MAPA.
19.08.2024
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
.
.
4.6.1941 byla založena fiktivní a krycí akciová společnost Möbelwerke Franzensthal, která prostřednictvím firmy Knäbel a spol., továrna na kovové zboží prováděla stavební úpravy bývalé papírny. Arizace továrny.
V roce 1942 si pronajaly Messerschmittovy závody v Regensburgu-Prüfening objekty na Františkově za účelem montáže pilotní kabiny stíhačky Bf 109. Přední části trupu s pilotní kabinou - vany, byly dodávány na Františkov z nedaleké Kubovy Huti, kam byly přivezeny po železnicí. Odtud nákladním autem do Františkova.
Na Františkově byly vany kompletovány, t.j. pilotní kabina byla osazena sedačkou, přístrojovou deskou a všemi ovládacími prvky. Do kabiny byla zamontována i radiostanice a dýchací přístroj.
V noci odjíždělo z Františkova nákladní auto s přívěsem plně naloženým hotovými výrobky. Cílem cesty byl Obertraubling, kde byla prováděna montáž letadel.
7.8.1943 americké bombardéry napadly Messerschmittovy závody v Regensburgu a doslova je srovnaly se zemí.
Okamžitě po zničení továrny byla nařízena a provedena decentralizace výroby stíhaček tak, aby její výroba nemohla být jedním náletem zcela ochromena. Výroba se stěhovala do montovaných dřevěných baráků postavených narychlo na lesních mýtinách, do tunelů, sklepení pivovarů apod.
Po zničení Messerschmittových závodů byla výroba na Františkově od srpna 1943 do 1.7.1944 zastavena.
Od poloviny roku 1943 do 1.7.1944 v blízkosti Františkova byly budovány podzemní prostory. Jaký účel?
V srpnu nebo září roku 1943 zbořen komín.
Koncem roku 1943 zbořeno nadzemní vedení elektrického proudu.
22.2.1944 americké bombardéry napadly zbývající letecké závody firmy Messerschmitt v Obertraublingu u Regensburgu. Závody s přilehlým letištěm byly kompletně zničeny. Decentralizace výroby.
Výroba byla opět zahájena dne 1.7.1944. Vrchním řiditelem byl říšský Němec Spegel. Jako technici tady pracovali výlučně odborní mistři z podniku Messerschmittwerke GmbH v Regensburgu.
Výroba vany s pilotním prostorem letounu Me 262 A-2a/U1, kterou pro Regensburg a montážní závod v Obertraublingu vyráběl podnik Mtt ve Františkově (Rumpfwannenausrüstung v závodě Mtt, Franzensthal, jak je uvedeno v dokumentu z 11.4.1945).
Vany se však odvážely též i do montážního závodu ve Dvoře Koroseky poblíž Budějovic a letiště Budějovice.
K dubnu 1945 mělo být vyráběno 500 sad měsíčně!
Začátkem dubna roku 1945 vrchní ředitel Spegel se svou sekretářkou odjel na krátkou dovolenou do Německa a už se nevrátil.
Výroba probíhala přibližně do poloviny dubna roku 1945.
6.5.1945 v dopoledních hodinách americké vojáky přivítal technický ředitel ing. Franz Walter v doprovodu ekonoma J. A. Brunnera. Oba byli v tento den v Panském domě (dnešním Penzionu Františkov) ubytováni naposled.
Na Františkově se v pokojících v podkroví ubytovalo 150 amerických vojáků. Důstojníci bydleli v Panském domě. Pánové Walter a Brunner se přestěhovali do pokojíků v obytné části budovy nad vodní elektrárnou, naproti Státnímu polesí.
Od poloviny května 1945 byl jmenován prvním prozatímním správcem okresním národním výborem (ONV) Prachatice Karel Velek. Ten provedl pečlivě řádnou inventuru veškerého materiálu a toho, co tvořilo majetkovou podstatu továrny na Františkově.
Prvním předsedou ONV byl p. Sucharda, dříve podplukovník, velitel hraničářského pluku, po válce přezdívaný generál partyzánů. Z titulu svého postavení schvaloval vydávání materiálu z majetku továrny různým firmám, mimo jiné Správě státních silnic. Karel Velek materiál vydaný ONV pečlivě evidoval a seznam při ukončení své funkce odevzdal na ONV. Hledaný dokument byl natolik důležitý, že někdo ze zvláště obdarovaných ho možná odstranil již v roce 1946.
Karel Velek byl na vlastní žádost uvolněn 2.4.1946 z funkce prozatímního národního správce a novým správcem byl jmenován pan Krejčík, který již působil jako národní správce firmy Hampl v Sedle u Horní Vltavice.
Ten zjistil, že ONV Prachatice pronajal objekty na Františkově jakési brněnské firmě, kterou zastupoval 13x soudně trestaný František Barák. Měl k dispozici klíče od všech skladů a při svých cestách na Moravu odjížděl vždy s autem naloženým elektromateriálem, vrtačkami a jiným nářadím. Na příkaz Zemského národního výboru v Praze s ním musel ONV v Prachaticích ukončit nájemní smlouvy.
Dokument z 3.9.1946 Štábu pro soustřeďování válečného materiálu, odbočka 9 České Budějovice.
Začátkem roku 1947 provedl technický vedoucí firmy Knäbel za přítomnosti příslušníků SNB inventuru a zjistil, že pan Barák způsobil škodu za 98 320 Kč. Velkou část této položky tvořil nepovolený prodej řeziva různým firmám.
Celkem bylo na dvoře továrny složeno 87 m³ řeziva nejrůznějšího druhu. Prkna, fošny, hranoly smrkové a bukové. V lese bylo připraveno k odvozu 193 m³ tyčoviny. Kolik m³ z toho bylo určeno na výdřevu štol, se nedá odhadnout. Řezivo na Františkov dodávala firma Hilz z Kvildy. Ta měla také ze zbrojovky zapůjčený velký kladkostroj sloužící pro nakládání řeziva.
Okresním národním výborem jmenován poslední národní správce firmy Messerschmitt GmbH na Františkově, kterým se stal František Famfule, příslušník naší zahraniční armády v Anglii, kde sloužil jako letec. Po demobilizaci se přistěhoval na Kvildu a působil zde několik let jako starosta obce. Ten úspěšně dokončil likvidaci františkovské zbrojovky.
Cestovní zprávy pracovníků firmy Avia ze dne 21.7.1947.
Zaevidovaný materiál.
Sedačka 358 ks, vyrovnávací nádrž 1 330
ks, pozorovací kryt 100 ks, deska letu naslepo 454 ks, přístrojová deska s
bombometným přístrojem 66 ks, přístrojová deska bez bombometného přístroje
151 ks, skříň bombová kompletní 8 ks, 200 souprav dýchačů, 200 ks palubních
desek s následujícími přístroji: umělý horizont, variometr, ukazatel AFN, jemný
a hrubý výškoměr, zásuvka, svorkovnice, krytka, 180 postranních desek (levý a
pravý přístrojový stůl), na kterém se nacházely: vypínač vlnového rozsahu,
anténní vypínač 50 ampér s dálkovou cívkou, zástrčka, dálkový ovladač, regulátor
hlasitosti, skříňka pro Fax 25.
Dále zde byly neosazené přístroje v následujícím počtu: horizont 142 ks, sklonoměr 390 ks, výškoměr 474 ks, otáčkoměr 646 ks, variometr 320 ks, manometr 173 ks, kompas 100 ks, AFN 621 ks, FBN 74 ks, pilotní sesterský kompas 21 ks, palivoměr 140 ks, rychloměr 770 ks.
A nakonec: spojovací materiál 850 kg, bedny s materiálem 150 ks, drobné součástky 250 000 ks, kyslíková, hydraulická vedení, rozdělovače, tlačítka, kontrolky, zásuvky, dotykové destičky, žárovky, doutnavky, přístrojové knoflíky, kabely, kabelové svazky cca 175 000 ks.
Velmi cenné byly šablony van Me 262, tj. přípravky, které sloužily pro přesné tvarování duralových plechů. Jejich nalezení je dostatečným důkazem toho, že se zde vany skutečně vyráběly.
V polovině roku 1947 armáda odvezla z Františkova poslední nákladní auto materiálu ze zdejších skladů do čakovické továrny Avia.
.
.
V roce 1959 byla továrna zničena.