Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Letka 16

07.10.2020

Letka 16 ve Zvolenu se 14.3.1939 stala součástí slovenského letectva jako Letka 16. Vyzbrojena Š.328. Byla podřízena Peruti IV v Nitře.

Nadále označena , , .

Od 15.5.1939 byla podřízena Peruti I v Nitře.

První výsostné označení slovenských letadel bylo zavedeno až 23.6.1939, kdy čs. znaky na směrovce a na křídlech překryl bíle lemovaný dvojramenný červený kříž na modrém kruhovém podkladu.

17.7.1939 nehoda letounu Letov Š.218.31. Pilotní žák Gustav Hošák bez zranění. VHÚ Bratislava.

Slovenské letectvo pro polské tažení bylo od 1.9. do 7.9.1939 rozdělené na dvě části. První část (krycí jméno Šarfia a Čakanka) tvořili pozorovací Letka 9, Letka 10, Letka 12, Letka 16 a zvědná Letka 69, které byly podřízené velitelství Bernolák (velitelství pozemní armády) a jejich hlavním úkolem byl průzkum před slovenskými jednotkami. Druhou část (krycí jméno Rozmarýn) tvořili čtyři stíhací Letka 37 a Letka 39 v Piešťanech a Letka 45 a Letka 49 ve Spišské Nové Vsi. Hlavním cílem byla ochrana území Slovenska a především zbrojního průmyslu. Byly podřízené Luftgaukommando XVII.

helo6105.jpg (91887 bytes)

Přelet do ?


V polské kampani letka prováděla průzkumné lety nad frontou, bombardovaly komunikace v polském týlu, rozhazovaly letáky a zabezpečovaly kurýrní službu.

Po zahájení polské kampaně byl 10.9.1939 kolem dosavadního znaku (pro větší výraznost) ještě zaveden 15 cm široký bílý kruh. Toto označení navíc na obou stranách trupu a na křídlech doplnil německý Balkenkreuz  trámový kříž).

Pozorovací letky provedli od 9.9. do 16.9.1939 sedm průzkumných letů před pozicemi slovenských jednotek. Průzkumné lety se obešli beze ztrát.


Návrat do Zvolena.

Od 1.10.1939 byla Letka 16 podřízena Samostatnej peruti I.

1.1.1940(?) se Letka 16 přejmenovala na Letka 1.