16.06.2021
V roce 1975 se začínají na území ČSSR formovat první samostatné vrtulníkové útvary, určené k podpoře pozemních vojsk, vedení radiačního, chemického a fotografického průzkumu. Vzniká tak Армейская Авиациа ВВС ЦГВ. Zpočátku se jedná o samostatné vrtulníkové odřady, podřízené velitelství 131-я смешанная авиационная Новгородская Краснознамённая дивизия.
? отдельный вертолётный отряд.
Sovětská agrese v Afghánistánu od 24.12.1979.
V letech 1980-85 v Hradčanech sloužil Володимир Родіонович Кличко Volodimir Rodionovič Kličko * 24.4.1947 jako pilot vrtulníku. Jeho synové studovali na Gymnázium Mimoň, Letná 263, 471 24 Mimoň. Віталій Володимирович Кличко Vitalij Volodimirovič Kličko * 19.7.1971 pobýval v Mimoni od svých 9 do 14 let a Володимир Володимирович Кличко Volodimir Volodimirovič Kličko * 25.3.1976.
,
V roce 1981 dochází u Армейская Авиациа ВВС ЦГВ k rozsáhlé reorganizaci.
Odřady tankových divizí (15-я гвардейская танковая дивизия s divizním velitelstvím v Milovicích a 31-я танковая дивизия s divizním velitelstvím v Bruntálu) byly transformovány do podoby tzv. divizních samostatných vrtulníkových letek.
V roce 1981 se objevily první čtyři bitevní vrtulníky Mi-24D. Bitevní "čtyřiadvacítky" měly žlutá bortová čísla, červeně lemovaná. Stání měly u věže.
Spojenecké cvičení Družba 82.
V letech 1982–83 se odřady motostřeleckých divizí (18-я гвардейская мотострелковая дивизия s divizním velitelstvím v Mladé Boleslavi, 48-я мотострелковая дивизия s divizním velitelstvím ve Vysokém Mýtě, 30-я гвардейская мотострелковая дивизия s divizním velitelstvím ve Zvolenu) byly transformovány do podoby tzv. divizních samostatných vrtulníkových letek.
230 отдельная вертолётная эскадрилья od kdy? Létala ve prospěch 18-я гвардейская мотострелковая дивизия s divizním velitelstvím v Mladé Boleslavi.
V dubnu 1982 vrtulníkové jednotky dosud podřízené 131-й САД ВВС ЦГВ byly včleněny do nově vytvořeného Отдел Армейской Авиации ВВС ЦГВ, podřízenému přímo velitelství skupiny v Milovicích. Prvním náčelníkem Отдел Армейской Авиации ВВС ЦГВ se stává genmjr. Lebeděv, kterého později nahrazuje plk. Antoškin.
V roce 1982 měla ve výzbroji zhruba 12 vrtulníků Mi-2, které byly umístěny na SZ straně letiště po obou stranách pojížděčky a jeden Mi-8VKP. Některé vrtulníky Mi-2 disponovaly kamufláží, složenou z tmavě zelené barvy na horních a bočních plochách, zatímco spodní plochy byly světlešedomodré. Dvoumístné "bortové" číslo bylo červené, bíle lemované.
Během oslav Dne letectva (19.8.1984) byly na statické ukázce
předvedeny vrtulníky: Mi-24V "23",
v pozadí je
Mi-2
"36" .
Spojenecké cvičení Štít 84.
V roce 1985 Kličkovi odešli do Kyjeva.
V polovině 80. let se na čs. území nacházelo celkem 5 vrtulníkových letek Армейской Авиации ВВС ЦГВ, a to na letištích Milovice, Hradčany, Olomouc (dvě letky) a Sliač. Každá z letek byla operačně podřízena jedné vševojskové divizi, pro kterou plnila úkoly bojové podpory.
V dubnu 1986 se vrtulníky přemístily do Mnichova Hradiště.
26.4.1986 vybuchla atomová elektrárna v Čornobylu.
V létě 1986 se vrtulníky vrátily z Mnichova Hradiště.
230 овэ – Мимонь /Градчане/, "войсковая часть полевая почта 23424"; vyzbrojen moderními vrtulníky Mi-24V/P/RCh/K a Mi-8TB, které měly stanoviště na nově vybudovaných heliportech v JV části letiště.
Spojenecké cvičení Družba 86.
Přistávání do terénu se cvičilo na plochy u obce Dubá a na letiště Lada v České Lípě a to i v noci.
Odchod Sovětské armády z Afghánistánu k 16.2.1989.
Na konci 80-tých let se 230 овэ – Мимонь /Градчане/, "войсковая часть полевая почта 23424"; skládala ze dvou rojů (zvenó) bitevních vrtulníků Mi-24V/P o celkovém počtu 8 ks, dále dvou rojů transportních a útočných vrtulníků Mi-8TB, opět o celkovém počtu 8 ks a konečně jednoho roje vybaveného vrtulníky Mi-24RChR/K o počtu 2/2ks. Část vrtulníků (~8 ks Mi-24 a ~6 ks Mi-8) byla údajně vyčleněna pro bojovou podporu 18-я гвардейская мотострелковая дивизия s divizním velitelstvím v Mladé Boleslavi.
Kamufláž většiny vrtulníků Mi-8TB této letky se skládala z nepravidelných polí středně zelené a dvou odstínů hnědé barvy, spodní plochy byly nastříkány světlou šedomodrou barvou. Dvoumístná "bortová" čísla na trupu v místě nad závěsníky byla žlutá, červeně lemovaná. Vrtulníky Mi-24V/P/RChR/K nesly na horních a bočních plochách klasický "trojlístkový" nátěr světle šedou a tmavě šedozelenou barvou, spodní plochy byly světle šedomodré. Po několika letech provozu však kamufláž a především tmavě šedozelená barva jevily známky značného opotřebování a změnily tak odstín na světlejší. Dvoumístné žluté "bortové" číslo bylo malováno na ocasní nosník.
Mi-24P Mi-8TB Mi-24RChR | "27", ??? "30", "31", ??? "33", ?? |
230 овэ odletěla do Olomouce. Kdy?
1.6.1989 vrtulníkové jednotky dosud podřízené Армейской Авиации ВВС ЦГВ přešly do podřízenosti 131-й САД ВВС ЦГВ.
1 июня 1989 года образован
490 отдельный вертолётный полк
"войсковая часть полевая почта
40346" (Оломоуц) который входил в состав
131-й смешанной авиационной дивизии ВВС
ЦГВ. Основой формирования явились пять отдельных вертолетных эскадрилий:
230-й овэ
– Мимонь /Градчане/, "войсковая часть
полевая почта 23424";
(asi 20 vrtulníků)
231-й овэ
– Божи Дар /Миловице, Млада-4/, "войсковая
часть полевая почта 36611";
(asi 20 vrtulníků)
232-й овэ
– Оломоуц "войсковая часть полевая почта
23425" (asi 20 vrtulníků)
246-й овэ
- Зволен /Слияч/ "войсковая часть полевая
почта 35761"; (asi 20
vrtulníků).
313-й овэ
– Оломоуц, "войсковая часть
полевая почта 36621".
(asi 20 vrtulníků).
Nebo taky :
230-я овэ (в/ч пп 23424) 18 гв. мсд, 231-й овэ (в/ч пп 36611) 15 гв. тд, 232-й овэ (в/ч пп 23425) 31 тд, 246-й овэ (в/ч 35761) 30 гв. тд, 313-й овэ (в/ч пп 36621) 48 мсд.
První a druhá letka 490 овп (биу) byla v Olomouci.
Třetí a čtvrtá letka 490 овп (биу) byla na Sliači.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------