04.11.2019
Stavba prototypu HC-2 byla zahájena v roce 1951 v prototypových dílnách Aerovky v Praze-Vysočanech, ale poznenáhlu byla v důsledku pracovního vypětí při licenčních programech odsunována do pozadí. Došlo to tak daleko, že konstruktéři museli materiál na mnohé díly sehnat soukromě v obchodech za vlastní peníze a nechat jej obrobit jako "fušky" za cigarety u známých dělníků. Toto vše znamenalo značné zdržení stavby prototypu, jehož první upoutaný běh se mohl uskutečnit teprve 3. 3. 1954. To již konstrukce a o něco později i prototypové dílny přešly do svazku VZLÚ. První let na letišti VZLÚ v Letňanech uskutečnil kpt. Josef Němeček až v prosinci 1954.
Druhý prototyp s nově tvarovaným čelním krytem pilotní kabiny vzlétl v srpnu 1955.
V roce 1959 byla zkoušena varianta HC-2 s dvoulistým rotorem a konstruktéra Schöna.
L-16 jako konečný návrh - postavena maketa (asi v roce 1959).
Byla zhotovena nelétající maketa XHC-3M a čtyři prototypy, z nichž jeden byl určen pro pevnostní statické zkoušky a byl rozlámán na pevnostní zkušebně VZLÚ. První z nich vzlétl dne 16. 5. 1960.
Z úprav je důležitá především zástavba sovětského hvězdicového motoru AI-14 o výkonu 221 kW. Tato verze zkonstruovaná ing. R. Schöna z roku 1962 byla označena HC-3A a od svého předchůdce se na první pohled lišila jiným tvarem motorového krytu.
Na podzim 1962 byla ověřena sanitní varianta Mi-1M. Sanitní gondola byla upevněna na straně trupu. (L+K 17/81)
Na typu HC-3A se ověřovala i sanitní varianta.
(L+K 16/76)Dále byla 11. září 1966 zalétána ozbrojená verze HC-3A se dvěma raketnicemi s neřízenými střelami pro střelbu na pozemní cíle a zaměřovačem včetně střelby. (L+K 17/76)
Na HC-3A se vyzkoušelo v roce 1967 i rozprašovací zařízení pro uvažovanou zemědělskou verzi. (L+K 17/76)
V roce 1971 VZLÚ zhotovil dřevěnou maketu HC-4.