Kvilda Außergefild

Františkov

Mtt, Franzensthal

MAPA.

06.05.2023

V roce 1942 si pronajaly Messerschmittovy závody v Regensburgu-Prüfening objekty na Františkově za účelem montáže pilotní kabiny stíhačky Bf 109. Přední části trupu s pilotní kabinou - vany, byly dodávány na Františkov z nedaleké Kubovy Huti, kam byly přivezeny po železnicí. Odtud nákladním autem na Františkov.

Na Františkově byly vany kompletovány, t.j. pilotní kabina byla osazena sedačkou, přístrojovou deskou a všemi ovládacími prvky. Do kabiny byla zamontována i radiostanice a dýchací přístroj.

V noci odjíždělo z Františkova nákladní auto s přívěsem plně naloženým hotovými výrobky. Cílem cesty byl Obertraubling, kde byla prováděna montáž letadel.


7.8.1943 americké bombardéry napadly Messerschmittovy závody v Regensburgu a doslova je srovnaly se zemí.

Okamžitě po zničení továrny byla nařízena a provedena decentralizace výroby stíhaček tak, aby její výroba nemohla být jedním náletem zcela ochromena. Výroba se stěhovala do montovaných dřevěných baráků postavených narychlo na lesních mýtinách, do tunelů, sklepení pivovarů apod.

Od poloviny roku 1943 do 1.7.1944 zde v blízkosti Františkova byly sovětskými zajatci od Pramenů Vltavy budovány podzemní prostory, které měly sloužit jako výrobní kapacity pro proudové stíhačky do té doby, než bude dokončena obrovská podzemní továrna na sériovou výrobu proudových stíhaček Me 262 v Gusenu v Rakousku, jejíž výstavba trvala 14 měsíců. Montážní závody na Františkově a ve Dvoře Koroseky měly pro splnění tohoto úkolu klíčový význam.


22.2.1944 americké bombardéry napadly zbývající letecké závody firmy Messerschmitt v Obertraublingu u Regensburgu. Závody s přilehlým letištěm byly kompletně zničeny. Decentralizace výroby.

Výroba byla opět zahájena dne 1.7.1944.

Výroba vany s pilotním prostorem letounu Me 262 A-2a/U1, kterou pro Regensburg a montážní závod v Obertraublingu vyráběl podnik Mtt ve Františkově („Rumpfwannenausrüstung“ v závodě „Mtt, Franzensthal“, jak je uvedeno v dokumentu z 11.4.1945). Velmi cenné byly šablony van Me 262, tj. přípravky, které sloužily pro přesné tvarování duralových plechů. Jejich nalezení je dostatečným důkazem toho, že se zde vany skutečně vyráběly. Vany se však odvážely též i do montážního závodu ve Dvoře Koroseky poblíž Budějovic a letiště Planá.


K dubnu 1945 mělo být vyráběno 500 sad měsíčně!

Výroba probíhala přibližně do poloviny dubna roku 1945.


Rozhodně šlo o významného dodavatele, o čemž svědčí množství zajištěného materiálu po válce. Ještě v září 1946 a v červenci 1947 dokázal Štáb pro soustřeďování válečného materiálu zaznamenat ve Františkově například: 358 ks pilotních sedaček, 217 palubních desek v různém stupni kompletace (s a bez zaměřovačů), dalších 200 ks palubních desek s umělým horizontem, variometrem, ukazatelem, AFN, výškoměry, 100 ks pozorovacích krytů (kryty kabiny ?), 180 ks postraních přístrojových panelů, 3 871 palubních přístrojů atd.

Foto z roku 1946 se zničenou zástavbou .


Vše to byla vítaná zásoba drahých dílů pro poválečný český letecký průmysl. Množství součástí zároveň svědčí a zaběhnutém systému výroby, takže v dubnu 1945 uváděná kapacita 500 ks van měsíčně nemusí být zcela nereálná. Skutečnost se však nepodařilo zjistit.


 

 

 

Průzkum podzemí. helo7654.JPG (487776 bytes)