05.05.2017
Letiště Boží Dar se nacházelo ve Vojenském výcvikovém prostoru Milovice.
Prvním týlovým útvarem byla Letištní peruť 9, z ní vznikla Letecká
základna 9. (LZ 9). Velitelem byl plk. let. Jan Kolář. Existence je uváděna
od července 1946 a užívala krycí číslo VÚ 8982, od října 1949 pak
VÚ 5213. Zabezpečovala Letecký pluk 41, od března 1948 "T. G.
Masaryka"- až do léta 1949, kdy byl redislokován do Havlíčkova Brodu.
V té době byly zahájeny přípravné práce k vybudování nové betonové VPD v lokalitě, která vešla do vědomí leteckého lidu jako Mladá.
Výstavba betonové VPD.
Letiště v Mladé bylo mezi prvními, na nichž byly vybudovány nové
betonové VPD. V období 1950 až 1954 sehrálo mimořádnou roli v historii čs.
letectva, kdy se stalo doslova kolébkou našeho stíhacího letectva. Je tedy přirozené,
že týlové zabezpečení zde hrálo významnou úlohu. Protože v uvedeném
období zde přecvičované a nově vzniklé letecké stíhací pluky působily
"přechodně", také jejich zabezpečující letištní prapory byly zřízeny
většinou dříve a jinde a zde měly jen "přechodné působiště. Proto
se jim zde nebudeme věnovat podrobně a uvádíme jen jejich seznam s odkazem
na zabezpečovaný letecký pluk a na Týl na
letišti …. ("trvalého") působiště, po redislokaci z Mladé.
V období 1951 až
1952 :
1. letištní prapor (1. lp) Týl na letišti Planá u Českých Budějovic
4. letištní prapor (8. lp) Týl na letišti Dobřany
10. letištní prapor (9. lp) Týl na letišti Planá u Č. Budějovic
11. letištní prapor (5. slt/PVSL) Týl na letišti Přerov
18. letištní prapor (5. lp) Týl na letišti Dobřany
23. letištní prapor (11. lp) Týl na letišti Žatec
V období 1953 až podzim r. 1954 zde probíhala výstavba 166. (později přečíslované na 2.) letecké stíhací divise proudové. V jejím "složení" byly: 51./7. lsp, 2. lsp a 6. lsp.
První útvarem byl 51. letecký pluk, redislokovaný z Plzně-Borů do Mladé ještě v r. 1952 spolu s 2. letištním praporem. Ten vznikl v Plzni Borech z podstaty Letecké základny 2, když letiště v Plané u Č. Budějovic bylo potřeba uvolnit pro výstavbu nové betonové VPD. Na Bory byl přemístěn spolu s bývalým LP 4 "Letce Vašátka".
Po redislokaci 7. lsp na podzim r. 1954 do Košic, "převzal" 2. lpr
k
zabezpečení do Mladé redislokovaný 17.
slp. Ten zde působil do podzimu r. 1955.
Dalším útvarem, který 2. lpr
"převzal" byl 29. bolp. Ten zde prodělal přecvičení na B-228 a
reorganizaci na "proudový". Při snížení stavů ČSLA v srpnu 1958
byl 29. bolp zrušen.
2.
lpr se stal základem pro: 1. prapor zvláštního
určení, působící zde do r.1960. Další informace o něm
nemáme.
Další "týlové" útvary byly do Mladé redislokovány ze Slovenska, po zrušení některých leteckých školních pluků:
26. letištní prapor pro nově zřízený 2. lsp, který "odešel" na podzim 1954 spolu s 2. lsp do Bratislavy (Týl na letišti Bratislava)
22. letištní prapor VÚ 2066. 1.8.1953 byl 2. lšp v Prešově zrušen a 22. lpr byl redislokován do Mladé pro nově zřízený 6. letecký stíhací pluk. Velitelem byl v té době pplk.Sekyra Otakar.
V
r.1954 bylo zahájeno přezbrojení 47. leteckého průzkumného pluku na
proudovou techniku a od října 1954 se jeho novým působištěm
stala Mladá a jeho "týlovým" útvarem pak 22.
lpr. Tak vznikl "tandem", působící v Mladé až do
podzimu r.1968!
Velitelé 22. lpr: pplk. Dulla Jan (1954); npor. Petržela František (do 1956); plk. Nechutný Václav (1962); kpt. Ing. Hrubec František (1966); pplk. Ing. Klakurka Miloslav (1969).
V
podřízení 22.
lpr
vznikla v r.1962 22. letištní a PZN rota
"S". Při "přejmenování"praporů
PZN na RTZ v r. 1963 z ní vznikla 22. letištní a
RTZ rota "S".
V
roce 1965 byly rozděleny na samostatné útvary. Pro letištní zabezpečení
vznikla 22. letištní rota "S"
působící zde až do podzimu r. 1968. (2. rota
RTZ "S" viz RTZ
na letišti v Mladé)
Dále zde byla dislokována v období 1962 až 1968: 102. spojovací rota "S".
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
V důsledku "nutných redislokačních změn po Srpnu" se jejich novým působištěm stalo letiště Pardubice Týl na letišti Pardubice.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.