Údržba v Náměšti nad Oslavou

04.08.2016

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: 20. slp 1960-61 / 20. sbolp 1961-94.

V roce 1964 pluk dostal i spojovací vrtulník Mi-1. O vrtulník se staralo 2. provozní oddělení. V roce 1966 o vrtulník Mi-1 4039 se staralo 1. provozní oddělení.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: 20. sbolp 1961-94.

K 1.10.1969 měl pluk dva vrtulníky Mi-1 (2027, 4039). U pluku byl ještě vrtulník Mi-1 2007, který byl v roce 1983 vyřazen po odlétání 1659 hodin.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: 20. sbolp 1961-94 / 32. zTL 1994-2003 / 22. zL 2003-.

Od 1.6.1993 vrtulník Mi-2 2508 byl přidělen k 2. technické letce. Později přišla Mi-8 0819. Poté přišly dvě Mi-17 0831 a 0833. Později ještě 0833. V roce 1999 základna už bez vrtulníků.

 

Koaliční ministři se 22.10.2007 na jednání vlády shodli na statutu vrtulníkové základny české armády v Přerově. Bude fungovat ve smíšeném provozu. "Tygří letka bude působit z letiště v Náměšti nad Oslavou. Využije letiště, které bylo připraveno v rámci páteřních letišť NATO. V Náměšti nad Oslavou bude 24 vrtulníků Mi-35 a Mi-24 plus deset letadel L-39 ZA, přibližně tam bude kolem 1050 osob," uvedl první zástupce náčelníka generálního štábu Armády ČR Jaroslav Kolkus.

14.2.2008 byl na letecké základně Náměšť nad Oslavou slavnostně předán nově dokončený hangár údržby a dílny. Jeho vnější rozměry jsou zhruba 160 x 60 metrů. Primárně bude sloužit pro opravy vrtulníků Mi-24 a letounů L-39, je ale připraven poskytnout zázemí i pro bojové letouny NATO. Celkové náklady včetně několika přilehlých objektů dosáhly 626 milionů korun, z nichž 159 milionů hradila Severoatlantická aliance.

První příslušníky 23.vrtulníkové základny Přerov přivítali na základně dne 16.6.2008. Přerovští příslušníci, zde budovali své zázemí Opraven letecké techniky a v kontejnerech stěhovali  měřící přístroje, speciální stoly, agregáty i držáky do nového Hangáru údržby 22. základny letectva. Budovaná Opravna vrtulníkové techniky se připravovala k provozování tygří letky společně s  letouny L-39 Albatros. 223. letka oprav letecké techniky vznikla dne 1.10.2008 jako nástupce zrušených jednotek, 217. letky oprav letecké nadzvukové techniky VÚ 7214 Čáslav a 234. technické letky oprav letecké techniky VÚ 4574 Přerov.

223. letka oprav letecké techniky

223. letka oprav letecké techniky je opravárenským zařízením letecké techniky 22.základny letectva u Náměště nad Oslavou. Letka je součástí 22. křídla letectva. Hlavní náplní činnosti letky je obnova technického resursu a opravy letecké techniky L-39ZA, Mi-24, Mi-35, letištní provozní techniky a záchytných zařízení.
Letka i hangár ve kterém působí, je velice mladou jednotkou. 

Letku tvoří dvě opravny. Opravna bojových vrtulníků Mi-24/35 a opravna cvičných bojových letounů L-39ZA.
Jednotlivé opravny jsou tvořeny technickými roji rozdělených po odbornostech:

OPRAVNA Mi-24:

Velitel 223. lolt podplukovník Alois Matýzka. „Generální oprava jedné ‚čtyřiadvacítky‘ civilní organizací je záležitostí zhruba sedmdesáti milionů korun. My namísto toho provedeme v opravně Mi-24 revizní práce R-I, jejichž náklady lze vyčíslit kolem dvaceti milionů. Na jednom stroji tedy ušetříme přibližně padesát milionů. Za poslední dva roky tak tomu bylo v pěti případech,“ konstatuje velitel letky. Další profesní benefit souvisí s prodloužením provozní doby, respektive s opravami listů nosného rotoru u vrtulníků. Příslušníci 223. lolt, již jsou držiteli patřičného osvědčení, zvládají provádět výměnu příslušné sekce u poškozeného listu namísto celého elementu. Po tomto výkonu lze i nadále používat celou sadu listů, která by byla jinak vyřazena z provozu. Její cena? Řádově šest milionů korun! army.cz