03.03.2023
V roce 1994 začala montáž ultralehkého vrtulníku DF Helicopters Dragon Fly 333 a dnem 22.2.1995 byl povolen zkušební provoz ultralehkého vrtulníku OK-AHA 01 (do konce roku) v středisku ULTRALIGHT HELICOPTERS, s.r.o. Inspektorem provozu a inspektorem technikem byl jmenován pan Otto Zemek. V pátek, 10.3.1995, na letišti Hosín byl zahájen provoz . Přeškoleno bylo několik pilotů (Kačerovský, Markes, Beran, ?).
Další provozovatelé byli pánové Markes a Honzík na letišti v Klatovech. Nedokončen výcvik pana Barátha pro technické problémy vrtulníku. Poté se měnili majitelé a vrtulník moc toho už nenalétal. Vrtulník se nacházel i ve Kbelích, Mostu a Plešnici. Neodborným provozem a údržbou byl vrtulník znehodnocen. S vrtulníkem měli co k dočinění pánové Chvála, Kubík, Rožeň, Macáň, Jogl, a další.
Druhý kus bez registrace (zapůjčen výrobcem) měl pan Mikeš. Dealer Dragon Fly: PM Mikeš Marketing s.r.o. Remedium-business, training and relaxation centre, Trnová 290, Plzeň-sever 330 13. Pokus o provoz u firmy Mikeš air. Piloti Baráth a Kutheil. Vrtulník skončil v autobazaru. Ten vrtulník tam byl zkusmo odstaven, jestli by ho někdo za ty peníze koupil, nicméně se prodat nesměl, protože byl jen zapůjčený a taky tam byl tak trochu proto, že ho Mikeš neměl kam dát, když ho vyhostili z Remedia v Trnové, kde jaksi neplatil nájem. To byl ještě v docela dobrém stavu. Pak už jenom chátral na té louce.
Po dvouletém parkování. , . Na konci roku 2003 je však vrtulník již, dá se říci zachráněn, hlavně pod střechou a čeká na další koordinační pokyny od vedení současného managementu (a na vstup Česka do EU). Měl by prodělat kompletní revizi a přestavbu na 334GP s tím, že by měl sloužit jako prezentační kus zde v Čechách. To je však příliš vzdálená budoucnost, v tuto chvíli více charakteru nepodložené spekulace, než seriózní informace.
Později pan Zemek dovezl a smontoval jednomístný ultralehký vrtulník American Sportscopter Ultrasport 331.Vlastnili ho bratří Staníčkové z Pustoměře u Vyškova.
Od 17.2.1998 je ÚCL pověřen inspektor pro sportovní létající zařízení - ultralehké vrtulníky a vírníky.
V roce 1998 se v ČR objevil doktor Campbell, který za autem vozil na vozíku žlutý vrtulník Dragonfly 333 a takzvaně jej „prezentoval“.
19.7.1998 |
Dragon Fly 333 I-CADF |
Quaglia, ? |
Plešnice |
Přetažení přetíženého vrtulníku při vzletu. Pád do roští. |
Dále se u nás vyskytly asi tři exempláře (jeden letuschopný) homebuildu Exec 90. Foto
Ultralehké vrtulníky přešly v dubnu 1999 pod Leteckou amatérskou asociaci.
Pan Petr Kunc (firma Helicopter Pilot, s.r.o. od Jičína) navázal kontakt s výrobcem vrtulníku Elisport o dealerství ale nakonec v létě 2000 dovezl stavebnici ultralehkého vrtulníku Heli-Sport CH-7 Kompress pan Brumar (firma MAMBA AIR, s.r.o.) První smontovaný kus OK-FHA 01.
Pan Karel Svoboda koupil dva CH-7 v roce 2001.
V roce 2001 VTÚPV ve Vyškově zakoupil vrtulník CH-7 Kompress ke zkouškám jako Průzkumný a monitorovací komplet OKO. Vrtulník pilotoval Petr Novák.
, , . Účast při povodních 2002.
Se zánikem ústavu vrtulník koupil zpátky pan Brumar i s kompletním přenosem obrazu v reálném čase za směšnou cenu!!!
30.3.2002 | CH-7 OK-GHA 04 | Füssganger | Radonín u Třebíče | Při přistání po svahu poškození ocasní vrtulky a převrácení. Podrobnosti. |
Hodně nehod vrtulníků není vůbec nahlášeno.
14.9.2002 | CH-7 OK-FHA 01 | Brumar | Letiště Přerov | Nezvládnutí souvratu, ač akrobacie ultralehkých vrtulníků je zakázaná. Podrobnosti. Video. |
V LAA asi mají zmatek, když Ivana Rakoviče jmenovali hlavním inspektorem provozu ultralehkých vrtulníků LAA ČR, přestože Otto Zemek jím nepřestal být. Odpovědná osoba za údržbu je Michal Filek.
CH-7 Kompress OK-GHA 02 na letišti AirCon v Miroslavi u Znojma dna 1.10.2002. Foto Michal Mechy Eliáš
1.11.2002 dovezen ultralehký vrtulník American Sportscopter Ultrasport 496. Další info na 602 313 101 majitel pan Janíček. Dovozce firma F-Air.
? | CH-7 OK-FGA 02 | ? | ? | Poškození ocasního nosníku. |
Zálet ultralehkého vrtulníku Ultrasportu 496 firmy ROGI, k.s. na letišti v Benešově 10.3.2003 , , .
14.3.2003 | Ultrasport 496 OK-IHA 10 | Füssganger | Vestec u Prahy | Nezvládnutí visení. Podrobnosti. |
Air Ambulance 2003, 16.5. CH-7 Kompress OK-HHA 07 - firmy TL Ultralight.
Letiště Kramolín kousek od Třeboně dne 12.10.2003. Nad krásnou jihočeskou krajinou létal Milan Kubáň se svým Kompressem OK-HHA 06. Telefon 602 427 225. , .
Den Vzdušných sil 2004 byl v sobotu 29.5.2004 v Přerově. CH-7 Kompress OK-GHA 04 , OK-GHA 05 . Foto Miloslav Vašíček.
2.6.2004 byla v Novém Jičíně akce Integrovaného záchranného systému a pro zpestření tam přiletěl Ivo Brumar (Mamba-Air) se svým CH-7 OK-GHA 04. Foto Jiří Jalůvka.
14.4.2005 | CH-7 OK-GHA 04 | Brumar, ? | Letiště Příbram | Pilot, ač mu bylo známo, že motor podává nižší výkon kvůli prasklému kolenu výfuku, se přesto pokusil o vzlet. Pokles otáček rotoru a pád. List rotoru prokmitl a usekl ocasní nosník. Video. |
14. a 15.5.2005 na letišti v Plané u Českých Budějovic byl poslední letecký den v režii vojáků. Z Kramolína u Třeboně přiletěl se svým vrtulníkem CH-7 Kompress OK-HHA 06 Milan Kubáň .
Firma MAMBA AIR, s.r.o. smontovala již deset kusů vrtulníku CH-7 Kompress. Aby mohla montovat další kusy musela LAA certifikovat tento vrtulník. 18.7.2005 technická komise LAA ČR schválila vydání Typového průkazu č. ULL-03/2005 ultralehkému vrtulníku CH-7 Kompress. Tímto bylo ověřeno a potvrzeno, že vrtulník odpovídá aplikovatelným bodům předpisu JAR 27. (Odborný oponent ing. Jan Námisňák vydal oponentní posudek s doporučením vydat Ověření Typového průkazu.) Pilot 10/2005
Větrný slet v Prostějově .Foto Jaroslav Náhlík.
Firma FLY FOR FUN s.r.o. na letišti Sazená zahájila na podzim 2006 provoz vrtulníku CH-7 Kompress OK-IHA 09 .
CH-7 Kompress OK-LHA 15 v Bohuňovicích vystrojen pro noční provoz v prosinci 2006.
V Kamenném Újezdu u Českých Budějovic firma FINE CONTACT FLYING s. r. o. rozjíždí montáž vrtulníku American Sportscopter Ultrasport 496. Na fotografii z 2.10.2007 pan Petr Vyroubal a pan Otto Zemek.
Pan Jaroslav Čech pátrá po záhadných úkazech - agrosymbolech z vrtulníku CH-7.
Vrtulník Ultrasport 496 dne 9.6.2008 , . Problémy s motorem.
Pan Miroslav Vaško dovezl kanadský jednomístný ultralehký vrtulník Innovator Mosquito XEL Helicopter. Letiště Olomouc v březnu 2009 a smontovaný vrtulník Mosquito XEL před registrací .
16.8.2009 | CH-7 Kompress OK-GHA 02 | ?,? | Nikolčice na Břeclavsku | Nezvládnutí přistání. |
Nad Českem krouží falešný policejní vrtulník. CH-7 Kompress OK-NHA 31 na letišti v Kolíně v létě 2009.
Innovator Mosquito XEL Helicopter 5.12.2009 , .
16.1.2010 | Mosquito XEL Helicopter OK-OHA 44 | Vaško | Letiště Olomouc | Vysazení motoru. Převrácení při přistání do sněhu. |
.
14.11.2010 |
CH-7 Kompress OK-JHA 10 | † Švejda | Březové u Litovle | Za letu upadl list vrtulky, poté i ocasní nosník. Závěrečná zpráva. |
Od 13.5.2011 létá u nás pan Klásek s vrtulníčkem Innovator Mosquito XEL Helicopter OK-PHA-052. Otto Zemek při záletu.
Pan Pihrt koupil další stroj, který má v Milovicích.
25.9.2011 |
CH-7 Kompress OK-? | ? | Kotvrdovice | ? , . |
.
28.6.2012 |
CH-7 Kompress OK-MAH18 | ? | Štiavnik západně
Žiliny
|
Nezvládnutí letu. Závěrečná zpráva. |
Odvoz vrtulníků Ultrasport 496 z Kamenného Újezdu 19.10.2012.
19.12.2012 |
CH-7 Kompress | ? | Kadaň | Nezvládnutí přistání v autorotaci. |
.
13.1.2013 | CH-7 Kompress Charlie OK-IHA 08 | ? | Katowice-Muchowiec | Střet se zemí během zatáčky. |
MAMBA AIR, s.r.o. začala montovat CH-77 Ranabot se sedadly vedle sebe.
3.12.2013 |
CH-77
Renabot
OK-SHA68 F AIR, spol. s r.o. |
† ? | Štěpánov | Při přeletu od výrobce z Bohuňovic do Benešova. Závěrečná zpráva. |
CH-77 Renabot OK-SHA 66 v Hradci Králové 21.6.2014.
Pan Josef Mladý upravil vrtulník Ultrasport 496 na FLY CC III. Video z letiště Zbraslavice.
20.8.2016 |
CH-7 Kompress | ? | Uničov, Dětřichov | Převrácení po přistání. Foto. |
.
1.7.2020 | CH-77 Ranabot | ?, ? | Červená Voda | Během přistávání za horka na kopci, přetažení kolektivu. Potřebný výkon byl větší než využitelný výkon motoru. Zdroj. |
.
30.3.2021 | CH-77 Ranabot OK-WHA 84 | ?, ? | Dobřichovice | 73-letý pilot. Závěrečná zpráva. |
.
11.3.2022 | CH-77 Ranabot OK-WHA 83 | † ? | Olomouc | 71-letý pilot. Závěrečná zpráva. |