Dary na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Hořice Horschitz

MAPA

15.11.2019

Historie

helo6103.jpg (231463 bytes)

27.12.1921-1926.

V roce 1926 založena Místní skupina MLL v Hořicích.

MAPA.V roce 1926 založena Místní skupina Masarykovy letecké ligy v Hořicích. Ta se předvedla na veřejnosti 29.8.1926 uspořádáním leteckého dne na polích u obce Jeřice. Letecký den byl uskutečněn na polnostech velkostatkáře pana Voženílka, v blízkosti dnešní zastávky České dráhy. Letecké vystoupení zajistili vojenští piloti Letky 2.

Od roku 1926 stavba Věže Samostanosti s plánovaným leteckým světelným majákem. Zdroj.

, , od prosince 1926 do 1939.

Pro Místní skupinu MLL Hořice uspořádal nadporučík letectva Chmela od LP 4 v Hradci Králové náborovou přednášku na téma: ochrana proti plynovým leteckým útokům na město Hořice.

Od roku 1936 provoz kluzáku Zlin  Z V "Zvičina".

helo7014.jpg (230200 bytes) 22.7.1936 se letoun Junkers Ju 160 D-ULUR od Lufthansy na lince Praha - Breslau (dnešní Wrocław zřítil u Chloumku v lese u kóty 421 m n. m.. Pilot Viktor Neubrandt a radiotelegrafista Wilfried Haupt zahynuli.

V roce 1937 rozšiřují plachtaři svůj letecký park o tentokrát nový kluzák Skaut Standard. Se svým leteckým provozem se přemisťují na vrch Byšička u Lázní Bělohradu. Jejich počet se rozrostl. Svépomocí zlepšili i své materiální vybavení o transportní vůz, podvozek na transport kluzáků zpět na místo startu a.j..

V roce 1937 místní plachtaři namontovali na svůj větroň Zlín Z VI motocyklový motor, ale výrazných úspěchů s ním nedosáhli.

Polní letiště Hořice (Byšičky).

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Po okupaci hořičtí plachtaři na Byšičkách dolétali. Tam také, na statku pod plevami, před Němci ukryli k válečnému spánku oba své kluzáky.

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Ihned po odklizení pozůstatků květnových bojů se sešli hořičtí plachtaři, aby obnovili svoji činnost. Ustavili ČNA odbočka Hořice. Dva uschované kluzáky sice přežily, ale z hlediska bezpečnosti jejich provozu se v průběhu sedmi let staly prakticky neupotřebitelnými.

V červnu 1945 došla zpráva, že maršál Koněv daroval československé mládeži z válečné kořisti SSSR úplné vybavení německé letecké školy v Grunau bei Hirschberg- Jeżów Sudecki (Jelenia Góra). Český národní aeroklub, jako jediná letecká organizace, byl vládou ČSR pověřen převzetím materiálu a jeho převezením do republiky. Úkol to byl v dané situaci těžký, ale hořičtí se ho chopili s fortelem a sobě vlastním nadšením. Zorganizovali jednu z největších transportních skupin. Opatřili 3 nákladní automobily na dřevoplyn. Vybavili je dvěma přívěsy a 60 centy bukových špalíků jako pohonnou látkou. Výprava se skládala z řidičů a 17ti členné skupiny pomocníků a byla po zásluze odměněna. Do Hořic si přivezla dva větroně Grunau Baby IIb a později obdržela i dva kluzáky Schulgleiter SG 38. S takovým letadlovým parkem se již dalo létat. Narůstající počet letadel vyžadoval rovněž obstarání příslušného technického vybavení - auto, transportní vůz, naviják, traktor, ale především bylo potřebné vlastní letiště s hangárem. Poslední bylo také největším problémem. Hořičtí začali létat na náročnější technice. Byšička byla opuštěna. 

Plachtaři se přestěhovali na nedaleký Vřesník. Tady podmínky umožňovaly lety předepsané k pilotní zkoušce A i B. Když správně foukalo dojížděli s větroni Bejbinkami na Zvičinu u Dvora Králové, kde se za příznivého počasí prováděli lety na svahu v trvání i několika hodin..