10.01.2023
1.8.1952 byl nařízením nám. MNO - VL č. j. 0046256 z 20.5.1952 založen třetí pluk 34. ld - 28. letecký pluk na letišti v Brně-Černovicích. Také tento pluk byl vyzbrojen letouny B-33 a jeho cvičnou verzí CB-33. Prvním velitelem 28. lp byl ustanoven mjr. Jan Pertl.
V letech 1952-55 byl používán název 32. letecký bitevní pluk.
Výcvik probíhal hlavně na střelnicích v Malackách a Kamenici nad Cirochou. 28. bilp působil také z letiště Ostrava-Hrabůvka a ze záložních letišť ve Frýdlantu a Zábřehu u Hlučína.
Video z roku 1953 - Modrý den.
Bojová zástava propůjčena:17.10.1953.
8.4.1955 byl udělen čestný historický název 28. bitevní letecký pluk"Těšínský".
Velitelem 28. bilp byl od 21.10.1955 ustanoven mjr. Ivan Adam.
V roce 1956 působil 28. bilp z letiště Karlovy Vary.
13.7.1956 CB-33 (UIL-10) "3823" "BM-84" narazil do neosvětleného CB-33 (UIL-10) "3828" "BM-85" od 28. bilp. Kpt. Jiří Černý a npor. František Chaloupka zahynuli. Letecká badatelna.
V září 1956 v souvislosti s "tzv" maďarskými událostmi" působil 28. bilp z letiště Katovice.
Velitelem 28. bilp byl od 15.7.1957 ustanoven kpt. Bohumil Dostalík.
V roce 1957 působil 28. bilp z letiště Holešov.
Až do konce června 1957 používal k označení příslušnosti letounů k jednotce tyto písmenno-číselné kódy:
Letouny velitelství (velitelský roj): HL - 01,-02,-03,-04; -05(K-65)
2. letka: FN - 30 až 45 (49)
3. letka: DL - 50 až 65 (69)
4. letka: BM - 70 až 85 (89).
Velitelé letek: 1. letka - npor. Růžička Antonín, kpt. Vrána Radomír; 2. letka: npor. Gajdoš Milan, npor. Kněžour….., npor. Milštajn…; 3. letka: npor. Zdobík............ , npor. Dufek Miroslav; 4. letka: mjr. Hanovec František, npor. Černý Jiří, npor. Herink.........
Odlet posledního kombajnu ,
,
,
.
28. bitevní letecký pluk Těšínský byl nařízením nám. MNO-VL a PVOS č. j. 0018887 z 11.7.1958 k 15.8.1958 zrušen.
Jeho úkoly převzal 28. sbolp v Čáslavi.