09.12.2019
V létě 1945 bylo v rámci čs. armády více méně improvizovaně vytvořeno celkem 69 velitelství letišť, jejichž počet byl do konce roku zredukován na 9 letištních perutí a 9 letištních správ. Naše armáda neměla tolik leteckých útvarů, aby obsadila a provozovala všech 69 letišť.
Protože žatecká betonová dráha byla (kromě obdobné dráhy na ruzyňském letišti) ojedinělá, začal místní letiště využívat Vědecký letecký ústav Letňany (přejmenovaný 15.11.1947 na Letecký výzkumný ústav) pro zkoušky německých proudových letounů.
Od srpna 1946 zde probíhaly zkušební lety jednomístných letounů Messerschmitt Me-262A „Schwalbe“ a později i dvoumístných letounů Messerschmitt Me-262B-1a „Schwalbe“.
S největší pravděpodobností zde byly ojediněle prováděny i zkušební lety s letouny S-199 (měření délky brzdné dráhy a opotřebování pneumatik).
Pro zabezpečení letového provozu a nezbytné technické údržby na letišti působil detachment pozemního personálu VLÚ, v součinnosti s velitelstvím letectva 1. oblasti a podnikem Avia.
Pravděpodobně v roce 1948 zde vznikla i Letištní správa v čele s velitelem letiště (v červnu 1948 uvedenou funkci zastával plk. Miloslav Doležel). U Letištní správy bylo 1.2.1949 zařazeno 31 vojáků základní služby, od 1.10.1949 dva důstojníci, dva poddůstojníci z povolání, 52 vojáků základní služby a dva občanští zaměstnanci.
Od 1.10.1949 začala používat krycí označení VÚ 9398.
Dnem 15.1.1951 byla Letištní správa Žatec očíslována jako 17.
letištní správa, ovšem již k 31.1.1951 došlo k jejímu zrušení. V
materiálových dispozicích pro její zrušení je uvedeno, že zařízení
letiště a letištní materiál zůstává na místě, nově instalované
podzemní nádrže na LPH se budou plnit leteckým benzínem LBE-95/135, střežení
a údržba letiště budou prováděny normálně, zajištěno bude i ošetřování
leteckého materiálu, automobilní materiál se vrátí k původním útvarů,
dálnopisné spojení Kbely-Žatec se zruší, telefonní spojení Kbely-Žatec
zůstává, radiová stanice se ruší.
Výstavba betonové VPD 2500 x 80 m.
Dráha vybudovaná v letech 2. světové války (kratší a užší než čs. standardní dráhy z 50. let). V roce 1952 byla do provozu uvedena nová vzletová a přistávací dráha v těsném sousedství směrem na východ.
V prosinci
1951 byl 23. letištní prapor VÚ 8682
přemístěn na letiště
Žatec. Pak provázel "jedenáctku"
až do 30.4.1991.
Velitelé praporu:
mjr. Volf Miroslav (do 10.1954); npor. Mikulenka Jaroslav (do10.1955); kpt.
Kolář Vladimír (do 6.1957); mjr. Chobot Vlastimil (do 10.1959); kpt. Jelínek Josef (do r.1963);
mjr. Ing. Večera Jozef (do 9.1965); mjr. Ing. Dudek Vladimír (4.1969); pplk.
Ing. Ptáčník Milan (do 11.1972); pplk. Ing. Rýdl Václav (do 8.1977); mjr.
Ing. Sedlář Jiří (do 12.1979); mjr. Ing. Nejman Jaromír (do 5.1982); mjr.
Michalka Ján (do5.1983);
Velitelé praporu: pplk. Spanilý Oto (do
31.3.1953); v zastoupení kpt. Němeček Josef (do 26.6.1953),
mjr. Matuška Alfons (do
zrušení).
1.8.1952
zřízen 15. letištní prapor Žatec VÚ
3870 (č. j. 001536-OMS-1952) pro 17. letecký stíhací pluk
proudový. Po redislokaci 17. slp v r. 1954 do Mladé byl 15. l pr
redislokován do Prešova a zrušen k 1.11.1955 (č. j. 0054629-OMS-1955).
Velitelé praporu: mjr. Zdrápala František (do 29.8.1953), kpt. Sivanič Petr (do 10.6.1954), npor. Petržela František (do 1.11.1955).
Hlavní úkoly letištního praporu:
Jako
týlový útvar zabezpečit určenému
leteckému pluku: Materiálně technické, letecko technické, letištně ženijní,
bojové, zdravotní, proviantní, finanční zabezpečení. Vedle těchto
„hlavních úkolů“ také letištní povětrnostní stanice
(“METEOR“), „vytýčení “ VPD - včetně záložního letiště,
startové
stanoviště, linkové a radiové spojení leteckého pluku – do léta
r.1958, kdy byly zrušeny u letištních praporů „spojovací čety“.
Proto bylo podle „ TMP “ stanoveno 278 vojáků pro “letištní prapor pro proudové útvary“: 39 důstojníků, 46 poddůstojníků z povolání, 73 poddůstojníků základní služby, 120 mužstva ( 44 obč. zaměstnanců).
Jak vypadala organizace letištního praporu?
Velitelství; Štáb; Politická skupina; Náčelníci služeb; Provozní
skupina; Skupina MZ; Evidence materiálu; Zásobování let. výzbroj a municí;
Zásobování PHM; Zásobování let. tech. a spoj. materiálem; Výstrojní zásobování;
Proviantní zásobování: Sklady: Finanční skupina: Jednotky bojového
zabezpečení:
Z automobilní
techniky prapor používal automobily Tatra 805 ve verzi T, Z, N, APA,C; Tatra
128; Tatra 111 N,C; Praga–RN,
Praga–V3S, Škoda 706; GAZ 69, ZIS-150, ZIS-151.
Později byly letištní prapory vybavovány novou
automobilovou technikou. Především to byly těžké tahače:
Naprosto nezbytnou roli měla celá řada automobilů,
sloužící
jako "pozemní zdroje" pro letouny - počínaje Tatrou T 805 APA po
SUEZy: Praga V3SM či Avia 31 SUEZ 4. Letištní prapor byl vybaven celou řadou speciálních mobilních prostředků pro zásobování
letounů: kyslíkem (ZIL-131AKZS75MP) a
stlačeným vzduchem (ZIL-131VZ20/350; Praga V3S VPS), mobilní hydraulický
zdroj (Praga V3S UPG-250GM). Novou záchrannou "hasící a vyprošťovací
technikou: "TECHNICKÉ HOTOVOSTI" : sanitní Tatry 805Z nahradily Škoda
1203 S, UAZ 452-Z; hasící automobily Praga-RN nahradily "TATRY":
Tatra 148 CAS32, Tatra 815 CAS 32, LIAZ 18.29 CAS K25; vyprošťovací
automobilní jeřáby Tatra 111
HSC 4 pak nahradily výkonnější Tatry 148 AD 070, Tatra 815 AD28 a speciální
Tatra 815 AV 15.
Mimo této řady automobilů byly využívány k
dopravě také autobusy, traktory, osobní automobily, motocykly.
Jednou z nejdůležitějších povinností týlového zabezpečení byla bezesporu starost o "žaludky"! Byl to jistě nelehký úkol a proto byly na letišti tři kuchyně včetně jídelen: "L" norma pro piloty, "CH" norma pro vojáky základní služby, jejíž jídelna sloužila i pro technický personál při zabezpečení letové akce. K povinnostem této kuchyně patřila povinnost zajistit "rozvoz "stravy pro odloučená stanoviště. Pro vojáky z povolání a občanské pracovníky celého letiště sloužila "VZK". Pamatovalo se i na "život v poli", zajišťovaný s pomocí polních kuchyní PK 26. (23.spojovací prapor měl vlastní kuchyni s jídelnou).
Od
podzimu r. 1957 byly u velitelství leteckých divizí zřízeny tzv. letecké
technické skupiny, které řídily činnost letištních praporů. Velitelství
5. letecké technické skupiny VÚ
7344 řídilo
letištní prapory u 5. sld Žatec (č. j. 0025700-OMS-1957). Při reorganizaci
letectva v srpnu 1958 (č. j. 0018887-VLPVOS) k 15.8.1958 bylo zrušeno.Velitelem
v celkem krátké době existence byl plk.Stránský
František.
Místo
ní, spolu s přečíslováním žatecké sld na
3. sld, převzalo řízení letištních praporů velitelství
3. letecké technické skupiny VÚ 4402. Toto bylo redislokované z Líní
do Žatce zrušeno až 20.7.1961 spolu s velitelstvím 3. sld (č. j.
006190-OMS-1961)
a se vznikem velitelství 3. sboru PVOS.
Po
vzniku 3. lts velel plk. Bílek Jan do 2.8.1958. mjr.
Herman Václav (do 27.7.1960), pplk.Dušánek Zdeněk (od 20.7.1960 do zrušení
3. lts - 2.7.1961).
Jednotky zvláštního určení - "S" roty
1.9.1963-spolu se změnou názvu jednotek PZN na RTZ (č. j. 005045-OMS-1963) byla tato reorganizována na 23. letištní a RTZ rotu „S“ Žatec.
1.9.1965 byla reorganizována na 23. letištní rotu „S“ Žatec a samostatnou 5. rotu RTZ “S“ Žatec (č. j. 00100-OMS-1965).
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
1.9.1969
byla "zřízena" ještě
22. letištní rota „S“ Žatec
spolu s 2. rotou
RTZ “S“ Žatec
(č. j. 002540-OMS-1969). 22. letištní
a PZN rota "S" byla zřízena v Mladé k 1.9.1962. Stejně jako u
"23." byla tato 1.9.1963 přejmenována
a k 1.9.1956 "rozdělena" s tím, že "zůstala"
22. letištní rota "S" a "vznikla"
i 2. rota RTZ "S". V důsledku
změn,
provedených
k 1.9.1969 "pokračují tedy obě "S" roty v Žatci!
Někteří s velitelů
letištních „S“ rot:
22
.lr
"S" VÚ 1024 :…… mjr.
Michalka Jan, mjr. Nový Vladimír, mjr. Nevrlý Jiří, kpt. Rösl Pavel;
Koncem 60. let byla provedena reorganizace letištních praporů. Z jeho jednotek byly složeny 2 až 3 roty zabezpečení leteckého provozu (1.,2.,3. r zlp) a jedna rota letištního technického zabezpečení.
Každá rota zabezpečení leteckého provozu byla
schopna zabezpečit provoz pluku na jednom letišti.
Složení
roty zlp:
1. Velitelství r zlp: velitel roty; ZVT; PVP (pomocník výk. prap., správce
skladu), ZI (zdrav. nstr.
+ zdrav. vozidlo).
2. Provozní četa: velitel prov. čety, obsluhy a technika (cisterny
PHM, BL-95, BA a NM-30); tahače letounů a dopravní vozidla
- autobus, mikrobus, osobní automobil a motocykl.
3. Četa KVHB: velitel čety K (kyslík), V (vzduch),
H (hasidla), B (baterie), obsluha
a spec.technika pro startování (SUEZ), pro přezkušování systémů (UPG-250,
EGU)
a pro doplňování letounů (AKZS-75MP; VPS, VZ20/350).
4. Četa boj. zabezp.: velitel čety BZ; 2 strážní
družstva; družstvo rad. a chemického průzkumu ze spec. vozidlem UAZ pro měření
situace za přesunu a v místě působení. družstvo PHM (polní laboratoř);
družstvo požární (CAS); hospodářské družstvo (2x PK-26), zásobník s
vodou a proviant; družstvo oprav
(vyprošťovací vozidlo), poj. dílna s přívěsem PAD-1.
Rota letištního technického zabezpečení měla v "náplni" opravárenství pro letištní prapor - dílna automobilní techniky, dílna ženijní techniky, "letištní muničák", sklady leteckého technického, automobilního, spojovacího a radiotechnického materiálu, sklad NZ. Vlastně se starala - dnes bychom řekli o "logistické zabezpečení").
Vojenská správa budov č. 0418 Žatec VÚ 8361:
Nemovitý majetek patřil do správy speciálního "vojenského stavebního a správního úřadu" Krajské vojenské ubytovací a stavební správy Litoměřice. Ta zřizovala v posádkách Vojenské správy budov jako samostatné vojenské útvary, v jejichž čele byl velitel, velitelsky podřízený veliteli letištního praporu. Náčelník VSB "velel" skupině techniků (stavební, elektro, voda, topení,), řemeslníků, skladníků, prádelně, "kotelníkům", obsluze ČOV a vlečce (správci vlečky). Jako náčelníci VSB působili m. j. pplk. Kadeřábek Saša, kpt. Lehký Jaroslav, nprap. Komarska Jan,. . .V jejich "starosti" byly desítky objektů - jednak ubytovacích, stravovacích, ale především "bojových": 3 hangáry, "věž", autoparky, stanoviště spojovacích a navigačních prostředků atd.
V r.
1972 „zodolnění
letiště “ (rozptylové prostory letek
s „ÚLy“a ÚŽeSy). Byly vybudovány "rozptyly letek", každý s
12 ÚLy :
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Po r.1990 byly
"S" jednotky zrušeny.
V důsledku
reorganizačních změn v letectva po r. 1989 došlo
m. j. ke změně “názvů“ -
návrat k "poválečným" Leteckým základnám. Tak 30.4.1991
byl zrušen 23. l pr (spolu s 5.
pr rtz) a po “reorganizaci“, z jejich
podstaty
Hlavní funkcionáři
při zřízení:
Velitel základny |
ppkl. Ing.
Fiala Jaroslav |
Pomocník
velitele pro vyšetřování |
mjr. Ing. Přikryl
Jozef |
ZV základny
pro týl |
pplk. Horský
Václav |
ZV základny
pro výzbroj |
pplk. RSDr. Pípal
Milan |
ZV základny
pro RTZ |
pplk. Ing.
Tausch
Jindřich |
Náčelník
štábu |
mjr. Pešička
Zdeněk |
Náčelník
tajné spisovny |
rtm. Macášková
Jana |
Náčelník
skupiny sociálního řízení |
pplk. RSDr.Beníček
Dušan |
Náčelník
klubu |
mjr. Hanzl
Petr |
Náčelník
účetní a evidenční skupiny |
mjr. Ing.
Jedlička
Jozef |
Náčelník výpočetního
místa |
por. Ing.
Schvarcbacher
Peter |
Náčelník
finanční služby |
npor. Ing.Novák
Petr |
Náčelník
proviantní služby |
por. Ing.Kubíček
Jiří |
Náčelník
voj.správy budov |
por
.Ing.Procházka
Dušan |
Náčelník
požární služby |
mjr.
Ing.Hrachovec
Jaroslav |
Náčelník
ženijní služby |
npor.
Ing.Steiner
Jaromír |
Náčelník
chemické služby |
por. Ing. Snášel
Stanislav |
Náčelník
letištního zabezpečení |
por. Ing.
Frolík
Stanislav |
Náčelník
povětrnostní služby LPS |
mjr. Ing.
Piwko
Robert |
Náčelník
let.stanoviště řízení letů |
mjr. Oláh
Jozef |
Skupina řídících
přistání Stálý řídící
létání let.stan.řízení letů |
pplk. Ing.
Daněk
Jozef ; pplk. Sajdl Ilja; mjr. Toman Pavel; kpt. Rovenský Rudolf; mjr.
Valentín
Ladislav; mjr. Zajíc Karel |
TECHNICKÁ
SKUPINA |
|
Náčelník
služby zásobování let. municí |
mjr. Ing.
Kavka
Zdeněk |
Náčelník služby raketové a děl.výzbroje |
pplk.Štěpánek
Pavel |
Náčelník
služby let. techn. zásobování |
mjr. Ing.
Chlumecký
Vladimír |
Náčelník
automobilní služby |
mjr. Ing.
Hauzner
Jiří |
Náčelník
kontrolně technické stanice |
npor. Gryga
Antonín |
Náčelník
letištní provozní služby |
por. Ing.Štefunda
Jan |
Důstojník
pro opravy a zásobování |
pplk.Kelovský
Jozef |
31.3.1994 byla 11.
LZ
zrušena.
1.4.1994 vznikla Letištní správa Žatec
VÚ 6481.“Existovala“do 31.12.1994.
1.1.1995 vznikl
poslední „týlový“útvar na letišti Skupina pro střežení,
údržbu a ochranu letiště
VÚ 4341/LS.
K
31.8.1995 byl tento poslední "letecký "útvar v Žatci zrušen.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.