Retranslace pomocí vrtulníků

04.11.2019

Na jaře 1961 se začalo s realizací televizních přenosů z různých politických, kulturních a sportovních událostí v ČSSR, přičemž první akcí takového druhu byl TV přenos cyklistického Závodu míru. Vrtulník Mi-4 se speciálním vybavením při tom fungoval jako retranslační stanice, přenášející signál z pozemního mobilního studia (a z pohyblivých kamer) do vysílacího střediska. Dne 4. 5. 1961 zkoušel vrtulník OK-OVF parametry (na poměrně dlouhých lanech podvěšené) antény ve tvaru čtyřbokého písmene X za letu v prostoru Prahy. V pondělí se odehrála generální zkouška v prostoru českobrodské státní silnice (což byla tehdy výpadovka z Prahy na Brno) při průletech nad Kyjemi a konečně 16. 5. se "via Mi-4 OK-OVF" uskutečnil první živý TV přenos z etapy tohoto velkého mezinárodního cyklistického závodu.

V letech 1962-64 se zkoušelo pomocí vrtulníku Mi-4, který měl na palubě nezávislý agregát, kameru a spojovou aparaturu, zabezpečit přenos dat do pevné sítě a tak vytvořit přímý přenos.

helo3990.jpg (342294 bytes) Vojenské Mi-4 byly v 60. letech vybaveny pozemní stanicí RYM-B pro dálkovou navigaci bombardérů Il-28 a výsadkových Il-14. Přestavby se prováděly v LOKu. Vrtulníky sloužily v Olomouci u 46. dvld.

Přestavby vrtulníků Mi-4 na retranslační stanice pro MiG-21R (příchod v roce 1969). Přestavby se prováděly v LOKu. Vrtulníky sloužily v Pardubicích u 47. pzlp a v Bechyni u 1. vellt. Kronika 48.

helo1207.JPG (29919 bytes)V roce 1971 byla 5. letka 47. pzlp posílena o roj tří-čtyř retranslačních vrtulníků Mi-4 čísel 1274, 6552 a 8150 pro předávání průzkumných zpráv od letounů MiG-21R. Zde sloužili piloti Vladimír Osovský - velitel roje, Jan Novák, Miroslav Vystavěl, Miroslav Bukový, Jaroslav Sejpal, Alois Ondřej, palubní technici Ervín Chrenko, Václav Zahradníček, Slavomír Čičko, Roman Stupka, Jan Slapnička, Jaroslav Vítek, Milan Pacolák, a operátoři Jan Venclík, Jan Pohl, Jan Szabo, Alois Zatloukal, radista Jiří Doležal a pozemní technik Michal Lavrovič. K 1.11.1975 byl roj retranslačních vrtulníků zrušen. 

V roce 1978 Petr Berkovič a Vladislav Olmr z oblastní správy radiokomunikací v Praze, střediska údržby mobilních retranslací, si podali zlepšovací návrh na zavedení pohyblivé služby s využitím vrtulníku při maratónském běhu, který se běžel na Strahově. Navrhli spolehlivou spojovací cestu televizního signálu z mobilního pozemního prostředku na vrtulník a z něj na pozemní přijímací bod, napojený na trasu k stabilnímu pozemnímu vysílači. Návrh se ověřil pomocí vrtulníku Mi-2 OK-FIQ Slov-airu poblíž Příbrami, kdy se našla optimální letová výška (600 m) a letový režim (rychlost 40-60 km/hod). Provozovat tuto službu začala LS FMV. Každoročně se tak zabezpečoval Závod míru na našem území. Pilotem byl mjr. Václav Vorlíček, technik Josef Jenšovský a operátor Petr Berkovič.

Od devadesátých letech se používají vrtulníky Bell 206L a vrtulníky Kania.

Filmování a retranslace Závodu míru v květnu 2002 s vrtulníky Bell 206B JetRanger OK-MJM a Bell 206L-3 OK-XIS firmy Heliwork CZ. Nehoda 17.5.2002 vrtulníku Bell 206B JetRanger OK-MJM. 

23.8.-25.8.2002 zajištění soutěže silničních motocyklů Grand Prix 2002 na Masarykově okruhu v Brně čtyřmi vrtulníky. Dva německé vrtulníky, které zabezpečovaly filmování a přenos TV signálu. Byly to Bell 407 D-HUTA firmy Heliteam Süd a AS 350 B2 D-HCRS firmy MHS-Helicopter Flugservice München GmbH & Co KG Mnichov se zařízením SpaceCam pro přenos signálu.

Grand Prix 2003 Brno ve dnech 15.8.-17.8. 2003. Zajištění soutěže silničních motocyklů na Masarykově okruhu v Brně čtyřmi vrtulníky. Dva německé vrtulníky, které zabezpečovaly filmování a přenos TV signálu. Byly to Bell 407 D-HUTA firmy Heliteam Süd a AS 350 B2 D-HCRS firmy MHS-Helicopter Flugservice München GmbH & Co KG Mnichov se zařízením SpaceCam pro přenos signálu.

10.5.2009 byl v Praze pořádaný mezinárodní maraton. DSA zde na objednávku zabezpečovala přenos signálu. Vrtulník AS 355 F2 OK-AIA startoval z Kbelského letiště a za dva dny nalétal celkem 3 hodiny.

, .

 

Odkazy : L+K 14/84

Výstroj vrtulníků

Mi-2

Antény - výsuvná všesměrová anténa pro přenos obrazu na frekvenci 2 GHz výkonem 20 W na pozemní přijímací bod. Levý podvozek nese šroubovicovou přijímací anténu pro příjem obrazu a prutovou pro příjem zvuku v pásmu 70 MHz, pravý pak prutovou přijímací anténu pro hlasové spojení s režií na frekvenci 80 MHz, na břiše je vysílací prutová, pracující v pásmu 30 MHz.

Spojovací výstroj - má hmotnost 110 kg a odběr do 400 W, napájena 220 V.