Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft GmbH Prag 

Letecko-technická výrobní společnost (?)

Letecko-technická výrobní společnost, s. r. o.

12.04.2021

Od září 1939 II. (letecký) odbor Vojenského technického a leteckého ústavu byl proměněn v Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ), německy Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnany), což byla pražská pobočka německého Deutsche Versuchsanstalt fur Luftfahrt (DVL) v Berlíně - Adlershofu.

Za podpory DVL byla založena Flugtechnische Fachgruppe Prag a nedlouho poté od roku 1941 firma Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft GmbH Prag v Praze-Letňanech. Bývá uváděna pod zkratkou FGP ale je i známa pod zkratkou FFG. Umístěna byla v nízkých budovách na okraji areálu směrem k Praze patřících FVA. (Zabrané Ústřední pilotní škole Aeroklubu RČS)(?). Dipl. Ing. Ludwig Karch se stal i technickým vedoucím firmy. V FGP byli zaměstnáni jak němečtí vysokoškolští studenti tak i čeští pracovníci. Nová firma se podílela na výrobě dílů pro školní kluzáky, dodávala různé menší letadlové díly jiným výrobcům. Stala se jakousi zásobárnou pracovní síly, například pro sousedící Letov.

V patře kasáren byla konstrukce a v hangárech se stavělo. Označení výrobků firmy Fg.

V rámci projektu Blohm @ Voss BV 238 byla u firmy objednána stavba létající makety tohoto letounu v měřítku 1:3,75 pod označením FFG FG 227. Konstrukční práce řídil ing. Ludwig Karch, který vedl kolektiv českých techniků a studentů. Letoun měl mít dvoučlennou posádku složenou z pilota a palubního mechanika. Vzlet z pozemních základen měl umožňovat tříkolový podvozek odhazovaný po startu. Pohon zajišťovalo šest dvoutaktních motorů ILO FL-2/400 o výkonu 15,4 kW. Model "BQ+UZ" byl dokončen v roce 1944 a následně převezen do E-Stelle v Travemünde, kde provedl několik zkušebních letů.

Na fotografii z dubna 1945 zničené letouny před hangáry patřící Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft GmbH Prag (FGP či FFG).

.

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Revoluční závodní výbor LTZÚ prosadil transformaci Flugtechnische Fertgungsgemeinschaft GmbH Prag na Letecko-technickou výrobní společnost, s. r. o. a na post národního správce navrhl Ing. Pavla Beneše.

Karel Košek (1918–1997) byl ohromný technický a podnikatelský talent, jeho velikou láskou bylo létání. Od konce druhé světové války působil jako konstruktér v Letecko-technické výrobní společnosti, s. r. o., kde se tenkrát vyráběla bezmotorová letadla a on je i zalétával.

Karel Košek (ve světlém kabátu druhý zleva, říčanský plachtař) se skupinou českých konstruktérů a se sovětskými vojáky na letišti Letňany v květnu 1945 před letounem North American P-51 Mustang. Zdroj.

Začátkem roku 1946 výroba dalších 100 kusů pod jménem ŠK-38 Komár.

Na podzim 1946 byla společnost likvidována.