.1971, vyrobeno celkem110 kusů, do služby nastoupil v roce 1973)
Anglicky:
Armáda
Bundeswehr vlastní dvacet vrtulníků typu CH-53, z nichž osm je nyní v opravě kvůli údržbě. Polovina ze zbývajících dvanácti je podle ministerstva obrany potřeba k výcviku a přípravám na mise. Se zbývajícími šesti musí podle Junga německá armáda operovat na severu Afghánistánu.
Vrtulníky německé armády v Česku
Policie
LZS
Civil