Bréguet - Dorand Gyroplane Laboratoire

22.05.2005

Luis Bréguet s mladším inženýrem René Dorandem a s omezeným rozpočtem stavěl od roku 1933 experimentální stroj s dvěma rotory o průměru 16,5 m. Použili trup Bréguetu 19 a motor Wright o 315 kW. Pilot seděl za osou rotoru.

Stroj byl stavěn podle takticko-technických podmínek, které pro vrtulníky stanovilo francouzské ministerstvo letectví. Z šesti základních kritérií splnil později pouze dvě: uletěl na uzavřeném okruhu ve výšce nad 10 m větší vzdálenost než 500 m a v horizontálním letu překročil rychlost 100 km/h.

Pokusy létat s tímto strojem začaly v roce 1933 ale z počátku s malým úspěchem. Řízení bylo velmi nedokonalé. 

Stroj byl se zkušebním pilotem Maurice Claisse v listopadu 1933 během předvádění pro investory na zemi poškozen. Při spouštění vrtulník na zemi, ač ho drželi tři mechanici, se naklonil doprava. Mechanici i okolo stojící diváci utekli se ukrýt a rotorové listy se roztříštily o zem. Nikdo ale nebyl zraněn.

Vrtulník se neustále upravoval a zkoušel na zemi. Vrtulník dostal nový systém řízení.

Letové testy začaly 26. června 1935. Testy byly úspěšné a francouzské ministerstvo letectví dalo Bréguetovi kontrakt, kterým pokryl výdaje zkoušek a dále přislíbilo bonus milion franků, když vrtulník dosáhne stanovených výkonů.

Od prosince 1935 se letové testy zaměřily na překonání všech dosavadních rekordů. Ne vždy byly testy úspěšné. Stávalo se, že se listy rotorů střetly. Tento problém se dodnes nevyřešilo uspokojivě vyřešit ani u Ka-52. Bréguet ale dokázal včas opravovat stroj pro další testy.

11. září 1936 vrtulník letěl rychlostí 108 km/hod.

Vrtulník letěl rychlostí až 121 km/hod, vystoupal do výšky 158 m a zůstal ve vzduchu 62 minuty. Na jednom místě dokázal viset až 10 minut. Vzdálenost přeletu na uzavřeném okruhu 44 km. Výkony byly zaregistrovány u FAI.

V listopadu 1936 získal Bréguet za tyto výkony bonus francouzského ministerstva letectví. Bréguet získal i další kontrakt ale vývoj už nebyl tak progresivní. Nevyřešil se problém, co se stane při vysazení motoru. Zkoušky přistání autorotací náležely do zkušebního programu.

Stroj bylo ale velmi těžké řídit. Vrtulník byl také příliš těžký pro dlouhé lety a měl omezenou manévrovatelnost.

Konstruktéři nadále zlepšovali svůj stroj, ten byl ale v červnu 1939 těžce poškozen při tvrdém přistání během autorotace. S příchodem války konstruktéři ukončili vývoj.

Ačkoliv někteří letečtí experti tvrdí, že tento stroj byl první úspěšný vrtulník, byl brzy zastíněn německým typem Fw 61.

Vrtulník byl zničen při leteckém útoku na letiště Villacoublay v roce 1943.

 

Odkazy: