Výstraha na překážky (několik odlišných systémů)
21.11.2005
Na české Mi-17 se testoval nový modulární navigační systém pro vojenská letadla, který propojením
digitálních ekvivalentů topografických map s technologií GPS (družicové
zaměřování) umožňuje bezpečný let i v noci či za nepříznivého počasí.
Výrobek Vojenského topografického ústavu (VTÚ) v Dobrušce. Projekt
realizovala česká armáda z vlastních prostředků. Systém zobrazuje terén
v trojrozměrném pohledu a včas varuje pilota před všemi výškovými překážkami,
jako jsou stožáry, komíny či budovy. Eliminuje se tak riziko nárazu a zřícení
stroje. (Právo 31.1.2000)
Firma Honeyweel zkouší svůj Mark XXII Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS) - zdokonalený výstražný systém na blízkost země ve vrtulníku S-76B. Pilotovi se zobrazuje terén a překážky kolem ale i před vrtulníkem na barevné obrazovce a je informován i akustickou signalizací. V databázi se nachází aktualizované data o terénu a překážkách zatím přesahující výšku 100 ft nad terénem. Zdroje pro výpočet vzdálenosti od terénu a překážek jsou GPS, barometrický výškoměr a radiovýškoměr, magnetický kurz, glidepaths, počítač letových dat. Systém pracuje v 6 modech. Podařilo se vyřešit omezení falešných výstrah, při manévrování v horách nevadí ani krátkodobé výpadky GPS, systém pozná autorotaci, atd. (AIN 9/00) Dále firma Honeyweel vyvíjí svůj IHAS 5000 (s displayem KMD 550) a IHAS 8000 (s displayem KMD 850) jako víceúčelový display pro výstrahu (Integrated Hazard Awareness System IHAS). Na něm se kombinují data od GPS, palubního meteorologického radaru, EGPWS, TCAS, data o počasí šířená rozhlasem.
Firma Northrop zkoušela systém OASYS, zabudovaný na vrtulníku JAH-1S. zařízení využívá principu laserového RL s holografickým scannovaním. Systém je za špatné viditelnosti schopen zjistit vodič o průměru 25 mm na vzdálenost 400 m.
Firma DaimlerChrysler Aerospace vyvinula výstražný
systém překážek Hellas,
jehož laserový čidlo
montované na přídi vrtulníku detekuje dráty od 5 mm
až na vzdálenost 800 m. Pilot přijímá výstrahu na indikátoru, který
signalizuje zda překážka je vlevo, přímo vepředu či vpravo. Německá Bundesgrenzschutz
zakoupila systém pro své EC 135 a EC
155.
Americké ozbrojené síly zkoušely v období let 2002-2003 systém HELLAS-W.
Společnost EADS Defence Electronics vyvinula na základě požadavku německé Luftwaffe nový laserový výstražný systém před terénními překážkami
HELLAS-A pro víceúčelové vrtulníky NH90. HELLAS-A již byl objednán Americkým velením pro speciální operace pro účely dalšího ověřování v bojových podmínkách.
Hlavním prvkem systému výstrahy před terénními překážkami HELLAS je laserový senzor na principu radiolokátoru
(ladar), který byl optimalizovaný k provozu na vrtulnících. Moderní senzor, který je instalován v přídi vrtulníku, spolehlivě detekuje ve směru letu i malorozměrné překážky, jako například stožáry a vedení vysokého napětí, která jsou během přízemního letu vizuálně obtížně zjistitelné.
Systém pomocí laserového paprsku detailně prozkoumává prostor před vrtulníkem, a rozpoznává nebezpečné objekty z dostatečné vzdálenosti a mimořádnou přesností. HELLAS rovněž dokáže velmi efektivně detekovat i jiné překážky, například stromy, stožáry vysílačů, větrné elektrárny, apod. Jestliže vrtulníku hrozí střet s uvedenými překážkami, systém včas vizuálně i zvukově varuje pilota tak, aby mohl bezpečně manévrovat pro odvrácení kolize.
Letové zkoušky vrtulníku AH-1S, který je vybaven palubním radarem Romeo 2 firmy Thomson-CSF, sloužící ke zjištění drátů elektrického vedení. (L+K 9/90)
U
vrtulníku AH-64D Longbow slouží k vedení palby radarový a raketový
systém AAWWS (Airborne Adverse Weather Weapons
System). Ten je umístěn nad rotorovou hlavou a skládá se ze střeleckého
radiolokátoru a z nové hlavice rakety AN/APG-78 Hellfire s naváděním
radiovými vlnami. Systém vyvíjela firma Martin Marietta a Westinghouse
od roku 1986. Zkoušky od května 1989. Systém má tři mody: AG země-vzduch,
AA vzduch-vzduch a přehled terénu a překážek.
Ka-52 Alligator.
Foto z výstavy MAKS 2003.
Komplet Arbalet-52 (v ruských ozbrojených silách Meč-U) tvoří: radiolokátor
Arbalet-Ka pro let, zjistí i elektrické dráty až na 400 m (v přídi
Ka-52,
může být i v kontejneru pro Mi-28N či Mi-35M)
a radiolokátor Arbalet-L určený
pro obranu, zjistí PLŘS až na 5 km (umístěn nad rotorovou hlavou
Ka-52).