Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft GmbH Prag 

Letecko-technická výrobní společnost (?)

Letecko-technická výrobní společnost, s. r. o.

23.12.2022

Od září 1939 II. (letecký) odbor Vojenského technického a leteckého ústavu byl proměněn v Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ), německy Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnany), což byla pražská pobočka německého Deutsche Versuchsanstalt fur Luftfahrt (DVL) v Berlíně - Adlershofu.

Za podpory DVL byla založena Flugtechnische Fachgruppe Prag a nedlouho poté od roku 1941 firma Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft GmbH Prag v Praze-Letňanech. Bývá uváděna pod zkratkou FGP ale je i známa pod zkratkou FFG. Umístěna byla v nízkých budovách na okraji areálu směrem k Praze patřících FVA. (Zabrané Ústřední pilotní škole Aeroklubu RČS)(?). Dipl. Ing. Ludwig Karch se stal i technickým vedoucím firmy. V FGP byli zaměstnáni jak němečtí vysokoškolští studenti tak i čeští pracovníci. V patře kasáren byla konstrukce a v hangárech se stavělo. Označení výrobků firmy Fg.

Nová firma se podílela na výrobě dílů pro školní kluzáky, dodávala různé menší letadlové díly jiným výrobcům. Stala se jakousi zásobárnou pracovní síly, například pro sousedící Letov.

Do FGP byla zadána výroba sériových větroňů Akaflieg München Mü 17 Merle, pro potřeby Segelflugsportgruppen der Luftwaffe. V září 1941 byla zadána výroba 47 větroňů. V tomto měsíci mělo být postaveno 12 větroňů.

V rámci projektu Blohm @ Voss BV 238 byla u firmy objednána stavba létající makety tohoto letounu v měřítku 1:3,75 pod označením FFG FG 227. Konstrukční práce řídil ing. Ludwig Karch, který vedl kolektiv českých techniků a studentů. Letoun měl mít dvoučlennou posádku složenou z pilota a palubního mechanika. Vzlet z pozemních základen měl umožňovat tříkolový podvozek odhazovaný po startu. Pohon zajišťovalo šest dvoutaktních motorů ILO FL-2/400 o výkonu 15,4 kW. Model "BQ+UZ" byl dokončen v roce 1944 a následně převezen do E-Stelle v Travemünde, kde provedl několik zkušebních letů.

Do roku 1944 vyrobeno na 60 větroňů.

Poté výroba školních kluzáků SG 38.

Na fotografii z dubna 1945 zničené letouny před hangáry patřící Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft GmbH Prag (FGP či FFG).

.

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Revoluční závodní výbor LTZÚ prosadil transformaci Flugtechnische Fertgungsgemeinschaft GmbH Prag na Letecko-technickou výrobní společnost, s. r. o. a na post národního správce navrhl Ing. Pavla Beneše.

Karel Košek (1918–1997) byl ohromný technický a podnikatelský talent, jeho velikou láskou bylo létání. Od konce druhé světové války působil jako konstruktér v Letecko-technické výrobní společnosti, s. r. o., kde se tenkrát vyráběla bezmotorová letadla a on je i zalétával.

Karel Košek (ve světlém kabátu druhý zleva, říčanský plachtař) se skupinou českých konstruktérů a se sovětskými vojáky na letišti Letňany v květnu 1945 před letounem North American P-51 Mustang. Zdroj.

Začátkem roku 1946 výroba dalších 100 kusů pod jménem ŠK 38 Komár.

Na podzim 1946 byla společnost likvidována.