Týlové zabezpečení na letišti Žatec

09.12.2019

V létě 1945 bylo v rámci čs. armády více méně improvizovaně vytvořeno celkem 69 velitelství letišť, jejichž počet byl do konce roku zredukován na 9 letištních perutí a 9 letištních správ. Naše armáda neměla tolik leteckých útvarů, aby obsadila a provozovala všech 69 letišť. 

Protože žatecká betonová dráha byla (kromě obdobné dráhy na ruzyňském letišti) ojedinělá, začal místní letiště využívat Vědecký letecký ústav Letňany (přejmenovaný 15.11.1947 na Letecký výzkumný ústav) pro zkoušky německých proudových letounů.

Od srpna 1946 zde probíhaly zkušební lety jednomístných letounů Messerschmitt Me-262A „Schwalbe“ a později i dvoumístných letounů Messerschmitt Me-262B-1a „Schwalbe“.

S největší pravděpodobností zde byly ojediněle prováděny i zkušební lety s letouny S-199 (měření délky brzdné dráhy a opotřebování pneumatik).

Pro zabezpečení letového provozu a nezbytné technické údržby na letišti působil detachment pozemního personálu VLÚ, v součinnosti s velitelstvím letectva 1. oblasti a podnikem Avia.

Pravděpodobně v roce 1948 zde vznikla i Letištní správa v čele s velitelem letiště (v červnu 1948 uvedenou funkci zastával plk. Miloslav Doležel). U Letištní správy bylo 1.2.1949 zařazeno 31 vojáků základní služby, od 1.10.1949 dva důstojníci, dva poddůstojníci z povolání, 52 vojáků základní služby a dva občanští zaměstnanci.

Od 1.10.1949 začala používat krycí označení VÚ 9398.

Dnem 15.1.1951 byla Letištní správa Žatec očíslována jako 17. letištní správa, ovšem již k 31.1.1951 došlo k jejímu zrušení. V materiálových dispozicích pro její zrušení je uvedeno, že zařízení letiště a letištní materiál zůstává na místě, nově instalované podzemní nádrže na LPH se budou plnit leteckým benzínem LBE-95/135, střežení a údržba letiště budou prováděny normálně, zajištěno bude i ošetřování leteckého materiálu, automobilní materiál se vrátí k původním útvarů, dálnopisné spojení Kbely-Žatec se zruší, telefonní spojení Kbely-Žatec zůstává, radiová stanice se ruší.

Výstavba betonové VPD 2500 x 80 m.

Dráha vybudovaná v letech 2. světové války (kratší a užší než čs. standardní dráhy z 50. let). V roce 1952 byla do provozu uvedena nová vzletová a přistávací dráha v těsném sousedství směrem na východ.

V prosinci 1951 byl 23. letištní prapor VÚ 8682 přemístěn na letiště Žatec. Pak provázel "jedenáctku" až do 30.4.1991.

Velitelé praporu: mjr. Volf Miroslav (do 10.1954); npor. Mikulenka Jaroslav (do10.1955); kpt. Kolář Vladimír (do 6.1957); mjr. Chobot Vlastimil (do 10.1959); kpt. Jelínek Josef (do r.1963); mjr. Ing. Večera Jozef (do 9.1965); mjr. Ing. Dudek Vladimír (4.1969); pplk. Ing. Ptáčník Milan (do 11.1972); pplk. Ing. Rýdl Václav (do 8.1977); mjr. Ing. Sedlář Jiří (do 12.1979); mjr. Ing. Nejman Jaromír (do 5.1982); mjr. Michalka Ján (do5.1983); kpt. Ing.Krejcar Libor (do10.1984); kpt. Ing. Šejda Jiří (do 8.1988); pplk. Ing. Fiala Jaroslav (do 30.4.1991).

1.3.1952 zřízen 13. letištní prapor Žatec VÚ 8672 (č. j. 00663-OMS-1952) pro 15. letecký stíhací pluk proudový. Zrušen 15.8.1958), spolu s 15. slp (č. j. 0018887-VLPVOS -1958)

Velitelé praporu: pplk. Spanilý Oto (do 31.3.1953); v zastoupení kpt. Němeček Josef (do 26.6.1953), mjr. Matuška Alfons (do zrušení). 

1.8.1952 zřízen 15. letištní prapor Žatec VÚ 3870 (č. j. 001536-OMS-1952) pro 17. letecký stíhací pluk proudový. Po redislokaci 17. slp v r. 1954 do Mladé byl 15. l pr  redislokován do Prešova a zrušen k 1.11.1955 (č. j. 0054629-OMS-1955).

Velitelé  praporu: mjr. Zdrápala František (do 29.8.1953), kpt. Sivanič Petr (do 10.6.1954), npor. Petržela František (do 1.11.1955).

Hlavní úkoly letištního praporu:

Jako týlový útvar zabezpečit určenému leteckému pluku: Materiálně technické, letecko technické, letištně ženijní, bojové, zdravotní, proviantní, finanční zabezpečení. Vedle těchto „hlavních úkolů“ také letištní povětrnostní stanice (“METEOR“), „vytýčení “ VPD - včetně záložního letiště, startové stanoviště, linkové a radiové spojení leteckého pluku – do léta r.1958, kdy byly zrušeny u letištních praporů „spojovací čety“. Po reorganizaci jednotek pozemního zabezpečení navigace (PZN) „přešli“ spojaři  k nově vzniklému 5. pr pzn. V počátcích se letištní prapory rozlišovaly na l pr pro proudové a pro ostatní útvary!

Proto bylo podle „ TMP “ stanoveno 278 vojáků pro “letištní prapor pro proudové útvary“: 39 důstojníků, 46 poddůstojníků z povolání, 73 poddůstojníků základní služby, 120 mužstva ( 44 obč. zaměstnanců).

Jak vypadala organizace letištního praporu?

Velitelství; Štáb; Politická skupina; Náčelníci služeb; Provozní skupina; Skupina MZ; Evidence materiálu; Zásobování let. výzbroj a municí; Zásobování PHM; Zásobování let. tech. a spoj. materiálem; Výstrojní zásobování; Proviantní zásobování: Sklady: Finanční skupina: Jednotky bojového zabezpečení:

Z automobilní techniky prapor používal automobily Tatra 805 ve verzi T, Z, N, APA,C; Tatra 128; Tatra 111 N,C;  Praga–RN, Praga–V3S, Škoda 706; GAZ 69, ZIS-150, ZIS-151.

Později byly letištní prapory vybavovány novou automobilovou technikou. Především to byly těžké tahače: Tatra 138TTN, Tatra 815; cisternové automobily plniče letounů (CAPL) Tatra 138CL (11m3), Tatra 148CAPL (15m3), Tatra 815CAPL (18m3); cisternové přívěsy s kapacitou až 10 m3.

Naprosto nezbytnou roli měla celá řada automobilů, sloužící jako "pozemní zdroje" pro letouny - počínaje Tatrou T 805 APA po SUEZy: Praga V3SM či Avia 31 SUEZ 4. Letištní prapor byl vybaven celou řadou speciálních mobilních prostředků pro zásobování letounů: kyslíkem (ZIL-131AKZS75MP) a stlačeným vzduchem (ZIL-131VZ20/350; Praga V3S VPS), mobilní hydraulický zdroj (Praga V3S UPG-250GM). Novou záchrannou "hasící a vyprošťovací technikou: "TECHNICKÉ HOTOVOSTI" : sanitní Tatry 805Z nahradily Škoda 1203 S, UAZ 452-Z; hasící automobily Praga-RN nahradily "TATRY": Tatra 148 CAS32, Tatra 815 CAS 32, LIAZ 18.29 CAS K25; vyprošťovací automobilní  jeřáby Tatra 111 HSC 4 pak nahradily výkonnější Tatry 148 AD 070, Tatra 815 AD28 a speciální Tatra 815 AV 15.

Mimo této řady automobilů byly využívány k dopravě také autobusy, traktory, osobní automobily, motocykly.

Jednou z nejdůležitějších povinností týlového zabezpečení byla bezesporu starost o "žaludky"! Byl to jistě nelehký úkol a proto byly na letišti tři kuchyně včetně jídelen: "L" norma pro piloty, "CH" norma pro vojáky základní služby, jejíž jídelna sloužila i pro technický personál při zabezpečení letové akce. K povinnostem této kuchyně patřila povinnost zajistit "rozvoz "stravy pro odloučená stanoviště. Pro vojáky z povolání a občanské pracovníky celého letiště sloužila "VZK". Pamatovalo se i na "život v poli", zajišťovaný s pomocí polních kuchyní PK 26. (23.spojovací prapor měl vlastní kuchyni s jídelnou).

 

Od podzimu r. 1957 byly u velitelství leteckých divizí zřízeny tzv. letecké technické skupiny, které řídily činnost letištních praporů. Velitelství 5. letecké technické skupiny VÚ 7344  řídilo letištní prapory u 5. sld Žatec (č. j. 0025700-OMS-1957). Při reorganizaci letectva v srpnu 1958 (č. j. 0018887-VLPVOS) k 15.8.1958 bylo zrušeno.Velitelem v celkem krátké době existence byl plk.Stránský František.

Místo ní, spolu s  přečíslováním  žatecké sld  na 3. sld, převzalo řízení letištních praporů velitelství  3. letecké technické skupiny VÚ 4402. Toto bylo redislokované z Líní do Žatce zrušeno až 20.7.1961 spolu s velitelstvím 3. sld (č. j. 006190-OMS-1961) a se vznikem velitelství 3. sboru PVOS.

Po vzniku 3. lts velel plk. Bílek Jan do 2.8.1958. mjr. Herman Václav (do 27.7.1960), pplk.Dušánek Zdeněk (od 20.7.1960 do zrušení 3. lts - 2.7.1961).  

Jednotky zvláštního určení - "S" roty. ČSLA a její letectvo, jako pevná součást "Varšavské smlouvy", musely zajistit vytvoření předpokladů pro "působení" spojeneckých = sovětských leteckých pluků z letišť na našem území. Proto byly zřizovány JZU-tabulkové útvary vybavené "nejmodernější" zabezpečovací technikou, uloženou u těchto útvarů. . .

1.9.1962 byla vytvořena 23. letištní a PZN rota “S“ Žatec.  

1.9.1963-spolu se změnou názvu jednotek PZN na RTZ (č. j. 005045-OMS-1963) byla tato reorganizována na 23. letištní a RTZ rotu „S“ Žatec.

1.9.1965 byla reorganizována na 23. letištní rotu „S“ Žatec a samostatnou 5. rotu RTZ “S“ Žatec (č. j. 00100-OMS-1965).

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

1.9.1969 byla "zřízena" ještě 22. letištní rota „S“ Žatec spolu s 2. rotou RTZ  “S“ Žatec  (č. j. 002540-OMS-1969). 22. letištní a PZN rota "S" byla zřízena v Mladé k 1.9.1962. Stejně jako u "23." byla tato 1.9.1963 přejmenována  a k 1.9.1956 "rozdělena" s tím, že "zůstala" 22. letištní rota "S" a  "vznikla" i 2. rota RTZ "S". V důsledku  změn, provedených k 1.9.1969 "pokračují tedy obě "S" roty v Žatci!

Někteří s velitelů letištních „S“ rot:

22 .lr "S" VÚ 1024 :……  mjr. Michalka Jan, mjr. Nový Vladimír, mjr. Nevrlý Jiří, kpt. Rösl Pavel;

23.lr "S" VÚ 8042 :……. mjr. Lapeš Jaroslav, kpt. Hrubeš Jiří, mjr. Stacho Šimon; mjr. Matyáš Zdeněk;  

Koncem 60. let  byla provedena reorganizace letištních praporů. Z jeho jednotek byly složeny 2 až 3 roty zabezpečení leteckého provozu (1.,2.,3. r zlp) a jedna rota letištního technického zabezpečení.

Každá rota zabezpečení leteckého provozu byla  schopna zabezpečit provoz pluku na jednom letišti.

Složení roty zlp:

1. Velitelství r zlp:  velitel roty; ZVT; PVP (pomocník výk. prap., správce skladu), ZI (zdrav. nstr. + zdrav. vozidlo).

2. Provozní četa: velitel prov. čety, obsluhy a technika (cisterny PHM, BL-95, BA a NM-30); tahače letounů a dopravní vozidla - autobus, mikrobus, osobní automobil a motocykl.

3. Četa KVHB: velitel čety K (kyslík), V (vzduch), H (hasidla), B (baterie), obsluha a spec.technika pro startování (SUEZ), pro přezkušování systémů (UPG-250, EGU) a pro doplňování letounů (AKZS-75MP; VPS, VZ20/350).

4. Četa boj. zabezp.: velitel čety BZ; 2 strážní družstva; družstvo rad. a chemického průzkumu ze spec. vozidlem UAZ pro měření situace za přesunu a v místě působení. družstvo PHM (polní laboratoř); družstvo požární (CAS); hospodářské družstvo (2x PK-26), zásobník s vodou a proviant; družstvo oprav (vyprošťovací vozidlo), poj. dílna s přívěsem PAD-1.

Rota letištního technického zabezpečení měla v "náplni" opravárenství pro letištní prapor - dílna automobilní techniky, dílna ženijní techniky, "letištní muničák", sklady leteckého technického, automobilního, spojovacího a radiotechnického materiálu, sklad NZ. Vlastně se starala - dnes bychom řekli o "logistické zabezpečení").

Vojenská správa budov č. 0418 Žatec VÚ 8361:

Nemovitý majetek  patřil do správy speciálního "vojenského stavebního a správního úřadu" Krajské vojenské ubytovací a stavební správy Litoměřice. Ta zřizovala v posádkách Vojenské správy budov jako samostatné vojenské útvary, v jejichž čele byl velitel, velitelsky podřízený veliteli letištního praporu. Náčelník VSB "velel" skupině techniků (stavební, elektro, voda, topení,), řemeslníků, skladníků, prádelně, "kotelníkům", obsluze ČOV a vlečce (správci vlečky). Jako náčelníci VSB působili m. j. pplk. Kadeřábek Saša, kpt. Lehký Jaroslav, nprap. Komarska Jan,. . .V jejich "starosti" byly desítky objektů - jednak ubytovacích, stravovacích, ale především "bojových": 3 hangáry, "věž", autoparky, stanoviště spojovacích a navigačních prostředků atd.

V r. 1972 „zodolnění letiště “ (rozptylové prostory letek s „ÚLy“a ÚŽeSy). Byly vybudovány "rozptyly letek", každý s 12 ÚLy : "Za štábem" č. 1 ; "Staňkovice"  č. 2 ; "Žiželice"  č. 3 s pomocnou startovací drahou - "zkrácená VD". Hlavním "vojenským" seskupením byla velitelská rota LS, včele s velitelem roty. Ten měl podřízeny družstvo údržby úkrytů letounů (ÚL) a 1. a 2. četu údržby a oprav.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Po r.1990 byly "S" jednotky zrušeny.

V důsledku reorganizačních změn v letectva po r. 1989 došlo m. j. ke změně “názvů“ -  návrat k "poválečným" Leteckým základnám. Tak 30.4.1991 byl zrušen 23. l pr (spolu s 5. pr rtz) a po “reorganizaci“, z jejich podstaty k 1.5.1991 vznikla 11. letecká základna Žatec VÚ 4928.

Hlavní funkcionáři při zřízení:

Velitel základny

ppkl. Ing. Fiala Jaroslav

Pomocník velitele pro vyšetřování

mjr. Ing. Přikryl Jozef

ZV základny pro týl

pplk. Horský Václav

ZV základny pro výzbroj

pplk. RSDr. Pípal Milan

ZV základny pro RTZ

pplk. Ing. Tausch Jindřich

Náčelník štábu

mjr. Pešička Zdeněk

Náčelník tajné spisovny

rtm. Macášková Jana

Náčelník skupiny sociálního řízení

pplk. RSDr.Beníček Dušan

Náčelník klubu

mjr. Hanzl Petr

Náčelník účetní a evidenční skupiny

mjr. Ing. Jedlička Jozef

Náčelník výpočetního místa

por. Ing. Schvarcbacher Peter

Náčelník finanční služby

npor. Ing.Novák Petr

Náčelník proviantní služby

por. Ing.Kubíček Jiří

Náčelník voj.správy budov

por .Ing.Procházka Dušan

Náčelník požární služby

mjr. Ing.Hrachovec Jaroslav

Náčelník ženijní služby

npor. Ing.Steiner Jaromír

Náčelník chemické služby

por. Ing. Snášel Stanislav

Náčelník letištního zabezpečení

por. Ing. Frolík Stanislav

Náčelník povětrnostní služby  LPS

mjr. Ing. Piwko Robert

Náčelník let.stanoviště řízení letů

mjr. Oláh Jozef

Skupina řídících přistání

Stálý řídící létání let.stan.řízení letů

pplk. Ing. Daněk Jozef ; pplk. Sajdl Ilja; mjr. Toman Pavel; kpt. Rovenský Rudolf; mjr. Valentín Ladislav; mjr. Zajíc Karel

 

TECHNICKÁ SKUPINA

 

Náčelník služby zásobování let. municí

mjr. Ing. Kavka Zdeněk

Náčelník služby raketové a děl.výzbroje

pplk.Štěpánek Pavel

Náčelník služby let. techn. zásobování

mjr. Ing. Chlumecký Vladimír

Náčelník automobilní služby

mjr. Ing. Hauzner Jiří

Náčelník kontrolně technické stanice

npor. Gryga Antonín

Náčelník letištní provozní služby

por. Ing.Štefunda Jan

Důstojník pro opravy a zásobování

pplk.Kelovský Jozef

31.3.1994 byla 11. LZ zrušena.

1.4.1994 vznikla Letištní správa Žatec VÚ 6481.“Existovala“do 31.12.1994.

1.1.1995 vznikl poslední „týlový“útvar na  letišti Skupina pro střežení, údržbu a ochranu letiště VÚ 4341/LS.

 K 31.8.1995 byl tento poslední "letecký "útvar v Žatci zrušen.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.