04.11.2019
Flettner Fl 265 V2 sloužil ke zkouškám Krigesmarine v Baltickém moři, kdy vrtulník operoval ze speciální plošiny umístěné nad dělovou věží Bruno na palubě křižníku Köln v roce 1939-40. Minimálně jednou přistál i na ponorce.
Zkoušky se skončili velkým úspěchem. Potvrdili, že stroj je schopný plnit průzkumné, ale i bojové úlohy, hlavně proti ponorkám.
Další čtyři Fl 265 byly testovány v Baltickém a Středozemním moři z plošin na několika plavidlech jako průzkumné a protiponorkové. Pouze jeden vrtulník byl zničen, když byl nedostatečně doplněn palivem.
GI+SA
na palubě křižníku Köln ,
,
Flettner Fl 282 A Kolibri sloužil ke zkouškám Kriegsmarine v Baltickém, kdy vrtulník operoval ze speciální plošiny umístěné nad dělovou věží Bruno na palubě křižníku Köln v roce 1941-42. Kolibri na palubě křižníku Köln demonstroval provozuschopnost, odolnost a výdrž, nejméně jednou přistál na ponorce vynořené na otevřeném moři, během pětadevadesáti hodin provozu nebylo třeba nijaké výměny listu rotoru nebo jiného důležitého prvku či agregátu.
Nebylo lehké sklesat na plošinu lodi, proto se vymyslel systém jak bezpečně přistát. Desetimetrové lano zavěšené na hrazdě pod vrtulníkem pilot spustil z visu na plošinu. Tam ho dva muži zahákli do bubnu navijáku a začali navíjet lano. Vrtulník byl přitahován k plošině ale protože pilot vrtulník držel na výkonu, lano bylo neustále nataženo i při výchylkách lodi během vlnobití. Metoda se používá dodnes.
První sloužil na palubě záchranného
plavidla Grief s výtlakem 2000 tun ,
,
,
,
,
,
V říjnu 1942 se na loď Drache přemístili dva pokusné vrtulníky Fl 282 A a testovalo se jejich použití z paluby válečného plavidla na otevřeném moři. Od listopadu až do února 1943 z plošiny za komínem vzlétal prototyp Fl 282V6 s kódovými znaky GF+YF, jako záloha byl v podpalubí složen ještě druhý stroj CJ+SC, ovšem není známo, že by se i tento letoun do zkušebního programu opravdu zapojil. Drache se tak stal jedním z prvních nosičů vrtulníků v dějinách. Po ukončení zkušebního programu se loď vrátila ke své funkci nosiče min.
Zkoušky pokračovaly na stíhači ponorek KUJ 13. (HPM 4/2001)
Zkušenosti z nasazení proti sovětským ponorkám v Baltském moři byly jednoznačně vynikající.
Japonský vírník Kayaba Ka-1 vyrobený v počtu až 240 kusů se používal jako dělostřelecký pozorovací a v protiponorkové službě na letadlové lodi Akicu Maru se dvěma hlubinnými pumami po 60 kg na palubě.
V květnu 1943 byl u Long Islandu vyzkoušen vzlet a přistání na stojící i
plovoucí tankové lodi a krátce na to byly tři Sikorsky
YR-4B
předány pobřežní stráži k vyzkoušení. Námořní americké označení
bylo HNS-1.
USS Bataan L+K 8/11
Sovětské a ruské nosiče vrtulníků.