Česká armáda

12.07.2019

Genmjr. Ing. Ploc J. se stal velitelem letectva a PVO AČR

Display team 1993-96 českého vojenského letectva byl založen počátkem roku 1993. Plzeňský display box 1992-94.

Plk. Ing. Macura se zúčastnil ve dnech 14. a 15.4.1993 první mezinárodní konference konané v Londýně pod názvem "The Support Helicopter". Konference probíhala v duchu výměny zkušeností z použití vrtulníků pro různé účely. Dále se přítomní zabývali výcvikem pilotů vrtulníků, včetně nočního létání za použití přístrojů pro noční vidění. (Night Vision Gougles).

17.5.1993 51. vrp a 20.5.1993 11. vrp přešel pod velitelství 1. smíšeného leteckého sboru v Hradci Králové.

11. vrp přebírá stanici LZS České Budějovice. Letiště Bechyně bylo zakonzervováno k 31.5.1993 a 31. letka velení a průzkumu byla zrušena.

K 1.10.1993 vznikl Štáb letectva a PVO na GŠ v Praze. Nejvyšším funkcionářem štábu byl inspektor letectva a PVO genmjr. Pavel Štrůbl. Stěhování funkcionářů ze Staré Boleslavi do Prahy. (L+K 2/94)  

K 1.11.1993 bylo zrušeno velitelství 1. smls a na jeho místě bylo vytvořen 3. sbor taktického letectva s velitelem genmjr. Ing. Ladislavem Klímou.

Od počátku roku 1994 byl 3. dlp TGM přečíslován a označen  6. smíšený dopravní letecký pluk T. G. Masaryka.

Předvedení vrtulníku BK 117 ve Kbelích 29.6.1994. (L+K 17/94)

6. smíšený dopravní letecký pluk byl přejmenován na 6. základnu dopravního letectva 6.zDL k 1.7.1994. Základna byla podřízena MO. Na základně létají vrtulníky 62. vrtulníkové letky.

V Pardubicích byla k 1.11.1994 byla ustanovena 34. základna školního letectva se čtyřmi letkami. 342. výcviková letka měla vrtulníky Mi-2. 344. dopravně-průzkumná letka měla roj vrtulníků Mi-17. Základna patřila pod 3. sbor TL.

Stanice LZS v Havlíčkově Brodě byla zrušena v prosinci 1994.

Na konci roku 1994 se přestěhoval 11. vrp z Dobřan a 51. vrp z Prostějova (L+K 3/95) do Přerova, kde vznikla 1.12.1994 33. základna vrtulníkového letectva s velitelem plk. Čajkou. Základna patřila pod 3. sbor TL.

V Dobřanech zůstal 6. hotovostní roj Mi-24V s velitelem mjr. Schejbalem, který později se přesunul též do Přerova a středisko VLZS Kryštof 7 se střediskem SAR pod velením pplk. Jogla.(L+K 26/93)

První společné cvičení českých, německých a amerických jednotek "Olšina 95" ve dnech 13. až 20.9.1995 v Boleticích na Českokrumlovsku. Pro nácvik záchranných operací měly cvičící jednotky k dispozici vrtulník UH-60 ze stavu US ARMY v SRN. (L+K 22/95)

Piloti Švarc, Jogl a Bejdák si vyzkoušeli ve dnech 6.- 8.11.1995 ve výrobním závodu vrtulník W-3A Sokol.

Armáda dostala v dubnu 1996 do Kbel modifikovanou Mi-8S9 "0829" "Máňu" s novým přístrojovým vybavením. (L+K 15/96)

Na Doupově v květnu 1996 bylo provedeno s Mi-24 několik letů ve skupině s bezpilotním letounem Sojka. Dále se uskutečnil poprvé výcvik v přežití pilotů Su-22 na Doupově, které po třech dnech vyzvedla Mi-17 pod ochranou dvou Mi-24.

Po čtyřech letech první střelby (20.6.1996) na střelnici Libavá. (L+K 8/97)

23.8.1996 začalo první bojové nasazení vrtulníků české armády v rámci mise IFOR. Dvě Mi-17 se třemi posádkami pod velením pplk. Dočekala odletěly do Bosaňské Krupy.Mise skončila 27.9.1996. IFOR-SFOR.

K 8.10.1996 armáda převzala nové vrtulníky W-3A Sokol (celkem 11 kusů). (L+K 19,20/96, ATM 12/96)  

Další rotace od 17.10. do 19.11.1996.

Otevřený dopis od létajícího personálu prezidentu republiky a poslancům, kde upozorňují na zoufalý stav letectva a na svoji nedůvěru ve své nadřízené. (L+K 26/96, 3/97) Analýza stavu vzdušných sil AČR od Tomáše Vlacha.

Koncem roku 1996 byl zrušen Display team 1993-1996.

Dnem 1.1.1997 byl reorganizován systém obrany vzdušného prostoru a tak stíhací Mi-24 v Dobřanech a Přerově skončily. (L+K 1/97)  

Podle nařízení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, vyčleňuje inspektor letectva a PVO AČR vrtulníkovou jednotku ve složení 2 x Mi-17 a 22 příslušníků létajícího a zabezpečovacího personálu k nasazení kontingentu AČR do mnohonárodních sil SFOR v operaci JOINT GUARD na území Bosny a Hercegoviny. Vrtulníková jednotka zahájila činnost na území Bosny a Hercegoviny 20.3.1997. Operační úkoly začala plnit 30.3.1997. 6. vrtulníková jednotka byla dislokována na kanadské základně ve Velike Kladuši (muslimská strana) a tvořilo ji: 9 příslušníků létajícího personálu, 13 příslušníků technického personálu a dva vrtulníky Mi-17. Vrtulníky byly vybaveny prostředky k zabezpečení působení s vojsky NATO v polních podmínkách. Osádky vrtulníků vykonávali přepravní lety, rekognoskační lety, lety na přepravu a záchranu nemocných, vysazování vzdušných a pozemních výsadků. Rotace vrtulníkové jednotky byly realizovány pravidelně po 3 měsících, čímž byla zabezpečena akceschopnost jednotky v místě působení. Do každé ze střídajících jednotek byl zařazen zkušený pilot na dobu jednoho měsíce, který se zahraniční mise již zúčastnil a který byl garantem předávání zkušeností. Vrtulníková jednotka plnila úkoly ve prospěch 6. mechanizovaného praporu AČR a britského velitelství mnohonárodní divize jihozápad. Mimo plnění letových úkolů jednotka zodpovídala za přepravu leteckých pohonných hmot ze základny Čoraliči do Velike Kladuše. Britská strana zodpovídala za kvalitu pohonných hmot a za doplňování palivem všech vrtulníků.  IFOR-SFOR.

Počínaje 1.4.1997 se změnila organizační struktura letectva. Inspektorát byl nahrazen Velitelstvím vzdušných sil. Základny přešly pod VvzS.

Po rozhodnutí ministrů na začátku roku 1997 o převzetí stanice LZS Kryštof 7 civilním provozovatelem, se v médiích rozhořela kampaň za zakonzervování staré struktury. Středisko VLZS v Dobřanech byla převzata civilním provozovatelem 17.4.1997. Nadále u střediska SAR sloužil pouze vrtulník Mi-17 a později W-3A.

Povodně v květnu 1997.

Rotace v Bosně v červnu 1997

Cvičení COOPERATIVE  97 na Slovensku. Účast Mi-17 ze Kbel.

Letiště Dobřany bylo opuštěno na podzim 1997 a levně odprodáno. Vrtulníky přeletěly do Kbel.

Rotace v Bosně v září 1997.

Na podzim 1997 se reorganizovala 6. základna dopravního letectva - vznikla 63. vrtulníková letka z bývalého střediska SAR Líně, která tvoří jednotku letecké pátrací a záchranné služby SAR.

Téma - budoucnost vojskového letectva, není na pořadu dne, ale dobrý nástin pomůže, např. článek (L+K 19,20,21/97). Smíšená posádka Mi-24V. (L+K 25-26/97)

Rotace v Bosně v prosinci 1997.

332. LDSVr Přerov dostala z LOKu po generální opravě modifikovanou Mi-17 pro SFOR (0838). (L+K 14/97) Mi-17 pro SFOR

Rotace v Bosně v březnu 1998.

Na letiště Dobřany se do draze zpět odkoupeného hangáru opět vrací armáda. Od 1.5.1998 zde létá W-3A u vojenské stanice LZS.

Armáda nakoupila staré listy nosných rotorů pro vrtulníky Mi-24 se zfalšovanými výrobními čísly. (L+K 18/98)

Rotace v Bosně v červnu 1998.

Rotace v Bosně v září 1998.

3.vrtulníková letka (SAR) ze Kbel se k 1.12.1997 přestěhovala zpět do Dobřan, kde už je vojenská stanice LZS a přejmenovala se na Letku letecké služby pátrání a záchrany VÚ 6309.

Rotace v Bosně v prosinci 1998.

Vzdušné síly AČR v roce 1998. (L+K 22,23/98)

V Přerově se vyčleňují 4 Mi-17 pro síly okamžité reakce NATO (mobilní síly AMF(L) (ATM 3/99, Reflex 10)

Plánuje se modernizace vrtulníků Mi-24.(ATM 3/99)

Češi v NATO od 12.3.1999