Chust (maďarsky Huszt) Густе

Dnes ukrajinský Хуст

Kozílek

17.03.2025

MAPA.

helo6103.jpg (231463 bytes)

od února 1914

Bitva o Halič helo6101.jpg (178890 bytes).

od října 1914


Bitva u Gorlice helo6102.jpg (185014 bytes).


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


od 1919 do 27.12.1921.

Válka s Maďarskem o Slovensko a Podkarpatskou Rus.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


, , od prosince 1926 do 1939.


V posledních dvou měsících roku 1927 byla vykonána jedním z našich závodních letadel L-BATI, které řídil tovární pilot firmy T & A Baťa, veřejná obchodní společnost p. Jindřich Brouček druhá část okružního letu kolem republiky. Je to trať Zlín, přes Bratislavu, Košice na Podkarpatskou Rus až do Rahové a zpět severním Slovenskem. Celkově ulétlo letadlo 2 300 km, což se rovná cestě ze Zlína do Paříže a zpět a k tomu ještě jedna cesta do Prahy. Účel letu byl reklamní a bylo při něm rozházeno čtvrt milionu letáků nad šedesáti městy, v nichž jsou naše prodejny. Na trati bylo letadlo až na malé výjimky nuceno přistávati na pastvištích, lukách a neoraných polích. Že někdy nebylo takové přistání právě pohodlné a nejbezpečnější, vyprávěl nám p. Brouček. Zdroj.

Tak ku př. v Hustu jakmile naklonil letadlo k přistání, uviděl na louce, kde chtěl přistát sbíhati se velké množství lidí. Dokonce i koník se tam klidně pásl. Teprve po několikerém kroužení nad loukou pochopili lidé a uvolnili kus pole, kde letadlo přistálo. V Mukačevě zase právě uprostřed pastviny kde bylo vyhraženo místo pro přistání, stálo auto a sud s benzinem. Pilot musel přistáti v jiném směru, přičemž při vytáčení vjelo letadlo podvozkem do jámy a jedině malá rychlost, kterou letadlo v tom okamžiku mělo, zabránila, že se stroj nepostavil na hlavu aneb neurazil podvozek.


.


.


1930


.


.


.


.


.


.


.


---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

Okolo Užhorodu prebiehali neustále šarvátky a tiež na východe.

V říjnu 1938 bylo zřízeno štafetové letecké spojení mezi Bratislavou a Chustem, zajišťované letouny Š.328 od Letky 13, Letky 15 a Letky 16. příležitostně i Letkou 12. Kde bylo polní letiště?

Po tzv. viedenskej arbitráži v novembri 1938 sa Chust stal súčasťou Česko-Slovenska. aa.png (466402 bytes), helo5995.png (413543 bytes). Stal se novým centrem Podkarpatskej Rusi. Ženisté narychlo upravovali polní letiště Kozílek, severovýchodně Chustu. Kde bylo polní letiště?

Armáda přišla o velké letiště v Užhorodu, proto začala používat malé letiště Slatinské Doly. Linka ČSA Praha - Užhorod byla nahrazena linkou ČSA Praha - Slatinské Doly, odkud byli cestující přepravování autobusem do Chustu. 

V listopadu 1938 se Letecká povětrnostní stanice 20 Slatinské Doly přesunula do Chustu. 

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.


Od 27.1.1939 rozhlasový vysílač Chust o výkonu 190 W na frekvenci 1 421 kHz (délka vlny 211 m). Podrobnosti.

---------- Vznik Slovenské republiky 14.3.1939 ----------

Útok Maďarské armády na Podkarpatskou Rus.

----------

----------

16.3.1939 dopoledne byl Š.328 "D33" od Letky 12 opraven na letišti Slatinské Doly a poté ho posádka pilot npor. Václav Pálka a polní pozorovatel čet. asp. Jiří Mikulecký přeletěla na polní letiště Kozílek, severovýchodně Chustu.

Chust byl posledními obránci před Maďarskou armádou opuštěn až odpoledne 16.3.1939, bezmála po dvou dnech obranných a ústupových bojů. Zadní voj ústupové kolony kryli veteráni od Nižných Verecek, tankisté 2. předzvědného oddílu, jejichž kulometná palba držela dotírající Maďary v dostatečné vzdálenosti od konvoje, kde byly i ženy a děti.

Ze vzduchu kryl naše vojáky poslední čs. vojenský letoun v oblasti, Š.328.

Odtržení Slovenska a špatné počasí také zabránily příletu leteckých posil ze Spišské Nové Vsi. 

Pozdě večer 16.3.1939 přešli poslední českoslovenští vojáci pod vedením npor. Štětky (padl v listopadu 1944 u města Dunkerque) hraniční most přes Tisu v Ťačiv (ukrajinsky Тячів Tiachiv, rusínsky Тячово, maďarsky Técső, rumunsky Teceu Mare).

----------

17.3.1939 Š.328 zaútočil na sičoviky ostřelující civilní evakuační vlak na trati do Rumunska.

17.3.1939 vojáci předali zástupcům rumunské armády 14 obrněných vozidel i se zbraněmi.

Poslední let Š.328 ke krytí evakuačních kolon přecházejících přes most na hraniční řece Tisa v měste Ťačiv do Rumunska. Po vyčerpaní pohonných hmôt pristáli na poli v okolí Sighetu Marmatiei, posádka odovzdala lietadlo rumunskému letectvu.

Š.328 "D33" od Letky 12.

18.3.1939 rumunský pilot stroj přeletěl na letiště. Kam?

bb.png (266396 bytes)

 Vysílací aparatura byla odvezena do Budapešti.

do 1942.


 .


Na východě se Sověti připravovali k vývozu revoluce helo9589.jpg (2914607 bytes).

22.6.1941 Hitler vyhlásil válku SSSR. Rudá armáda připravující se k útoku na oslabenou Evropu se stala sama obětí. Rudá armáda pod vedením gen. Žukova zažila nejstrašnější porážku v dějinách vojenství, protože vůbec neměli plány na obranu ale jen na útok. 

---------- Po sovětském bombardování Košic, 27.6.1941 Maďaři vyhlásili válku SSSR. ----------


od 1942. 


.


19.8.1944 helo9387.jpg (539248 bytes).

----------

----------

----------

----------

23.8.1944 letouny od 8 ВА vedly průzkum cest mezi městy Užhorod, Mukačevo, Satu Mare, Chust. Deník letecké armády.

----------

V noci z 24.8. až na 29.8.1944 letoun Li-2 od 53 ад дд, 5 гак ДД z výšky 400-500 m vysadil náklad a parašutisty ve prospěch RO NKGB 4. UF 25 km severovýchodně Chustu. Deník divize DD.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.9.1944 Nepřátelská obrana Karpat v úseku 4. UF na začátku září 1944. Zdroj.

----------

----------

----------

----------

V noci z 5. na 6.9.1944 tři jednotlivé bombardéry A-20 od 321 бад, 8 ВА z letiště Stryj provádějící průzkum současně bombardovaly železniční stanici Užhorod, Chust, Olešník. Deník letecké armády.

----------

----------

----------

----------

Od 9.9. do 28.10.1944 Východokarpatská operace 4. ukrajinského frontu, při níž došlo k dobytí Podkarpatské Rusi a severovýchodních okresů Slovenska. hel230.jpg (624435 bytes)

----------

 

----------

----------

----------

----------

----------

----------

15.9.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.10.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

15.10.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

24.10.1944 Sověti obsadili Chust.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Sověti u nás.

K 31.10.1944 se z Lisjatiče? (Ukrajina) přesunuly čtyři letouny La-5FN od 180 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Deník stíhacího korpusu.

31.10.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunul 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Kolik letadel? Zdroj.

he034.jpg (547955 bytes) Rozmístění útvarů 8 шак, 8 ВА v listopadu 1944. Deník bitevního korpusu.

----------

1.11.1944

1.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo 11 letounů Il-2 od 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Kterých pluků? Deník bitevního korpusu.

1.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo velitelství 8 шак, 8 ВА. Deník bitevního korpusu.

1.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo velitelství 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník bitevního korpusu.

----------

2.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo 48 letounů Il-2 od 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Kterých pluků? Deník bitevního korpusu.

525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník bitevního korpusu.

 

----------

3.11.1944 se 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunul na letiště Buštyno (Podkarpatská Rus). Zdroj.

----------

Na žádost čs. MNO gen. Sergěje Ingra, náčelník čs. vojenské mise v SSSR brig. gen. Heliodor Píka vyjednal se Sověty souhlas s přesunem tří čs. stíhacích perutí z Velké Británie do sovětského operačního pásma, o uvolnění potřebných letišť a o zásobování těchto perutí. Dne 1.11.1944 Píka tlumočil Ingrovi souhlas sovětské vlády a o tři dny později sdělil, že Rudá armáda vyčlenila dvě polní letiště Slatinské Doly a Chust. Britové ale projekt zamítli.

----------

5.11.1944 se 28 letounů Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunulo na letiště Buštyno (Podkarpatská Rus).

5.11.1944 se 28 letounů Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunulo na letiště Buštyno (Podkarpatská Rus).

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Prezident Beneš ani nepípl, když Stalin zabral Podkarpatskou Rus.

----------

----------

----------

15.11.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.12.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

11.12.1944 se velitelství 8 шак, 8 ВА přesunulo do obce Velké Loučky (Podkarpatská Rus). Deník bitevního korpusu.

----------

----------

----------

----------

15.12.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------


helo9388.jpg (1241910 bytes) Od 12.1. do 18.2.1945 Západokarpatská operace.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----