Nehoda 14.3.2003
Co se stalo:
Dne 14.3.2003 byl prakticky zcela zničen ultralehký vrtulník ULTRASPORT 496.
V areálu firmy ROGI ve Vestci, kde jsem vrtulník stavěl, bylo prováděno základní
nastavení listů pomocí počítače Chadwick za účelem odstranění zbývajících
vibrací rotoru. Chadwick obsluhoval pilot - technik Tomáš Fussganger za
dohledu pilota - inspektora pana Otty Zemka. Po několika hodinách práce došlo
k havárii vrtulníku, který se dostal při stanovených otáčkách do vzduchu
a po krátkém letu - skoku asi 10 m dlouhém a výšce asi 1,5 m se střetl se
stojícím autem a dopadl na bok na zem.
Proč k tomu došlo?
Při vytočení otáček rotoru na stanovených 580 měla zůstávat páka
kolektivu dole nebo v poloze takové, aby nemohlo dojít k pojíždění vrtulníku.
Pilot T. Fussganger se domnívá, že k odpoutání vrtulníku došlo vlivem
poryvu větru. Z důvodu nedostaku zkušeností s řízením tohoto nového typu
vrtulníku se nepodařilo pilotovi situaci řešit. Je věcí vyšetřovací
komise, aby stanovila, jak k nehodě došlo. Já jako stavitel tvrdím, že se
nemohlo jednat o technickou závadu stroje. Páka kolektivu - přípusti benzínu
i ovládací mechanismus rotorové hlavy zůstaly funkční i po nehodě. Při
nehodě nedošlo k žádnému zranění a škoda na cizím majetku je
zanedbatelná.
Ve Vestci dne 16.3.2003, Igor Janíček