Airspeed AS.6 Envoy

06.12.2022

Letiště Moravská Ostrava se postupem let rozšiřovalo a budovalo a samozřejmě sloužilo i k letecké dopravě a to jak Československých státních aerolinií (ČSA) a Československé letecké společnosti (ČLS), tak i Vítkovického horního a hutního těžířstva (VHHT - majitel Vítkovických železáren. Ta si koupila letadlo a postavila svůj vlastní hangár. Letové řády ČSA. Letové řády ČLS.

12.12.1936 letoun Airspeed Envoy AS.6E OK-VIT Vítkovických železáren přiletěl do Moravské Ostravy. Poté začalo létat vítkovické letadlo i do dalších států, kde měly Vítkovice svá zastoupení.


Airspeed Envoy AS.6E Vítkovických železáren a za ním pět letounů Ostravského aeroklubu v roce 1937. Letectví 7/37

Na fotce zleva Airspeed Envoy AS.6E OK-VIT, Letov Š 118.9 OK-LAO a Letov Š 118.7 OK-MOK, Beneš-Mráz Be 60.6 OK-LSC, Praga E 114.22 OK-LSD, Zlín Z XII.134 OK-LSE.

Poslední větší havárie letounu Airspeed Envoy AS.6E OK-VIT se stala 17.8.1937, kdy při letu z Vídně došlo vlivem nekvalitně provedené opravy k poruše hydrauliky podvozku. Pilot V. Caiz posadil letoun na letišti v Hrabůvce na břicho, k většímu poškození ani ke zranění posádky a cestujících nedošlo.

Plocha se upravovala a rozšiřovala pro zahájení pravidelné civilní letecké dopravy ČSA Ostrava - Praha jako náhrada za letiště v Dolním Benešově. Na letišti vyrostly hangáry, správní budova s odbavovacími prostorami a příslušenstvím. Byla zde zřízená také komunikační a meteorologická stanice.

Pravidelná doprava ČSA Ostrava - Praha byla zahájena v roce 1937.


---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

Nástup Němců do okleštěného Československa zastihl posádku vítkovického letadla v Praze, kde Němci letadlo zabavili. Posádka musela odcestovat do Ostravy vlakem.

Civilní znaky od května 1939.

Novozaložená Slovenská letecká spoločnosť SLS požiadala MNO o rozšírenie objedávky o stroj Airspeed AS.6E Envoy OK-VIT.


V roce 1940 zaistilo oddelenie pre civilné letectvo pri slovenskom MNO nákup dvoch lietadiel a to Stinson SR-10C Reliant a Airspeed AS.6 Envoy, ktoré však boli neletuschopné. Po nutných opravách mali byť použité pre potreby vnútroštátnej linky Bratislava - Piešťany - Zvolen - Spišská Nová Ves. Z technických dôvodov sa však tento projekt neuskutočnil.

 Začiatkom roku 1940 bol stroj preletený do Trenčianských Biskupíc, kde vo vojenských leteckých dielňach premaľovali označenie z OK-VIT na OK-DOA.

Následne Envoy preletel na letisko Bratislava - Vajnory, kde ho chcela SLS začať používať pre leteckú dopravu. Mali byť použité pre potreby vnútroštátnej linky Bratislava - Piešťany - Zvolen - Spišská Nová Ves.


Lietal iba príležitostne na krátke trate. Po čase sa totiž ukázali technické problémy - ľavý motor mal poruchu v regulácii nastavenia vrtule, preto dochádzalo k jeho prehrievaniu. Ukázalo sa to už počas preberacích letov vo Vajnoroch dňa 24.5.1941, ktoré vykonali vojenský zalietavací piloti Eugen Čech a Ján Gerthofer.


Stroj ostal väčšinou odstavený na vajnorskom letisku až do mája 1942, kedy došlo ku opakovanej poruche staviteľnosti vrtule ľavého motora. Vedenie SLS preto spolu s MNO rozhodlo, že pôjde na generálnu opravu do Leteckých dielní v Trenčíne.

Airspeed AS.6E Envoy OK-DOA a nožový let stotníka Júliusa Trnku na Avii Ba.122. Kdy?


V apríli 1943 Slovensko zakúpilo dva Focke-Wulfy Fw 58 L Reiseweihe OK-TRE a OK-HLM a zároveň dokončili opravu Envoya.

3.5.1943 Airspeed AS.6E Envoy OK-DOA po preletení Váhu a nasadení na pristátie opäť zlyhal systém automatického nastavovania ľavej vrtule. Motor sa prudko roztočil do vysokých otáčok, po priehratí sa zadrel a začal horieť. Pilot tvrdo pristál pri Nozdrkovciach na okraji letiska v Trenčíne a stroj úplne zhorel.


.


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----