14.08.2022
Šlechtova konstrukční skupina v Pragovce nakonec koncepci s prolínajícími listy v roce 1946 opustila a zaměřila se na nejrozšířenější koncepci - jeden nosný rotor a vyrovnávající vrtulku.
V letech 1946-47 bzučíval vytrvale v Malešicích motor Praga D, pohánějící na zvláštní zkušební věži nejrůznější pokusné alternativy rotorů. Šlechta pokračoval ve zdokonalování cyklického řízení a dalších ovládacích prvků listů i roviny rotoru.
V prototypovém oddělení Pragovky se v období let 1947-1949 realizovala stavba pokusného jednomístného vrtulníku LC-II či Praga XE-II, který skutečně létal. Typ XE-II byl konstrukčně velmi jednoduchý - příhradový trup svařený z ocelových trubek, původně nezakrytý, a pevný tříkolový podvozek. Teprve v průběhu zalétávacích zkoušek byl trup potažen plátnem a pilotní prostor byl zakryt větrným štítkem z průhledného materiálu . Plochý čtyřválcový motor Praga D o výkonu 59 kW poháněl dvoulistý nosný rotor a dvoulistou vyrovnávací vrtulku.
Typ XE-II, vyrobený v jediném prototypu, byl během zkoušek a provozu mnohokrát upravován, takže jednotlivé úpravy přinášely změnu v označení verze:
A (páka
cyklického řízení mezi koleny) ,
,
,
,
,
.
První upoutaný dvacetiminutový let se uskutečnil 14.12.1949.
Koncem 40. let se konstrukce Pragovky přestěhovala do závodu Aero ve Vysočanech.
6.2.1950 vznášení s pilotem.
B (páka cyklického řízení nad hlavou pilota)
23.8.1950 prvé volné visení. Filmování.
5.9.1950 v Letňanech vzlétl František Janča k prvnímu samostatnému letu. Filmování.
25.11.1950 filmování.
Do konce roku nalétal 13.15 hod.
Pro silné vibrace dostala rotorová hlava tlumiče kývání.
C (nový typ rotorové hlavy XE-II-25 od února 1951)
1.2.1951 filmování.
2.2.1951 foto pro imatrikulaci. Předvádění pro gen. ř. Horáka, pro MD, Aero.
Vrtulník dostal imatrikulační značku OK-FYA a stal se majetkem
ministerstva dopravy. .
9.-17.4.1951 předvádění pro ČZAL, MD, MZ a MNO u LVÚ.
24.5.1951 foto za C-103 a v letu.
3.6.1951 je XE-II-C předváděn na Baních, na letišti Zbraslav-Radotín, v Chuchli (přeskakoval překážky na závodišti) a na letišti Točná.
Předvádění zachytil na filmový pás Čs. zpravodajský film a v natáčení se pokračovalo ještě 11.6. na Barrandově. Video.
5.6.1951 předvádění v Kralupech, 17.6. v Mladé Boleslavi a 1.7. v Kladně.
? 1951 |
XE-II C OK-FYA |
? |
? |
Poškozena ocasní vrtulka při přistávání. |
.
? 1951 |
XE-II C OK-FYA |
? |
? |
Poškozena ocasní vrtulka při přistávání. |
Vrtulník dostal menší ocasní vrtulku.
Po nalétaných 74 hodinách dostal trup potah a větrný štítek v době od 2.7. do 25.8.1951. Vznikla verze D.
XE-II-D byl předveden na Točné 26.8.1951.
E (stabilizátor před vyrovnávacím rotorem)
XE-II E byl předváděn v Hradci Králové
a v Liberci 23.9.1951, v Turnově
30.9.1951.
Den armády v Letňanech 7.10.1951.
14.10.1951 potom v Kolíně a Terezíně a Brně.
Přelet Choceň - Brno - Kunovice ve dnech 19. - 22.10.1951.
2.11.1951 |
XE-II E OK-FYA |
? |
Kbely | V dešti zničeny náběžné hrany listů rotoru. |
.
1.12.1951 |
XE-II E OK-FYA |
Zb. Procházka |
Letňany |
Při motorové zkoušce za nárazového větru poškozeny listy rotoru. |
K 1.12.1951 měl vrtulník nalétáno 273.55 hod.
Oprava trvala až do dubna 1952.
Od 7.1.1952 Aero n. p. ÚKL Ústřední konstrukce letadel.
F (těžší rotorové listy)
?.4.1952 |
XE-II F OK-FYA |
Janča |
? |
Nouzové přistání. |
16.5.1952 |
XE-II F OK-FYA |
† Janča |
Chrudim |
Utržení listu ocasní vrtulky při nízkém letu. Pilot vyskočil ale padák se nestačil otevřít. Letecká badatelna. |
XE-II přinesl řadu velmi cenných poznatků a ukázal, že jeho koncepce je
nejúčelnějším a nejschůdnějším konstrukčním řešením. Ještě během
zkoušek XE-II začala stavba dvoumístného vrtulníku HC-2.
Technické údaje:
Vývoj : |
1947-1949, první upoutaný let 14.12.1949, první vzlet 5.9.1950 |
Motor : |
Praga D, 4 válec, 59 kW |
Rotor : |
Levotočivý o průměru 9,11 m, dvoulistý |
Vrtulka : |
Tažná, dvoulistá |
G / G max |
340 kg / 540 kg |
Posádka : |
Pilot |
Spotřeba : |
? l/hod |
Výroba : |
vyvinut a vyroben jeden kus ve vysočanské Pragovce |
Použití : |
Zkušební - různé modifikace |
Provoz : |
Od září 1950 do 16.5.1952 OK-FYA |
Odkazy: L+K 7,8/76, 7/94, 8/21. Praga, letecký archiv NTM - zpráva, diskuse o úpravách na vrtulníku, popis a snímky, výpočty, průběh zkoušek, snímky.
Beneš Ladislav Ing. - Československé vrtulníky známé i neznámé, Votobia 1998