Jaromír Dočekal

23.8.1996 přistály dvě Mi-17 na  vrtulníkové základně ve Splitu - Divulje u  britské jednotky dopravních vrtulníků, kde začalo zhruba týdenní školení (letecké procedury nad územím B+H, příprava map, seznámení s taktickými náležitostmi, zpravodajské informace). Zde vznikl dnes již historický název  "6th. AVIATION FLIGHT". Ke konci přípravy jsme provedli tréningové lety nad B+H zprvu jako cestující a pak s Mi-17 ve skupině s Chinookem (1.operační nasazení s britským letectvem po 55 letech  - 27.8.1996). Zvolna jsme získávali respekt u anglických vrtulníkářů, kteří i když byli velmi slušní a kolegiální, nás považovali za poněkud nezkušené (měli pravdu, i naše volací znaky se daly přeložit zdrobněle - "hrošíci"). Mi-17 jsme si pomalovali pro odlišení bílými zebra pruhy (kvalitní barvou na lodě).To bylo asi tak vše co jsme mohli pro naši bezpečnost a odlišení v dané chvíli udělat (potřebovali bychom výmetnice klamných cílů, kompletní systém aktivní ochrany, pancéřování apd.)

3.9.1996 jsme zahájili přesun na naše působiště ve Velké Kladuši, pro nízké mraky jsme však přenocovali v Banja Luce a dnem 4.9.1996 jsme zahájili naše samostatné působení. Plnění úkolů je již všeobecně známé. Tato první mise v historii českého letectva skončila 27.9.1996. Snažili jsme se, každý dle svých možností, aby naše zkušenosti byly maximálně využity pro další činnost našeho vrtulníkového letectva v zahraničí.