Slovenské Go 145

Gotha Go 145 u nás

27.10.2023

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


.


.


20.12.1943 Slovensko podpísalo zmluvy s firmami Gother Wagonfabrik a Focke-Wulf o nákupe 30 ks cvičných lietadiel typu Go 145 s motormi Argus As 10 C a 30 ks školných lietadiel typu Fw 44 Stieglitz po generální opravě od firmy Focke Wulf včetně 15 ks náhradních motorů Bramo Sh 14 A.


Letisko Malacky-Nový Dvor využívalo letectvo Slovenského štátu i na zalietavanie a preberanie lietadiel zakúpených od Nemeckej ríše.

Objednané lietadlá boli prelietavané z letiska Nový Dvor slovenskými pilotmi od 3.1. do 13.5.1944 na letiská v Piešťanoch a Trenčianskych Biskupiciach a následne distribuované na ostatné slovenské letiská.

Letecká škola Slovenských vzdušných zbraní (LŠ-SVZ) na letišti Tri Duby.

Gotha Go 145 "S-85" . Kdy?

Gotha Go 145 "S-86" , . Kdy?

11.7.1944 se zabil zvk. let. Izidor Kovárik a žák Ladislav Ciprian na letounu Go 145 helo5940.jpg (653286 bytes).

30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

Pro potřeby SNP vznikla z Cvičné letky Letecké školy na letišti Tri Duby Kombinovaná letka s asi 60 většinou školními letouny.

Začátkem října 1944 přiletěly školní letouny z letiště Tri Duby a polního letiště Veľká Lúka (okres Zvolen) na polní letiště Muráň (okres Revúca).


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----