19. vrtulníková letka VÚ 4942 Plzeň
12.07.2019
Plzeňská 1. spojovací letka se stala v roce 1964 výchozím bodem při budování 19. vrtulníkové letky VÚ 4942 a 321. velitelského roje pro brigádu raketového vojska Rokycany.
Nově vzniklému vrtulníkovému útvaru operujícímu z bývalého letiště Plzeň-Škvrňany. letiště v součinnosti s velitelstvím 19. motostřelecké divize (velitel plk. Ing. Alois Svoboda) v Plzni velel mjr. Jaroslav Dlubal. ZV byl kpt. Adolf Šafra. LL byl mjr. Stanislav Kozák. NŠ byl mjr. Antonín Benda. ZV ILS byl kpt. Vítězslav Pavlus. ZVP byl mjr. Jaroslav Kosina.
19. vrtulníková letka se skládala ze dvou rojů Mi-1 a jednoho roje Mi-4. Jedna Mi-4 byla používána pro svislé snímkování (kamera ve střelišti) a šikmé snímkování (kamera v bočních dveřích).
VR Mi-4 byl kpt. Ladislav Šíman. Letovodem roje byl ?.
Piloti - kpt. František Dvořák, kpt. Slavomír Hlavatý, kpt. Ladislav Vaněk, npor. Jan Schejbal, ...
Palubní technici - Vozka, Zdeněk Lapák, David, Vondrich, Veselý.
VR Mi-1 byl kpt. Miloslav Šilhánek. Piloti - kpt. Josef Řanda, npor. Jan Melka, kpt. Jaroslav Veněček, kpt. Josef Velíšek.
Opravy vrtulníků zajišťovalo Technické oddělení TO. To bylo schopno provádět práce většího rozsahu. Dále byla u letky Skupina oprav, specializující se na práce motorářské a drakařské. Ke každému roji patřil starší technik, technici a vojáci základní služby, kteří měli za úkol provádět přípravy strojů ke vzletu, dále kontroly mezistartové a poletové a případné nedostatky drobnějšího rozsahu odstraňovat.
Kromě běžného výcviku a letů pro velitelství divize a brigády se piloti plzeňských vrtulníků zúčastnili také několika přeletů s raněnými.
Jsem bývalý mechanik vrtulníku Mi-4, Plzeň 1963-65, často vzpomínám na ty dobré časy, jak jsem musel stále čistit listy a mazat je rybím tukem a utahovat ventilové kapušky. Moje mašina byla 1774. Vzpomínám si, jak jsme schovali 50 litrový sud piva který jsme dotáhli z plzeňské hospody Na zátiší, ve střelišti Mi-4 1774, která po několika hodinách musela odletět někam i s naším sudem piva. Po několika hodinách přilétla zpět i s pivem a my měli veselé vánoce 1964. S Pozdravem George Jirka Port Perry Ontario Canada. E-mail: infraheat@speedline.ca
V roce 1965 spojenecké cvičení Říjnová bouře v NDR. Cvičení se účastnilo 6 vrtulníků.
3.9.1966 |
Mi-4 3150 |
kpt. Lokajíček Vlastimil, ?, ? |
J obce Mažice |
Při převisení nad plochou vysazení parabrigády (3 x 5 km) nasátí jednoho ležícího volného padáku (z 540). Poškozen list. |
.
7.10.1966 |
Mi-1MU 5006 |
mjr. Kozák Stanislav |
Vrchlabí |
Nasátí čepice mechanika rotorem. Poškozen list. |
.
2.3.1967 |
Mi-4 3150 |
pplk. Dlubal Jaroslav, + kpt. Hlavatý B. |
Plzeň - Papírnická lávka |
Zachycení úvazného lana o příďové kolo při stavebně montážní práci s následným stržením a pádem. Podrobnosti. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
V březnu 1970 salonní Mi-4 2139 byla odeslána do Bechyně k 1. vellt.
Spojenecké cvičení Palcát 70. Letka se zúčastnila i prvního spojeneckého cvičení po srpnu 1968 Palcát 70 ve výcvikovém prostoru Libavá.
V roce 1974 se utvořila z plzeňské 19. vrtulníkové letky, 321. velitelského roje, příbramské 1. spojovací letky, slánské 1. vrtulníkové letky, klatovské 2. vrtulníkové letky a karlovarské 20. vrtulníkové letky nová 11. vrtulníková letka a 1. spojovací letka, s vrtulníky Mi-1 a Mi-4, patřící poté do seskupení Západního vojenského okruhu s přímo nadřízeným velitelstvím v Příbrami.