LC-II

Praga XE-II

28.11.2015

Šlechtova konstrukční skupina v Pragovce nakonec koncepci s prolínajícími listy v roce 1946 opustila a zaměřila se na nejrozšířenější koncepci - jeden nosný rotor a vyrovnávající vrtulku.

V letech 1946-47 bzučíval vytrvale v Malešicích motor Praga D, pohánějící na zvláštní zkušební věži nejrůznější pokusné alternativy rotorů. Šlechta pokračoval ve zdokonalování cyklického řízení a dalších ovládacích prvků listů i roviny rotoru.

helo1104.jpg (18592 bytes), helo1217.jpg (12785 bytes).

V prototypovém oddělení Pragovky se v období let 1947-1949 realizovala stavba pokusného jednomístného vrtulníku LC-II či Praga XE-II, který skutečně létal. Typ XE-II byl konstrukčně velmi jednoduchý - příhradový trup svařený z ocelových trubek, původně nezakrytý, a pevný tříkolový podvozek. Teprve v průběhu zalétávacích zkoušek byl trup potažen plátnem a pilotní prostor byl zakryt větrným štítkem z průhledného materiálu . Plochý čtyřválcový motor Praga D o výkonu 59 kW poháněl dvoulistý nosný rotor a dvoulistou vyrovnávací vrtulku.

Typ XE-II, vyrobený v jediném prototypu, byl během zkoušek a provozu mnohokrát upravován, takže jednotlivé úpravy přinášely změnu v označení verze:

A (páka cyklického řízení mezi koleny) helo1851.jpg (41987 bytes), helo636.JPG (37562 bytes), helo637.JPG (56187 bytes), helo1484.jpg (195328 bytes), helo1218.jpg (17643 bytes), helo1481.jpg (31443 bytes).

První upoutaný dvacetiminutový let se uskutečnil 14.12.1949.

Koncem 40. let se konstrukce Pragovky přestěhovala do závodu Aero ve Vysočanech. 


6.2.1950 vznášení s pilotem.

B (páka cyklického řízení nad hlavou pilota)

helo1483.jpg (70250 bytes).

23.8.1950 prvé volné visení. Filmování.

5.9.1950 vzlétl František Janča k prvnímu samostatnému letu. Filmování.

helo640.jpg (19830 bytes), helo1219.jpg (7628 bytes), helo1224.jpg (12951 bytes), helo1225.jpg (13671 bytes), helo1215.jpg (14373 bytes).

25.11.1950 filmování.  

Do konce roku nalétal 13.15 hod.


Pro silné vibrace dostala rotorová hlava tlumiče kývání.

C (nový typ rotorové hlavy XE-II-25 od února 1951)

helo1480.jpg (43381 bytes)

1.2.1951 filmování.

2.2.1951 foto pro imatrikulaci. Předvádění pro gen. ř. Horáka, pro MD, Aero.

Vrtulník dostal imatrikulační značku OK-FYA a stal se majetkem ministerstva dopravy. helo1073.JPG (8547 bytes).

9.-17.4.1951 předvádění pro ČZAL, MD, MZ a MNO u LVÚ.

24.5.1951 foto za C-103 a v letu.

27.5.1951 helo639.JPG (61827 bytes), helo1479.jpg (45395 bytes).

3.6.1951 je XE-II-C předváděn na Baních, na letišti Zbraslav-Radotín, v Chuchli (přeskakoval překážky na závodišti) a na letišti Točná. 

Foto K. Masojídek  helo1852.jpg (47948 bytes), helo1856.jpg (38114 bytes), helo1854.jpg (68854 bytes), helo1855.jpg (22140 bytes), helo1103.jpg (16123 bytes), helo1853.jpg (30185 bytes).

Předvádění zachytil na filmový pás Čs. zpravodajský film a v natáčení se pokračovalo ještě 11.6. na Barrandově.

5.6.1951 předvádění v Kralupech, 17.6. v Mladé Boleslavi a 1.7. v Kladně.

? 1951

XE-II C OK-FYA

?

?

Poškozena ocasní vrtulka při přistávání.

.

? 1951

XE-II C OK-FYA

?

?

Poškozena ocasní vrtulka při přistávání.

Vrtulník dostal menší ocasní vrtulku.

Po nalétaných 74 hodinách dostal trup potah a větrný štítek v době od 2.7. do 25.8.1951. Vznikla verze D.

XE-II-D byl předveden na Točné 26.8.1951.

E (stabilizátor před vyrovnávacím rotorem)

XE-II E byl předváděn v Hradci Králové helo5127.jpg (325519 bytes) a v Liberci 23.9., v Turnově 30.9.1951.

Den armády v Letňanech 7.10.1951.

14.10.1951 potom v Kolíně a Terezíně a Brně.

Přelet Choceň - Brno - Kunovice ve dnech 19. - 22.10.1951.

helo1221.jpg (14284 bytes), helo643.jpg (13340 bytes) , helo1220.jpg (14772 bytes), helo1223.jpg (13135 bytes), helo97.JPG (41324 bytes), helo1049.JPG (120657 bytes), avionic/helo642.jpg (87666 bytes), helo1193.jpg (163313 bytes), helo1074.JPG (8039 bytes).

Během předvádění ve Kbelích 2.11. za deště se zničily náběžné hrany listů.

2.11.1951

XE-II E OK-FYA

 ?

Kbely V dešti zničeny náběžné hrany listů rotoru.

.

1.12.1951

XE-II E OK-FYA

 Zb. Procházka

Letňany

Při motorové zkoušce za nárazového větru poškozeny listy rotoru.

K 1.12.1951 měl vrtulník nalétáno 273.55 hod.


Oprava trvala až do dubna 1952.

Od 7.1.1952 Aero n. p. ÚKL Ústřední konstrukce letadel.

F (těžší rotorové listy)

?.4.1952

XE-II F OK-FYA

Janča

?

Nouzové přistání.

Během kalibrace radiolokátorů se vrtulník OK-FYA zřítil na letišti v Chrudimi 16.5.1952. Pilot František Janča zahynul při první akci českého vrtulníku s vojáky.

16.5.1952

XE-II F OK-FYA

+ Janča

Chrudim

Utržení listu ocasní vrtulky při nízkém letu. Pilot vyskočil ale padák se nestačil otevřít.

XE-II přinesl řadu velmi cenných poznatků a ukázal, že jeho koncepce je nejúčelnějším a nejschůdnějším konstrukčním řešením. Ještě během zkoušek XE-II začala stavba dvoumístného vrtulníku HC-2.

Technické údaje:

Vývoj :

1947-1949, první upoutaný let 14.12.1949, první vzlet 5.9.1950

Motor :

Praga D, 4 válec, 59 kW

Rotor :

Levotočivý o průměru 9,11 m, dvoulistý

Vrtulka :

Tažná, dvoulistá

G / G max

340 kg / 540 kg

Osádka :

Pilot

Spotřeba :

? l/hod

Výroba :

vyvinut a vyroben jeden kus ve vysočanské Pragovce

Použití :

Zkušební - různé modifikace

Provoz :

Od září 1950 do 16.5.1952 OK-FYA

Odkazy: L+K 7,8/76, 7/94, Praga, letecký archiv NTM - zpráva, diskuse o úpravách na vrtulníku, popis a snímky, výpočty, průběh zkoušek, snímky.

Beneš Ladislav Ing. - Československé vrtulníky známé i neznámé, Votobia 1998