01.01.2024
od října 1914
od listopadu 1916
od konce července 1918
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
od 27.11.1918 do 1919.
od 1919 do 27.12.1921.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
, , od prosince 1926 do 1939.
V posledních dvou měsících roku 1927 byla vykonána jedním z našich závodních letadel L-BATI, které řídil tovární pilot firmy T & A Baťa, veřejná obchodní společnost p. Jindřich Brouček druhá část okružního letu kolem republiky. Je to trať Zlín, přes Bratislavu, Košice na Podkarpatskou Rus až do Rahové a zpět severním Slovenskem. Celkově ulétlo letadlo 2 300 km, což se rovná cestě ze Zlína do Paříže a zpět a k tomu ještě jedna cesta do Prahy. Účel letu byl reklamní a bylo při něm rozházeno čtvrt milionu letáků nad šedesáti městy, v nichž jsou naše prodejny. Na trati bylo letadlo až na malé výjimky nuceno přistávati na pastvištích, lukách a neoraných polích. Že někdy nebylo takové přistání právě pohodlné a nejbezpečnější, vyprávěl nám p. Brouček. Zdroj.
Tak ku př. v Hustu jakmile naklonil letadlo k přistání, uviděl na louce, kde chtěl přistát sbíhati se velké množství lidí. Dokonce i koník se tam klidně pásl. Teprve po několikerém kroužení nad loukou pochopili lidé a uvolnili kus pole, kde letadlo přistálo. V Mukačevě zase právě uprostřed pastviny kde bylo vyhraženo místo pro přistání, stálo auto a sud s benzinem. Pilot musel přistáti v jiném směru, přičemž při vytáčení vjelo letadlo podvozkem do jámy a jedině malá rychlost, kterou letadlo v tom okamžiku mělo, zabránila, že se stroj nepostavil na hlavu aneb neurazil podvozek.
---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------
Okolo Užhorodu prebiehali neustále šarvátky a tiež na východe.
V říjnu 1938 bylo zřízeno štafetové letecké spojení mezi Bratislavou a Chustem, zajišťované letouny Š.328 od Letky 13, Letky 15 a Letky 16. příležitostně i Letkou 12.
Po tzv. viedenskej arbitráži v novembri 1938 sa Chust stal súčasťou Česko-Slovenska.
Armáda přišla o velké letiště v Užhorodu, proto začala používat malé letiště Slatinské Doly. Ženisté narychlo upravovali polní letiště Kozílek, severovýchodně Chustu.
Linka Praha - Užhorod byla nahrazena linkou Praha - Slatinské Doly, odkud byli cestující přepravování autobusem do Chustu.
V listopadu 1938 se Letecká povětrnostní stanice 20 Slatinské Doly přesunula do Chustu.
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.
Od 27.1.1939 rozhlasový vysílač Chust o výkonu 190 W na frekvenci 1 421 kHz (délka vlny 211 m). Podrobnosti.
---------- Vznik Slovenské republiky 14.3.1939 ----------
Útok Maďarské armády na Podkarpatskou Rus.
Chust byl posledními obránci před Maďarskou armádou opuštěn až odpoledne 16.3.1939, bezmála po dvou dnech obranných a ústupových bojů. Zadní voj ústupové kolony kryli veteráni od Nižných Verecek, tankisté 2. předzvědného oddílu, jejichž kulometná palba držela dotírající Maďary v dostatečné vzdálenosti od konvoje, kde byly i ženy a děti. Ze vzduchu kryl naše vojáky poslední čs. vojenský letoun v oblasti, Š.328 od Letky 13 ze Slatinských Dolů. Odtržení Slovenska a špatné počasí také zabránily příletu leteckých posil ze Spišské Nové Vsi.
Pozdě večer 16.3.1939 přešli poslední českoslovenští vojáci pod vedením npor. Štětky (padl v listopadu 1944 u města Dunkerque) hraniční most přes Tisu v Ťačevě a druhý den, 17.3.1939, předal jejich velitel zástupcům rumunské armády 14 obrněných vozidel i se zbraněmi. Historie.
Vysílací aparatura byla odvezena do Budapešti.
do 1942.
.
Na východě se Sověti připravovali k vývozu revoluce .
22.6.1941 Hitler vyhlásil válku SSSR. Rudá armáda připravující se k útoku na oslabenou Evropu se stala sama obětí. Rudá armáda pod vedením gen. Žukova zažila nejstrašnější porážku v dějinách vojenství, protože vůbec neměli plány na obranu ale jen na útok.
od 1942.
.
23.8.1944 letouny od 8 ВА vedly průzkum cest mezi městy Užhorod, Mukačevo, Satu Mare, Chust. Deník letecké armády.
----------
V noci z 24.8. až na 29.8.1944 letoun Li-2 od 53 ад дд, 5 гак ДД z výšky 400-500 m vysadil náklad a parašutisty ve prospěch RO NKGB 4. UF 25 km severovýchodně Chustu. Deník divize DD.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
Nepřátelská obrana Karpat v úseku 4. UF na začátku září 1944. Zdroj.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
, . Od 9.9. do 28.10.1944 Východokarpatská operace 4. ukrajinského frontu, při níž došlo k dobytí Podkarpatské Rusi a severovýchodních okresů Slovenska, poté následovala Východoslovenská operace, při které bylo dobyto území východně od Košic a Prešova.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
15.9.1944
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.10.1944
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
15.10.1944
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
24.10.1944 Sověti obsadili Chust.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
K 31.10.1944 se z Lisjatiče? (Ukrajina) přesunuly čtyři letouny La-5FN od 180 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Deník stíhacího korpusu.
31.10.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunul 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Kolik letadel? Zdroj.
Rozmístění útvarů 8 шак, 8 ВА v listopadu 1944. Deník bitevního korpusu.
----------
1.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo 11 letounů Il-2 od 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Kterých pluků? Deník bitevního korpusu.
1.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo velitelství 8 шак, 8 ВА. Deník bitevního korpusu.
1.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo velitelství 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník bitevního korpusu.
----------
2.11.1944 se z Stryje (Ukrajina) přesunulo 48 letounů Il-2 od 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Kterých pluků? Deník bitevního korpusu.
525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník bitevního korpusu.
----------
3.11.1944 se 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunul na letiště Buštyno. Zdroj.
----------
Na žádost čs. MNO gen. Sergěje Ingra, náčelník čs. vojenské mise v SSSR brig. gen. Heliodor Píka vyjednal se Sověty souhlas s přesunem tří čs. stíhacích perutí z Velké Británie do sovětského operačního pásma, o uvolnění potřebných letišť a o zásobování těchto perutí. Dne 1.11.1944 Píka tlumočil Ingrovi souhlas sovětské vlády a o tři dny později sdělil, že Rudá armáda vyčlenila dvě polní letiště Slatinské Doly a Chust. Britové ale projekt zamítli.
----------
5.11.1944 se 28 letounů Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunulo na letiště Buštyno.
5.11.1944 se 28 letounů Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunulo na letiště Buštyno.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
Prezident Beneš ani nepípl, když Stalin zabral Podkarpatskou Rus.
----------
----------
----------
15.11.1944
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.12.1944
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
11.12.1944 se velitelství 8 шак, 8 ВА přesunulo do obce Velké Loučky (Podkarpatská Rus). Deník bitevního korpusu.
----------
----------
----------
----------
15.12.1944
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
Od 12.1. do 18.2.1945 Západokarpatská operace.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----