Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Brýle pro noční vidění (NVG Night Vision Goggles) používané v našich vrtulnících

18.05.2019

The 2nd Armored Cavalry Regiment na letišti Feucht Army Airfield poblíž Norimberka působila od roku 1967. Vrtulníky AH-1 přišly do výzbroje v lednu 1976 a už v květnu 1976 podnikly první lety kolem československo-německé hranice v noci s pomocí brýlí pro noční vidění AN/PVS-5. Komunistům upadla brada.

Vojáci dlouho snili o zavedení brýlí pro noční vidění do svých vrtulníků. První ověřené použití brýlí pro noční vidění vojáky se datuje do roku 1984. Tehdy plk. Ing. Zdeněk Dvorník a pplk. Ing. Štefan Vazovan dostali je k vyzkoušení z Velitelství letectva. Odstartovali z letiště Plzeň s vrtulníkem Mi-24. Brýle včetně originální přilby měl plk. Dvorník nasazeny asi hodinu a půl. S nimi provedl několik bezpečných přistání na letišti Erpužice. Byla supertmavá noc, mraky 8/8 měly spodek asi ve 400 m a vršek v 1 200 m. Od výšky asi 80 m mohl prý přistávat podle vlastního vnímání terénu, jako ve dne. Nad výšku 80 m to prý nebylo ono, do této výšky klesal podle přístrojů. Kdo zná Erpužice za tmavé noci tak ví, že tam není vidět zhola nic. Pak vystoupal nad mraky, jejichž konfiguraci viděl asi do vzdálenosti 5 km, jako ve dne. Napsal o tom zprávu, ve které tento přístroj plně doporučil k zavedení do výzbroje. Byl to zřejmě výrobek USA a Velitelství letectva je získalo od zpravodajců. Podle pplk. Vazovana při akci pro získání těchto brýlí zahynul náš zpravodajec.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

VÚ 030 byl reorganizován po roce 1989 na Výzkumný ústav letectva a záhy na Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany VTÚL a PVO Letňany. Zkoušely se čtyři typy brýlí nočního vidění na vrtulníku Mi-2 a Mi-17. Palubním deskám bylo upraveno osvětlení.

Plk. Ing. Macura se zúčastnil ve dnech 14. a 15.4.1993 první mezinárodní konference konané v Londýně pod názvem "The Support Helicopter". Konference probíhala v duchu výměny zkušeností z použití vrtulníků pro různé účely. Dále se přítomní zabývali výcvikem pilotů vrtulníků, včetně nočního létání za použití přístrojů pro noční vidění.

Po roce 1993 brýle pro noční vidění firmy Clark používala LS Policie ČR ve vrtulnících Bell 412.

První zkušenosti s NVG získali někteří vojenští piloti v Bosně při letech s vrtulníky spřátelených armád. Zavedení NVG do českých vrtulníků ale bránil problém kompatibility těchto brýlí s osvětlením přístrojů v pilotní kabině. Plánovaná modernizace vrtulníků Mi-24V a Mi-17 se ale neuskutečnila a nakonec se zakoupily nové vrtulníky s již upravenou kabinou.

Společné létání Mi-24 s belgickými Agustami A109 v Přerově ve dnech 14.-18.6.1999. Tehdy se uskutečnilo především létání na taktický námět, společná létání v prostoru letecké střelnice a hlavně seznámení českých pilotů s praktickým používáním systému nočního vidění (NVG), bez kterého již není působení na moderním válčišti možné. (L+K 18/99)

Armáda získala 27.1.2003 z Ruska první tři bitevní vrtulníky Mi-35 dodané v rámci deblokace zbývajícího ruského dluhu, které již umožnily používání NVG GEO-ONV-1. Přistávací světlomet má infračervený filtr.

Posádky přerovských dvou Mi-24 a jedné Mi-17 které se zúčastnily NATO Tiger Meet v červnu 2003 na vojenské letecké základně ve francouzském městě Cambrai, se podrobně seznámili s použitím NVG.

17.4.2005 dorazila skupina českých pilotů, palubních techniků a techniků z 23. zVrL a z Úřadu státního ověřování kvality do letecké továrny v Ulan Ude, kde se přeškolila na nový vrtulník Mi-171Š. Piloti nalétali po 18 hodinách včetně půlhodinového letu s brýlemi nočního vidění. 9.6. přivezl An-124 z Ruska do Pardubic první tři nové vrtulníky Mi-171Š, které jsou již dodávány s brýlemi pro noční vidění typu GEO-NVG-1.

Na IDET 2005 v Brně americká firma ITT Defense & Electronics, Night Vision Division předvedla brýle pro noční vidění AN/AVS-9 (F4949) ANVIS-9 na pilotní přilbě HGU-56. (L+K 6/05)

Piloti vrtulníků z přerovské základny zahájili počátkem května 2006 výcvik s brýlemi pro noční vidění. Do Přerova přijel piloty školit instruktor britského královského letectva. Zkušený britský instruktor školil na přerovské vrtulníkové základně dva přerovské piloty. Ti budou poté jako instruktoři školit ostatní své kolegy. Podrobnosti.

V týdnu od 18.2.2007 provedla základna vrtulníkového letectva Přerov noční střelby z bitevních vrtulníků Mi-24/35 na střelnici ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá. Zvláštností střelby v noci je zejména složitější orientace v terénu a nalezení a identifikace cílů v prostoru střelnice. Výhodou je potom stabilnější počasí a také výška, ze které se střílí (zhruba 150 metrů). Proto jsou střelby v noci většinou přesnější, než ve dne. Střílelo se z kulometu 12,7 mm a také neřízenými raketami. Střeleb se zúčastnili všichni piloti a palubní technici z letky a výsledky podplukovník Pospíchal hodnotil velmi dobře. "Je potřeba vidět skutečnost, že pro 80 % létajících se jednalo o premiéru v nočních střelbách. Střelby z kulometu dopadly výtečně a u neřízených raket bylo dosaženo velmi dobrého hodnocení. Jsem spokojen s výsledky i s prací celé letky." Jen pro představu, velitel letky, který je nezkušenějším pilotem bitevních vrtulníků v armádě, střílel v noci naposledy v roce 1991. Noční střelby se nemohly od té doby provádět, protože nebyla dobudována střelnice. Další noční střelby jsou naplánovány na březen a červen. Zda se uskuteční, závisí ve velké míře na počasí.

Ruské NVG, které přišly s vrtulníky Mi-35, se ukázaly jako nevhodné a tak piloti Mi-35 používají zapůjčené britské NVG ANVIS Mk. I. A report 8/08

Posádky Mi-171Š připravované do mise v Afghánistánu dostaly v létě 2009 nové helmy HGU-56/P s NVG ANVIS-9 a taktické vesty. Cvičit se budou i palubní střelci.

Létání v noci v Afghánistánu. army.cz Ošetřování výstroje na Šaraně. army.cz

LS Policie ČR výcvik s NVG v pilotáži vrtulníku EC 135.

2.3.2011 v noci

EC 135 T2 OK-BYD LS Policie ČR Fridrich, Panenka Letiště Slaný Tvrdé přistání při použití brýlí nočního vidění. helo4521.jpg (278241 bytes)

11.-14.2.2014 počáteční výcvik pilotů instruktorů Petra Fridricha a Jaroslava Špačka v praktickém použití NVG pod vedením instruktorů švýcarské firmy Rega. Kurz zahrnoval 11 hodin teorie a 6 letových hodin na vrtulníku EC 135 T2+ OK-NIK s izraelskými brýlemi typu NL-93 firmy New Noga Light Ltd. upevněných na britských přilbách Alpha Eagle 901. Tak se piloti firmy ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. stali prvními civilními letci létající s NVG.

Od 1.11.2015 oficiálně zahájen noční provoz s NVG ve středisku LZS Olomouc. Podrobnosti.

Ostravský vrtulník EC 135 T2+ OK-DSE firmy DSA a. s. byl certifikován pro NVG OE-ANVIS 4R firmy OPTRONICS Engineering Ltd.

CLV cvičil lety s brýlemi pro noční vidění s vrtulníky Mi-17 "0825" a "0832". Brýle nočního vidění typu AN/AVS-9 s mikrokanálovým zesilovačem jasu obrazu Delta, připevněné na přilbách ALPHA 900.

26.2.2016 ÚLZ představil trenažér nočního vidění Nightfox.

15.12.2018 před 5 hod

H135 OK-BYB LZS Praha ?, ?, ? Stará Huť Při přistávání v noci střet rotoru s konstrukcí plotu hřiště. he435.jpg (169096 bytes)

V půlce března 2019 se první dva instruktoři rozlétali s brýlemi nočního vidění během nočních letů na vrtulnících Enstrom 480B-G, čímž by měl být zahájen druh výcviku, jež nebylo možné na starších vrtulnících Mi-2 realizovat. Nové Enstromy jsou vybaveny tzv. glasscocpitem Garmin G1000H s dvojicí multifunkičních displejů o rozměru 26,6 cm, který je plně kompatibilní s NVG včetně vnitřního osvětlení. Jako brýle nočního vidění se na Enstromech používají binokulární noktovizory typu HELIE od francouzského výrobce Thales, speciálně určené pro piloty vrtulníků, uchycené na nových přilbách HPH700 od francouzského výrobce ELNO. Jinak NVG od firmy Thales mají kompatibilní úchyt pro klasický noktovizor AN/AVS-9, používaný v AČR.

Armáda nechá zmodernizovat vrtulníky W-3A Sokol o zařízení Enhanced Vision System. Je to alternativa k brýlím nočního vidění, jejíchž integrace by u Sokola byla poměrně nákladná. army.cz