Týlové zabezpečení na letišti Bratislava

04.08.2016

Letiště Bratislava Ivánka má mezi letišti, která využívalo čs. vojenské letectvo několik zvláštností. Jednak zde existoval tzv. smíšený provoz v době "studené války, měl dvě "betonové" křížící se VPD a pak "vojáci" zde působily fakticky jen 10 let a letiště opustily.

Týlové zabezpečení má zde počátky na počátku r. 1952, kdy 15.2.1952 zde vznikla 26. letecká základna, koncem března 1952 "přejmenovaná" na 26. letištní prapor. Jeho velitelem ustanoven pplk. Samaš.

Výstavba betonové VPD.

V období 1953 až podzim r. 1954 probíhala v Mladé výstavba 166. (později přečíslované na 2.) letecké stíhací divise proudové. V jejím "složení" byly: 51./7. lsp, 2. lsp a 6. lsp. Pro jejich týlové zabezpečení byly zabezpečovací jednotky redislokovány ze Slovenska. Tak "přešel" 26. letištní prapor  pro nově zřízený 2. lsp (Týl na letišti Mladá.) a 22. letištní prapor pro 6. lsp.

Na podzim byla celá 2. lsd redislokována do posádek na Slovensku.

2. lsp "odešel" spolu s 26. letištním praporem do Bratislavy, kde spolu působily do r. 1961, kdy byl 2. slp reorganizován na 2. sbolp.

Působení  2. sbolp v rámci 2. sbold u 10. LA z Bratislavy způsobovalo řadu potíží a proto bylo rozhodnuto o jeho přesunutí "blíže" na západ!

Stalo se to fakticky zrušením stávajícího 2. sbolp vč. zabezpečovacích útvarů v r.1964 a naopak v Hradčanech byl "zrušen" 17. slp a na jeho podstatě vznikl 2. sbolp. (Jen velice nepatrná část jeho příslušníků přišla z Bratislavy).

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.