4. vrtulníková letka VÚ 7336 Havlíčkův Brod
28.10.2016
4. vrtulníková letka v Havlíčkově Brodu vznikla v roce 1964 a byla operačně podřízená velitelství 4. tankové divizi (též umístěno v HB) a po odborné a materiální linii podléhala 4. A v Táboře.
Letce velel mjr. Protivínský. Zástupce mjr. Zdeněk Diviš. Letovod letky mjr. Ján Gallo. ZV ILS mjr. Dodonka, později kpt. Stanislav Juráček. NŠ pplk. Ryneš, později mjr. Jiří Petřík. ZV týl mjr. Novotný. ZVP mjr. Jiskra, později pplk. Hlavinka.
Piloti Mi-4 - por. Miroslav Havelka, por. Václav Varlamovič, mjr. Oldřich Topič, mjr Josef Bláha, kpt. Jiří Brož, npor. Vladimír Dvořák, kpt. Luboš Laňka, npor. Jan Blábolil, por. František Kollár, npor. Juraj Kolarovský, kpt. Píza.
Palubní technici - kpt. Václav Ročeň, kpt. Liška, Štefan Benko do 1965.
Piloti Mi-1 - npor. Zdeněk Roh, npor. Petr Joska, npor. Petr Libosvár, por. František Kollár.
11.9.1964 |
Mi-4 3127 |
por. Varlamovič, kpt. Brož, kpt. Ročeň, a 6 cestujících |
Přehrada Želivka |
Přelet z Bechyně do Havlíčkova Brodu. Střet s dráty. Přetržení 9 vodičů 22 kV. Poškození listu rotoru, krytu kabiny a trupu. Přistání do terénu v katastru obce Sedlice. |
Od 1.9.1965 byla letka odborně podřízena velitelství SVO v Táboře.
24.9.1965 |
Mi-1 |
mjr. Gallo Ján, mjr. Bláha Josef |
? |
Nepravidelný chod motoru za letu v noci. Přistání. Závada magneta. |
.
12.10.1965 |
Mi-1 |
por. Kollár František |
? |
Nepravidelný chod motoru. Přistání. Závada magneta. |
.
9.3.1966 |
Mi-4 |
por. Kolár František, mjr. Gallo Ján |
? |
Pokles otáček na ukazateli za letu na 0 . Po opravě při spínání spojky došlo k rázu. Poškozen list rotoru. |
.
23.3.1966 |
Mi-4 |
npor. Varlamovič Václav |
? |
Závada umělého horizontu za letu podle přístrojů v zakryté kabině. |
.
17.6.1966 |
Mi-1 |
por. Kollár František |
? |
Samovolné otevření pravých dveří. Deformace dveří. |
Spojenecké cvičení Vltava 66. Celá jednotka se přesunula na letiště Bechyně, odkud působila v rámci cvičení Vltava 66.
10.1.1967 |
Mi-4 |
mjr. Diviš Zdeněk |
? |
Přistání v rozvířeném sněhu. Poškozen přední podvozek. |
.
30.3.1967 13.14 |
Mi-1 |
+ npor. Joska Petr, + pplk. Kubík |
Zátoň, okr. Č. Krumlov |
Střet s dráty 110 kV. Dva dráty přes kabinu. Zřícení a výbuch. |
.
20.6.1967 |
Mi-4 4148 |
kpt. Brož Jiří |
? |
Přetažení rotoru při vzletu s podvěsem. Pokles. Instruktor odhodil břemeno. |
6.10.1967 |
Mi-4 1191 |
mjr. Gallo Ján |
? |
Zadírání motoru při přistávání. |
Od roku 1967 byl velitel letky pplk. Vladimír Chadalík. Přišel palubní technik Josef Žemlička.
3.3.1968 |
Mi-1 1005 |
npor. Libosvár Petr |
U Bechyně |
Volný montážní klíč spadl do ventilátoru, který poškodil. |
.
4.4.1968 |
Mi-4 1191 |
mjr. Laňka Lubomír |
? |
Dutá rána. Mírné třesení. Prasklá vzpěra lože hlavního reduktoru. |
.
3.6.1968 |
Mi-4 4148 |
pplk. Chadalík Vladimír |
? |
Kouření z pravého výfuku. přistání do terénu. Špatně namontovaná gumová hadička. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
21.8.1968 |
Mi-1 3003 |
Chadalík Vladimír pplk. |
Let z Havlíčkova Brodu. |
Přistání v Straubingu. Podrobnosti |
Velitelem letky po úletu pplk. Chadalíka se stal Iren Vojtek.
5.3.1969 |
Mi-4 4148 |
pplk. Vojtek Iren |
Havlíčkův Brod |
Vysazení generátoru. |
Od 1.9.1969 byla letka odborně podřízena velitelství 4. A v Písku.
Spojenecké cvičení Odra - Nisa 1969 v Polsku.
?.7.1970 |
Mi-1 |
|
? |
Při dosednutí do terénu zachycení ocasní vrtulkou o zem. |
3.8.1970 |
Mi-4 3127 |
mjr. Laňka Lubomír |
Bechyně |
Pokles výkonu při přistávání. Pád z 1,5 m. kovové třísky v oleji. |
Cvičení Taran 70. ,
.
Velitelem letky se od 1.11.1973 stal mjr. Robert Cenek, který přišel z Bechyně od 1. velitelské letky. Kronika 159
Letka se v roce 1974 rozdělila na 41. spojovací letku a 42. spojovací letku.