Letové vrtulníkové trenažéry a simulátory

07.06.2023

Vrtulníkový trenažér Bo 102 Heli-Trainer helo3325.jpg (360381 bytes). (KV 13, 19/59, L+K 21/69, 15/89)

Kanadský Jaycopter helo3340.jpg (269979 bytes). (KV ?/60)

Trenažér pro americké piloty vrtulníků del Mar. (L+K 15/66)

Kurs opuštění vrtulníku po nouzovém přistání do moře. (L+K 6/72)

V červnu 1983 si podplukovníci Macura a Kožíšek vyzkoušeli létání na trenažéru Mi-24 u vrtulníkového pluku Sovětské armády na Sliači. Jeho ovládání bylo jakési pneumatické a se skutečným vrtulníkem toho prý měl tento "klasický ruský dubový" trenažér společného pramálo. Sovětská armáda měla dva trenažéry Mi-24, jeden v Mladé a druhý na Sliači. Při odsunu Sovětské armády měli naši vojenští představitelé snahu jeden trenažér odkoupit, ale nebyli úspěšní. Ve VVLŠ SNP Košice byla v roce 1983 k dispozici pouze kabina Mi-4.

Piloti a palubní inženýři ministerstva vnitra absolvovali v Leningradě  nácvik nouzových postupů na trenažéru vrtulníku Mi-8.

Piloti a palubní inženýři Slov-airu od roku 1985 absolvovali v Kremenčugu a později v Leningradě  nácvik nouzových postupů na trenažéru vrtulníku Mi-8. Během pobytu nalétali kolem 5 hodin. S vrtulníkem se vzlétalo a přistávalo pouze s dopředným pohybem. Podobně létající personál Policie absolvoval školení v Leningradu.

Při výcviku amerických pilotů na AH-64A se používá simulátor bojového použití CMS firmy Link Flight Simulation. Během 15 hodin se osádky naučí bojovat s využitím všech možností typu AH-64A, a to zejména působit z odstupu s využitím taktiky největších dostřelů palubních zbraní, což má zajistit "přežití" vrtulníku v boji. Navíc je možno stupňovat simulované podmínky nepřátelské činnosti, včetně protivzdušné obrany, radioelektronického boje i střetu s vrtulníky protivníka. Volit je možno také například výšku základny oblačnosti, sílu větru, teplotu vzduchu, postavení slunce, denní či noční dobu, reliéf terénu i turbulenci. Tiskárna s grafikou a zvukový záznam pak pomáhají při "poletovém" rozboru. (L+K 15/89) Trenažér Lynxu u Army Air Corps. (L+K 16/94)

Létající personál LS České policie po nákupu vrtulníků BO 105 absolvuje opakovací kurzy v Ottobrunnu, později v Donauwörthu v Německu.

Postupy IFR se trénovaly v Letově na TL-28.

Létající personál LS české policie po nákupu vrtulníků Bell 412 absolvoval výcvik v Texasu v USA.

Full-mission simulátor Bell 412 v Texasu helo2390.jpg (87406 bytes), helo2391.jpg (101852 bytes), helo2392.jpg (98363 bytes). Foto Petr Černý, červen 2004.

Naši piloti Mi-24 měli příležitost vyzkoušet si v Belgii v srpnu 2000 na vlastní kůži let na full-mission simulátoru vrtulníku A109, jak za normálních letových podmínek, tak i s použitím systému NVG. Tento simulátor umí dokonale napodobit veškeré situace, které mohou pilota za letu potkat, a přestože jeho cena převyšuje cenu vrtulníku samotného, je nedílnou součástí přípravy pilotů, zejména při nácviku zvláštních případů za letu. (L+K 23/2000)

 Někteří kbelští vojenští piloti v roce 2001 prošli v Petrohradě nácvikem nouzových postupů na trenažéru Mi-8.

Někteří kbelští vojenští piloti v roce 2002 prošli v Petrohradě nácvikem nouzových postupů na full-mission simulátoru Mi-8/17 firmy Transas Aviation.

Simulátor R22/R44.

Létající personál LS České policie absolvuje výcvik na Bell 412 v Abu Dhabi od roku 2007.

helo4400.jpg (130718 bytes), helo4401.jpg (148292 bytes) Pardubické Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s. p. provozuje trenažér Virtual Procedure Trainer VPT Mi-2 firmy VR, Group a. s.  

Ve dnech 29.7.-21.8. a 29.8.-21.9.2007 byly na dvě základny ve Spojeném království vysláni piloti Koutný a Juračka, aby se seznámili v QTHI s taktikou používanou britskými piloty v Afghánistánu. Poté zpracovali manuál týkající se taktiky vrtulníkového letectva. L+K 7/2013

Příprava na misi do Afghánistánu. Létající personál vrtulníků Mi-171Š absolvoval v roce 2008 výcvik na simulátoru v ukrajinském Kremenčuku, kde si letci vyzkoušeli řešení nouzových situací za letu.

helo4399.jpg (115759 bytes), helo4391.jpg (313049 bytes) V pardubickém Centru leteckého výcviku LOM PRAHA s. p. zahájili 1.4.2010 provoz na Simulátoru avionických systémů (SAS). Trenažér Part Task Trainer PTT Mi-171 firmy VR, Group a. s. je určen pro výcvik kompletní posádky a umožňuje procvičování obsluhy a ovládání nových funkcí avionických systémů vrtulníku Mi-171Š na zemi a za letu, a to jak ve standardních, tak v nouzových situacích. army.cz

Od 1.4.2010 zahájen provoz Výcvikového centra HTP Ostrava CZ, a. s. na letišti v Mošnově na full-mission simulátoru Mi-171 FTD pro vrtulník Mi-171Š, vyrobený ruskou firmou CSTS Dinamika. Výcvikové centrum je společný podnik LBS Trading s. r. o., THT Ostrava CZ, a. s. a VR Group a. s. L+K 4/09, havirovsky.denik.cz

ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. zahájila v únoru 2012 výcvik svých posádek LZS v prvním specializovaném komplexním středisku pro výcvik posádek HEMS v německém Hangelare u Bonnu. Firma HEMS Academy - pobočka ADAC má simulátory FFS typu EC 135. L+K 5/12

V Ostravě na simulátoru vrtulníku Mi-171 se čeští, chorvatští a maďarští piloti vrtulníků na přelomu dubna a května 2013 připravují na nasazení v Afghánistánu. Tam budou mít za úkol cvičit afghánské piloty. Nacvičují i krizové situace včetně reakcí na požár motoru a správnou komunikaci. Vedou je zkušení piloti, pomáhají jim ti, kteří se z Afghánistánu právě vrátili, a cvičí je americký expert, který v Afghánistánu sloužil. novinky.cz

Od roku 2013 výcvik příslušníků Vzdušných sil Polska. V pardubickém Centru leteckého výcviku LOM PRAHA s. p. absolvují piloti vrtulníků Mi-2 cvičení standardních a nouzových postupů na CTP (Cockpit Procedures Trainer) simulátoru. Součástí kurzů je také teoretická příprava. Zdroj.

V březnu 2015 skupina lékařů a záchranářů z Ostravy se společně s piloty firmy DSA a.s., která zajišťuje provoz vrtulníku v Ostravě, zúčastnila společného výcviku na simulátoru vrtulníku EC 135. Výcvik specialistů letecké záchranné služby probíhal v Německu v ADAC HEMS Academy, nedaleko Bonnu. Podrobnosti.

V roce 2017 firma HELI CZECH s. r. o. přivezla simulátor vrtulníku Robinson R22. Zdroj.

Novou leteckou technologii v HTP Ostrava v nedávno otevřeném taktickém centru pro mezinárodní vrtulníkové jednotky otestovaly posádky z Česka, Maďarska a Chorvatska, které se připravují na nasazení v rámci leteckého poradního týmu Air Advisory Team (AAT). Zdroj.

Od února 2020 společnost DSA a. s. provozuje simulátor Evolution S723T FNPT II MCC Helicopter pro vrtulník AS 355. Zdroj.

Od podzimu 2020 společnost BLUE SKY AVIATION s. r. o. provozuje simulátor ELITE EHFCU – Elite Helicopter Flight Control Unit pro vrtulník Guimbal Cabri G2. Zdroj.

Rusko označilo Česko za nepřátelský stát. Armáda i tak dál svěřuje část svého letectva ruským firmám. Zdroj.

Ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu na výcvik pilotů vrtulníků na simulátoru Mi-17/171 se společností HTP Ostrava CZ. Smlouva byla zveřejněna 3.12.2021. Obrana za výcvik pilotů vrtulníků Mi-17/171 zaplatí s DPH 184 267 512 korun. Zdroj.

Pochopení složitých taktických scénářů, plánování a samotné provádění letů pod vedením zkušených instruktorů v podmínkách blížících se realitě. To byly hlavní cíle mezinárodního výcviku pilotů vrtulníků, který zorganizovalo na konci listopadu 2022 centrum HTP Ostrava CZ. Výcviku se účastnily dvě posádky vrtulníků belgického letectva a dvě posádky z 22. základny vrtulníkového letectva. Zdroj.

Od 1.7.2022 je do struktury státního podniku LOM PRAHA oficiálně začleněn závod H-1, dislokovaný na letecké základně v Náměšti nad Oslavou.

Výstavba Simulačního centra H-1. army.cz, army.cz