Bosna - mise od 24.9.1997
24. září jsem nasedl do
An-26 v Českých
Budějovicích směr Zagreb - UN RAMP. Tam už na nás čekal vrtulník s osádkou
Kamila Kolíska, který dopravil nováčky na horkou půdu. S mými
„spolubojovníky“ Josefem Bejdákem a Jirkou Vysloužilem jsem na kanadské
základně SFOR Velika Kladuša strávil zajímavé 3 měsíce. Bohužel na začátku
mise přišla špatná zpráva. Při havárii civilního vrtulníku Mi-2
zahynul můj bývalý kolega z Bechyně Josef Galčík. Lety
v neznámém terénu s anglickou korespondencí, nové přistávací
plochy často velmi omezené ve velké nadmořské výšce, plnění za chodu
vrtulníku, to vše byly pro nás novinky. Jestliže na začátku mé letecké
kariéry byl let na mezinárodní letiště v ČSSR velikou událostí, při
bosenské misi nebyl problém přelétnout 3 krát za den státní hranici se třemi
přistáními na mezinárodním letišti. Zvláště let na „americké“ letiště
v Tuzle a pohyb v jeho CTR byl strašák nejen naší osádky. Řeč
amerických řídících letového provozu byla opravdu velmi těžko
srozumitelná, na rozdíl od Angličanů či Francouzů. Zejména na počátku
mise za dlouhých dní jsme ve vzduchu byli nezvykle dlouho.
Příklad
z 9. 10. 1997: Velika Kladuša – Banja Luka – Gornji Vakuf – Split
Divulje – Gornji Vakuf – Sarajevo – Jajce – Banja Luka – Stari Majdan
(vzdušný průzkum) – Velika Kladuša. Sečteno podtrženo: 15 letů, 7 letových
hodin. Pro pohyb nad Bosnou byl velmi důležitý GPS, protože mapy NATO byly
na rozdíl od našich velice těžko čitelné. Velmi zajímavým úkolem
bylo létání pro české pozemní jednotky s podvěšenými vraky
osobních aut na střelnici Mazalica, které sloužily jako terče pro příslušníky
českého kontingentu. Zajímavou byla i možnost si zde vystřelit z RPG či z ostřelovací
pušky. Též převoz elektrocentrály v podvěsu na vrchol hory Velika
Gomila, kde mne v moji osádce nahradil Míra Furda z Přerova, byl
velmi zajímavý. Britští ženisté zde budovali heliport. Já jsem zůstal na
vrcholku s příslušníky Royal engineers abych mohl navigovat náš
vrtulník a musel jsem též dohlédnout na odstranění překážek (především
stromů) z místa vyložení nákladu. S postupujícím podzimem se i
v Bosně zhoršovalo počasí a časté lety do Splitu, byly něco jako výlet
do jiného světa. Split sloužil jako zásobovací základna a přestupní
stanice pro vojáky SFOR před cestou do Bosny.
Příjemná teplota, vysoké
dohlednosti a vůně moře to byl balzám na duši. Na základně Divulje
doplnit palivo, vyložit cestující, rychlý oběd v důstojnické jídelně
RAF na břehu moře, následný let do Kladuše, změna počasí (pochopitelně
k horšímu) v okolí Buško jazero a byli jsme zpět v realitě.
Buško jazero leží v jižní části oblasti Livansko polje. Je to náhorní
plošina s nadmořskou výškou 1 000 m, s délkou okolo 50 km. Poprvé
zde jsem se setkal s velmi silnou turbulencí a nárazovým větrem. Při
jednom přistání na heliportu Lipa nám ani výkon „sedmnáctky“ nestačil.
Tvrdé přistání bylo vysvětleno při zpátečním letu nad tímto místem.
Vrtulník při rychlosti 180 km/h začal najednou stoupat 10 m/s. To si teprve
člověk uvědomí jak obtížné a zrádné je létání v horách. Za tři
měsíce v Bosně přibylo na mém kontě 100 letových hodin. S Pepou
Bejdákem jsem létal poprvé až v Bosně a mohu říci, že takhle si představuji
dopravního pilota. Jeho názor, že v kabině má cestující, pro které
je let v podstatě jen nepříjemnost při přesunu z bodu A do bodu B
a není nutno je stresovat nějakými skopičinami, má co do sebe. Těsně před
Vánocemi přišel návrat domů. Po přistání ve Kbelích láhev whisky od
Jirky Vysloužila pro kapitána An-26
mjr. Šároga a honem za manželkou do Jižních Čech.