Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Avionika

17.10.2020

Avionika zažívá ohromný rozvoj. Bezpečnost, pravidelnost a ekonomika provozu vrtulníků se dostává na řádově vyšší stupeň použitím moderních elektronických prostředků. Toto vybavení umožňuje osádce i řídícím letového provozu snižovat rutinní činnost a tak si vytvořit předpoklady pro konání bez vlivu stresu a časové tísně. V současnosti je na palubě vrtulníku pilot jenom proto, že je lehčí a levnější než bezpilotní vrtulník. Přesto se cena avioniky vyšplhala na téměř polovinu ceny celého vrtulníku.

Přístrojové desky s avionikou podle doby vzniku:

50 léta Praga XE-II E helo642.jpg (87666 bytes), HC-2 helo646.JPG (49250 bytes), , Mi-1 helo931.jpg (61848 bytes), HC-102 helo596.JPG (27678 bytes), , HC-3A helo657.JPG (52485 bytes), , XZ-35 helo553.JPG (40380 bytes), XZ-135 helo690.JPG (86794 bytes), Mi-4 helo770.JPG (89531 bytes), helo771.JPG (95168 bytes), helo1240.jpg (63893 bytes).

60 léta Mi-2 helo769.JPG (42888 bytes), helo809.JPG (69605 bytes), ../mil/helo815.jpg (61959 bytes).

70 léta Mi-24V helo221.jpg (69753 bytes), helo218.jpg (43168 bytes), helo253.jpg (57149 bytes), Mi-17 helo810.jpg (58775 bytes), helo811.jpg (61276 bytes), helo812.jpg (61745 bytes).

80 léta AS 355 F2 helo838.jpg (185833 bytes), BO 105CBS4 , Bell 206L helo896.jpg (78735 bytes), Schweizer 300C helo1620.jpg (88687 bytes), R22 helo930.jpg (60625 bytes), R44 helo969.jpg (59355 bytes), Bell 222UT helo440.JPG (57809 bytes), Bell 412HP helo541.JPG (55097 bytes).

90 léta W-3A helo578.JPG (256107 bytes), Mi-8S 0829 helo577.JPG (36892 bytes), Mi-8PS-11 helo4127.jpg (160702 bytes), Bell 427 helo1466.jpg (58442 bytes), Eurocopter EC 135 T1 s avionikou typu CDS, EFIS, bez AP helo1619.jpg (62932 bytes), ../lzs/helo2218.jpg (981130 bytes) a policejní EC 135 T2 s avionikou typu CPDS+FCDS helo2930.jpg (462000 bytes), EC 135 T2 s CPDS ../lzs/helo2446.JPG (3376504 bytes).

helo4136.jpg (17011 bytes) Air Warrior  ATM 3/09 Pilot vrtulníku s moderním vybavením: helma se zabudovanými brýlemi pro noční vidění AN/AVS-6 ANVIS (Aviator´s Night Vision Imaging System), chladící vesta MCS (Microclimate Cooling System), bezdrátový interkom AWIS (Aircraft Wireless Intercom System) a v ruce má EDM (Electronic Data Manager).

2015 Bell 412EPI OK-BYT

V noci se využívají brýle pro noční vidění.

Vývoj jde od individuálních přístrojů a umělých horizontů po multifunkční displeje, které sdružují informace ze všech systémů a ty pomocí už i 3 dimenzionální grafiky zobrazí. Současný vrchol zobrazovacích systémů jsou přilbové zaměřovače.

 

Od 19.7.2017 vrtulník R44 Raven II s avionikou typu G500H a autopilotem HeliSAS Genesys he061.jpg (246711 bytes). Zdroj. L+K 5/2018

16.2.2018 zástavba avioniky Garmin G500H do vrtulníku H120 OK-MMI he062.jpg (262846 bytes).


Zabezpečení CNS (communication, navigation, surveillance - spojení, navigace a sledování provozu).

Spojení můžeme rozdělit na to, které využívají orgány řízení letového provozu, dále provozovatelé a též cestující. Používají se VKV, UKV letecké frekvence, mobily GSM s přenosem zpráv pomocí SMS a též už i satelitní spojení SATCOM.

Navigace - zobrazení horizontální topografické situace pro ulehčení polohové orientace. Používá se korelačně extrémní navigace ( porovnávání modelů prostorových a povrchových polí Země s údaji naměřenými navigačními čidly počas letu - nejjednoduší je srovnávací orientace ). Dále letecké rádiové navigační systémy ( autonomní -Dopler, a neautonomní s pozemními nebo družicovými majáky SATNAV). Též se používá inerciální navigační systémy ( jsou též autonomní ). Jako výstupní informace je ideální terminál s pohyblivou mapou.

Sledování provozu se získává z hlášení osádek, pomocí primárních a sekundárních radarů a pasivního sledovacího systému. Proto je nutná zástavba palubního odpovídače SSR a palubního protisrážkového systému.

 

V minulosti stačilo mít na palubě pro let podle VFR kompas, hodiny, výškoměr a rychloměr. Pokud se počasí náhle zhoršilo, pilot se dostal do neřešitelné situace - ztráta prostorové a topografické orientace.

Proto dnes musí být vrtulník pro let podle VFR vybaven odpovídajícím přístrojovým vybavením. To znamená finančně nákladnou modernizaci. Modifikace Mi-8S 0829. Vrtulníky W-3A Sokol byly už objednány s tímto vybavením : zobrazovací systém EFIS 50 a povětrnostní radar RDS 2000 od firmy Bendix King, barevný displej pohyblivé mapy Air Scout firmy Becker, GPS je KLN 90B. (ATM 12/96, 1/98)

LOK modifikoval Mi-17 pro SFOR a SOR. Modernizace avioniky Mi-17 pro SFOR firmou ČESKÁ LETECKÁ SERVISNÍ, a. s. Modernizace avioniky Mi-17 pro SOR firmou ČESKÁ LETECKÁ SERVISNÍ, a. s.

Výstraha na překážky. Modifikace EC 120 Colibri S5-HCE.

Zástupci společnosti Honeywell International a státního podniku LOM PRAHA podepsali 5.9.2008 dohodu o poskytování provozních služeb zahrnujících generální opravy a údržbu vrtulníků Mi-8 a Mi-17, kontrolní prověrky, řízení dodavatelského řetězce náhradních dílů, školení pilotů a pozáruční servis.