09.06.2023
30.3.1968 ortofotomapa západní část. Střední část. Východní část.
20.8.1968 invaze.
Naši technici na letišti Mladá pozorují invazní Mi-6 jištěnou ze země obrněncem.
Přistávající "invazní" vrtulník Mi-6A, před ním jsou ještě letouny An-12 a Il-14, úplně vlevo je pak směrovka letounu An-24. Foto Ing. P. Týc.
V roce 1968 po invazi letiště Mladá opustil 13. vrlt, 47. pzlp (do Pardubic), Fotoletecká skupina (do Hradce Králové) a Výcvikové středisko (do Brna).
Nacházelo se zde jak velitelství Střední skupiny vojsk ЦГВ, tak i velitelství 131-я смешанная авиационная Новгородская Краснознамённая дивизия. Letiště se přejmenovalo na letiště Milovice-Mladá Миловице-Млада.
390-й отдельный смешанный авиационный полк (390-й осап). Měl vrtulníky?
3 эскадрилья, 10-й отдельный разведывательный авиационный полк (10-й орап) se přejmenovala na 100 отдельная разведывательная авиационная эскадрилья (100 ораэ). Kdy?
7.5.1969 v předvečer výročí osvobození Československa vykonal velezrádce prezident L. Svoboda první oficiální návštěvu Střední skupiny sovětských vojsk v Milovicích. V prezidentově doprovodu byli vlastizrádci G. Husák, O. Černík, L. Štrougal, Š. Sádovský a M. Dzúr. V pozadí vrtulníky Mi-4 od 7. leteckého oddílu z Kbel. Kdy?
.
.
Spojenecké cvičení Štít 72.
-
.
Koncem roku 1975 se 100 ораэ přesunula na Sliač.
Koncem roku 1975 se ze Sliače přesunul 114-й истребительный авиационный полк (114-й иап).
V roce 1975 sloučením 1 эскадрилья 390-й осап a 2 эскадрилья 390-й осап vznikla 173 отдельная смешанная авиаэскадрилья (173 осаэ) "войсковая часть полевая почта 80676" měla ve výzbroji koncem 80-tých let šest vrtulníků Mi-8, z toho 2 byly v salónní verzi Mi-8PS "55 a 100" a 4 v klasické transportní verzi Mi-8T "52, 53, 54, 56". Od kdy? 170 орато (отдельная рота авиационно-технического обеспечения) "войсковая часть полевая почта 22268".
Отдельный авиаотряд поддержки пехоты (4 или 6 Ми-2). Od kdy?
.
.
.
Sovětská agrese v Afghánistánu od 24.12.1979.
231 отдельная вертолётная эскадрилья od kdy?
Zabezpečovací útvary?
570 отдельный батальон аэродромно-технического
обеспечения.
649 отдельный батальон связи и радиотехнического обеспечения.
Na začátku 80-let se do výzbroje 231 овэ dostaly bitevní vrtulníky Mi-24D.
1980(?) | Mi-24 | ? | Balonka u Mladé | Během nácviku vzdušného boje nevybrali střemhlavý let a skončili v březovým háji. |
V západní části letiště vybudováno 29 stojánek vrtulníků, povětšinou pro vrtulníku Mi-24 a Mi-17. Nedaleko těchto stojánků se nacházely i opravny a sklad vrtulníkové munice. Zdroj. Letecké muniční skladiště Kozí hřbet. Kdy?
Vrtulník Mi-8 "53" asistoval u vyšetřování havárie vrtulníku Mi-8TB na letišti Česká Lípa 25.6.1981. Podrobnosti.
Opravny vrtulníků.
Budova směny vrtulníkářů.
Stojánky vrtulníků.
Spojenecké cvičení Družba 82.
V letech 1982 a 1983 přinesl armádní měsíčník ATOM dvě fotografie vrtulníků Mi-24D, jejichž autorem byl Alexandr Prilipko, fotoreportér deníku Střední skupiny vojsk "Sovětskij soldat". Tyto "čtyřiadvacítky" pocházejí pravděpodobně od 231-й овэ, i když se mohlo jednat i o stroje z letiště Hradčany nebo Sliač, ovšem to je málo pravděpodobné. "Čtyřiadvacítky", pocházející z počátečních sérií mají na fotografiích nový kamuflážní nátěr a nedisponují filtry PZU na vstupech k motorům. Rovněž infrarušič L-166V-11E "Ispanka" není nainstalován.
Popsat kamufláž vrtulníků Mi-8TB této letky je velmi složité, neboť co stroj, to originál. Rozdíly byly nejen v odstínech barev, ale i v provedení kamuflážních polí. Velmi všeobecně se však dá říci, že kamufláž se skládala z nepravidelných polí středně zelené a dvou odstínů hnědé barvy, spodní plochy byly nastříkány světlou šedomodrou barvou. Dvoumístná "bortová" čísla na trupu v místě nad závěsníky byla červená, bíle lemovaná.
Vrtulníky (~8 ks Mi-24 a ~6 ks Mi-8) byla údajně vyčleněna pro bojovou podporu milovické 15-я гвардейская танковая дивизия.
Spojenecké cvičení Štít
84.
Mi-24V "červená 18"
Od roku 1984 velitelem 173 осаэ byl pilot letounů подполковник Виталий Михайлович Репетин Vitalij Michajlovič Repetin.
.
26.4.1986 vybuchla atomová elektrárna v Čornobylu.
Spojenecké cvičení Družba 86.
Mi-8S "100" od 173 осаэ. Foto Václav Jukl.
V roce 1986 vrtulník Mi-6VzPU nebo Mi-22 od 173 осаэ byl předán 199-я овэ v Hradčanech.
V červnu 1987 vrtulník Mi-8TB "červená 24" létal při parašutistické soutěži Bohemia Děčín.
Byl zde simulátor Mi-24.
Mi-24RCh dodány až po roce 1986. Kdy?
Návštěva od 11. vrp Plzeň (1987 nebo 1988). Řekli nám, "pojedete do
Milovic". Těšil jsem se, že uvidím sovětské letadla. A oni nás odvezli někam do
ruského městečka. Letadla jsme neviděli, jenom ruský
Na konci 80-tých let se 231 овэ skládala z vrtulníků Mi-24V/P, Mi-8TB, Mi-6VKP a Mi-6VzPU (Mi-22).
V březnu 1988 se ze Sliače přesunul 100 ораэ.
Odchod Sovětské armády z Afghánistánu k 16.2.1989.
Kdy a kde? Video z té doby: Milovice-Mladá a Slič.
Na jaře 1989(?) 231 овэ odletěla na Sliač.
Na podzim 1989 se 100 ораэ přesunula na Hradčany.
Pozemní zabezpečovací jednotky na letišti:
1108 отдельный батальон связи
4306 отдельный радиотехнический батальон
570 отдельный батальон аэродромно-технического обеспечения
170 отдельная рота авиационно-технического обеспечения
1916 отдельный батальон авиауправления
649 отдельный батальон связи и радиотехнического обеспечения
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
30.6.1990 v sobotu vysazoval kolínské výsadkáře do poděbradského jezera vrtulník Mi-8T "54" od 173 осаэ.
12 июля 1990 года 199-я отдельная вертолётная эскадрилья (199-я овэ) перебазирована в полном составе из аэродрома города Градчане ЧССР на аэродром Божи-Дар ЧССР.
Mi-8T "54" , Mi-8T "56" , , Mi-8S "100" , , od 173 осаэ. A taky letouny , CCCP-11961 , , An-26 "2" , An-26 "3" , An-24 "4" , Tu-154 CCCP-85559 , , ,
В 1990 году на основании Приказа МО СССР от 30.07.1990 г. №0028 к 1 декабря 1990 года эскадрилья с частями обеспечения была передана из подчинения 131-й САД ЦГВ в подчинение Армейской Авиации ВВС ЦГВ. По штату 15/542-52 в ОВЭ числилось 163 человека (102 офицера, 40 прапорщиков).
21.1.1991 odletěl 114-й истребительный авиационный полк do SSSR.
23.1.1991 odletěly tři vrtulníky Mi-8PPA.
19.3.1991 odlétlo zbylých 11 vrtulníků.
30 марта 1991 года 199-я овэ передислоцирована в полном составе на территорию СССР на аэродром "Троицк" Челябинской области и передана в состав ВВС ПУрВО. Командовал эскадрильей подполковник Ерохин.
20.5.1991 jako poslední odletěla 173 отдельная смешанная авиаэскадрилья se sedmi vrtulníky Mi-8S a Mi-8T. Velitel Виталий Михайлович Репетин Vitalij Michajlovič Repetin. Velitel roje vrtulníků майор Андрей Степаненко Andrej Stěpaněnko.
20.5.1991 | Mi-8 "56" od 173 осаэ | † mjr. Andrej Stěpaněnko, † kpt. Krylov, † kpt. Mjasnikov, † cestující? | Vtáčník MAPA. | Plně naložený vrtulník vojáky při přeletu na Sliač za špatného počasí narazil do zalesněného svahu. Shořelo vše. |
Letiště bylo opuštěno v roce 1991.