Lufttransportstaffel 40

04.11.2019

MAPA.

První vrtulníková jednotka na světě byla zformována v posledních měsících války pro poskytování podpory německým horským jednotkám. Kvůli již panujícímu chaosu na jaře 1945 bylo ale těžké všechny dostupné vrtulníky slétnou na jedno místo, aby mohly být provozovány efektivněji ve skupině.

Jednotka měla provádět dělostřelecké pozorování, průzkumné, spojovací a transportní lety. Nikdy ale k tomu nedošlo. Ve skutečnosti všechny lety byly činěny proto, aby se vrtulníky vyhnuly zajetí rychle postupujícími spojenci.

Jednotka neměla žádné oficiální označení, kód, či zbarvení vrtulníků. Žádné oficiální dokumenty se nedochovaly. Historie jednotky se zachovala pouze z vyprávění přeživších.

helo2011.jpg (29342 bytes)Jednotka byla založena v únoru 1945. Hitler přesvědčený o významu vrtulníků nařídil zrychlit operační výcvik. Podle konference OKL konané v Berlíně 12.2.1945 bylo navrženo založit operačně testovací vrtulníkovou jednotku. Vrtulníky Fa 223 měly k jednotce přijít z výrobní linky v Berlíně-Tempelhof. Bylo plánováno, že jednotka bude mít v polovině roku 1945 už 35 vrtulníků a měsíčně bude přicházet dalších 30 kusů. Jednotka se měla stát operační v Mühldorfu jako Transportstaffel 40 pod velením Hptm. Josefa Stangla, který byl přítomen berlínské konferenci. Rozkaz k vytvoření Transportstaffel 40 byl vydán 14.2.1945 a bylo předpokládáno, že jednotka dosáhne pohotovosti k 10.3.1945.

Jednotka ale nikdy tohoto nedosáhla.

Jednotka po vzniku v Mühldorfu se rychle přemístila do Ainringu u Salzburgu. Na začátku března se šest pilotů a šest radiooperátorů se nacházelo ve škole v Fulpmesu (blízko Innsbrucku). Současně mechanici procházeli výcvikem u firmy Focke Achgelis.

Dva Fl 282 byly přiděleny k Transportstaffel 40 na začátku dubna. 10.4. s prvním Fl 282 V12 přiletěl Max Schmid.

helo2012.jpg (32002 bytes) Příští den Hans Fuisting (Flettnerův šéf zkušebních pilotů) dopravil další Fl 282 V11 nebo V22 do Ainringu.

helo2013.jpg (20327 bytes) Pilot Heinz Lex pravděpodobně přiletěl se třetím Fl 282.

Bylo málo času pro pilotní výcvik ale jednotka přesto zřídila upoutané zařízení používající betonové bloky pro primitivní pozemní výcvik.

helo2014.jpg (32120 bytes) 10.4. byl vydán rozkaz aby firemní pilot Hans Gerstenhauer přepravil Fa 223 DM+SR k jednotce.

K Fa 223 DM+SR byl brzy připojen druhý Fa 223 GW+PA, který byl v Rechlinu od půlky března a který byl přelétnut k jednotce Ottou Dumke helo2015.jpg (13831 bytes).

Brzy ráno 20.4. malý oddíl pilotů a mechaniků od jednotky se vydal na sever pro dva další Fa 223 V52 a V53) z výrobní linky firmy Focke Achgelis v Berlíně-Tempelhof. Pokračující bombardování a ostřelování zabránilo rozhodnutí zkompletovat tyto vrtulníky, které společně s téměř dokončeným vrtulníkem V54 a mnoha dalších v různých stupních dokončenosti, byly ukořistěny Rudou armádou 26.4.1945.

22.4. se oddíl rozhodl vrátit zpět do Ainringu. Během zpátečního letu byl pilot Heinz Lex se svým  Fi 156 sestřelen pozemní palbou a následně zajat Američany.

V tehdejším chaosu nebyla žádná příležitost pro výcvik nových pilotů na Fa 223.

23.4. Gerstenhauer dostal rozkaz od Gen. let. Ing. Rudolfa Herrmanna vykonat misi na podporu horkých jednotek v Hochkönigu (40 km jižně Salzburgu). Avšak absence podvěsného zařízení akci nedovolila vykonat. Gerstenhauer viděl nápravu v tom, že získá požadované zařízení ve výrobním zařízení firmy Focke Achgelis v Ochsenhausenu (120 km západně Mnichova). Ale nevěděl, že se tato fabrika stěhuje do Obermaiselsteinu (80 km jižněji).

24.4. se Gerstenhauer vydal autem do Ochsenhausenu. Když přijel do Oberammergau (severně Garmisch-Partenkirchen), bylo mu sděleno, že Francouzi jsou u Wuttembergu a že Fa 223 byl viděn letět směrem na horu Mittenwald (jihovýchodně Garmisch-Partenkirchen). Gerstenhauer si uvědomil, že to mohl být pouze Karl Bode s Fa 223 DM+ST, který měl podle plánu přivést Fa 223 DM+ST k Transportstaffel 40. Druhý den se potkali v obci Scharnitz (kousek od hory Mittenwald) a přemýšleli co dál.

helo1959.jpg (83361 bytes) Bode poté letěl s Fa 223 DM+ST do Eppzirleralm. Krátce před příchodem Američanů vrtulník společně s mechanikem Rudolfem zničil. Zbytky mohly být viděny v údolí ještě v 60. letech.

26.4. Hans Fuisting přiletěl do Ainringu s Fl 282 V23. Brzy spolu s Flettnerovým pilotem Ernstem Remainem v Fl 282 V12 odletěli do Flettnerovi nové továrny v Bad Tölz. Jakmile tyto dva vrtulníky Fl 282 dosáhly Bad Tölz byly rozmontovány a ukryty očekávaly příchod Spojenců.

27.4. OKL vydalo instrukce, že všechny vrtulníky co byly k dispozici spolu se všemi Fi 156, Ju 88 a He 111 se mají sloučit na letištích v Innsbrucku - Aigen - Zeltweg a v jižní alpské oblasti na obranu Alpské pevnosti. Protože tam nebyla žádná infrastruktura, tak se žádný přesun nekonal a místo toho se čekalo na konec.

30.4 se pozemní část jednotky vydala do Aigen im Ennstal. Vrtulníky se měly také přemístit ale se ztrátou Luxe, Transportstaffel 40 měla pouze jednoho kvalifikovaného pilota Fl 282 a to Schmida. Rozhodlo se, že Schmid poletí s V22 do Aigen im Ennstal a poté se vrátí do Ainringu autem, aby přeletěl V11 do Aigen im Ennstal.

2.5.1945 Fa 223 DM+SR řízen Gerstenhauerem, Fl 282 V11 řízen Schmidem a Fa 223 GW+PA řízen Dumkem (?), odletěly do Aigen im Ennstal.

V Aigen im Ennstal podmínky byly méně než dostatečné. Štáb 17 velitelství Luftwaffe a 4 velitelství Luftwaffe se měly také přesunout do Aigen im Ennstal. Letiště bylo postaveno pro 600 osob ale nyní se zde ubytovalo asi 2 500. Přes rozšířené rabování, velitel Transportstaffel 40 Hptm. Stangl byl schopen zabezpečit zásobování svých mužů. Pro jistotu vrtulníky přelétly na severní břeh Putterersee sousedící s letištěm.

helo1946.jpg (79258 bytes) Fl 282 V22 v Töplitzee (?) blízko Aigen im Ennstal 6.5.1945.

Odtud vykonal Schmid s Fl 282 několik průzkumných letů, usilujíc o nalezení dalších vhodných přistávacích ploch a zjišťující postup Rudé armády

K 7.5. byli Sověti méně než 30 km odtud, proto byly vydány rozkazy k přesunu na západ k vyhnutí se zajetí.

8.5. pozemní oddíl Ttransportstaffel 40 se vydal na západ po cestě na Zell am See. Už ale nebyl žádný kvalifikovaný pilot pro Fl 282 V11, proto byl stroj svržen do Putterersee. Zůstávající Fl 282 a dva Fa 223 se vydaly do Lend.

Schmid s Fa 223 GW+PA potom letěl najít konvoj pozemního oddílu Transportstaffel 40. Našel je blízko Radstadt, ale nebyl schopen je kontaktovat, protože konvoj byl pohlcen ustupující armádou. Schmidt se musel vrátit do Schwarzach-St. Veit. Konvoj pozemního oddílu Transportstaffel 40 s Hptm. Stanglem časem dosáhl Salzburg, kde se vzdali Američanům.

V Schwarzach posádky tří vrtulníků přemýšleli co dále. Zajetí a výslechy se zdály jako nevyhnutelné. Cítili, že mají pouze dvě možnosti, zničit vrtulníky a pokusit se dostat pěšky ke svým rodinám, nebo se vzdát Američanům, u kterých cítili, že zkušenosti s vrtulníky by je dostaly do lepší vyjednávací polohy. Dumke a Gerstenhauer se později rozhodli se zbývajícím palivem přelétnout své Fa 223 zpátky do Ainringu vzdát se Američanům.

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Schmid se rozhodl letět s Fl 282V22 domů (300 km východně), do vesnice Wallern (asi 130 km jihovýchodně Vídně) ke své manželce. 9.5.1945 Schmid přistál u rodinné farmy s pomocí své manželky ukryl Fl 282 ve stodole. Jeho let nezůstal utajen. Američané brzo přijeli a Schmida zatkli. Schmid odmítl letět Fl 282 V22 pro Američany. Místo toho jim pomohl rozebrat Fl 282. Osud tohoto stroje je neznám.

Časně ráno 9.5.1945 Gerstenhauer a Dumke se svými pasažéry ve vrtulnících Fa 223 DM+SR a Fa 223 GW+PA odletěli do Ainringu, který už byl okupován 414th Armored Field Artillery Battalion of the 20th Armored Division of the US A 7th Army. Přílet dvou německých vrtulníků Fa 223 překvapil Američany, kteří bez velkých ceremonií posádky z vrtulníků rychle vytáhli.

A to byl konec Transporstaffel 40. Gerstenhauer a Dumke po válce dále létali své vrtulníky pro Spojence

helo1943.jpg (31614 bytes) Fa 223 GW+PA v Ainringu 10. nebo 11.5.1945.

 

Zdroj.