Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
17.10.2020
Avionika zažívá ohromný rozvoj. Bezpečnost, pravidelnost a ekonomika provozu vrtulníků se dostává na řádově vyšší stupeň použitím moderních elektronických prostředků. Toto vybavení umožňuje osádce i řídícím letového provozu snižovat rutinní činnost a tak si vytvořit předpoklady pro konání bez vlivu stresu a časové tísně. V současnosti je na palubě vrtulníku pilot jenom proto, že je lehčí a levnější než bezpilotní vrtulník. Přesto se cena avioniky vyšplhala na téměř polovinu ceny celého vrtulníku.
Přístrojové desky s avionikou podle doby vzniku:
50 léta Praga
XE-II E , HC-2
,
,
Mi-1
, HC-102
,
,
HC-3A
,
,
XZ-35
,
XZ-135
,
Mi-4
,
,
.
70 léta Mi-24V ,
,
,
Mi-17
,
,
.
80 léta AS 355 F2 , BO
105CBS4
,
Bell 206L
,
Schweizer 300C
,
R22
,
R44
,
Bell 222UT
,
Bell 412HP
.
90 léta W-3A ,
Mi-8S 0829
,
Mi-8PS-11
,
Bell 427
,
Eurocopter EC 135 T1 s avionikou typu CDS, EFIS, bez AP
,
a
policejní EC 135 T2 s avionikou typu CPDS+FCDS
,
EC 135 T2 s CPDS
.
Air Warrior ATM 3/09 Pilot
vrtulníku s moderním vybavením: helma se zabudovanými brýlemi pro noční
vidění AN/AVS-6 ANVIS (Aviator´s Night Vision Imaging System), chladící
vesta MCS (Microclimate Cooling System), bezdrátový interkom AWIS (Aircraft
Wireless Intercom System) a v ruce má EDM (Electronic Data Manager).
2015 Bell 412EPI OK-BYT
V noci se využívají brýle pro noční vidění.
Vývoj jde od individuálních přístrojů a umělých horizontů po multifunkční displeje, které sdružují informace ze všech systémů a ty pomocí už i 3 dimenzionální grafiky zobrazí. Současný vrchol zobrazovacích systémů jsou přilbové zaměřovače.
Od 19.7.2017 vrtulník R44 Raven II s avionikou typu G500H a autopilotem
HeliSAS Genesys .
Zdroj.
L+K 5/2018
16.2.2018 zástavba avioniky Garmin G500H do vrtulníku H120 OK-MMI .
Zabezpečení CNS (communication, navigation, surveillance - spojení, navigace a sledování provozu).
Spojení můžeme rozdělit na to, které využívají orgány řízení letového provozu, dále provozovatelé a též cestující. Používají se VKV, UKV letecké frekvence, mobily GSM s přenosem zpráv pomocí SMS a též už i satelitní spojení SATCOM.
Navigace - zobrazení horizontální topografické situace pro ulehčení polohové orientace. Používá se korelačně extrémní navigace ( porovnávání modelů prostorových a povrchových polí Země s údaji naměřenými navigačními čidly počas letu - nejjednoduší je srovnávací orientace ). Dále letecké rádiové navigační systémy ( autonomní -Dopler, a neautonomní s pozemními nebo družicovými majáky SATNAV). Též se používá inerciální navigační systémy ( jsou též autonomní ). Jako výstupní informace je ideální terminál s pohyblivou mapou.
Sledování provozu se získává z hlášení osádek, pomocí primárních a sekundárních radarů a pasivního sledovacího systému. Proto je nutná zástavba palubního odpovídače SSR a palubního protisrážkového systému.
V minulosti stačilo mít na palubě pro let podle VFR kompas, hodiny, výškoměr a rychloměr. Pokud se počasí náhle zhoršilo, pilot se dostal do neřešitelné situace - ztráta prostorové a topografické orientace.
Proto dnes musí být vrtulník pro let podle VFR vybaven odpovídajícím přístrojovým vybavením. To znamená finančně nákladnou modernizaci. Modifikace Mi-8S 0829. Vrtulníky W-3A Sokol byly už objednány s tímto vybavením : zobrazovací systém EFIS 50 a povětrnostní radar RDS 2000 od firmy Bendix King, barevný displej pohyblivé mapy Air Scout firmy Becker, GPS je KLN 90B. (ATM 12/96, 1/98)
LOK modifikoval Mi-17 pro SFOR a SOR. Modernizace avioniky Mi-17 pro SFOR firmou ČESKÁ LETECKÁ SERVISNÍ, a. s. Modernizace avioniky Mi-17 pro SOR firmou ČESKÁ LETECKÁ SERVISNÍ, a. s.
Výstraha na překážky. Modifikace EC 120 Colibri S5-HCE.
Zástupci společnosti Honeywell International a státního podniku LOM PRAHA podepsali 5.9.2008 dohodu o poskytování provozních služeb zahrnujících generální opravy a údržbu vrtulníků Mi-8 a Mi-17, kontrolní prověrky, řízení dodavatelského řetězce náhradních dílů, školení pilotů a pozáruční servis.