Piasecki PV-3 (XHRP-X, XHRP-1, HRP-1)

04.11.2019

Frank Piasecki (firma P. V. Engineering Forum) oslovil US Navy a to mu zadalo 1. ledna 1944 kontrakt na těžký vrtulník.

Vrtulník PV-3 měl označení u US Navy XHRP-X a zaměstnanci mu dali název Dogship. Motor byl Continental R-975 o 336 kW byl umístěn v zadní části. Posádka seděla v tandemu, kabina měla 11 m3 pro 8 cestujících nebo 900 kg nákladu. Hmotnost prázdného vrtulníku byla 2268 kg a vzletová hmotnost 3175 kg.

První úspěšný tandemový vrtulník byl zalétán 7. března 1945 v Mortonu, Pensylvánie. Po prvních testech byla poddimenzovaná transmise předělána. Později byl trup zakryt.

Po válce Piasecki dostal kontrakt postavit dva vojenský XHRP-1, jeden pro US Navy a druhý pro statické a dynamické testy.

V červnu 1946 bylo objednáno deset kusů HRP-1 Rescuer.

Testy byly ukončeny na jaře 1947. V té době se označení firmy změnilo na Piasecki Helicopter Corporation. První sériový HRP-1 letěl 15. srpna 1947.

V červenci 1948 US Navy objednala pět zdokonalených vrtulníků PV-17 s označením HRP-2.

Druhá série deseti vrtulníků byla dodána v roce 1949. Tyto měly motor Pratt & Whitney R-1340-AN-1 o 450 kW.

Vrtulník byl schopen vytahovat na palubu více osob najednou. US Navy mělo stále ještě malý zájem a dvanáct kusů HRP-1 předalo US Marine Corps a tři jako HRP-1G US Coast Guard. Přezdívka se změnila na Létající banán.

Po vyřazení z vojenské služby v roce 1950 se šest kusů objevilo v civilu. US Navy je používalo do roku 1953.

Odkazy: Piasecki