06.07.2016
Ultralehký vrtulník havaroval v sobotu 30. března 2002 po poledni při přistání
nedaleko Radonína mezi Brtnicí a Okříškami na Třebíčsku. "Nikdo
nebyl zraněn," řekla dispečerka jihlavských záchranářů. Stroj je
zcela zničený, škoda se odhaduje asi na čtyři milióny korun. Podle dostupných
informací se jednalo pravděpodobně o stroj typu Elisport CH-7 Kompress.
"Třiatřicetiletý pilot, který nalétal kolem 200 hodin, přiznal sám
chybu při přistání, žádné technické potíže neměl," řekl ČTK
Ivan Rakovič, hlavní inspektor provozu ultralehkých vrtulníků Letecké amatérské
asociace. Vrtulník brněnské firmy dopadl na rovné pole a převrátil se na
bok. Vyšetřovatelé mají potíže se svědky, protože lidé na nedalekých
silnicích sledovali Horáckou rallye a nehodu vrtulníku nikdo neviděl.
O vrtulníku Elisport CH-7 Kompress nic nevěděli na letišti v Brně - Tuřanech
ani na vojenském letišti v Náměšti nad Oslavou ani v jihlavském aeroklubu.
"Ultralehký vrtulník nemusí být na spojení s nikým, pokud neprolétává
řízeným prostorem, let byl v plánu, může letět kam chce," vysvětlil
dispečer služby řízení letového provozu v Brně-Tuřanech.
UL vrtulník CH-7 Kompress, 30. března 2002 u obce Radonín
Průběh letu a události: Pilot odstartoval bez další osoby na palubě z letiště
Brno - Černovice v cca 10:10 SEČ aby fotografoval ze vzduchu. Po pořízení
snímků přistál u obce Krahulov, aby přibral další osobu na palubu. S ní
na palubě vzlétli v cca 11:55 SEČ k rekreačnímu letu do prostoru obce Okříšky,
kde probíhala automobilová rallye Vysočina. V prostoru u obce Radonín se
pilot rozhodl pro přistání v terénu, aby mohl sledovat průběhu závodu. Při
přistávacím manévru se vrtulník převrátil a následně poškodil.
Zranění osob: Ke zranění osob nedošlo.
Poškození SLZ: Vrtulník byl značně poškozen.
Rozbor:
Podrobnou technickou analýzou nebyly zjištěny závady, které by mohly mít
na vznik nehody vliv.
Hmotnost vrtulníku v době nehody byla dle zjištění komise z dostupných údajů
a vyjádření posádky cca 450 kg. Hmotnost neměla na vznik nehody vliv.
Meteorologické podmínky byly pro let vyhovující a neměly na vznik nehody
vliv.
Místo přistání s ohledem na mírný svah ve směru přistávacího manévru
mohlo negativně ovlivnit průběh přistání. Pilot se rozhodl přistávat směrem
po svahu zřejmě proto, že chtěl přistát proti větru.
Rozborem dokumentace v souvislosti s nehodou bylo zjištěno, že nebyly vykonány
některé úpravy požadované výrobcem vrtulníku v dokumentaci. Na základě
tohoto zjištění bude hlavní inspektor technik UL vrtulníků informovat výrobce
a bude požadovat jeho vyjádření, eventuelně nápravu ve spolupráci s
dovozcem. Tyto nedostatky ze strany výrobce neměly na průběh a vznik nehody
vliv.
Závěry: Hlavní příčinou vzniku nehody UL vrtulníku CH-7 Kompress byla
nesprávná technika pilotáže při přistávacím manévru do terénu. Pilot přistával
po svahu s dopřednou rychlostí, přičemž došlo ke kontaktu kýlové plochy
a vyrovnávací vrtule se zemí. Zdali došlo nejprve k doteku kýlové plochy a
vyrovnávací vrtule se zemí, a až následně k doteku lyžinového podvozku
se zemí, anebo tomu bylo naopak, se nepodařilo jednoznačně stanovit.