21.04.2025
V březnu 2002 společnost AVIATION SERVICE, a. s. předala slovinskému provozovateli modifikovaný vrtulník EC 120 Colibri S5-HCE.
Německý vrtulník EC 120 D-HUAE
na Air Ambulance 13.5.2005 v Hradci Králové.
1.4.2008 společnost DSA přebrala na letišti Praha-Ruzyně vrtulník EC 120B Colibri LX-HGC, který je první v Česku. Jedním z předchozích majitelů a provozovatelů tohoto stroje byl Monacký kníže, což je stále patrné z barev na vertikálním stabilizátoru. Vrtulník výrobního čísla S/N 1358 byl vyroben roku 2003 a v současné době má nalétáno celkem cca 800 hodin. DSA připravuje převod vrtulníku do českého leteckého rejstříku a jeho zavedení do provozu.
OK-MMI od 15.7.2008 provozuje DSA a. s.
Vienna -
Schwechat (VIE / LOWW), 18.10.2008.
Od 1.6.2009 provozuje společnost SERGE FASHION s. r. o. vrtulník EC 120
OK-HEL. V Ostravě v srpnu 2009 .
Nad Českem krouží falešný policejní vrtulník. Stroj EC 120 OK-HEL patří soukromé firmě, která provozuje hernu. Zvláštní libůstka podnikatelů dělá policistům vrásky na čele. TV Prima 24.10.2009
N120FO českého majitele v Příbrami v květnu 2010. Údržba se dělá u DSA
a. s.
Od podzimu 2011 firma DSA
a. s. provozuje vrtulník EC 120 B OK-BST. Zálet 17.10.2011
Foto Jiří Knap.
Od léta 2013 firma A-Prim-Air, s.r.o. provozuje vrtulník EC 120 B OK-ILB.
Květen 2015 v Hradci Králové.
Od 17.6.2015 firma Prestige Aviation a.s. provozovala vrtulník EC 120 OK-EUP. Jen do podzimu 2015.
Od 24.10.2015 firma T-air spol. s r.o. provozuje vrtulník
EC 120 OK-EUP.
3.9.2020 na Ruzyni.
Od 4.4.2017 firma Aeropartner a. s. provozuje vrtulník H120 OK-AMS.
13.5.2020 na Ruzyni.
16.2.2018 zástavba avioniky Garmin G500H do vrtulníku OK-MMI .
Od 23.12.2020 firma DEVERON a. s. provozuje vrtulník EC 120 OK-ACE.
Modernizace dvou vrtulníků Airbus H120 pro litevskou pohraniční stráž firmou Česká letecká servisní a. s.
Od 14.5.2024 Workpress Aviation s.r.o. provozuje vrtulník EC 120 OK-JLN.
Od 23.3.2025 LÉČEBNÉ CENTRUM s. r. o. provozuje vrtulník EC 120 OK-MRO.
Technické údaje:
Vývoj: |
První vzlet 9.6.1995 |
Motor T1: |
Turbomeca TM-319 Arrius 2F o 376 kW |
Rotor: |
Levotočivý o průměru 10 m, třílistý |
Vrtulka: |
Fenestron |
G / G max: |
990 / 1715 kg |
Osádka: |
1 + 4 cestující |
Spotřeba: |
? l/hod JET A1-L |
Použití: |
Víceúčelový |
Zajímavosti: | Žádné odmrazování rotoru a fenestronu |
Odkazy: L+K 17/95, 20/96, 15/97, 21/99, 10/08
Seznam kusů provozovaných u nás
OK-MMI (výr. č. 1358) ex D-HUAE, LX-HGC, od 15.7.2008 IMPROMAT CZ spol. s r.o., DSA a. s., provozuje DSA a. s., od 2016 Mayzus Aviation Company s.r.o., provozuje HELITOM s. r. o.
OK-HEL (výr. č. 1588) od 1.6.2009 SERGE FASHION s. r. o.
OK-BST (výr. č. 1404) (ex B-HPW) od 16.9.2011DSA a. s.
OK-ILB (výr. č. 1579) od 13.8.2013 Letecké muzeum Točná s.r.o., provozuje A-Prim-Air, s.r.o., od 2015 Letecké muzeum Točná s.r.o.
OK-PRE (výr. č. 1021) od 17.6.2015 Prestige Aviation a.s., provozuje Prestige Aviation a.s.
OK-EUP (výr. č. 1525) od 24.10.2015 Zdeněk Tomášek s.r.o., provozuje T-air spol. s r.o, od roku 2017 LION Helicopters s.r.o., Zdeněk Tomášek s. r. o.
OK-AMS (výr. č. 1293) od 4.4.2017 AML Aviation s.r.o., Raiffeisen-Leasing, s. r. o., provozuje Aeropartner a. s.
OK-ACE (výr. č. 1506) od 23.12.2020 DEVERON a. s.
OK-JLN (výr. č. 1690) od 14.5.2024 Workpress Aviation s.r.o.
OK-MRO (výr. č. 1509) od 23.3.2025 LÉČEBNÉ CENTRUM s. r. o.