JAK SE TAKÉ LÉTALO

Kde se vzal, tu se vzal, ale v roce 1998 se v  ČR objevil doktor Campbell. Za autem vozil za sebou na vozíku žlutý, úplně novy vrtulníček Dragonfly 333 a takzvaně jej „prezentoval“.

Předváděl jej však poněkud živelně, po Italsku, tedy bez podrobných příprav a průzkumu zdejšího prostředí, především legislativního. O to čilejší byly jeho obchodní aktivity, během kterých oslovil snad každou významnější instituci, či provozovatele vrtulníků, včetně ministerstva obrany, UCL, LOM v Malešicích  apod. Vyvrcholením jeho programu byly vždy letové ukázky. Byly uspořádány celkem tři. Plešnice, Brno a Karlštejn. Průsak informací o kolizi vrtulníku v Plešnici byl v Brně, v pořadí druhé prezentaci, komentován sdělením, že se jednalo o chybu vzniklou použitím nekvalitního paliva, která způsobila nedostatečný výkon či snad vysazení motoru. Na vrtulníku však nebylo po jakémkoliv šrámu ani stopy.

Měl jsem tu čest se brněnské prezentace osobně zúčastnit.

Po úvodu, statických ukázkách a představení vrtulníku se začalo létat. Vrtulník létal bezchybně i v tehdy relativně teplém počasí. Zvuková kulisa motoru sice vyvolávala občasné polemiky, zda bude jeho výkonová rezerva pro těžší provozní podmínky dostatečná, bude li vůbec nějaká…, avšak efektní starty a následná přistání působily na účastníky této akce velmi emotivně. Letové ukázky byly prováděny přímo před kontrolní věží, tedy zcela evidentně v CTR brněnského letiště, ovšem bez jakéhokoliv rádiového spojeni, navíc, jak se později ukázalo, firemní pilot Dragonu měl doklady v autě a anglicky uměl jen lámaně. Pokusy řídící letového provozu o navázání rádiového kontaktu, pochopitelně bez sebemenšího úspěchu, byly hlasitě vysílány z reproduktoru do prostoru, kde však zanikaly v euforické atmosféře, kterou jinak velmi sympatický, hlučící, žlutý předmět zájmu mezi přihlížejícími vyvolával. Naneštěstí (nebo taky štěstí), letěla kolem dvoustovka inspekce UCL, která zaslechla, v radiu, jak se řídící na věži snaží navázat spojeni s "nějakým vrtulníkem, asi bez radia"… Výraz tváře inspektora, jenž vystoupil snad ještě z rolujícího éra, nevěštil pro nejbližší okamžiky nic veselého. A byl z toho pořádný mazec! V prvních minutách bylo křik inspektora za zavřenými okny kanceláře slyšet až ven. Doktor Campbell byl však především obchodník a velmi schopný diplomat, takže tento incident bravurně urovnal k oboustranné spokojenosti.

V letových ukázkách se ten den však, bohužel, již nepokračovalo.

Po svých vystoupeních v Česku pak žlutý vrtulník opustil území ČR tak, jak jej navštívil. Za osobním autem, na transportním vozíku jej odvezli tovární mechanici spolu s pilotem rovnou zpátky do Cucciaga zatímco šňůra obchodních aktivit doktora Campbella pokračovala programem více i méně úspěšných jednání s přestávkami ještě dalších několik měsíců. To je však již úplně jiný příběh, jenž skončil spolu s uvalením konkursu a nucené správy na továrnu DragonFly.

Pro www.vrtulnik.cz Miroslav Vejman