04.11.2019
Vrtulník neumí létat, je pouze tak škaredý, že je zemí odpuzován.
Víte jaký je rozdíl mezi vrtulníkem a helikoptérou? Vrtulník je sameček :-))
Slovo vrtulník vymyslel klasický filolog Antonín Opravil (25. 12. 1886 - 28. 11. 1961).
Letadla s rotující nosnou plochou jsou:
Bezmotorové
- rotorový kluzák (bezmotorový vírník vlečený na laně za autem, lodí či ponorkou)
Motorové
- vrtulník je motorové letadlo těžší vzduchu s motoricky poháněnými plochami, rotujícími v přibližně vodorovné rovině, které jsou jediným zdrojem nosné i propulsní síly. Při vysazení motoru klesá vrtulník v režimu autorotace, což je vírníkový režim - rotorový kluzák. (Konstruktér Jan Mikula říká o vrtulnících toto. " Vrtulník je sbírka všech možných druhů kmitání, únavových problémů, aerodynamiky až do vysokých rychlostí, a hlavně problémů převodovek a transmisí, na kterých se šetří s každým gramem váhy.") Pilotáž jednorotorového vrtulníku.
- kombinované s pevnou plochou - kombinovaný vrtulník (konvertaplán)
Rozdělení vrtulníků podle počtu rotorů.
Vrtulník jednorotorový. První byl Vought - Sikorsky VS-300
.
Vrtulník s rotory uloženými příčně. První byl Fw 61
.
Vrtulník s překrývajícími rotory. První byl Flettner Fl 265
.
Vrtulník s rotory souosými (koaxiálními). První byl Bréguet - Dorand Gyroplane Laboratoire
.
Vrtulník s rotory za sebou (tandem). První byl Piasecki PV-3 HRP-1
. A co Nicolas Florine.
Vrtulníky podle hmotnost
Nejlehčí: japonský "Micro Flying Robot", vrtulník firmy Epson s koaxiálním rotorem o hmotnost necelých 0,009 kg
.
Nejtěžší: ruský Mi-26 o maximální hmotnosti 56 000 kg
.