22.07.2025
MAPA.
od 27.12.1921 do prosince
1926.
V září 1925 při příležitosti krajinské výstavy zaletěl letoun řízený panem štkpt.
pilotem-letcem V. Květoněm do Žamberka, kde již bylo očekáváno zástupy lidu v
čele se starostou města. Cestující letadla, pan kpt. V. Rosík, uspořádal na
místě přednášku o letadlech a létání, která sledována byla s nevšedním zájmem,
jakož i bylo dosti těch, kteří toužili vzlétnouti. Letadlem provedeno bylo
několik vzletů, z nichž největší pozornosti těšilo se předvedení vzdušné
akrobacie, provedené přítomným šefpilotem továrny AERO panem Novákem.
Zdroj.
,
,
od prosince 1926 do
1938.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
1.11.1939 Schule/FAR. 32 přiletěla z Oldenburgu do Pardubic. Rozdělení jednotky na vlastní leteckou školu se třemi rotami na letišti v Pardubicích, výcvikový prapor I. Ausbildungs-Bataillon, I./FAR 32 se dvěma rotami byl v Žamberku. Polní letiště?
.
Od ledna 1941 Ing. J. Mráz, továrna na letadla Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik v Chocni (okres Ústí nad Orlicí) vyráběla dvoumístný školní větroň DFS Kranich II. Výroba v pomocných provozech ve Vysokém Mýtě (okres Ústí nad Orlicí), Holicích (okres Pardubice), nábytkářských firem v Žamberku, Týništi nad Orlicí (okres okres Rychnov nad Kněžnou) a Potštejně (okres okres Rychnov nad Kněžnou).
5.1.1942 poškození školního letounu Junkres W.34 WNr. 1677 "CU+HD" od pardubické FFS A/B 32. Porucha motoru. Při nouzovém přistání náraz do stromu. Čtyři muži nezraněni. Kde?
.
.
Polní letiště?
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
9.5.1945 stíhačky od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА z Dolního Benešova doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА provádějíc průzkum u města Žamberk, Chlumec nad Cidlinou (okres Hradec Králové), Moravská Třebová (okres Svitavy), Svinčany (okres Chrudim) a Chrudim. Deník stíhacího korpusu.
10.5.1945 stíhačky od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА z Dolního Benešova prováděly průzkum u Žamberka, Hradce Králové, Kolína, Hlinska (okres Chrudim) a Poličky (okres Svitavy). Deník stíhacího korpusu.
8.7.1945 byl ustanoven přípravný výbor ČNA odbočka Žamberk, který učinil první reálné kroky k náboru rozsáhlé členské základny, zajištění štědrých sponzorů, sehnání potřebné techniky a nakonec i vybudování vzletových drah a hangáru.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
Vzhledem k politické situaci byl ústecký Piper L-4H přelétnut do Žamberka, kde byla soustředěna motorová technika a hlídána.
25.6.1950 byl Piper L-4H OK-YHH přelétnut K. Kloučkem ze Žamberka do Ústí. Zde se udělalo jen pár kondičních letů a opět byl přelétnut do Žamberka. Tím činnost motorového odboru prakticky na ústeckém letišti na dlouhou dobu skončila.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
.
---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------
.
.
.
.
.
1960
.
.
.
.
.
.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
1970
.
.
.
.
.
Celý rok 1977 hostují členové AK Ústí nad Orlicí na letišti v Žamberku, zatímco letiště v Ústí nad Orlicí je rozoráno, vyrovnáno a znovu oseto.
.
.
1980
.
.
.
.
.
.
.
.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
1990
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2010
.
.
.
.
.
.
.
.
2020
.
.
.
2025