Letiště Iwonicz, taky Pustyny

Krościenko

Haczów

28.04.2024

Které sovětské jednotky se nacházely na letišti v roce 1944 a 1945? Sověti u nás.

100 окрап Як-9Р (разведчик), Pochaievychi (Drohobych), Zarszyn, od 13.11.1944 Janoši (Podkarpatská Rus), Iwonicz, Vrbnica (okres Michalovce) - noční Po-2. MAPA k 1.12.1944. MAPA k 1.1.1945. Od 5.1.1945 Kamenice nad Cirochou. MAPA k 5.1.1945. Od 1.2.1945 Prešov. MAPA k 1.2.1945. Od 10.2.1945 Kraków-centrální. MAPA k 10.2.1945. Od 21.2.1945 Kraków-centrální. Od 8.3.1945 Aleksandrowice (Bielsko) - noční Po-2 do 17.4.1945. MAPA k 8.3.1945. Od 20.3.1945 Jedlina. MAPA k 20.3.1945. Od 5.-6.4.1945 Groß Paniow Paniowy. MAPA k 5.4.1945. MAPA k 17.4.1945. Od 25.4.1945 Mozern? - noční Po-2. MAPA k 25.4.1945. Karetenau?

40 гиап s Lavočkiny, (Sendzišuv?, Paděv?, Pustyny), k 1.10.1944 Rzeszów-Jasionka, od 4.1.1945 Hoželjov?, od 17.1.1945 Michaluv?, od 20.1.1945 Krakow, k 1.2.1945 Groß Stein Kamień Śląski, od 15.-17.2.1945 Brieg Brzeg, od 15.3.1945 Groß Stein Kamień Śląski, od 10.4.1945 Brieg Brzeg, od 14.-15.4.1945 Gross Schottgau Sadków, od 26.-29.4.1945 Freiwaldau Gozdnica

41 гиап s Lavočkiny, (Sendzišuv?, Paděv?, Pustyny), k 1.10.1944 Rzeszów-Jasionka, Переворск Пшеворск Przeworsk-Chalupki a 1. čs. sslp, od 12.1.1945 Mielec, od 15.1.1945 Michaluv?, od 21.1.1945 Krakow, k 1.2.1945 Groß Stein Kamień Śląski, od 11.2.1945 Brieg Brzeg, od 15.4.1945 Hausdorf? - 27 km Z Breslau Wrocław, od 26.4.1945 Freiwaldau Gozdnica Foto pravděpodobně z Československa.

91 иап s Jaky. Pustyny, 19.9.1944 dělostřelecký přepad letiště - odlet do Rzeszów-Zalesie, od 20.9.1944 Mrowla, od 3.12.1944 Zaczernie, k 1.1.1945 Mrowla, od 9.1.1945 Borova?, od 17.1.1945 Michaluv?, od 24.1.1945 Zendek u Katowic, od 1.2.1945 Nakel Nakło, od 7.-8.2.1945 Brieg Brzeg, od 20.3.1945 Ebenau Polana - letiště Grottkau Grodków, od 10.4.1945 Liegnitz Legnica, od 15.4.1945 Aslau Osła,od 24.4.1945 Halbau Iłowa

113 гиап s Lavočkiny, k 1.9.1944 Semiginuv?, od 3.9.1944 Novytsia, od 17.9.1944 Lisjatiče?, k 1.10.1944 Kalinuv?, od 3.11.1944 Popeli, od 3.1.1945 Czerteż u města Sanok, od 9.1.1945 Krosno, Iwonicz, k 31.1.1945 Krosno, od 1.2.1945 Choležin?, od 16.2.1945 Krakow, od 10.3.1945 Gliwice, od 6.5.1945 Dolní Benešov, Жолква, od 1951 Нестеров

525 шап, Lisjatice, od 17.9.1944 Sikirčicy?, od 10.10.1944 Stryj, od 31.10.1944 Chust, od 3.11.1944 Buštyno, od 8.12.1944 Janoši, od 21.-23.12.1944 Mukačevo, od 1.-2.1.1945 Hatalovod 9.-11.1.1945 Iwonitz, od 31.1.1945 Balice, od 17.-19.2.1945 Krakow, od 29.3.1945 Jedlina, od 10.4.1945 Boguszowice, přeškolení na Il-10 Moskva,od 10.-12.5.1945 Dolní Benešov, od 19.5.1945 Leszczyny. Zdroj.

637 шап, Stryj, od 19.9.1944 Kalinuv, říjen 1944 Stryj, od 2.11.1944 Mukačevo, od 5.11.1944 Janoši, od 23.12.1944 Mukačevo,od 11.1.1945 Iwonitz, od 31.1.1945 Balice, od 17.2.1945 Krakow, Vošce?, Gardawice, od 19.4.1945 Leszczyny, od 1.5.1945 Dolní Benešov.

V únoru-březnu 1945 letiště využíval 13 гбап, 321 бад, 8 ВА s bombardéry A-20G Boston, který se přesunul do Kraków.

 

 

S ohledem na nezpůsobilost letiště (únorová vlna náhlého oteplení plochu rozbahnila), nedostatek jiných okolních ploch i na to, že výcvik 1. čs. slp a 3. čs. blp se již chýlil k závěru, rozhodl velitel 8 ВА přesunout divizi blíže k frontě, která se po sovětské lednové generální ofenzívě stále více vzdalovala západním směrem.

Počínaje 20.2.1945 se začala divize přesunovat z Przemyślu dále na jihozápad na letiště Iwonicz, které rekognoskoval mjr. Klán. MAPA postupu 1. čs. sld.

21.2.1945 během špatného počasí zabloudily při přeletu tři Il-2 s por. Kordošem, npor. Výrostkem a rtm. Pivarčkem. Vedoucím trojice por. Kordoš se dostal až k městu Dembica, kde poblíž jeho čísla bez paliva přistáli s letouny Il-2 č. 12188 a č. 18827002 bez podvozku. Por. Kordošovo se podařilo přistál na letišti Mielec.

V únoru 1945 se u 1. čs. slp nalétalo 200 neoperačních letů.

V únoru 1945 se u 3. čs. blp nalétalo již 285 neoperačních letů.

 

1.3.1945 por. Kordoš odstartoval do Iwonicz, kdy při přistání narazil do zemljanky sovětských zenitčiků, několik jich zranil a svůj stroj Il-2 č. 12407 rozbil. Kordoš dostal letoun k náhradě, kterou mu prominul až gen. Krasovskij poté, co divize přešla 14.5.1945 opět pod jeho velení.

V důsledku zhoršeného počasí a téměř katastrofálnímu stavu komunikací byl přesun dokončen až 4.3.1945. 

1. čs. slp a 2. čs. slp byly ubytovány ve vesnici Krościenko, ležící za říčkou Wisloka, štáb divize se nacházel v Krościenku i Iwoniczi a 3. čs. blp v blízkém Haczówě.

7.3.1945 byl František Fajtl povýšen na majora se zpětnou platností od 1.11.1944.

15.3.1945 bol rotmajster letectva Jozef Holka premiestnený k 1. čs. zmiešanej leteckej divízií.

Vybraní důstojníci, zastávající některá velitelská místa u obou pluků či ve štábu divize, byli vysláni na bojové stáže k sovětským vyšším svazkům, kde se měli seznámit s organizací bojové činnosti pluku či divize a jejího štábu. Stíhači k 180 гиап, bitevníci k 227 шад. Sověti u nás.

Po dokončení ostrých střeleb na iwoniczské polní letecké střelnici byl bojový výcvik 1. čs. slp a 3. čs. blp dokončen v první dubnové dekádě.

Na základě rozkazu velitele sovětské 8 ВА z 6.4.1945 se pak 1. čs. slp a 3. čs. blp společně s velitelstvím divize ve dnech 7. a 11.4.1945 přesunuly blíže k frontové linii, na 210 kilometrů vzdálené letiště Katowice. S 2. čs. slp, který měl stále spíše operačně-výcvikový charakter a dosud nedisponoval vlastními letouny (létal na strojích od sovětského 41 оутап), se přesunul na letiště Kraków-Balice. Pluk zde dokončoval výcvik, ale do ukončení bojů nestihl dosáhnout operačního statutu. MAPA postupu 1. čs. sld.