Airbus Helicopters H120

Eurocopter EC 120

19.02.2021

V březnu 2002 společnost AVIATION SERVICE, a. s. předala slovinskému provozovateli modifikovaný vrtulník EC 120 Colibri S5-HCE.

Německý vrtulník EC 120 D-HUAE helo2631.jpg (205297 bytes) na Air Ambulance 13.5.2005 v Hradci Králové.

1.4.2008 společnost DSA přebrala na letišti Praha-Ruzyně vrtulník EC 120B Colibri LX-HGC, který je první v Česku. Jedním z předchozích majitelů a provozovatelů tohoto stroje byl Monacký kníže, což je stále patrné z barev na vertikálním stabilizátoru. Vrtulník výrobního čísla S/N 1358 byl vyroben roku 2003 a v současné době má nalétáno celkem cca 800 hodin. DSA připravuje převod vrtulníku do českého leteckého rejstříku a jeho zavedení do provozu.

OK-MMI  od 15.7.2008 provozuje DSA a. s. helo4067.jpg (206690 bytes) Vienna - Schwechat (VIE / LOWW), 18.10.2008.

Od 1.6.2009 provozuje společnost SERGE FASHION s. r. o. vrtulník EC 120 OK-HEL. V Ostravě v srpnu 2009 helo4316.jpg (264712 bytes).

 Nad Českem krouží falešný policejní vrtulník. Stroj EC 120 OK-HEL patří soukromé firmě, která provozuje hernu. Zvláštní libůstka podnikatelů dělá policistům vrásky na čele. TV Prima 24.10.2009

helo4432.jpg (375402 bytes) N120FO českého majitele v Příbrami v květnu 2010. Údržba se dělá u DSA a. s.

Od podzimu 2011 firma DSA a. s. provozuje vrtulník EC 120 B OK-BST. Zálet 17.10.2011 helo4595.JPG (38688 bytes) Foto Jiří Knap.

Od léta 2013 firma A-Prim-Air, s.r.o. provozuje vrtulník EC 120 B OK-ILB. Květen 2015 v Hradci Králové.helo9230.jpg (383366 bytes)

Od 17.6.2015 firma Prestige Aviation a.s. provozovala vrtulník EC 120 OK-EUP. Jen do podzimu 2015.

Od 24.10.2015 firma T-air spol. s r.o. provozuje vrtulník EC 120 OK-EUP. 3.9.2020 na Ruzyni.

Od 4.4.2017 firma Aeropartner a. s. provozuje vrtulník H120 OK-AMS. 13.5.2020 na Ruzyni.

16.2.2018 zástavba avioniky Garmin G500H do vrtulníku OK-MMI he062.jpg (262846 bytes).

Od 23.12.2020 firma DEVERON a. s. provozuje vrtulník EC 120 OK-ACE.

Modernizace dvou vrtulníků Airbus H120 pro litevskou pohraniční stráž firmou Česká letecká servisní a. s.

 

Technické údaje:

Vývoj:

První vzlet 9.6.1995

Motor T1:

Turbomeca TM-319 Arrius 2F o 376 kW

Rotor:

Levotočivý o průměru 10 m, třílistý

Vrtulka:

Fenestron

G / G max:

990 / 1715 kg

Osádka:

1 + 4 cestující

Spotřeba:

? l/hod JET A1-L

Použití:

Víceúčelový

Zajímavosti: Žádné odmrazování rotoru a fenestronu

Odkazy: L+K 17/95, 20/96, 15/97, 21/99, 10/08

 

Seznam kusů provozovaných u nás

OK-MMI  (výr. č. 1358) ex D-HUAE, LX-HGC, od 15.7.2008 IMPROMAT CZ spol. s r.o., DSA a. s., provozuje DSA a. s., od 2016 Mayzus Aviation Company s.r.o., provozuje HELITOM s. r. o.

OK-HEL  (výr. č. 1588) od 1.6.2009 SERGE FASHION s. r. o.

OK-BST  (výr. č. 1404) (ex B-HPW) od 16.9.2011DSA a. s.

OK-ILB  (výr. č. 1579) od 13.8.2013 Letecké muzeum Točná s.r.o., provozuje A-Prim-Air, s.r.o., od 2015 Letecké muzeum Točná s.r.o.

OK-PRE  (výr. č. 1021) od 17.6.2015 Prestige Aviation a.s., provozuje Prestige Aviation a.s.

OK-EUP  (výr. č. 1525) od 24.10.2015 Zdeněk Tomášek s.r.o., provozuje T-air spol. s r.o, od roku 2017 LION Helicopters s.r.o., Zdeněk Tomášek s. r. o.

OK-AMS  (výr. č. 1293) od 4.4.2017 AML Aviation s.r.o., Raiffeisen-Leasing, s. r. o., provozuje Aeropartner a. s.

OK-ACE  (výr. č. 1506) od 23.12.2020 DEVERON a. s.