4. vrtulníková letka VÚ 7336 Havlíčkův Brod

12.07.2019

4. vrtulníková letka v Havlíčkově Brodu vznikla v roce 1964 a byla operačně podřízená velitelství 4. tankové divizi (též umístěno v HB) a po odborné a materiální linii podléhala 4. A v Táboře.

Letce velel mjr. Protivínský. Zástupce mjr. Zdeněk Diviš. Letovod letky mjr. Ján Gallo. ZV ILS mjr. Dodonka, později kpt. Stanislav Juráček. NŠ pplk. Ryneš, později mjr. Jiří Petřík. ZV týl mjr. Novotný. ZVP mjr. Jiskra, později pplk. Hlavinka.

Piloti Mi-4 - por. Miroslav Havelka, por. Václav Varlamovič, mjr. Oldřich Topič, mjr Josef Bláha, kpt. Jiří Brož, npor. Vladimír Dvořák, kpt. Luboš Laňka, npor. Jan Blábolil, por. František Kollár, npor. Juraj Kolarovský, kpt. Píza.

Palubní technici - kpt. Václav Ročeň, kpt. Liška, Štefan Benko do 1965.

Piloti Mi-1 - npor. Zdeněk Roh, npor. Petr Joska, npor. Petr Libosvár, por. František Kollár.

11.9.1964

Mi-4 3127

por. Varlamovič, kpt. Brož, kpt. Ročeň, a 6 cestujících

Přehrada Želivka

Přelet z Bechyně do Havlíčkova Brodu. Střet s dráty. Přetržení 9 vodičů  22 kV. Poškození listu rotoru, krytu kabiny a trupu. Přistání do terénu v katastru obce Sedlice.

Od 1.9.1965 byla letka odborně podřízena velitelství SVO v Táboře.

24.9.1965

Mi-1

mjr. Gallo Ján, mjr. Bláha Josef

?

Nepravidelný chod motoru za letu v noci. Přistání. Závada magneta.

.

12.10.1965

Mi-1

por. Kollár František

?

Nepravidelný chod motoru. Přistání. Závada magneta.

.

9.3.1966

Mi-4

por. Kolár František, mjr. Gallo Ján

?

Pokles otáček na ukazateli za letu na 0 . Po opravě při spínání spojky došlo k rázu. Poškozen list rotoru.

.

23.3.1966

Mi-4

npor. Varlamovič Václav

?

Závada umělého horizontu za letu podle přístrojů v zakryté kabině.

.  

17.6.1966

Mi-1

por. Kollár František

?

Samovolné otevření pravých dveří. Deformace dveří.

Spojenecké cvičení Vltava 66. Celá jednotka se přesunula na letiště Bechyně, odkud působila v rámci cvičení Vltava 66.

10.1.1967 

Mi-4

mjr. Diviš Zdeněk

?

Přistání v rozvířeném sněhu. Poškozen přední podvozek.

.

30.3.1967 13.14 

Mi-1

+ npor. Joska Petr, + pplk. Kubík

Zátoň, okr. Č. Krumlov

Střet s dráty 110 kV. Dva dráty přes kabinu. Zřícení a výbuch.

.

20.6.1967 

Mi-4 4148

kpt. Brož Jiří

?

Přetažení rotoru při vzletu s podvěsem. Pokles. Instruktor odhodil břemeno.

helo298.JPG (33700 bytes)

6.10.1967 

Mi-4 1191

mjr. Gallo Ján

?

Zadírání motoru při přistávání.

Od roku 1967 byl velitel letky pplk. Vladimír Chadalík. Přišel palubní technik Josef Žemlička. 

3.3.1968

Mi-1 1005

npor. Libosvár Petr

U Bechyně

Volný montážní klíč spadl do ventilátoru, který poškodil.

4.4.1968

Mi-4 1191

mjr. Laňka Lubomír

?

Dutá rána. Mírné třesení. Prasklá vzpěra lože hlavního reduktoru.

3.6.1968

Mi-4 4148

pplk. Chadalík Vladimír

?

Kouření z pravého výfuku. přistání do terénu. Špatně namontovaná gumová hadička.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

21.8.1968

Mi-1 3003

Chadalík Vladimír pplk.

Let z Havlíčkova Brodu.

Přistání v Straubingu. Podrobnosti

Velitelem letky po úletu pplk. Chadalíka se stal Iren Vojtek.

5.3.1969

Mi-4 4148

pplk. Vojtek Iren

Havlíčkův Brod

Vysazení generátoru.

Od 1.9.1969 byla letka odborně podřízena velitelství 4. A v Písku.

Spojenecké cvičení Odra - Nisa 1969 v Polsku.

?.7.1970

Mi-1

 

?

Při dosednutí do terénu zachycení ocasní vrtulkou o zem.

helo300.JPG (38743 bytes)

3.8.1970

Mi-4 3127

mjr. Laňka Lubomír

Bechyně

Pokles výkonu při přistávání. Pád z 1,5 m. kovové třísky v oleji.

Cvičení Taran 70. helo302.JPG (64057 bytes), helo303.JPG (55869 bytes).

Velitelem letky se od 1.11.1973 stal mjr. Robert Cenek, který přišel z Bechyně od 1. velitelské letky. Kronika 159  

Letka se v roce 1974 rozdělila na 41. spojovací letku a 42. spojovací letku.