Vought - Sikorsky VS-300

04.11.2019

Na konci roku 1938 dostal Igor Sikorsky od United Aircraft povolení k vývoji vrtulníku. 12.3.1939 navrhl vrtulník s jedním hlavním a ocasním rotorem. Vývoj a výroba měla stát přibližně US$ 60 000,-.

Igor Sikorsky na jaře 1939 zkonstruoval vrtulník VS-300, který v létě byl dostavěn. VS-300 byl vrtulník s jedním hlavním nosným rotorem o průměru 8,5 m a ocasní vrtulkou. Čtyřválcový motor Lycoming měl 56 kW.

První vzlet amerického vrtulníku uskutečnil Igor Sikorsky 14.9.1939 po dobu asi 10 sec. Vrtulník zůstal upoután lany a silně vibroval. Další pokusy měly za účel snížit vibrace a zlepšit řízení a trvali stěží několik minut.

, helo2090.jpg (20279 bytes)

19.12.1939 poryv větru vrtulník převrátil. Řízení stále dělalo problémy.

6.3.1940 se vznesl upoutaný vrtulník (druhá významnější podoba) s přidanými dvěma doplňkovými horizontálními rotory, které zabezpečovaly podélné a příčné řízení. Hlavní rotor měl pouze kolektivní řízení.

První volný let se uskutečnil 13.5.1940 a 20.5. byl představen veřejnosti.

, helo2095.jpg (18004 bytes), helo2097.jpg (42072 bytes)helo2094.jpg (32410 bytes)helo2091.jpg (25947 bytes)

V červenci 1940 vrtulník dostal nový motor Franklin o 67 kW a kapitán Franklin Gregory s vrtulníkem vykonal první testovací let.

Sikorsky dále zlepšoval svůj stroj. Vývoj šel celkem přes 18 konfigurací. Ačkoliv řízení vrtulníku bylo ještě nedokonalé, US Army Air Corps v prosinci 1940 zadalo Sikorskymu postavit vrtulník XR-4, který měl být větší než VS-300.

17.4.1941 vrtulník s plováky vykonal první přistání na vodě helo2093.jpg (15297 bytes).

6.5.1941 VS-300 překonala světový rekord - doba letu, dosud držený německým vrtulníkem Fw 61, výkonem 1.32.26 hod.

V srpnu 1941 vrtulník získal třetí významnou podobu. Podélné řízení zajišťovala ocasní horizontální vrtulka. Příčné řízení zajišťovalo talíř cykliky hlavního rotoru. Trup byl zakryt.

Od 8.12.1941 vrtulník měl vrtulník čtvrtou definitivní podobu. Sikorsky odstranit doplňkové rotory na ráhnech a ocasní vrtulku namontoval na ocasní část trupu. Talíř cykliky zajišťoval podélné i příčné řízení. Letové výkony se o mnoho zlepšily, rychlost dosáhla 113 km/hod.

helo2096.jpg (22649 bytes)helo2087.jpg (40166 bytes)

Od 7.10.1943 je vrtulník v muzeu Henry Ford and his Edison Museum in Dearborn, Michigan. Vrtulník nalétal 102.35.51 hod.

 

Odkazy: L+K 22/81