04.11.2019
MAPA.
První vrtulníková jednotka na světě byla
zformována v posledních měsících války pro poskytování podpory německým
horským jednotkám. Kvůli již panujícímu chaosu na jaře 1945 bylo ale těžké
všechny dostupné vrtulníky slétnou na jedno místo, aby mohly být provozovány
efektivněji ve skupině.
Jednotka měla provádět dělostřelecké pozorování,
průzkumné, spojovací a transportní lety. Nikdy ale k tomu nedošlo. Ve skutečnosti
všechny lety byly činěny proto, aby se vrtulníky vyhnuly zajetí rychle
postupujícími spojenci.
Jednotka neměla žádné oficiální označení, kód,
či zbarvení vrtulníků. Žádné oficiální dokumenty se nedochovaly.
Historie jednotky se zachovala pouze z vyprávění přeživších.
Jednotka byla založena v únoru 1945. Hitler přesvědčený
o významu vrtulníků nařídil zrychlit operační výcvik. Podle konference
OKL konané v Berlíně 12.2.1945 bylo navrženo založit operačně
testovací vrtulníkovou jednotku. Vrtulníky Fa
223 měly k jednotce přijít z výrobní linky
v Berlíně-Tempelhof. Bylo plánováno, že jednotka bude mít v polovině roku
1945 už 35 vrtulníků a měsíčně bude přicházet dalších 30 kusů.
Jednotka se měla stát operační v Mühldorfu jako Transportstaffel 40
pod velením Hptm. Josefa Stangla, který byl přítomen berlínské konferenci.
Rozkaz k vytvoření Transportstaffel 40 byl vydán 14.2.1945 a
bylo předpokládáno, že jednotka dosáhne pohotovosti k 10.3.1945.
Jednotka ale nikdy tohoto nedosáhla.
Jednotka po vzniku v Mühldorfu se rychle přemístila do Ainringu
u Salzburgu.
Na začátku března se šest pilotů a šest radiooperátorů se nacházelo ve
škole v Fulpmesu (blízko Innsbrucku). Současně mechanici procházeli výcvikem
u firmy Focke Achgelis.
Dva Fl 282 byly přiděleny k Transportstaffel 40 na začátku dubna. 10.4. s prvním Fl 282 V12 přiletěl Max Schmid.
Příští den Hans Fuisting (Flettnerův šéf zkušebních pilotů) dopravil další Fl 282 V11 nebo V22 do Ainringu.
Pilot Heinz Lex pravděpodobně
přiletěl se třetím Fl 282.
Bylo málo času pro pilotní výcvik ale jednotka
přesto zřídila upoutané zařízení používající betonové bloky pro
primitivní pozemní výcvik.
10.4. byl vydán rozkaz aby firemní pilot Hans Gerstenhauer přepravil Fa 223 DM+SR k jednotce.
K Fa 223 DM+SR byl brzy připojen druhý
Fa
223 GW+PA, který byl v Rechlinu od půlky března a
který byl přelétnut k jednotce Ottou Dumke .
Brzy ráno 20.4. malý oddíl pilotů a
mechaniků od jednotky se vydal na sever pro dva další Fa
223 V52 a V53) z výrobní linky firmy
Focke Achgelis v Berlíně-Tempelhof. Pokračující bombardování a ostřelování
zabránilo rozhodnutí zkompletovat tyto vrtulníky, které společně s téměř
dokončeným vrtulníkem V54
a mnoha dalších v různých stupních dokončenosti, byly ukořistěny Rudou
armádou 26.4.1945.
22.4. se oddíl rozhodl vrátit zpět do Ainringu.
Během zpátečního letu byl pilot Heinz Lex se svým Fi 156 sestřelen
pozemní palbou a následně zajat Američany.
V tehdejším chaosu nebyla žádná příležitost
pro výcvik nových pilotů na Fa 223.
23.4. Gerstenhauer dostal rozkaz od Gen. let.
Ing. Rudolfa Herrmanna vykonat misi na podporu horkých jednotek v Hochkönigu
(40 km jižně Salzburgu).
Avšak absence podvěsného zařízení akci nedovolila vykonat. Gerstenhauer
viděl nápravu v tom, že získá požadované zařízení ve výrobním zařízení
firmy Focke Achgelis v Ochsenhausenu (120 km západně Mnichova). Ale nevěděl, že se tato fabrika stěhuje
do Obermaiselsteinu (80 km jižněji).
24.4. se Gerstenhauer vydal autem do Ochsenhausenu. Když přijel do Oberammergau (severně Garmisch-Partenkirchen), bylo mu sděleno, že Francouzi
jsou u Wuttembergu a že Fa 223
byl viděn letět směrem na horu Mittenwald (jihovýchodně Garmisch-Partenkirchen). Gerstenhauer si uvědomil, že to mohl
být pouze Karl Bode s Fa 223 DM+ST,
který měl podle plánu přivést Fa 223 DM+ST
k Transportstaffel 40. Druhý den se potkali v obci Scharnitz (kousek od hory
Mittenwald) a přemýšleli co dál.
Bode poté letěl s Fa 223 DM+ST
do Eppzirleralm. Krátce před příchodem
Američanů vrtulník společně s mechanikem Rudolfem zničil. Zbytky mohly být viděny v údolí ještě
v 60. letech.
26.4. Hans Fuisting přiletěl do Ainringu
s Fl 282 V23.
Brzy spolu s Flettnerovým pilotem Ernstem Remainem v Fl
282 V12 odletěli do Flettnerovi nové továrny
v Bad Tölz. Jakmile tyto dva vrtulníky Fl 282
dosáhly Bad Tölz byly rozmontovány a ukryty očekávaly příchod Spojenců.
27.4. OKL vydalo instrukce, že všechny vrtulníky
co byly k dispozici spolu se všemi Fi 156, Ju 88 a He 111 se mají sloučit na
letištích v Innsbrucku - Aigen - Zeltweg
a v jižní alpské oblasti na obranu Alpské pevnosti. Protože tam nebyla žádná
infrastruktura, tak se žádný přesun nekonal a místo toho se čekalo na
konec.
30.4 se pozemní část jednotky vydala do Aigen
im Ennstal. Vrtulníky se měly také přemístit ale se ztrátou Luxe,
Transportstaffel 40
měla pouze jednoho kvalifikovaného pilota Fl
282 a to Schmida. Rozhodlo se, že Schmid poletí
s V22 do Aigen
im Ennstal a poté se vrátí do Ainringu
autem, aby přeletěl V11
do Aigen
im Ennstal.
2.5.1945 Fa 223 DM+SR
řízen Gerstenhauerem, Fl 282 V11 řízen Schmidem a
Fa
223 GW+PA
řízen Dumkem (?), odletěly
do Aigen
im Ennstal.
V Aigen
im Ennstal podmínky byly méně než dostatečné. Štáb
17 velitelství Luftwaffe a 4
velitelství Luftwaffe se měly také přesunout do Aigen
im Ennstal.
Letiště bylo postaveno pro 600 osob ale nyní se zde ubytovalo asi 2 500. Přes
rozšířené rabování, velitel Transportstaffel 40 Hptm. Stangl byl schopen
zabezpečit zásobování svých mužů. Pro jistotu vrtulníky přelétly na severní břeh Putterersee sousedící s letištěm.
Fl 282 V22 v Töplitzee (?) blízko Aigen im Ennstal 6.5.1945.
Odtud vykonal Schmid s Fl
282 několik průzkumných letů, usilujíc o
nalezení dalších vhodných přistávacích ploch a zjišťující postup Rudé
armády
K 7.5. byli Sověti méně než 30 km odtud,
proto byly vydány rozkazy k přesunu na západ k vyhnutí se zajetí.
8.5. pozemní oddíl Ttransportstaffel 40 se
vydal na západ po cestě na Zell am See. Už ale nebyl žádný kvalifikovaný pilot
pro Fl
282 V11, proto byl stroj svržen do
Putterersee. Zůstávající Fl 282
a dva Fa 223 se
vydaly do Lend.
Schmid s Fa
223 GW+PA
potom letěl najít konvoj pozemního
oddílu Transportstaffel 40. Našel je blízko Radstadt, ale nebyl schopen je
kontaktovat, protože konvoj byl pohlcen ustupující armádou. Schmidt se musel
vrátit do Schwarzach-St. Veit.
V Schwarzach posádky tří vrtulníků přemýšleli
co dále. Zajetí a výslechy se zdály jako nevyhnutelné. Cítili, že mají
pouze dvě možnosti, zničit vrtulníky a pokusit se dostat pěšky ke svým
rodinám, nebo se vzdát Američanům, u kterých cítili, že zkušenosti s
vrtulníky by je dostaly do lepší vyjednávací polohy. Dumke a Gerstenhauer
se později rozhodli se zbývajícím palivem přelétnout své Fa
223 zpátky do Ainringu
vzdát se Američanům.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Schmid se rozhodl letět s Fl
282V22 domů (300 km východně), do vesnice Wallern (asi 130 km
jihovýchodně Vídně) ke své manželce. 9.5.1945 Schmid přistál u rodinné
farmy s pomocí své manželky ukryl Fl 282
ve stodole. Jeho let nezůstal utajen. Američané brzo přijeli a Schmida
zatkli. Schmid odmítl letět Fl 282 V22
pro Američany. Místo toho jim pomohl rozebrat Fl
282. Osud tohoto stroje je neznám.
Časně ráno 9.5.1945 Gerstenhauer a Dumke se svými
pasažéry ve vrtulnících Fa 223 DM+SR
a Fa
223 GW+PA
odletěli do Ainringu,
který už byl okupován 414th Armored Field Artillery Battalion of the 20th
Armored Division of the US A 7th Army. Přílet dvou německých vrtulníků Fa
223 překvapil Američany, kteří bez velkých ceremonií posádky z vrtulníků
rychle vytáhli.
A to byl konec Transporstaffel 40. Gerstenhauer a Dumke po válce dále létali své
vrtulníky pro Spojence
Fa 223 GW+PA v Ainringu 10. nebo 11.5.1945.